Yndlingsscener
Fra : Niels Søndergaard

Dato : 04-12-04 10:50

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvilke scener der har gjort indtryk
på jer. Det behøver ikke være fra jeres yndlingsfilm, for man kan jo
sagtens forestille sig en kikset film med en eller flere fantastiske
scener.

Her er et par, jeg lige har genset (og for en god ordens skyld vil jeg
da lige komme med en spoiler-advarsel):

Gone With the Wind:
Scenen lige før pausen, hvor Scarlett er vendt tilbage til Tara og i
sllhouet mod en rød himmel udbryder "As God is my witness, I'll never
go hungry again!". Kameraet zoomer væk, og musikken slår over i det
iørefaldende hovedtema.

Cabaret:
Ølhave-scenen. Total idyl i solbeskinnet tysk landskab. Vi ser i
nærbillede en blond dreng, som begynder at synge en smuk sang,
"Tomorrow belongs to me". Kameraet zoomer væk, og vi ser, at han er i
Hitlerjugend-uniform. De omkringsiddende begynder at synge med, og
musikken bliver marchagtig og stiger i styrke, indtil (næsten) alle
brøler med og heiler. Den scene fanger præcist, hvad der skete i
Tyskland i trediverne. Jeg får megagåsehud, hver gang jeg ser den.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 04-12-04 11:26

Niels Søndergaard wrote:
> [...]
> på jer. Det behøver ikke være fra jeres yndlingsfilm, for man kan jo
> sagtens forestille sig en kikset film med en eller flere fantastiske

Well... i går aftes sad jeg og så Taking Lives med Angelina Jolie. Pludselig
kommer der en sex-scene hvor hun viser en hel masse hud! Den scene gjorde i
hvert fald den film væsenligt bedre

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 04-12-04 11:37

On Sat, 4 Dec 2004 11:25:45 +0100, "Peter \(8464\)"
<usenet@vesterbro24.invalid> wrote:

>Well... i går aftes sad jeg og så Taking Lives med Angelina Jolie. Pludselig
>kommer der en sex-scene hvor hun viser en hel masse hud! Den scene gjorde i
>hvert fald den film væsenligt bedre

Hvis vi skal lave en undertråd med sexscener, så må jeg da lige gøre
opmærksom på "Don't Look Now" og "Monster's Ball". Begge virker efter
min mening betydelig stærkere end nogen pornofilm.

En beslægtet scene, der gjorde indtryk på mig, var i øvrigt i
Swordfish, hvor Hugh Jackman demonstrerer imponerende
koncentrationsevne, da han får et minut til at hacke sig frem til et
password, mens han bliver fluffet.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 04-12-04 12:06

Niels Søndergaard wrote:

> [...]
> Swordfish, hvor Hugh Jackman demonstrerer imponerende
> koncentrationsevne, da han får et minut til at hacke sig frem til et

Jeg fandt den scene plat og ødelæggende for spændingen i det øjeblik. Hvor
latterligt er det da at han absolut skal have den svenske blondine til at
guffe på ham.

Fra : Holst

Dato : 04-12-04 12:13

Niels Søndergaard wrote:

> Hvis vi skal lave en undertråd med sexscener, så må jeg da lige gøre
> opmærksom på "Don't Look Now" og "Monster's Ball". Begge virker efter
> min mening betydelig stærkere end nogen pornofilm.

Nu er overskriften jo yndlingsscener, og dette er bestemt ikke en
yndlingsscene, men du spurgte også i selve dit indledende indlæg efter
scener, der har gjort indtryk.

En voldtægtsscene i den franske film Irreversible (sæt selv ´ og ` efter
behag over passende bogstaver), syntes jeg, gjorde meget stort indtryk
på såvel mig selv som andre i biografen.

Fra : Zeki

Dato : 04-12-04 11:24

> Cabaret:
> Ølhave-scenen.

Uhh..ja, enig. Hvis man var så heldig at se 'Cabaret' opført på Gladsaxe
Teater sidste år, så var det også her både stil- og effektfuldt.

Flere:

-Da Kevin Spacey går amok på sin arbejdsgiver i 'American Beauty'
-'Seven': Scenen i ørkenen (pudsigt nok også med Spacey)
-'Usual Suspects': Forhøret - sidste scene med den tabte kaffekop... (hov,
der var Spacey sørme igen)

-Scarface: Scenen hvor Pacino for første gang skal lave en narkohandel og
hans fætter bliver offer for en motorsav.
-'Den store flugt': Steve McQueen på motorcyklen
-'Rumrejsen 2001': Da Bowman 'rejser' ind i monolitten

-'Den gode, den onde og den grusomme': Den afsluttende duel (mest pga
musikken)
-'Der var engang i Amerika': Da De Niro vender tilbage til New York til
tonerne af 'Yesterday'
-'Godfather 3': Scenen på trappen og de efterfølgende flash-back klip til
tonerne af Cavaleria Rusticana

-'Lion of the Desert': Scenen hvor de italienske tropper bliver lokket i
baghold.
-'Go': Scenen hvor ham den unge er på stoffer og hallicunerer.
-'Abernes Planet' (den originale): Den sidste scene på stranden.

-'Den store diktator': Slutscenen hvor Chaplin taler til folket.
-'Raiders of the lost ark': Hvor Indiana Jones løber fra den store kugle
-'Braveheart': Scenen hvor Gibson kommer ridende op hesten for at overgive
sig. Ekstremt godt klippet m. slow-motion, musik osv.

-'Candyman': Scenen i parkeringskældren
-'Ildkamp': Den afsluttende nævekamp med Brandon Lee. Har aldrig set bedre.
-'I hendes majestæts hemmelige tjeneste': Hvor Bond prøver at undslippe en
folk skurke ved en ishockey-bane i Schweiz til tonerne af "Do you know how
christmas trees are grown"

+ (naturligvis) hver eneste scene fra samtlige af de andre James Bond film

Mvh Zeki

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 04-12-04 11:38

On Sat, 4 Dec 2004 11:24:13 +0100, "Zeki"
<zeki@[fjerndette]tiscali.dk> wrote:

>Uhh..ja, enig. Hvis man var så heldig at se 'Cabaret' opført på Gladsaxe
>Teater sidste år, så var det også her både stil- og effektfuldt.

Paprika Steen som Sally Bowles? Den "oplevelse" er jeg glad for, jeg
gik glip af.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Zeki

Dato : 04-12-04 11:48

> Paprika Steen som Sally Bowles? Den "oplevelse" er jeg glad for, jeg
> gik glip af.

Det var en anden cast. Både Paprika Steen og Troels Lyby var heldigvis
blevet afløst. Lyby af den fremragende svenske sanger Peter Jöback som var
fantastisk som konferencien.

Mvh Zeki

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 04-12-04 12:05

On Sat, 4 Dec 2004 11:48:10 +0100, "Zeki"

>Det var en anden cast. Både Paprika Steen og Troels Lyby var heldigvis
>blevet afløst. Lyby af den fremragende svenske sanger Peter Jöback som var
>fantastisk som konferencien.

Der er så sandelig da ellers noget at leve op til. Hvem var så Sally?

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Zeki

Dato : 04-12-04 12:22

> Der er så sandelig da ellers noget at leve op til. Hvem var så Sally?

Jeg kan ikke huske hvad hun hed...hun var vidst ikke så kendt, men gjorde
det fint. Jöback stjal dog showet.

Mvh Zeki

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 04-12-04 16:16

On Sat, 4 Dec 2004 12:21:56 +0100, "Zeki"

>Jeg kan ikke huske hvad hun hed...hun var vidst ikke så kendt, men gjorde
>det fint. Jöback stjal dog showet.

