/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hvor mange tænder op (gearing)
Fra : jesper


Dato : 04-12-04 12:37

Hejsa NG

Ja jeg har altså stik mod fornuft valgt at tune min Canyon 500. Den
får en nu udstødning, portet top og KN-filter. Vil gætte på at det
giver den 40-42 hk på hjulet...
Men jeg havde også tænkt mig at ændre gearingen. Men hvor meget? Som
den er nu kører den med 14-45. Hvad hvis jeg sætter et 48 bagpå, hvor
meget mindre bliver tophastigheden så?
Hvis der er en som har en formel til det vil det hjælpe.

Og jeg skal nok få lagt billeder ind på min dfmc.dk side så man kan
følge med i projektet

Med en kold løftet venstre
Jesper
dfmc.dk/?id=470

 
 
Richard (04-12-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 04-12-04 13:08

jesper wrote:

> Ja jeg har altså stik mod fornuft valgt at tune min Canyon 500. Den
> får en nu udstødning, portet top og KN-filter. Vil gætte på at det
> giver den 40-42 hk på hjulet...

Nå nå, kan du nu styre alle de hypper

> Men jeg havde også tænkt mig at ændre gearingen. Men hvor meget? Som
> den er nu kører den med 14-45. Hvad hvis jeg sætter et 48 bagpå, hvor
> meget mindre bliver tophastigheden så?

Mindre? - afhængig af gearingen af dit topgear, kan tophastigheden
såmænd godt blive højere. Det kan ses ud fra...

Husk så vidt muligt at vælge tandantal, der ikke går op i hinanden (som
heltal) hhv. i antallet af kædeled. På den måde fordeler du bedst
sliddet på kæde og tandhjul. Ud fra de nævnte tandhjul alene ville jeg
umiddelbart heller vælge et 47 eller 49-tænders bagpå - for at få et
endnu mere skævt forhold - men det afhænger jo også af kædeleddenes
antal

> Hvis der er en som har en formel til det vil det hjælpe.

....et kørediagram, som sammenholder motorudelse med køremodstand i de
enkelte gear. I praksis kan du prøve - på bane selvsagt - at se hvor
mange omdrejninger din motor løber ved sin tophastighed. Forenklet sagt:
Løber den op i det røde felt, bliver din tophastighed lavere ved
nedgearing, gør den ikke, *kan* din tophastighed godt gå hen og blive
blive højere ved nedgearing.

Das Motorrad plejer at bringe en forenklet form for et kørediagram, hvor
du kan se, hvor langt de har kunnet køre din cykel ud i de enkelte gear
- du kan selv omregne gearingen og få et tilsvarende for den nye
gearing. Med forbehold for den faktiske tophastigheden i topgearet(ene)
jvf. ovenfor.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com

Brian Sørup (04-12-2004)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 04-12-04 17:22


"jesper" <tiper@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:ee4a8754.0412040337.3d45d0a1@posting.google.com...
> Hejsa NG
>
> Ja jeg har altså stik mod fornuft valgt at tune min Canyon 500. Den
> får en nu udstødning, portet top og KN-filter. Vil gætte på at det
> giver den 40-42 hk på hjulet...
> Men jeg havde også tænkt mig at ændre gearingen. Men hvor meget? Som
> den er nu kører den med 14-45. Hvad hvis jeg sætter et 48 bagpå, hvor
> meget mindre bliver tophastigheden så?
> Hvis der er en som har en formel til det vil det hjælpe.


Prøv at tage et kig i dk.binaer.motor - jeg har smidt et geardiagram i
Excel-format.
Du indtaster blot dine data, så klarer skemaet resten.
--
Brian Sørup
Honda VF 500 FII
DMCN#733




Jesper (04-12-2004)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 04-12-04 18:08


> Prøv at tage et kig i dk.binaer.motor - jeg har smidt et geardiagram i
> Excel-format.
> Du indtaster blot dine data, så klarer skemaet resten.

Hej Brian

Kan ikke komme ind på binaer... Kan jeg ikke få dig til at maile det til
mig??

