Trådløs router og firewall
Fra : Schmidt

Dato : 04-12-04 17:46

Jeg er netop blevet den lykkelige ejer af en "Linksys Wireless-G Broadband
Router WRT54G".
Men hvor meget firewall er der i denne boks? Når jeg går ind på routerens
brugerflade, som finder jeg kun muligheden "On eller Off". Og så noget om,
at man ikke kan pinge boksen fra ydersiden.
En af mine bekendte, som til dagligt arbejder med EDB-netværk og
netværkssikkerhed siger, at denne LinkSys boks ikke indeholder en Firewall,
men hvorfor står der så Firewall på brugerfladen, og hvorfor fortæller
Symantec Security Check mig så, at mit system er 100% sikkert?

Fra : Tommy Jensen

Dato : 04-12-04 22:08

Den Sat, 04 Dec 2004 17:45:46 +0100. skrev Schmidt:

> En af mine bekendte, som til dagligt arbejder med EDB-netværk og
> netværkssikkerhed siger, at denne LinkSys boks ikke indeholder en Firewall,

Har du lavet et port scan?
Kan selv anbefale følgende:
https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

Fra : Kristian Thy

Dato : 10-12-04 18:32

Tommy Jensen wrote:
> Har du lavet et port scan?
> Kan selv anbefale følgende:
> https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

Og jeg kan så anbefale http://grcsucks.com/

\\kristian

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-12-04 22:41

In article <41b1ea1b$0$86738$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Schmidt wrote:
> [...]
> men hvorfor står der så Firewall på brugerfladen, og hvorfor fortæller
> Symantec Security Check mig så, at mit system er 100% sikkert?

Det er en NAT Router, og en sådan forhindrer folk udefra i at
åbne forbindelser til din maskine.

Den forhindrer ikke snask i at åbne forbindelser ud - o gmodtage beskeder
om hvad de skal lave tilbage af denne.

Og hvis Symantec Security Check siger din maskine er 100% sikker med
en netværksledning i maskinen, så ring til dem og få pengene tilbage.

En ren Windows 3.51 er sikker hvis den står i et aflåst rum og uden
netværksforbindelse. Det er det bedste Microsoft har åbnet med Windows.
Og det er ikke gældende for moderne Windows versioner. Det kræver
maskinen er slukket og uden netværk, keyboard og modem tilsluttet
(Wake-on-lan, wake-on-keyboard, wake-on-ring).

Fra : Peter Mogensen

Dato : 09-12-04 12:28

Schmidt wrote:
> Jeg er netop blevet den lykkelige ejer af en "Linksys Wireless-G Broadband
> Router WRT54G".

Tillykke.

> Men hvor meget firewall er der i denne boks?

Først skal man lige forstå at begrebet "firewall" dækker en masse vidt
forskellige ting. Dybest set betyder det: "Ting, der ikke ukritisk lader
traffik passere".

> [...]
> men hvorfor står der så Firewall på brugerfladen, og hvorfor fortæller
> Symantec Security Check mig så, at mit system er 100% sikkert?

Well... som der blev sagt. Dimsen er en NAT-router og kan blokere for
forskellige porte ud over det man kan med det trådløse interface. Det er
noget pjat at sige at der ikke er "firewall" i, for jeg har set talrige
andre produkter der kalder sig "firewall" med mindre muligheder.

Hvor om alting er: Dimsen kører Linux og der findes flere alternative
Linux-versioner på nettet du kan installere på den. I sidste ende kan du
alt med den maskine som man generelt kan med Linux - kun begrænset af
størrelsen på dens flash-hukommelse/ram.

Peter