Det gør Joel Grey jo også i filmen. Men Liza Minelli er dog ikke
mindre fremragende. Jeg har aldrig set noget som helst andet med
hende, der kommer op på siden af denne præstation, fomentlig fordi hun
bare spiller sig selv. Cabaret er en ufattelig vellykket film og en af
mine absolutte favoritter.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Per Vadmand

Dato : 04-12-04 17:00

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in message

> [...]
> hende, der kommer op på siden af denne præstation, fomentlig fordi hun
> bare spiller sig selv. Cabaret er en ufattelig vellykket film og en af

Hørt! Michael York er heller ikke ringe!

Per v.

Fra : Per Vadmand

Dato : 04-12-04 12:06

"Zeki" <zeki@[fjerndette]tiscali.dk> wrote in message

> -Scarface: Scenen hvor Pacino for første gang skal lave en narkohandel og
> hans fætter bliver offer for en motorsav.

Bvadr! Et af denne ulækre films lavpunkter!

> -'Abernes Planet' (den originale): Den sidste scene på stranden.

Enig.

> -'Den store diktator': Slutscenen hvor Chaplin taler til folket.

God nok. Jeg foretrækker dog scenen, hvor Hynkel danser ballet med
jordkloden.

Resten af din liste afslører, hvor vidt forskellig filmsmag man kan have og
dog være enig en gang imellem.

Per v.

Fra : Zeki

Dato : 04-12-04 12:23

> Bvadr! Et af denne ulækre films lavpunkter!

Og hvorfor synes du så at denne film er "ulækker"?

Mvh Zeki

Fra : Per Vadmand

Dato : 04-12-04 13:40

> og

> Og hvorfor synes du så at denne film er "ulækker"?

Den er overspillet, utroværdig, ekstremt voldelig og våbenfetichistisk så
det grænser til det latterlige. Slutscenen kunne tjene som skoeeksempel på
hysterisk overspil - forbløffende i betragtning af, hvor god Pacino også kan
være.

Per v.

Fra : Zeki

Dato : 04-12-04 14:03

> Den er overspillet, utroværdig, ekstremt voldelig og våbenfetichistisk så
> det grænser til det latterlige.

Tjae...smag og behag.

Selv synes jeg at det er noget nær et mesterværk - en perfekt illustration
af den amerikanske drøm kontra grådighed, og en af Pacino's bedste absolut
bedste skuespilpræstationer. En film hvor man kommer i tvivl om man skal
hade eller elske protagonisten, men uanset hvad er fascineret af hans
kompromisløshed, kræver en del af skuespilleren.

Det med at den er "ekstremt voldelig" er lidt misforstået tror jeg - bevares
der er da vold i, men ikke mere end nutidens almindelige actionfilm. For
lige at illustrere denne pointe (og en af filmens helt store styrker): I
motorsavsscenen ser man ikke Tony Montanas fætter få skåret nogle lemmer af.
Man hører det, og ser lidt blod sprøjte op på ansigtet. Inden filmen blev
frigivet, var der meget ballade omkring lige netop den scene fra den
amerikanske censur, som synes at denne scene var "alt for voldelig." Stone
argumenterede dog og sagde at man jo ikke ser noget - at det hele foregår
oppe i publikums fantasi. Og sådan er det med flere scener i filmen.

'Godfather 2' er i øvrigt en langt voldeligere film end 'Scarface'.

Mvh Zeki

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 04-12-04 11:16

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på jer. Det behøver ikke være fra jeres yndlingsfilm, for man kan jo
> sagtens forestille sig en kikset film med en eller flere fantastiske

The Fifth Element, da Leeloo når til "war".
Leeloo er blevet etableret som noget nær uskylden selv, og bliver i
den scene gjort bekendt med det allerværste i mennesket. Effekten
med pupillen der reagerer er specielt effektiv, synes jeg, ligesom
musikken rammer utroligt godt.

/ Susaavej 5, DK-4700 | you're doing, you're | ^ ^ \
\ Naestved, Denmark | not learning anything. | = @ = /
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Fra : Per Vadmand

Dato : 04-12-04 12:03

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in message

> Cabaret:
> Ølhave-scenen.

Helt enig. Næsten ubærlig stærk scene.

Per v.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 04-12-04 12:18

On Sat, 4 Dec 2004 12:02:55 +0100, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

>Helt enig. Næsten ubærlig stærk scene.

Ja. Den burde være fast repertoire ved DF's landsmøder.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-12-04 12:49

Niels Søndergaard wrote:

> Ja. Den burde være fast repertoire ved DF's landsmøder.

Er den ikke det? (Ragnvald synger dog ikke så smukt)

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox

Fra : Per Vadmand

Dato : 04-12-04 13:40

> Ja. Den burde være fast repertoire ved DF's landsmøder.

Hvar du nogen sinde hørt dem synge?

Per V.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 04-12-04 16:20

On Sat, 4 Dec 2004 13:40:13 +0100, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

>"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in message

>Hvar du nogen sinde hørt dem synge?

Jeg mener, at den scene burde vises på et lærred, hver gang de holder
landsmøde, for at minde dem om, hvor galt det kan gå. De er
tilsyneladende godt i gang med at glemme det.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : zcully

Dato : 04-12-04 12:56

> [...]
> på jer. Det behøver ikke være fra jeres yndlingsfilm, for man kan jo
> sagtens forestille sig en kikset film med en eller flere fantastiske

Ok det er længe siden jeg har set filmene, men husker stadig:

The Untouchables.
Scenen på banegården med barnevognen der ruller ned af trappen!!

The Matrix.
Scenen i koridoren.

> Mvh
> Niels Søndergaard

/Zcully

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 04-12-04 13:11

"Niels Søndergaard"

*Pulp Fiction - Scenen hvor Samuel L J og Travolta snakker om det var Gud,
der reddede dem tidligere, eller tilfældigheder, hvorefter passageren på
bagsædet kommer ud for et uheld.

*The Big Lebowski - Alle scenerne med Nihilisterne :)

*The Matrix - Lobby scenen.

+ En masse scener fra LOTR og de fænomenale dialoger i Resevoir Dogs.

Og sidst, men ikke mindst: *Busters Verden - Da Ole Thestrup spiller fodbold
med børnene. (OBSTRUCTION!!!)

Mvh.
Lars

Fra : Mikl

Dato : 05-12-04 07:38

Lars Lauridsen wrote:
> [...]
> bagsædet kommer ud for et uheld.
>
> *The Big Lebowski - Alle scenerne med Nihilisterne :)

+ dem hvor Goodman ævler om Vietnam!

Fra : Per Vadmand

Dato : 05-12-04 14:00

"Mikl" <spamikl@post.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
Apropos Thestrup scenen fra Blinkende Lygter:

"Hva faen, har du skudt min ko? - øh... hva skød du den med?"

Per V.

Fra : David Rasmussen

Dato : 05-12-04 14:18

Per Vadmand wrote:

> Apropos Thestrup scenen fra Blinkende Lygter:
>
> "Hva faen, har du skudt min ko? - øh... hva skød du den med?"

LOL... Thestrup har haft mange gyldne replikker :)

/David

Fra : Jacob Andersen

Dato : 07-12-04 02:47

"Mikl" <spamikl@post.cybercity.dk> wrote in message

> + dem hvor Goodman ævler om Vietnam!

+ Scenen hvor The Dude forsøger at forklare sig i limousinen.

/Jacob

Fra : Per Vadmand

Dato : 07-12-04 09:18

"Jacob Andersen" <duk@glem.det> wrote in message

> + Scenen hvor The Dude forsøger at forklare sig i limousinen.

Den bedste scene i "Lebowsky" er da den, hvor de strør asken ud.

Per v.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-12-04 10:24

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> writes:

> Den bedste scene i "Lebowsky" er da den, hvor de strør asken ud.