Jesper


Brian Sørup (04-12-2004)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 04-12-04 18:41


"Jesper" <tiper@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:cosqtg$ao6$1@abbeden.bunk.cc...
>
>
> Kan ikke komme ind på binaer... Kan jeg ikke få dig til at maile det
til
> mig??
>

Hermed gjort....
--
Brian Sørup
Honda VF 500 FII
DMCN#733




Mogens Dammand (07-12-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Dammand


Dato : 07-12-04 22:54


"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:31e6ksF3b74muU1@individual.net...
>
> "jesper" <tiper@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:ee4a8754.0412040337.3d45d0a1@posting.google.com...
> > Hejsa NG
> >
> > Ja jeg har altså stik mod fornuft valgt at tune min Canyon 500. Den
> > får en nu udstødning, portet top og KN-filter. Vil gætte på at det
> > giver den 40-42 hk på hjulet...
> > Men jeg havde også tænkt mig at ændre gearingen. Men hvor meget? Som
> > den er nu kører den med 14-45. Hvad hvis jeg sætter et 48 bagpå, hvor
> > meget mindre bliver tophastigheden så?
> > Hvis der er en som har en formel til det vil det hjælpe.
>
>
> Prøv at tage et kig i dk.binaer.motor - jeg har smidt et geardiagram i
> Excel-format.
> Du indtaster blot dine data, så klarer skemaet resten.
> --
> Brian Sørup
> Honda VF 500 FII
> DMCN#733
>
>

Kunne også godt tænke den lille fil du har, hvis det kan lade sig gøre.

Mvh
Mogens



Brian Sørup (08-12-2004)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 08-12-04 08:22


"Mogens Dammand" <inactive@mailadress.cow> skrev i en meddelelse
news:41b6267b$0$284$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>
> Kunne også godt tænke den lille fil du har, hvis det kan lade sig
gøre.
>

jamen det kan det da, skal jeg smide den i d.b.m. igen ?
--
Brian Sørup
Honda VF 500 FII
DMCN#733




Jens Jacob Bager Jen~ (05-12-2004)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 05-12-04 09:31

> Ja jeg har altså stik mod fornuft valgt at tune min Canyon 500. Den
> får en nu udstødning, portet top og KN-filter. Vil gætte på at det
> giver den 40-42 hk på hjulet...

Hej Jesper

40-42Hk på baghjulet svarer til mindst 45-48Hk på krumtappen. Det er mindst
e 15% effekt forøgelse. Ikke for at tage lysten fra dig, men det er ret
urealistisk. for en portning og en larmepotte.

Godt nok er en Canyon droslet. 34Hk for en 500cc en-stamper er ekstremt
lidt. Hvis du kan finde ud af hvordan de har droslet den så er det nok en
afdrosling der giver mest effekt. Nogen af 600cc modellerne er oplyst til
48Hk hvilket lyder inden for en rimelig grænse. måske er vi ude i en
knastakselombytning og et højkompressionsstempel for at opnå de ønskede over
HK på baghjulet. En kammerat jeg har (Gregg Flower) havde sin velkørende KTM
LC4 på bænk hvor den smed 40HK baghjulet. En god velkørende XT 600 med 40Hk
på baghjulet kæmper med at lægge over 30HK på hjulet.

Jeg er selv ved at optimere min DR 600. Mest for at stoppe et overdrevent
olieforbrug der fedtede mine tændrør til konstant. Jeg har boret den op
(15cc) Wiseco smedet stempel. Portet topstykket. Slebet ventiler.
Fladspjældskarburator, LaserProduro racerpotte, andre forrør (uden
rusthuller) og en anden luftfilterkasse og nogle NGK platin tændrør. Hvis
den kan 160Km/t efter dette indgreb er jeg meget tilfreds. Vi snakker vel
36-38HK på baghjulet.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)



Jens Jacob Bager Jen~ (05-12-2004)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 05-12-04 09:35

Det er tidligt!
En XT 600 er opgivet til 40 Hk på krumtappen.
En LC 4 er opgivet til 50HK på krumtappen.

