Hvordan overclocker man en 8500?
Fra : René Sindberg

Dato : 18-05-01 20:27

Hejsa

Hvordan sætter man lidt ekstra fut i en pm8500 180mhz? og hvad kan man
forvente ved at overclocke den og er der noget man skal passe på?.

Den har sys 8.6
176mb ram
2hd på 6gb tilsammen

Gode råd høres gerne

Mvh
René Sindberg

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-05-01 20:35

In article <1etmgs2.1snq1x01hjlqd8N%rhsin@post4.tele.dk>,
rhsin@post4.tele.dk (René Sindberg) wrote:

> Gode råd høres gerne

Smid et G3 kort i den, du har RAM nok til at retfærdiggøre det.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : René Sindberg

Dato : 18-05-01 20:45

Hvad koster sådan et?, og hvad hastigheder kan de i givet fald give?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-05-01 21:07

René Sindberg <rhsin@post4.tele.dk> wrote:

> Hvad koster sådan et?, og hvad hastigheder kan de i givet fald give?

De (350-400MHz) kan fås for omkring 2500kr og op efter, men jeg mener
ikke det kan svare sig, med mindre du har en 17-20" skærm, dyrt SCSI
udstyr, exotiske PCI kort etc., når en "moderne" iMac koster det samme.

Hvis du kan finde et brugt 200-300MHz kort til omkring 1000 kr kan der
være fornuft i en opgradering.

Du skal under ingen omstændigheder regne med at afvikle Mac OS X på den.

Med et 350-400MHz G3 kort kan du regne med ca. 3-4 dobling af
hastigheden. Grafikkort, bus, HD interface, RAM etc vil dog udgøre en
betydelig flaskehals.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : René Sindberg

Dato : 18-05-01 21:32

Hejsa

jeg har en 17" skærm og både scanner jazz og cdbrænder sat på + 2
interne hardiske & et USB kort, og hvis der er nogle som ligger inde med
kort liggende over 300mhz hører jeg da gerne for et bud, og mac os X kan
jeg pt godt undvære, men hastigheden vil jeg gerne have opad... hvem vil
ikke gerne det..;)

Fra : Martin Petersen

Dato : 18-05-01 21:48

> [...]

> kort liggende over 300mhz hører jeg da gerne for et bud, og mac os X kan
> jeg pt godt undvære, men hastigheden vil jeg gerne have opad... hvem vil

Jeg har selv en 8500 som jeg har købt brugt med et G3 JoeCard
opgraderingskort. Den kører med en clock hastighed på 336 MHz og en Bus
Clock på 48.0 MHz. Jeg har en 17" studio display skærm, og jeg er
særdeles tilfreds med både hastighed og stabilitet. Har 160 MB RAM og
kører OS 9.1 uden VM. (Og forøvrigt 8.6 på en anden partition.)

En enkelt gang har jeg i en Fredgaard leget lidt med en G4, og jeg synes
ikke jeg sådan på øjemål kan se den store forskel i hastigheden på
Finder funktioner mellem den og så 85'eren.

Så hvis du finder et godt kort, tror jeg det er en god strategi.

v.h.
Martin P

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-05-01 22:37

In article <1etmkdq.pfirfopkdof0N%martinmarius@petersen.mail.dk>,
martinmarius@petersen.mail.dk (Martin Petersen) wrote:

> Så hvis du finder et godt kort, tror jeg det er en god strategi.

Selvfølgelig er det det, ellers havde jeg jo ikke kommet med den

Jeg har opgraderet mellem 30 og 50 Mac'er med G3-kort fra Sonnet, og
disse Mac'er kører fint hver dag.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-05-01 21:35

In article <1etmi4i.1pe7sovlm2wpjN%reippuert@mac.com>,
reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> De (350-400MHz) kan fås for omkring 2500kr og op efter, men jeg mener
> ikke det kan svare sig, med mindre du har en 17-20" skærm, dyrt SCSI
> udstyr, exotiske PCI kort etc., når en "moderne" iMac koster det samme.

Hvis man ikke kan nøjes med iMac'en skærm, så er det det billigste
alternativ. Man kan få en ganske fornuftig Mac ud af opgraderingen, som
vil kunne gøre maskinen udholdbar indtil der er native programmer nok
til at OS X er et fornuftigt system.
Med et G3- og et V3-kort, har du en Mac der ikke giver op for bollemælk.