Nemlig!
--
Peter B. Juul, o.-.o "Første bind i Sandman-serien er noget af det
The RockBear. ((^)) bedste der er udgivet i tegneseriemediet

Fra : David Rasmussen

Dato : 07-12-04 11:26

Per Vadmand wrote:

> Den bedste scene i "Lebowsky" er da den, hvor de strør asken ud.

Den film er en stor "bedste scene" og "bedste replik". En af de
allerbedste film overhovedet, efter min mening. Og så endda en sølle
komedie. Stort.

/David

Fra : -V-

Dato : 07-12-04 11:50

David Rasmussen wrote:

> Den film er en stor "bedste scene" og "bedste replik". En af de
> allerbedste film overhovedet, efter min mening. Og så endda en sølle
> komedie. Stort.

Subscribe!

-V-

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-12-04 13:12

Niels Søndergaard <ns@post.cybercitypunktumdk> writes:

> [...]
> på jer. Det behøver ikke være fra jeres yndlingsfilm, for man kan jo
> sagtens forestille sig en kikset film med en eller flere fantastiske

Der er flere fantastiske scener i "Contact" <spoilers>:

Intro-scenen med øjet, der ser universet og den larmende
tavshed. Scenen, hvor Ellie styrter afsted for at finde farmands
medicin. Og så er der den del af rumrejse-scenen, hvor Ellie lander på
stranden. Vi går fra førstepersons synsvinkel til tredepersons på en
flot måde, der understreger det drømmende i scenen.

Så så jeg også en eller anden skakfilm med Christopher Lambert.. Der
blev jeg meget ramt af en enkelt lille scenen. Kameraet, håndholdt
løber henad en gang og vi tror, at det er Lamberts synsvinkel. Men i
det kameraet når hjørnet, møder det Lambert, som kommer løbende den
anden vej.

Men det er jo bare teknik.

Næh, scener, der bare sidder der, der synes jeg at den store
mordaktion, krydsklippet med en barnedåb og uden for meget lyd i
"Godfather" slår alt og på ufatteligt glimrende vis etablerer Michaels
fald. (Det er i 1'eren, ikke?)

--
Peter B. Juul, o.-.o "Da vi formoder, at det netop er forkyndelses-
The RockBear. ((^)) muligheden, der ligger Grosbøll og støtter på

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 04-12-04 16:23

On 04 Dec 2004 13:12:25 +0100, p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

> [...]
>stranden. Vi går fra førstepersons synsvinkel til tredepersons på en
>flot måde, der understreger det drømmende i scenen.

Det er skægt. Jeg hadede den film og var egentlig forbavset over det,
da jeg ellers er en stor beundrer af Zemeckis. Jeg tror, jeg må se den
igen.

> [...]
>mordaktion, krydsklippet med en barnedåb og uden for meget lyd i
>"Godfather" slår alt og på ufatteligt glimrende vis etablerer Michaels

Jo. Coppola er god til krydsklip. Hvem husker ikke den fænomenale
scene i Cotton Club med stepdanserne?

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-12-04 18:13

> [...]

> Det er skægt. Jeg hadede den film og var egentlig forbavset over det,
> da jeg ellers er en stor beundrer af Zemeckis. Jeg tror, jeg må se den

Det er en meget religiøs film - måske mere end 2001.

Måske er det derfor.

Men disse scener er ikke desto mindre fantastisk flotte.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 04-12-04 19:49

On 04 Dec 2004 18:12:59 +0100, p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

>Det er en meget religiøs film - måske mere end 2001.
>
>Måske er det derfor.

Det er i hvert fakld stærkt medvirkende. Jeg fik afsmag for Matthew
McConaughey efter Contact, men genvandt en smule respekt for ham igen.
da jeg så Frailty, som i øvrigt også er en meget religiøs film. Kender
du den? Det er en af de bedste og mest originale thrillere, jeg længe
har set.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-12-04 20:52

> [...]

> da jeg så Frailty, som i øvrigt også er en meget religiøs film. Kender
> du den? Det er en af de bedste og mest originale thrillere, jeg længe

Nope, det siger mig intet. Den må have fløjet under min radar.
--
Peter B. Juul, o.-.o "How do I love thee? Let me count the ways:
The RockBear. ((^)) one one-thousand,

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 04-12-04 21:13

On 04 Dec 2004 20:52:19 +0100, p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

>Nope, det siger mig intet. Den må have fløjet under min radar.

http://www.imdb.com/title/tt0264616/

Se den! Bill Paxtons meget overbevisende instruktørdebut. Han spiller
også med. Og Powers Boothe. Det er virkelig en fed film. Så lover jeg
dig til gengæld at se Festen i aften.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-12-04 22:01

> [...]

> Se den! Bill Paxtons meget overbevisende instruktørdebut. Han spiller
> også med. Og Powers Boothe. Det er virkelig en fed film. Så lover jeg

Det lyder helt vildt. Det er trinnet lige under at vi ser dig danse
gennem Københavns gader i orange lagen og kemo-look.
--
Peter B. Juul, o.-.o "De fleste danskere i dag er vokset op med TV,
The RockBear. ((^)) og har derfor ikke længere tålmodighed til et

Fra : Brian P

Dato : 04-12-04 22:15

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder helt vildt. Det er trinnet lige under at vi ser dig danse
> gennem Københavns gader i orange lagen og kemo-look.

LOL!

"Contact" sutter stadig røv, men "Frailty" kan også anbefales herfra. Glæder
mig til Niels' anmeldelse af "Festen"!!

Fra : Thomas K. Jeppesen

Dato : 05-12-04 00:54

Brian P wrote:

> "Contact" sutter stadig røv,

Jeg er meget uenig!

Fra : Mikl

Dato : 05-12-04 07:37

Thomas K. Jeppesen wrote:

> Jeg er meget uenig!

Det er jeg også! Contact er en meget overset film. Jeg troede jeg skulle
se en science fiction film da jeg så den første gang og blev glædeligt
overrasket! Foster er perfekt i den rolle!

Den eneste anke jeg har er slutningen som er for lang. Den skulle slutte
efter retsagen (bare rolig, jeg har ikke ødelagt noget for dem der ikke
måtte have set den) IMO, resten er bare glasur.

Og jeg er enig med Peter B. Juul om de scener han har fremhævet -
fantastisk flot og originalt!

/Mikkel

Fra : Brian P

Dato : 05-12-04 13:05

"Mikl" <spamikl@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> måtte have set den) IMO, resten er bare glasur.
>
> Og jeg er enig med Peter B. Juul om de scener han har fremhævet -

Jeg ville snarere karakterisere ikke bare slugningen, men hele plottet som
søgt. En af de største skuffelser jeg kan komme i tanker om. Genså den for
nylig fordi jeg tænkte, at det da ikke kunne passe, at den var så dårlig og
jeg nok bare havde haft for høje forventninger til den. Men den var ligeså
dårlig anden gang. Jeg havde/har det på samme måde med Donnie Darko -- det
kunne være spændende at høre hvad I synes om den?

Fra : Thomas K. Jeppesen

Dato : 05-12-04 15:12

Brian P wrote:
> [...]
> dårlig anden gang. Jeg havde/har det på samme måde med Donnie Darko -- det
> kunne være spændende at høre hvad I synes om den?

Jeg har ikke set Donnie Darko.

Fra : ML-78

Dato : 05-12-04 16:14

Brian P skrev:

> [...]
dårlig og
> jeg nok bare havde haft for høje forventninger til den. Men den var

Den er i hvert fald ikke noget særligt (ud over at være en moderne
science fiction-film, der ikke kun går op i actionscener og
one-liner-kommentarer). Den er nogenlunde skrevet og konstrueret, men
formår at smide det hele overbord i slutningen. I forhold til dens
samtidige konkurrenter er den dog formidabel. Måske er det derfor nogen
sætter den så højt?