Husk at tænk på tunings effekten som % effektforøgelse og ikke i rene tal.
Det akn godt være en CBR 600 F2 får 4Hk mere på en portning, men det er
stadig under 4%.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)



m.grewy (05-12-2004)
Kommentar
Fra : m.grewy


Dato : 05-12-04 18:49


"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
message
> Husk at tænk på tunings effekten som % effektforøgelse og ikke i rene tal.
> Det akn godt være en CBR 600 F2 får 4Hk mere på en portning, men det er
> stadig under 4%.
>
Ja det skulle det da meget gerne gi.
Jeg har også fået portet min f4 og det fik den da næsten 12 heste mere ud
af.
Og det er gjort ved finn villadsen.
Så efter det du siger så kan jeg vist kun være tilfreds, det var jeg nu
alligevel.
Han gjorde et kanont godt stykke arbejde.
Han sagde også til mig at det faktisk var første gang at han havde fået så
meget ud af det.

Michael




Jesper (05-12-2004)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 05-12-04 22:57

m.grewy wrote:


> "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
> message
>> Husk at tænk på tunings effekten som % effektforøgelse og ikke i rene tal.
>> Det akn godt være en CBR 600 F2 får 4Hk mere på en portning, men det er
>> stadig under 4%.
>>
> Ja det skulle det da meget gerne gi.
> Jeg har også fået portet min f4 og det fik den da næsten 12 heste mere ud
> af.
> Og det er gjort ved finn villadsen.
> Så efter det du siger så kan jeg vist kun være tilfreds, det var jeg nu
> alligevel.
> Han gjorde et kanont godt stykke arbejde.
> Han sagde også til mig at det faktisk var første gang at han havde fået så
> meget ud af det.

Det er kim Phillip der skal lave portningen på mit topstykke, og det
skulle også være noget han har rimelig god viden om

Jesper


Jens Jacob Bager Jen~ (06-12-2004)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 06-12-04 07:49

> Ja det skulle det da meget gerne gi.
> Jeg har også fået portet min f4 og det fik den da næsten 12 heste
> mere ud af.
> Og det er gjort ved finn villadsen.

Hej Michael

På de moderne højtydende motorer plejer der ikke at være meget at hente på
en simpel portning. Det er fordi indsugnings kanalerne er godt ydende fra
fabrikken af. På min DR 600, jeg selv har portet, er indsugningskanalerne
vildt ringe udført. Indsugningsgummiet sad med en kæmpe kant på topstykket
og der har skruet en 10mm bolt 3mm ind i indsugningen! Desuden var der
støbeklatter og rander over det hele. Overgangen fra mellem indsugningskanal
og ventilsæde var også til at græde over. Jeg skal da være den første til at
indrømme jeg ikke har set indsugningskanalerne på min CBR, da det ikke har
være nødvendigt at pille topstykket af endnu. Den har jo kun gået 131.000km
. Den trænger dog til en fransk vask og strygning, da DR'en ikke er
kommet på gaden endnu.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)



jesper (05-12-2004)
Kommentar
Fra : jesper


Dato : 05-12-04 16:18

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message news:<31fv9tF3abhccU1@individual.net>...
> > Ja jeg har altså stik mod fornuft valgt at tune min Canyon 500. Den
> > får en nu udstødning, portet top og KN-filter. Vil gætte på at det
> > giver den 40-42 hk på hjulet...
>
> Hej Jesper
>
> 40-42Hk på baghjulet svarer til mindst 45-48Hk på krumtappen. Det er mindst
> e 15% effekt forøgelse. Ikke for at tage lysten fra dig, men det er ret
> urealistisk. for en portning og en larmepotte.

Det er lidt sjovt med Cagivaen... Herhjemme er den opgivet til 34Hk og
i Tyskland står den til 39Hk. Forskellen ligger i at den herhjemmer
får effekten opgivet på baghjulet for at den kan køres på lille kort.
En standard 600ccm yder det samme da kompresionen er lavere.


> Godt nok er en Canyon droslet. 34Hk for en 500cc en-stamper er ekstremt
> lidt. Hvis du kan finde ud af hvordan de har droslet den så er det nok en
> afdrosling der giver mest effekt. Nogen af 600cc modellerne er oplyst til
> 48Hk hvilket lyder inden for en rimelig grænse. måske er vi ude i en
> knastakselombytning og et højkompressionsstempel for at opnå de ønskede over
> HK på baghjulet. En kammerat jeg har (Gregg Flower) havde sin velkørende KTM
> LC4 på bænk hvor den smed 40HK baghjulet. En god velkørende XT 600 med 40Hk
> på baghjulet kæmper med at lægge over 30HK på hjulet.

