jesper wrote:
> Ja jeg har altså stik mod fornuft valgt at tune min Canyon 500. Den
> får en nu udstødning, portet top og KN-filter. Vil gætte på at det
> giver den 40-42 hk på hjulet...
Nå nå, kan du nu styre alle de hypper
> Men jeg havde også tænkt mig at ændre gearingen. Men hvor meget? Som
> den er nu kører den med 14-45. Hvad hvis jeg sætter et 48 bagpå, hvor
> meget mindre bliver tophastigheden så?
Mindre? - afhængig af gearingen af dit topgear, kan tophastigheden
såmænd godt blive højere. Det kan ses ud fra...
Husk så vidt muligt at vælge tandantal, der ikke går op i hinanden (som
heltal) hhv. i antallet af kædeled. På den måde fordeler du bedst
sliddet på kæde og tandhjul. Ud fra de nævnte tandhjul alene ville jeg
umiddelbart heller vælge et 47 eller 49-tænders bagpå - for at få et
endnu mere skævt forhold - men det afhænger jo også af kædeleddenes
antal
> Hvis der er en som har en formel til det vil det hjælpe.
....et kørediagram, som sammenholder motorudelse med køremodstand i de
enkelte gear. I praksis kan du prøve - på bane selvsagt - at se hvor
mange omdrejninger din motor løber ved sin tophastighed. Forenklet sagt:
Løber den op i det røde felt, bliver din tophastighed lavere ved
nedgearing, gør den ikke, *kan* din tophastighed godt gå hen og blive
blive højere ved nedgearing.
Das Motorrad plejer at bringe en forenklet form for et kørediagram, hvor
du kan se, hvor langt de har kunnet køre din cykel ud i de enkelte gear
- du kan selv omregne gearingen og få et tilsvarende for den nye
gearing. Med forbehold for den faktiske tophastigheden i topgearet(ene)
jvf. ovenfor.
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com