ML-78

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-12-04 16:17

"Brian P" <kanal@klog.dk> writes:

> dårlig anden gang. Jeg havde/har det på samme måde med Donnie Darko -- det
> kunne være spændende at høre hvad I synes om den?

DD sucks stor tid. Men det er fordi instruktøren heller ikke ved, hvad
den handler om.

Contact hænger fint sammen plotmæssigt. Jeg har meget vanskeligt ved
at se det søgte. Det er klart, at Carl Sagans romanoplæg er mere
detaljeret i sin beskrivelse af "kontakt-annoncernes" udformning, men
filmen følger såmænd bogen ganske pænt og skærer kun det væk, der gør
historien for kompleks til en film (som f.eks. de andre
besætningsmedlemmer på "skibet").

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-12-04 16:15

Mikl <spamikl@post.cybercity.dk> writes:

> Og jeg er enig med Peter B. Juul om de scener han har fremhævet -
> fantastisk flot og originalt!

Men undgå kommentarsporet.

Carl Sagan var heldigvis død, da filmen udkom, så han slap for at høre
Bob Zemeckis sidde og udbrede sig om "vores egen galakse"
(Solsystemet) og lignende vås.

Fra : Konrad

Dato : 05-12-04 17:17

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> Men undgå kommentarsporet.
>
> Carl Sagan var heldigvis død, da filmen udkom, så han slap for at høre
> Bob Zemeckis sidde og udbrede sig om "vores egen galakse"
> (Solsystemet) og lignende vås.

Jeg læste bogen for mange år siden, og synes filmen i høj grad fulgte den,
sådan frit efter hukommelsen - men det er måske ikke korrekt?

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 05-12-04 17:27

Konrad wrote:

> Jeg læste bogen for mange år siden, og synes filmen i høj grad fulgte den,
> sådan frit efter hukommelsen - men det er måske ikke korrekt?

Jo, filmen følger bogen fint.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-12-04 18:09

"Konrad" <david_konrad@hotmail.com> writes:

> Jeg læste bogen for mange år siden, og synes filmen i høj grad fulgte den,
> sådan frit efter hukommelsen - men det er måske ikke korrekt?

Jo, bestemt. Det er Zemeckis på kommentarsporet, der ikke ved en skid
om astronomi.

Fra : Konrad

Dato : 05-12-04 18:34

> Jo, bestemt. Det er Zemeckis på kommentarsporet, der ikke ved en skid
> om astronomi.

Nårh - ser aldrig disse hersens ekstrating på DVD'erne, ærlig talt. Det kan
jeg gøre når jeg bliver gammel

Fra : Peter B. Juul

Dato : 06-12-04 11:42

> Nårh - ser aldrig disse hersens ekstrating på DVD'erne, ærlig talt. Det kan
> jeg gøre når jeg bliver gammel

Jeg ser det heller ikke mere. Men det her var en Laserdisc, og der var
man nærmest nødt til det, for det var jo undskyldningen for at have
betalt over 400 kr for en film.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Det handler alt sammen om at tage hensyn til
The RockBear. ((^)) sine medmennesker, selv når de er åbentlyst

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 06-12-04 20:13

> Jeg ser det heller ikke mere. Men det her var en Laserdisc, og der var
> man nærmest nødt til det, for det var jo undskyldningen for at have
> betalt over 400 kr for en film.

Akkeja... de glade laserdisk-dage. Jeg husker det som var det i går
Men ekstrameteriale ser jeg nu stadig. I visse tilfælde er det ligegyldigt
og i andre er det det rene guld. Det kan af og til have karakter af
"moviemaking for dummies", hvilket jeg sluger med hud og hår. Når det
derimod bare er en række "stjerner" der sidder med deres "Oh, it was just
wonderful to work with him, he's SOOO talented"-crap, så springer jeg sgu'
over!
--
Jonas

My DVD's: http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Jonasgaarde

Fra : Konrad

Dato : 08-12-04 14:22

> [...]
>
> Jeg ser det heller ikke mere. Men det her var en Laserdisc, og der var
> man nærmest nødt til det, for det var jo undskyldningen for at have

Udgives der egentlig stadig film/musik på laserdisc?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 08-12-04 15:05

"Konrad" <david_konrad@hotmail.com> writes:

> Udgives der egentlig stadig film/musik på laserdisc?

Jeg tror det ikke. Hvis der gør er det helt sikkert et underligt lille
publikum, der køber dem.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Sagt på godt dansk: Tak for henvendelsen,
The RockBear. ((^)) men luk venligst røven, hvis du ikke ved

Fra : Konrad

Dato : 08-12-04 16:09

> Jeg tror det ikke. Hvis der gør er det helt sikkert et underligt lille
> publikum, der køber dem.

Jeg kunne jo også bare søge på nettet, slog det mig da jeg havde trykket
send Men det virker ikke til at der er udgivet LD'er i flere år...Men
der har dog i sin tid endda været gjort et forsøg på en LD-dedikeret
imdb-pendant www.lddb.com/ - så blev man så meget klogere

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 08-12-04 17:38

"Konrad" <david_konrad@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Udgives der egentlig stadig film/musik på laserdisc?

Den sidste LD var så vidt jeg husker den der Arnold-film ("Den Sjette Dag"
hed den vist på dansk) i 1999. Den udkom vist kun i Japan.
Den sidste i Europa var et par år tidligere.

Fra : Jim Andersen

Dato : 06-12-04 13:08

Brian P wrote:

> "Contact" sutter stadig røv, men "Frailty" kan også anbefales herfra.

Enig. Contact er en flot film, gode skuespillere og alt sådan noget... tror
det er historien der halter.
Frailty er god (hvis man kan bruge sådan et ord om den film).

/jim

Fra : David Rasmussen

Dato : 05-12-04 12:55

Peter B. Juul wrote:

> Det lyder helt vildt. Det er trinnet lige under at vi ser dig danse
> gennem Københavns gader i orange lagen og kemo-look.

LOL... Nogen burde lave en Flash-animation. Der er et billede af Niels
på hans hjemmeside :)

/David

Fra : Konrad

Dato : 05-12-04 13:59

> Det er skægt. Jeg hadede den film og var egentlig forbavset over det,
> da jeg ellers er en stor beundrer af Zemeckis. Jeg tror, jeg må se den
> igen.

Det er en helt ufattelig god film - på min absolutte top 10. Udover de
scener der nævnes her, jeg er helt enig, er den generelt utrolig godt filmet
med dejlig diskret CGI - nattehimlen får lige et ekstra pift osv.

Fra : Jacob Andersen

Dato : 07-12-04 02:50

> [...]
> stranden. Vi går fra førstepersons synsvinkel til tredepersons på en
> flot måde, der understreger det drømmende i scenen.

Den film blev FULDSTÆNDIG ødelagt af at Foster skulle forestille at være
"fluent in the universal language of science" eller noget i den dur.

/Jacob

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-12-04 10:28

"Jacob Andersen" <duk@glem.det> writes:

> Den film blev FULDSTÆNDIG ødelagt af at Foster skulle forestille at være
> "fluent in the universal language of science" eller noget i den dur.

Det skulle hun heller ikke. Det skulle Ellie Arroway, som blev
_spillet_ af Foster.

Jeg kan informere dig om, at hverken Brando eller Pacino har nogen
særlig erfaring med at lede et ultramagtfuldt forbrydersyndikat,
ligesom hverken Morgan Freeman eller Tim Robbins har siddet i fængsel
i årtier. Matt Daemon har heller ikke nogen træning som hemmelig
agent.

Fra : David Rasmussen

Dato : 07-12-04 11:28

Peter B. Juul wrote:

> [...]
> ligesom hverken Morgan Freeman eller Tim Robbins har siddet i fængsel
> i årtier. Matt Daemon har heller ikke nogen træning som hemmelig

Med samme stemme som Moe fra Simpsons: "WHAAAAAAAAAAAAAAAAT??!!"

/David

Fra : Thomas K. Jeppesen

Dato : 07-12-04 21:35

David Rasmussen wrote:

> Med samme stemme som Moe fra Simpsons: "WHAAAAAAAAAAAAAAAAT??!!"

Jeg er rystet.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 07-12-04 11:47

On 07 Dec 2004 10:27:31 +0100, p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

> Matt Daemon

Interessant stavemåde.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-12-04 16:44

> Interessant stavemåde.

Han sidder i min computer og modtager pakker. Sådan er det.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Det, der gør så megen fantasy-litteratur
The RockBear. ((^)) selvhøjtidelig og dræbende kedelig er,

Fra : Jacob Andersen

Dato : 08-12-04 17:41

> Det skulle hun heller ikke. Det skulle Ellie Arroway, som blev
> _spillet_ af Foster.

Du misforstod min pointe. Det havde ikke noget at gøre med at rollen blev
spillet af Jodie Foster (som jeg ikke har noget imod), men at de omtalte
"science" som en enkelt disciplin som man kunne være "fluent" i. Videnskab
er andet og mere end matematik og fysik.

/Jacob

Fra : David Rasmussen

Dato : 09-12-04 08:53

Jacob Andersen wrote:

> [...]
> "science" som en enkelt disciplin som man kunne være "fluent" i. Videnskab
> er andet og mere end matematik og fysik.

I visse sammenhænge kan "science" på amerikansk betyde "naturvidenskab"
istedet for "videnskab". Jeg ved ikke om det er dårligt sprogbrug eller
hvad, men udbredt er det.

/David

Fra : Jacob Andersen

Dato : 10-12-04 03:47

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message

> I visse sammenhænge kan "science" på amerikansk betyde "naturvidenskab"
> istedet for "videnskab". Jeg ved ikke om det er dårligt sprogbrug eller
> hvad, men udbredt er det.

Det gør det ganske vist bedre, men bestemt ikke tilstrækkeligt til at det
pludselig holder op med at være torskedumt.

/Jacob

Fra : David Rasmussen

Dato : 10-12-04 12:15

Jacob Andersen wrote:

> Det gør det ganske vist bedre, men bestemt ikke tilstrækkeligt til at det
> pludselig holder op med at være torskedumt.

Nej, det er lidt fjollet.

/David

Fra : Per Vadmand

Dato : 10-12-04 23:01

Flere Yndlingsscener:

Tom Hanks og hans chef danser på "klaveret" i "Big" og scenen, hvor han
spiser kaviar i samme.

Toshiro Mifune, der sidder oppe i tårnet som en tennisdommer sog ser på de
to røverbander, der skiftevis går frem mod hinanden og ser farlige ud - i
"Yojimbo".

Tegnefilmen "Moving Day", hvor klaveret ligger på lur efter Fedtmule.

Labyrintscenen i "Gøg og Gokke i Oxford".

Og så videre...

Per V.

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 04-12-04 13:30

Saving Private Ryan:
Landgangen på Omaha Beach er uovertruffen.
Kan se den scene flere gange.
Den illustrerer meget godt desperationen og kaoset.

Fra : Koeffe

Dato : 04-12-04 13:38

> [...]

> på jer. Det behøver ikke være fra jeres yndlingsfilm, for man kan jo
> sagtens forestille sig en kikset film med en eller flere fantastiske

Den Grønne Mil:
Der hvor den store rare neger bliver ristet i den elektriske stol.

En gammel film jeg aldrig har fundet titlen på:
En dame der "bor" inde i et spejl, kommer ud af spejlet med en kniv i
hånden.

Jurassic Park:
Der hvor der ankommer til øen første gang - musikken er bare WOOOOW!

Cubic:
Mary: "Let me ask you something. Why are you alive?"
John Preston: "I live to safeguard the continuity of this society, to serve
Libria."
Mary: "It's circular. You exist to continue your existence. What's the
point?"

Det var hvad jeg lige kunne komme på på stående fod.

--
Koeffe

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 04-12-04 16:24

On Sat, 4 Dec 2004 13:38:17 +0100, "Koeffe"
<kena_FJERN_DETTE_@mail.dk> wrote:

>Jurassic Park:
>Der hvor der ankommer til øen første gang - musikken er bare WOOOOW!

Enig, hvis det er den scene, hvor man ser dinoerne første gang. Den
giver mig kuldegysninger hver gang.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Konrad

Dato : 04-12-04 13:47

> [...]
> sllhouet mod en rød himmel udbryder "As God is my witness, I'll never
> go hungry again!". Kameraet zoomer væk, og musikken slår over i det

En anden af mange, mange fede scener fra GWTW er, imho :

Scenen hvor Scarlet skal finde en læge da Melanie skal føde. Hun kommer ud i
tumulten efter slaget ved - er det Gettysburg(?) husker det ikke lige - og
vandrer henover en stor plads med hundreder af sårede hun må skræve henover,
medens kameraet zoomer ud og man snigende bliver forbløffet og hvor stor
scenen er, hvorefter kameraet ender bag et sønderskudt sydstatsflag i toppen
af et tårn.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-12-04 15:32

Konrad wrote:

> En anden af mange, mange fede scener fra GWTW er, imho :

Den scene som har gjort mest indtryk på mig i den film, er første gang
man ser Gable. Ikke på grund af scenen selv, men på grund af publikums
reaktion. Jeg så den i biografen som 17-18-årig, og da Gable kom ned ad
trappen, lød der et dyyybt suk fra alle salens kvindelige tilskuere.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
33 tips & tricks til Internet Explorer

Fra : Konrad

Dato : 04-12-04 15:50

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message

> [...]
> reaktion. Jeg så den i biografen som 17-18-årig, og da Gable kom ned ad
> trappen, lød der et dyyybt suk fra alle salens kvindelige tilskuere.

Tja. Jeg har hørt at Vivien Leigh fik et ekstratillæg på 10.000 dollars
fordi Gable slet og ret *stank* ud af munden - årsagen var hans gebis som
han fik i et en ret ung alder, og det skulle vist ikke liiiige have været
sagen for Leigh under kyssescenerne...Det kan jeg aldrig lade være med at
tænke på når jeg ser filmen )

Fra : Per Vadmand

Dato : 04-12-04 16:58

"Konrad" <david_konrad@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> sagen for Leigh under kyssescenerne...Det kan jeg aldrig lade være med at

Se, DET burde have haft en spoiler-advarsel!

Per V.

Fra : Konrad

Dato : 05-12-04 17:41

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in message

> "Konrad" <david_konrad@hotmail.com> wrote in message

> Se, DET burde have haft en spoiler-advarsel!

Du har ret...Det er virkelig en megaspoiler i ordets bogstavlige betydning

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 04-12-04 16:26

On Sat, 04 Dec 2004 15:32:14 +0100, Kim Ludvigsen
> [...]

>reaktion. Jeg så den i biografen som 17-18-årig, og da Gable kom ned ad
>trappen, lød der et dyyybt suk fra alle salens kvindelige tilskuere.

Første gang man ser ham, er det ikke dér, hvor hans hoved dukker frem
fra sofaen, da Scarlett har smadret en vase efter at være blevet
afvist af Ashley?