Jeg er selv stødt på en 600 der havde 49 hk. Det var med de samme ting
som jeg har tænkt mig at gøre ved min. Plus at den så havde fået
monteret et stempel der øgede kompressionen til det samme som en
500ccm... Så jeg gætter på at med de 100ccm jeg har mindre skulle 40hk
ikke være helt tosset...

40 hk på hjulet for en LC4 er godt nok ikke meget. Det er et effekttab
på 38% hvis det passer med at den har 65 i motoren... Jeg har set en
LC4 der standard havde 53 på hjulet, dvs et tab på 20%...

Jesper

Moller (05-12-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 05-12-04 17:00

jesper wrote:

> Det er lidt sjovt med Cagivaen... Herhjemme er den opgivet til 34Hk og
> i Tyskland står den til 39Hk. Forskellen ligger i at den herhjemmer
> får effekten opgivet på baghjulet for at den kan køres på lille kort.
> En standard 600ccm yder det samme da kompresionen er lavere.

   Er du helt sikker på det...! for som det er med lille kørekort, så er
der 34 i motoren, og deraf skal godkendelses stederne måle 28 hest på
numsen, og ik mere. Det har der både i Bike, og i MCTN være artikler om,
men det kan jo være de tager fejl der.


--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

jesper (05-12-2004)
Kommentar
Fra : jesper


Dato : 05-12-04 22:52

Moller <news@molnit.com> wrote in message news:<41b32fc1$0$66402$14726298@news.sunsite.dk>...
> jesper wrote:
>
> > Det er lidt sjovt med Cagivaen... Herhjemme er den opgivet til 34Hk og
> > i Tyskland står den til 39Hk. Forskellen ligger i at den herhjemmer
> > får effekten opgivet på baghjulet for at den kan køres på lille kort.
> > En standard 600ccm yder det samme da kompresionen er lavere.
>
>    Er du helt sikker på det...! for som det er med lille kørekort, så er
> der 34 i motoren, og deraf skal godkendelses stederne måle 28 hest på
> numsen, og ik mere. Det har der både i Bike, og i MCTN være artikler om,
> men det kan jo være de tager fejl der.

Det er den forklaring jeg har fået fra importøren... Så jeg vil da
gætte på den er rigtig...

Jesper

Jacob Bunk Nielsen (05-12-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 05-12-04 14:13

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> writes:

> [ ... ] En god velkørende XT 600 med 40Hk på baghjulet kæmper med at
> lægge over 30HK på hjulet.

Er det fordi den er opgivet til 40 HK på baghjulet at du skriver
sådan, for ellers giver det ikke så meget mening.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Armand (08-12-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-12-04 18:02


"jesper" <tiper@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:ee4a8754.0412040337.3d45d0a1@posting.google.com...
> Hejsa NG
>
> Ja jeg har altså stik mod fornuft valgt at tune min Canyon 500. Den
> får en nu udstødning, portet top og KN-filter. Vil gætte på at det
> giver den 40-42 hk på hjulet...

Det er gratis at drømme, men derved bliver det vist også hvad dét
effektspring angår :-/

> Men jeg havde også tænkt mig at ændre gearingen. Men hvor meget? Som
> den er nu kører den med 14-45. Hvad hvis jeg sætter et 48 bagpå, hvor
> meget mindre bliver tophastigheden så?
> Hvis der er en som har en formel til det vil det hjælpe.

Formel?
Omregningen er enkel: Du udskifter et 45-tands med et der er 3 tænder
større - Derved ændres omdrejningerne/hastigheden med 3/45, hvilket svarer
til ca. 6,5%!
Eftersom at du selv gennemskuer at større tandhjul bagpå medfører lavere
fart hhv. flere omdrejninger, kan man også omregne et faktisk tal ved:
- At dele med 45 og gange med 48 (= højere tal => gælder omdrejningerne)!
- At gange med 45 og dele med 48 (= lavere tal => gælder hastigheden)!

--
Armand.





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste