elementær kedeslækning
Fra : Thomas

Dato : 18-05-01 19:51

Var lige ude at glo på min gs500e for at se på kæden, og hvordan man slækker
den.

Nu er det bare sådan at jeg aldrig har rodet med kæde (eller meget andet på
min mc), så jeg vil liige være helt sikker før jeg kaster mig frådende over
den med mejsel og hammer..

Hjulet sider fast med en bolt som går gennem bagsvingeren.. og for enden af
bagsvingeren og tilsyneladende ind til bolten, går to små skruebolte, som
jeg regner med bruges til at fiksere selve hjulets aksel (den store bolt)
med.

Nu går jeg ud fra at jeg bare skal løsne de to små og den store møtrik og
skubbe hjulet fremad til kæden er lidt mindre overstram.

Hvordan med hjulstillingen bagefter? Skal man tage bestemte forholdsregler
for at sikre at hjulet står totalt lige, eller kan man gøre det på øjemål?

Ok det er et lidt banalt spørgsmål at stille, men jeg vil gerne være 100%
sikker på at jeg ikke laver ged i det.

Fra : boe

Dato : 18-05-01 20:07

Thomas <feeling@home.now> wrote in message

> Nu går jeg ud fra at jeg bare skal løsne de to små og den store møtrik og
> skubbe hjulet fremad til kæden er lidt mindre overstram.

Der burde være nogle riller på det metalstykke, som tvinger akslen i samme
retning som de to stilleskruer og nogle tilsvarende riller på bagsvingeren.
Disse riller skal være placeret ens i forhold til hinanden på begge side af
hjulet. Thats all...

Bo, VF1000F

Fra : Michael K.S.

Dato : 18-05-01 20:19

On Fri, 18 May 2001 21:06:51 +0200, "boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com>
wrote:

>Disse riller skal være placeret ens i forhold til hinanden på begge side af
>hjulet. Thats all...

Jeps forudsat at afstandsmærkerne passer )...et MC-blad lavede på
et tidspunkt en test og det viste sig at på en række modeller var det
faktisk ikke tilfældet - så langt fra endda....

-M

Fra : Thomas

Dato : 18-05-01 21:19

Og hvad gør man så?

Hvor svært er det egentlig? Jeg gik egentlig ud fra at det var en simpel
sag, og ville bare for en ekstra sikkerheds skyld lige høre..
er vi ved at være ude i at en mekanik-bøv som jeg ikke bør slække den selv?

Fra : Michael K.S.

Dato : 18-05-01 21:31

On Fri, 18 May 2001 22:19:27 +0200, "Thomas" <feeling@home.now> wrote:

>Og hvad gør man så?

Brug det nu bare,det gør jeg selv )

>Hvor svært er det egentlig? Jeg gik egentlig ud fra at det var en simpel
>sag, og ville bare for en ekstra sikkerheds skyld lige høre..
>er vi ved at være ude i at en mekanik-bøv som jeg ikke bør slække den selv?

Nej-nej,det er simpelt nok,brug bare afstandsmærkerne på
bagsvingeren,det gør værkstederne også,undertiden ikke ganske
nøjagtigt som antydet,men at begynde at måle op på anden måde er nok
lidt overkill - trods alt.....

Jeg kan godt se at min kommentar måske nok ikke var så smart,når du nu
i forvejen ikke er helt sikker på proceduren - sorry ).

-M

Fra : Eg Egemarke

Dato : 19-05-01 01:44

Ellers læg dig bagved Mc´en på vejen og kig i kørselsretningen på denne måde
kan du se om forhjul/ baghjul løber samme vej altså at der ikke er forskel/
de skal løbe i samme vinkel/vinkelret med stellet

hvis baghjulet er lige med resten af cyklen er det ikke galt men kan du se
at det hælder mere til en side en den anden skal du rette det så det sidder
LIGE med resten af cyklen vær opmærksom på at dette kan forskubbe sig en
smule når du spænder aklselen fast med den store møtrik, så du skal osse
tjekke efter du har spændt og eller prøve til den er ret

Hvis alt dette glipper og du itte fatter en ski hjælper jeg dig gerne hvis
det er i Kbh da det er uhyre simpelt (når bare man ved hvordan)

MCh Eg

--
Interreseret i Russiske Mc´er som jeg der kører på Izh Planeta 5
så kig her:

Fra : Armand

Dato : 19-05-01 01:43

> [...]
> et tidspunkt en test og det viste sig at på en række modeller var det
> faktisk ikke tilfældet - så langt fra endda....