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-12-04 17:07

Niels Søndergaard wrote:

> [...]
>
> Første gang man ser ham, er det ikke dér, hvor hans hoved dukker frem
> fra sofaen, da Scarlett har smadret en vase efter at være blevet

Det er mange år siden, jeg så den, og jeg husker stort set intet fra
filmen andet end det dybe suk, så jeg kan sagtens tage fejl. Men jeg
forbinder helt klart det dybe suk med, at han kommer ned ad en lang
trappe.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Stop spam med filtre i Outlook Express

Fra : Jim Andersen

Dato : 06-12-04 13:10

Niels Søndergaard wrote:

> Første gang man ser ham, er det ikke dér, hvor hans hoved dukker frem
> fra sofaen, da Scarlett har smadret en vase efter at være blevet
> afvist af Ashley?

Det er det i bogen.

/jim

Fra : Just Johnny

Dato : 04-12-04 13:54

Niels Søndergaard posted the following:

> [...]
>på jer. Det behøver ikke være fra jeres yndlingsfilm, for man kan jo
>sagtens forestille sig en kikset film med en eller flere fantastiske

Et par stykker:

Titus: Slutscenen hvor dramaet (næsten) er slut og filmsscenen
konverterer tilbage til en teaterscene. "All the world's a stage..."
rent bogstavligt.

Monty Python and the Holy Grail: Slutningen hvor politiet kommer...
Totalt absurdt og hylende grinagtigt...

(John Woo's) Hard Boiled: Hospitals actionscenen hvor der ikke bliver
klippet. Når man er vant til at se hurtig klipning i actionscener så
virker det dybt underligt og faktisk ret ubehageligt, når der slet
ikke klippes i et par minutter.

Fra : Konrad

Dato : 04-12-04 14:12

"Just Johnny" <just.johnny@your.service> wrote in message

> [...]
> klippet. Når man er vant til at se hurtig klipning i actionscener så
> virker det dybt underligt og faktisk ret ubehageligt, når der slet

Den scene er ufattelig godt koreograferet!

Fra : Mikl

Dato : 05-12-04 07:48

Just Johnny wrote:
> [...]
> rent bogstavligt.
>
> Monty Python and the Holy Grail: Slutningen hvor politiet kommer...

Og nu vi taler om Python: I Meaning of Life hvor en mand selv har valgt
hvordan han skal dø. Han bliver skarpt forfulgt af en horde topløse
blondiner med hockeyhjelm på - attributter til alle sider og så i slo mo
naturligvis (det har Baywatch lært af)! Jeg tror de har nydt at finde på
den scene og ikke mindst filme den!

....hvordan han rent faktisk dør forbliver en hemmelighed for dem der
ikke har set den.

/Mikkel

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 04-12-04 14:02

> [...]
> på jer. Det behøver ikke være fra jeres yndlingsfilm, for man kan jo
> sagtens forestille sig en kikset film med en eller flere fantastiske

Der er i hvert fald to gåsehudsscener i "Manhunter", nemlig den der hedder
"the girl and the tiger" - mest p.g.a. musikken (et af de meget få eksempler
på panfløjte uden kvalme), men også p.g.a. Tom Noonan's fabelagtige
underspil i baggrunden, og så den scene hvor Graham sidder med smalfilmene
og taler med sig selv. Igen er det musikken, og der hvor den kulminerer,
lige da sammenhængen går op for ham og replikken "You've seen these films,
haven't you, my man?" kommer - uha, så får jeg ståpels!

Fra : Morten Wartou

Dato : 04-12-04 14:28

Niels Søndergaard wrote:
> [...]
> på jer. Det behøver ikke være fra jeres yndlingsfilm, for man kan jo
> sagtens forestille sig en kikset film med en eller flere fantastiske

Min yndlingsscene kommer fra min yndlingsfilm - C'era una volta il west
(Once Upon a Time in the West) af Sergio Leone. Ja, der er faktisk mange
dejlige scener i den film, men en der giver mig gåsehud hver gang (og det er
absolut ikke få gange), er da Jill er ankommet til stationen i begyndelsen
af filmen, går ind i stationsbygningen og kameraet løftes op over taget og
man får et blik udover byen. Absolut vidunderlig scene, filmisk skønhed når
det er bedst. Morricones musik er i høj grad medvirkende til scenens
effektivitet. Jeg får faktisk gåsehud bare af at skrive om den. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 04-12-04 16:27

On Sat, 4 Dec 2004 14:27:46 +0100, "Morten Wartou"
<detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote:

> [...]
>det er bedst. Morricones musik er i høj grad medvirkende til scenens
>effektivitet. Jeg får faktisk gåsehud bare af at skrive om den. :)

Du har ret. Det er fænomenalt. Men også filmens start på stationen er
en klassiker.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : SpookiePower

Dato : 04-12-04 21:03

Drengene fra Skt Petri -
Der hvor alle eleverne er samlet i salen og synger,
"I Danmark har jeg hjemme, der her jeg rod" mens tyskerne
står og fortæller at man ikke skal gøre modstand.

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 04-12-04 23:04

"SpookiePower" <boxjunk2600@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Drengene fra Skt Petri -
> Der hvor alle eleverne er samlet i salen og synger,
> "I Danmark har jeg hjemme, der her jeg rod" mens tyskerne
> står og fortæller at man ikke skal gøre modstand.

"I Danmark er jeg født, der har jeg hjemme,
Her har jeg rod, herfra min verden går"

Fra : Brian P

Dato : 04-12-04 23:12

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse

Ja, det blev sgu lidt et line-up af klassikere i tilfældig rækkefølge...

Vertigo
Slutscenen i kirketårnet, hvor James Stewart stirrer ned i afgrunden.

Spellbound
"It WAS something in my childhood"

Les Diaboliques
Scenen, hvor Monsiuer Delasalle ikke er død alligevel

Das Testament des Dr. Mabuse
Scenen på biblioteket hvor Dr. Baum læser den afdøde Dr. Mabuses efterladte
papirer og bliver besat af Mabuses spøgelse ("Herrschafft des Verbrechens")

Bride of Frankenstein
Slutscenen, hvor monsteret lukker og slukker.
Scenen med den blinde mand med violinen ("Alone: bad. Friend: good")

Les Quatre Cents Coups
Slutscenen hvor Antoine Doinel løber ned mod vandet, vender sig om og...
freezeframe.

City Lights
Slutscenen, hvor den nu seende blinde pige genkender vagabonden Chaplin som
hendes velgører.

The Searchers
John Wayne er lige ved... men redder så alligevel Debbie

Jules et Jim
Scenen hvor vi første gang ser Jeanne Moreau på trappen.

Grapes of Wrath
Slutscenen med Ma Joad.

Cykeltyven
Scenen hvor faderen slår sin søn.

Touch of Evil
Slutscenen med Marlene Dietrich: "He was some kind of a man... what does it
matter what you say about people. Adios")

La Grande Illusion
Scenerne med Gabin på flugt og den tysktalende bondekone.

The Apartment
Scenen hvor Jack Lemmon finder Shirley MacLaine efter hendes
selvmordsforsøg.

Hush, hush Sweet Charlotte
Mareridtsscenen

Kiss Me Deadly
Slutningen i huset på stranden og den mystiske kuffert.

Fanny og Alexander
Faderens dødsscene, Alexanders møde med biskoppens døtre, slutningen.

Ikuru
Watanabe på gyngen

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 04-12-04 23:28

"Brian P" <kanal@klog.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Fanny og Alexander
> Faderens dødsscene, Alexanders møde med biskoppens døtre, slutningen.

Og nu vi er ved de gode gamle: Slutscenen fra "The Maltese Falcon".
Betjenten løfter falken og udbryder overrasket "God, it's heavy - what is
it?" og Bogey svarer "The-eh schtuff that dreamsh are made of!"

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-12-04 04:36

Jonas Gaarde wrote:
> Og nu vi er ved de gode gamle: Slutscenen fra "The Maltese Falcon".
> Betjenten løfter falken og udbryder overrasket "God, it's heavy - what is
> it?" og Bogey svarer "The-eh schtuff that dreamsh are made of!"