Overclockning er mulig, men vil ikke give en hastighedsforøgelse der er
tydeligt mærkbar.

For priser, se http://www.3g.dk/ der er den billigste forhandler af
kortene i DK jeg kender til. http://www.macoteket.se/ er også en
fornuftig forhandler af kortene, og de har intet imod at handle med
danskere.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : René Sindberg

Dato : 21-05-01 19:26

Nåja men så fik jeg sparket lidt liv i min gamle 8500 med et 400Mhz G3 kort
fra Sonnet, det var nemt, men jeg læste mig til at Mac OS X bliver
tilgængeligt snart, idet sonnet kommer med software der understøtter det, se
vedlagte artikel.

Men det kan vel næppe pt betale sig og opgradere, jeg kører pt. 8.6, er der
nogle af de "højere" MacOS som giver mere kan det i givet fald betale sig at
opgradere til 9.1 får man noget for pengene?.

Men rigtigt nok kan det mærkes at bussen "kun" kører 50Mhz men er der noget
at gøre ved det?... ikke fordi det er langsomt men nu kan jeg ligesågodt
gøre hvad jeg kan for at optimere den.

------
Crescendo/PCI G3/G4 in Power Macintosh 7300, 7500, 7600, 8500, 8600, 9500,
9600, PowerTower Pro, Power Wave, UMAX J700, S900
These machines are not officially supported by Apple Computer under Mac OS
X. Sonnet will support Mac OS X on these machines with a future software
upgrade to the Crescendo/PCI G3 or G4, expected to be available in late May,
2001. This Crescendo Mac OS X support package will be downloadable from the
Sonnet web site for $29.95. Support for the PowerCenter, PowerCenter Pro,
PowerCurve, and PowerTower will be determined at a later date. (Note: Mac OS
X does not support internal floppy drives.)
-------

MVH
René Sindberg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-05-01 23:38

> [...]

> fra Sonnet, det var nemt, men jeg læste mig til at Mac OS X bliver
> tilgængeligt snart, idet sonnet kommer med software der understøtter det, se

Problemet er ikke CPU'en! Mac OS X kan afvikles på 604, G3 og G4, dog
kræves der for de fleste opgraderingskorts vedkommende tredieparts
software for at slå L2 cachen til (Jeg vil tro at det er det Sonnet
skriver om). Problemet er bundkortet:

Bussen er langsom.
DRAM er langt langsommere end den nuværende SDRAM.
Har ikke har en "G3-ren" ROM.
PCI portene understøtter ikke v2.1.
Dine porte er ikke understøttet: eks serielporten, og måske vigtigere
den hurtigste af SCSI busserne (10MB/sec intern). Mac OS X bliver rigtig
"sjov" når det skal afvikels over en 5MB/sek SCSI bus.

> Men det kan vel næppe pt betale sig og opgradere, jeg kører pt. 8.6, er der
> nogle af de "højere" MacOS som giver mere kan det i givet fald betale sig at
> opgradere til 9.1 får man noget for pengene?.

Ja stabilitet, kompatibilitet og hastighed (marginalt). jeg ville dog
ikke smide yderligere knap 1000kr i en 8500.

> Men rigtigt nok kan det mærkes at bussen "kun" kører 50Mhz men er der noget
> at gøre ved det?... ikke fordi det er langsomt men nu kan jeg ligesågodt
> gøre hvad jeg kan for at optimere den.

Den _kan_ ikke køre hurtigere end 50MHz

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg har været boligløs i København siden 1 april

Fra : Michael Hempel-Jørge~

Dato : 20-05-01 21:47

René Sindberg wrote:

> [...]
>
> Hvordan sætter man lidt ekstra fut i en pm8500 180mhz? og hvad kan man
> forvente ved at overclocke den og er der noget man skal passe på?.

Jeg overclockede min fra 180MHz til 225MHz, bare ved at flytte en SMD
modstand, jeg kan ikke mærke den store hastighedsforøgelse selv om
processoren kører 25% hurtigere. Jeg gjorde det mest fordi jeg kunne :)
Det er en forholdsvis simpel operation men man skal nok ikke gøre det
hvis man ryster for meget på hænderne. På den anden side, hvis du
brænder den af har du en undskyldning for at opgradere på den ene eller
anden måde. Mht til køling er der ingen problemer, min står tændt i
døgndrift og kører bl.a. rc5 så den kører på 100% belastning hele tiden
uden extra køling.

> Mvh
> René Sindberg

Mvh