Negativ egenkapital?
Fra : DS

Dato : 04-12-04 20:54

Hejsa

Jeg begynder så småt at regne på hvordan regnskabet vil se ud for min
enkeltsmandsvirksomhed. Jeg er dog kommet i den situation at jeg har trukket
mere ud af firmaet i løbet af året, end årets resultat er.

Det vil sige at samlet set så er egenkapitalen "positiv". Normalt er den jo
negativ, da firmaet i teorien skylder egenkapitalen til ejeren (mig). Men i
mit tilfælde har firmaet jo faktisk de penge tilgode.

Er der noget i vejen for det, og vil Told og Skat sige noget til at man har
hævet mere fra firmaet på et år, end der er tjent? Er der nogle særlige
beskatningsregler i forbindelse med dette, eller vil man stadig blive
beskattet af firmaets resultat (som man plejer)?

Det skal siges at det hurtigt kan rettes, da jeg bare kan skyde nogle penge
ind i firmaet, så egenkapitalen bliver som den skal være, men det er mere
principelt jeg kunne tænke mig en afklaring :)

Håber at nogen kan hjælpe!

/Daniel

Fra : alexbo

Dato : 04-12-04 21:08

"DS" skrev

> [...]
trukket
> mere ud af firmaet i løbet af året, end årets resultat er.

Jeg formoder det er personligt ejet, så er det fuldstændigt ligegyldigt hvad
du hæver eller sætter ind på firmaets konto i løbet af året, firmaets og din
personlige økonomi er den samme.

Det der tæller er årets resultat, det er det du betaler skat af, om du har
hævet mere eller mindre, gør ingen forskel.

Firmaet hverken skylder eller har noget til gode hos dig, du er firmaet.

mvh
Alex Christensen

Fra : DS

Dato : 05-12-04 01:51

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> "DS" skrev

> trukket
>
> Jeg formoder det er personligt ejet

Det er rigtigt. Og mange tak for hjælpen begge to, det sparede mig for noget
bureaukrati :)

/Daniel

Fra : Poul Christensen

Dato : 05-12-04 10:51

"DS" <no-spam@to-me.com> wrote in

> "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> Det er rigtigt. Og mange tak for hjælpen begge to, det sparede mig for
> noget bureaukrati :)

Hvis du bruger virksomhedsskatteordningen slipper du altså ikke helt for
bureaukratiet, da der skal beregnes rentekorrektion, hvis indskudskontoen
bliver negativ som følge af udtrækket.

Poul C
poulchr03@ofir .dk

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 04-12-04 21:11

"DS" <no-spam@to-me.com> wrote in message

> [...]
> ind i firmaet, så egenkapitalen bliver som den skal være, men det er mere
> principelt jeg kunne tænke mig en afklaring :)

Hvis det er en enkeltmandsejet virksomhed, så er der slet ingen krav til
"egenkapital". Du har bare haft underskud og det kan du så trække fra i
anden indkomst, hvis T&S accepterer din virksomhed, som drevet med henblik
på overskud og alt det der.

hilsen
Uffe

Fra : alexbo

Dato : 04-12-04 21:20

"Uffe Kousgaard" skrev

> Du har bare haft underskud og det kan du så trække fra i anden indkomst,

Over eller underskud bestemmes af firmaets driftresultat, ikke af ejerens
personlige forbrug.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-04 23:24

> Over eller underskud bestemmes af firmaets driftresultat, ikke af
ejerens
> personlige forbrug.

Hmm, ja det kunne misforstås, det jeg skrev.