MacGuffinium?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 05-12-04 13:25

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> MacGuffinium?

Hov-hov!
Hvis De skal være næsvis, så er De ikke velkommen her!

Fra : David Schjelde

Dato : 06-12-04 21:08

"Jonas Gaarde" <albuerumminusspam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Brian P" <kanal@klog.dk> skrev i en meddelelse

[MEGA SPOILER - MUS OG MÆND]

Apropos: Mus og mænd hvor Lenny må lade livet - snøft

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-12-04 01:57

"Niels Søndergaard" wrote:

> [...]
> på jer. Det behøver ikke være fra jeres yndlingsfilm, for man kan jo
> sagtens forestille sig en kikset film med en eller flere fantastiske

Hmmmm, skal det være yndlings-scener eller bare scener som har gjort
indtryk?

En scene som har gjort meget meget stor indtryk på mig:
Jeg vil dog lige sige, at scenen på ingen måde er min yndlings-scene.
Men det er den scene som har gjort mest indtryk på mig.

American History X

Offeret-skal-bide-kantstenen scenen.

Jeg er ellers typen der bare rejser sig op lige når rulleteksterne
starter. Men ved American History X, så skulle jeg altså lige sidde og
"mentalt fordøje" filmen med den scene som fokus i "fordøjelsen".
Det skal lige siges, at jeg siden jeg så denne film har haft et
underligt forhold til gysere og blodfilm i øvrigt
fx kunne jeg ikke se Blade1 før 1½ år efter jeg havde set
AmericanHistoryX. Og EventHorizon, der læste jeg ellers i Billedbladet
(min yndlingsaversion) istedet for at se filmen.

Det er jo ikke fordi scenen i sig selv er særlig voldsom (så vidt jeg
husker, så ser man ikke en gang at offeret får mast kraniet mod
kantstenen.... Måske en OverlærerAndersenStårPåAltanen-effekt). Det er
mere al den had gerningsmanden lægger i handlingen som chokerer mig.

Yndlings-scener.... tja der er nok ikke nogen specielt.
Men noget jeg altid glæder mig til at se er udvælgelses-testene som man
udsætter folkene i Armageddon. Særlig RockHounds kommentarer på
blæktesten.

Noget som man bør tænke over, når man siger at man bare skal indsætte
militæret for dit og dat, så bør man tænke på General William Devereaux
(UnderAngreb) scener hvor han udtaler, at det altså ikke er
fløjlshansker man anvender, når man beder militæret om at gribe ind. Og
man skal have nogen forbandet gode argumenter for at gøre det. Og noget
andet i den film: Alle dem som tænker på, at tortur er kan accepteres
for "the greater good"... Se filmen UnderAngreb! Og det mest
bemærkelsesværdige ved filmen er, at den udkom før 11.september2001.

mvh

Carsten Riis

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-12-04 04:37

Carsten Riis wrote:
[...]
> [...]
> for "the greater good"... Se filmen UnderAngreb! Og det mest
> bemærkelsesværdige ved filmen er, at den udkom før 11.september2001.

"Under Siege", ikke?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-12-04 13:36

Peter Knutsen wrote:

> Carsten Riis wrote:
> [...]
>
> "Under Siege", ikke?

Originalt hedder den nu bare: The Siege.
http://www.imdb.com/title/tt0133952/combined

Og på dansk Under Angreb
Hvilket jeg også har skrevet.

mvh

Carsten Riis

Fra : ML-78

Dato : 05-12-04 16:35

Niels Søndergaard skrev:

> Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvilke scener der har gjort indtryk
> på jer.

Ben-Hur (1959): Den fantastiske væddeløbsscene. Den ville man aldig
kunne lave lige så flot eller overbevisende i dag.

Psycho: Brusescenen. Den kender alle vist.

Vertigo: Slutscenen i tårnet.

La maschera del demonio: Scenen hvor lægen bliver hentet og kører afsted
i hestevognen.

The Premature Burial: Hallucinationsscenen (eller næsten enhver anden af
de obligatoriske hallucinationsscener i Cormans Poe-film).

Faust: Scenen hvor de flyver over landskabe og hustage.

Roma: Regnvejrsscenen.

The Wicker Man: Slutningen hvor vi møder 'the wicker man'.

White Zombie: Scenen i den gamle mølle.

ML-78

Fra : Jim Andersen

Dato : 06-12-04 13:05

MIB I. Til sidst hvor universet blot viser sig at være en glaskugle som
"nogen" spiller med.

6. sans: Da drengen, i bilen, fortæller sin mor at han ser spøjelser.
(jeg har selv en dreng i ca den alder så måske er jeg inhabil)

/jim

Fra : David Schjelde

Dato : 06-12-04 21:01

> [...]
> på jer. Det behøver ikke være fra jeres yndlingsfilm, for man kan jo
> sagtens forestille sig en kikset film med en eller flere fantastiske

ok - 3 hurtige:
- Stort set samtlige volds- og krænkede scener i "Once Were Warriors"

- Scenen hvor barnet snitter faderen i hælen fra "Ondskabens kirkegård" (fy
for satan - jeg krøller tæer bare ved at skrive det)

[spoiler space - "Invasion of the bodysnatchers"]

-

-

-

-

-

-

Slut scenen hvor Sutherland "udpeger" heltinden.

Fra : Jesper

Dato : 06-12-04 21:25

> [...]

> på jer. Det behøver ikke være fra jeres yndlingsfilm, for man kan jo
> sagtens forestille sig en kikset film med en eller flere fantastiske

*SPOILERE*

Inferno(1980): Det oversvømmede værelse

Maniac(1980): En kvinde forfølges af morderen og undslipper ned på et
toilet og tror hun er sluppet væk, hvorefter hun går hen til spejlet på
toilettet, og pludselig stikker der en bajonet ud gennem brystet på
hende!

Cat People(1982): Åbningscenen i den indiske landsby

Frankenstein (1931) Monstret der brænder i møllen

The Thing(1982): Scenen med maven der gnasker armene på en mand,
hvorefter hovedet river sig løs og der vokser insektben ud af det.

The Gore Gore Girls: Den bogstaveligt talt røvhamrende gode scene!

Rat Pfink A Boo Boo: Flere scener end jeg kan nævne! Vores to
hovedpersoner går ind i et skab for at komme ud som superhelteparret Rat
Pfink og hans assistent Boo Boo hvor følgende ordveksling finder sted:
Rat Pfink: Remember, Boo Boo, we only have one weakness.
Boo Boo: What's that, Rat Pfink?
Rat Pfink: Bullets!

Up'N Coming: John C. Holmes har en analsexscene med Marilyn Chambers.
Det ser så ekstremt ud at det ligner en Dick Smith special effect!

The Abyss: Mødet med vandvæsenet.

Friday the 13th- Final Chapter: Jason får en machette i hovedet, falder
og machetten glider gennem hovedet på ham.

The Cook, the Thief, His Wife And Her Lover: Spica får serveret fruens
elsker helstegt med denne replik fra konen(Helen Mirren): Try the cock,
Albert. It's a delicacy, and you know where it's been.

--
Say hello to my little friend.---John Holmes...
DVD Collection:

Fra : Per Vadmand

Dato : 06-12-04 21:56

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message

> [...]
> elsker helstegt med denne replik fra konen(Helen Mirren): Try the cock,
> Albert. It's a delicacy, and you know where it's been.

Din smag er ikke ligefrem, hvad jeg ville kalde mainstream...

Per V.

Fra : Jesper

Dato : 06-12-04 22:23

Per Vadmand <perve@post.tele.dk> wrote:

> Din smag er ikke ligefrem, hvad jeg ville kalde mainstream...
>
> Per V.