Hvis man sørger for at løsne begge de to juster-bolte lige meget vil
opspændingen under ingen omstændigheder blive mere(!) skæv end den har
været hidtil.
Og hvis man ikke har bemærket noget forinden, sker der altså intet
derved!!

Skruetip :
Man skal nok regne med at få brug for at give hjulet et par solide spark
for at være sikker på at få akslen helt frem så opspændings-systemet er
"imod"!

God skruelyst!

--
Armand.

Fra : Pein

Dato : 19-05-01 20:07

Thomas skrev ...

>Nu går jeg ud fra at jeg bare skal løsne de to små og den store møtrik
>og skubbe hjulet fremad til kæden er lidt mindre overstram.

Som Armand skriver, så skal hjulet sikkert have et mindre spark eller 2.
Og du skal ikke løsne for meget. Hvis du løsner de 2 justerskruer bare 1/2
omgang, er kæden sikkert blevet slækket for meget. Jeg kender ikke lige en
GS500, men på min (TransAlp) skal der ingenting til. Jeg justerer 1/6
omgang på justerskruerne ad gangen, det er rigeligt.

>Hvordan med hjulstillingen bagefter? Skal man tage bestemte
forholdsregler
>for at sikre at hjulet står totalt lige, eller kan man gøre det på
øjemål?

Som de andre skriver; bare juster lige meget på de 2 justerskruer, og
check markeringsrillerne.

>Ok det er et lidt banalt spørgsmål at stille, men jeg vil gerne være
>100% sikker på at jeg ikke laver ged i det.

God ide.

Og med hensyn til kædejustering:
1) Hvis man er usikker på om kæden er for løs eller for stram, så hellere
for løs. En for stram kæde slides hurtigt og risikerer lettere at knække.
Specielt hvis den er gammel eller dårligt vedligeholdt.
2) En kæde og de tilhørende tandhjul kan slides uens. Drej baghjulet rundt
bagefter, og check om slækket er det samme hele vejen rundt (hele kæden
rundt).
3) Hold nu, så meget ved jeg heller ikke....

Mvh. Pein
Honda TransAlp
Yamaha DT125R (kun 11 omgange på crossbanen i dag)

Fra : Armand

Dato : 20-05-01 22:59

Pein <niels@pein.dk> skrev i en

> 1) Hvis man ......
> 2) En kæde og de tilhørende ............
> 3) Hold nu, så meget ved jeg heller ikke.

GRILL

Hvem der bare kunne tillære sig den 3'er-vane

--
Armand.

Fra : Thomas

Dato : 20-05-01 11:16

Så nu er kæden slap. hænger og skraber asfalten.. hm.. hvordan strammer jeg
den så?
Nah.. just kidding.

Den er fin. Før kunne den hives ca 1 cm fra ydrestilling til ydrestilling.
nu er den på 3 cm ca, og skurelydene er hørt næææsten helt op, så jeg er
generelt en glad lille gris, som kører og kobler ud hele tiden bare for at
høre at jeg ikke længere kan høre lyden

Tak til alle jer der hjalp med til at opdage hvor fejlen lå, og jer der
fortalte hvordan man fik jaget den væk igen.
Hermed en virtuel øl til jer alle. Kan indløses for en rigtig, når vi en dag
mødes.
Jeg er ham der gasser op og så triller på frihjul lidt, med hovedet nede på
siden af cyklen, mens jeg lyter som en gal.

Fra : Armand

Dato : 20-05-01 23:02

Thomas <feeling@home.now> skrev i en

> Tak til alle jer der hjalp med til at opdage hvor fejlen lå,
> Hermed en virtuel øl til jer alle. Kan indløses for en rigtig, når vi
en dag
> mødes.

Jamen, der er jo adskillige muligheder:
Karoline-cafeteriet og Malerklemmen, blot for at nævne et par stykker!

--
Armand. (der gerne vil bytte til gudedrikken: Cola)