Kære Vadmand;

Jeg ville da også betragte det som en fornærmelse, hvis du kaldte min
smag for Mainstream

Fra : Per Vadmand

Dato : 06-12-04 23:39

> Kære Vadmand;
>
> Jeg ville da også betragte det som en fornærmelse, hvis du kaldte min
> smag for Mainstream
> --
Til gengæld ville jeg betragte det som en fornærmelse at blive indlagt til
de allerfleste af filmene på din liste. Sådan er folk så forskellige...

Per V.

Fra : Jesper

Dato : 07-12-04 17:18

> [...]

> de allerfleste af filmene på din liste. Sådan er folk så forskellige...

Ja, different strokes for different folks

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 06-12-04 21:57

On Mon, 6 Dec 2004 21:24:56 +0100, spambuster@users.toughguy.net
(Jesper) wrote:

Man må sige, at du er en mand med en alsidig filmsmag.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Per Vadmand

Dato : 06-12-04 23:38

> On Mon, 6 Dec 2004 21:24:56 +0100, spambuster@users.toughguy.net
> (Jesper) wrote:
>
> Man må sige, at du er en mand med en alsidig filmsmag.

Alsidig? Det var da splatter alt sammen.

Per v.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 07-12-04 02:04

On Mon, 6 Dec 2004 23:37:51 +0100, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

>"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in message

>Alsidig? Det var da splatter alt sammen.

Jeg tror, din yndlingsskuespiller, Michael Gambon, ville blive meget
fornærmet, hvis han hørte nogen kalde "The Cook, the Thief..." en
splatterfilm.

Tænk, jeg ville have troet, at du om nogen var til Peter Greenaway.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Per Vadmand

Dato : 07-12-04 09:17

> [...]
> splatterfilm.
>
> Tænk, jeg ville have troet, at du om nogen var til Peter Greenaway.

Har ikke set den. Det var scenen, han beskrev, der muligvis vildledte mig.

Per V

Fra : Konrad

Dato : 07-12-04 10:29

> Har ikke set den. Det var scenen, han beskrev, der muligvis vildledte mig.

Det er heller ikke umagen værd. Den er ret kitschet eller hvad man nu siger,
dvs der skal nok være en del som mener det er et mesterværk, men dybest set
handler den om ingenting, og er i øvrigt plaget af alt for mange
gentagelser - musikken, døråbning osv....Naturligvis som jeg husker den fra
biografen for 10 år siden, eller hvornår det var den gik inde i Vester Vov
Vov.

Fra : Jesper

Dato : 07-12-04 17:18

> [...]

> biografen for 10 år siden, eller hvornår det var den gik inde i Vester Vov

Det er en genial film, visuelt aldeles uovertruffen, den måde Greenaway
bevæger sig med kameraet rundt i restauranten, det markante farvevalg,
skuespillet, det er altsammen spitzenklasse!

Fra : Konrad

Dato : 07-12-04 17:30

> [...]
> bevæger sig med kameraet rundt i restauranten, det markante farvevalg,
> skuespillet, det er altsammen spitzenklasse!

Ja - det synes jeg også dengang jeg var 17-18 år og tingene ikke kunne blive
outrerede og meningsløse nok - det var faktisk undertegnede der
*insisterede* på at se dette mesterværk med mit fædrende ophav...Som man
bliver ældre begynder man i højere grad at sætte pris på skuespil, handling,
vedkommenhed og den slags...

Fra : Konrad

Dato : 07-12-04 17:35

> Ja - det synes jeg også dengang jeg

SYNTES - til ære for sprogrevserne

Fra : Jesper

Dato : 07-12-04 17:48

Konrad <david_konrad@hotmail.com> wrote:

> "Konrad" <david_konrad@hotmail.com> wrote in message

> SYNTES - til ære for sprogrevserne

Ja...for syns skyld synes jeg også der skal stå syntes, det er ligesom
om det syner bedre

Fra : Jesper

Dato : 07-12-04 17:48

> [...]

> bliver ældre begynder man i højere grad at sætte pris på skuespil, handling,

Er denne film måske ikke vedkommende? Har den ikke godt skuespil? Har
den ikke en god handling?

Fra : Brian P

Dato : 06-12-04 22:01

> [...]
> Pfink og hans assistent Boo Boo hvor følgende ordveksling finder sted:
> Rat Pfink: Remember, Boo Boo, we only have one weakness.

Dén film er du nu skyld i at jeg vil have set - for enhver pris!!!

Fra : Jesper

Dato : 06-12-04 22:23

Brian P <kanal@klog.dk> wrote:

> Dén film er du nu skyld i at jeg vil have set - for enhver pris!!!

Jamen, så må du da se at få den set, du kan få den her:

http://www.laserdisken.dk/html/visvare.dna?vare=1055452042910722

Fra : ML-78

Dato : 06-12-04 22:17

Jesper skrev:

> Frankenstein (1931) Monstret der brænder i møllen

En fantastisk afslutning på den bedste af Universals gamle gyserfilm.
Men jeg ærgrer mig altid over den sidste påklistrede sekvens, som nogle
fjolser hos filmselskabet mente skulle med.

ML-78

Fra : Brian P

Dato : 06-12-04 23:02

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> En fantastisk afslutning på den bedste af Universals gamle gyserfilm.
> Men jeg ærgrer mig altid over den sidste påklistrede sekvens, som nogle
> fjolser hos filmselskabet mente skulle med.

"Bride of Frankenstein" er den bedste. Basta.

Fra : Jesper

Dato : 06-12-04 23:17

Brian P <kanal@klog.dk> wrote:

> "ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> "Bride of Frankenstein" er den bedste. Basta.

Hele filmen,ja. Men nu er det enkeltscener vi taler om!

Fra : Brian P

Dato : 07-12-04 00:13

"Jesper"

> Hele filmen,ja. Men nu er det enkeltscener vi taler om!

Ja, og samtlige enkeltscener i "Frankenstein" overgås af "Bride of...", jf.
bl.a. slutscenen og scenen med den blinde mand. Skulle det endelig være, kan
"Bride" kun toppes af Gene Hackmans parodi på Lionel Atwill i "Young
Frankenstein"

Fra : Brian P

Dato : 07-12-04 00:18

> Skulle det endelig være, kan "Bride" kun toppes af Gene Hackmans parodi
> på Lionel Atwill i "Young Frankenstein"

Arrrgghh, den blinde mand, that is... det var naturligvis Kenneth Mars, der
spillede politiinspektøren med hang til dart...

Fra : ML-78

Dato : 07-12-04 02:18

Brian P skrev:

> "Bride of Frankenstein" er den bedste. Basta.

Det siges ganske ofte, men jeg er ikke enig.

ML-78

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 08-12-04 17:31

Niels Søndergaard wrote:
> [...]
> på jer. Det behøver ikke være fra jeres yndlingsfilm, for man kan jo
> sagtens forestille sig en kikset film med en eller flere fantastiske

I Ford Fairlain er der mange guldkorn, men mest pga Fords Oneliners.

Ellers kan jeg nævne:

Matrix: Lobby Shooting Spree

Matrix Reloaded: Burly Brawl og Highway Chase scenen

Fist of legend: Jet li, ordner en hel dojo

Requiem for a Dream: Slutscenen hvor musikken og billederne går op i en højere
enhed.

Azumi: Lille pige mod en hel landsby

Old boy, Fight Club og den Sjete sans: Scenen hvor hele filmen får en anden
drejning.

Fifth Element. Leelo tæver nogle af de der grimme rumdyr mens der synges opera.

La vita e bella: Nogle af de scener hvor faderen for at beskytte barnet
fortæller hvorledes det hele er en leg.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann