At overhale indenom
Fra : phk

Dato : 03-12-04 23:23

Jeg kommer kørende på motorvejen med de sædvanlige 90 km/timen med
campingvognen trækkende mig i halen. Bilerne i venstre bane kører forbi mig
i en endeløs kø, men bliver ind i mellem standset af et par Jumbo´er oppe
foran, der er ved at udføre en af deres verdenskendte overhalinger. Køen i
venstre side ryger nu ned på 70-90 km i timen (harmonikaeffekten), og jeg
har måske 500+ meter fri spor i højre side.

Må jeg fortsætte med min hastighed og overhale indenom i den tomme vognbane?

Langt de fleste gange bliver Jumbo´erne færdig med overhalingen oppe foran
og køen opløses før jeg når derop.

--
Per, Esbjerg

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 04-12-04 09:17

> [...]
> vognbane?
>
> Langt de fleste gange bliver Jumbo´erne færdig med overhalingen oppe foran

Ja, det må du godt, da der her er tale om forbikørsel.

mvh

Carsten

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-12-04 09:21

Carsten Pedersen telepaterede følgende til sin PC:

Enig...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : P.Christensen

Dato : 04-12-04 16:55

meddelelse news:41b17378$0$66408$14726298@news.sunsite.dk...
> Carsten Pedersen telepaterede følgende til sin PC:

> Enig...
>
> --
> Mvh. Morten Fruergaard

Hej Per

Det er en af de ting der gør det sjovere at køre med CV

Palle

Fra : Nicolai

Dato : 04-12-04 10:24

Ja, det må du. Læs evt. færdselsloven... Der står det klart og tydeligt

VH

Nicolai

Fra : John Sahl

Dato : 04-12-04 10:45

phk wrote:
> Må jeg fortsætte med min hastighed og overhale indenom i den tomme
> vognbane?

Ja, det hedder dog ikke en overhaling, men en forbikørsel.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : BbB

Dato : 04-12-04 10:57

> [...]
> har måske 500+ meter fri spor i højre side.
>
> Må jeg fortsætte med min hastighed og overhale indenom i den tomme

Efter min mening ikke bare må - men skal!
Du overhaler IKKE indenom - men udfører en forbikørsel. Når trafikken er så
tæt, at forbikørsel er mulig er der principielt 'lukket' for vognbaneskift,
så bliv bare hvor du er .

BB

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 04-12-04 11:21

On Fri, 3 Dec 2004 23:22:47 +0100, "phk" <phk_stopspam@esenet.dk>
wrote:

> [...]
>
>Langt de fleste gange bliver Jumbo´erne færdig med overhalingen oppe foran

Nååårrrh, er det ikke værre? *LOL*

I betragtning f, at du med 90 km/t. tilbagelægger ca. 30 meter i
sekundet, og du har 500 meter åben vej at gøre godt med, så er de der
jumboer da ikke så længe om det alligevel.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per O.

Dato : 04-12-04 12:02

Folmer Rasmussen wrote:

> Nååårrrh, er det ikke værre? *LOL*
>
> I betragtning f, at du med 90 km/t. tilbagelægger ca. 30 meter i
> sekundet, og du har 500 meter åben vej at gøre godt med, så er de der
> jumboer da ikke så længe om det alligevel.

Forkert beregning ! Du skal beregne hvor lang tid det tager at køre de 500
meter med forskellen mellem egen hastighed og jumboernes ! De kører jo også
fremad hele tiden ! Så taler vi ikke om 90 km/t men om forskellen på måske
10-20 km/t.

Per O.

Fra : phk

Dato : 04-12-04 12:18

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> meter med forskellen mellem egen hastighed og jumboernes ! De kører jo
> også fremad hele tiden ! Så taler vi ikke om 90 km/t men om forskellen på

Nærmere en forskel på 1 km/timen. Når man kører på tyske motorveje med 90
km/tkan man faktisk køre rigtig mange km uden at overhale og blive overhalet
af lastbiler.

Lige som om de slet ikke er der :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Henrik B.

Dato : 04-12-04 14:53

> Nærmere en forskel på 1 km/timen. Når man kører på tyske motorveje med 90
> km/tkan man faktisk køre rigtig mange km uden at overhale og blive
> overhalet af lastbiler.

Man kører vel 100 km/t på de tyske motorveje, med campingswaugn....

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : phk

Dato : 04-12-04 15:37

> Man kører vel 100 km/t på de tyske motorveje, med campingswaugn....

Jeg har gjort det engang - men jeg blev træt af de evige overhalinger af
lastbilerne samtidig med at utålmodige personbiler forsøgte at opretholde
hastighed og retning i overhalingsbanen bag mig.

Og økonomien blev bedre, fra 10 på literen til 11,5.

Men husk det er ægte hastigheder jeg angiver.

--
Per, Esbjerg

Fra : K ö n i g

Dato : 04-12-04 12:02

> I betragtning f, at du med 90 km/t. tilbagelægger ca. 30 meter i
> sekundet, og du har 500 meter åben vej at gøre godt med, så er de der
> jumboer da ikke så længe om det alligevel.

90 km/t = 25 m/s

MVH Peter König

Fra : phk

Dato : 04-12-04 12:17

> I betragtning f, at du med 90 km/t. tilbagelægger ca. 30 meter i
> sekundet, og du har 500 meter åben vej at gøre godt med, så er de der
> jumboer da ikke så længe om det alligevel.

Det er de jo så alligevel da begge deres hastigheder ligger omkring 90 km/t
;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Nicolai

Dato : 04-12-04 11:41

Forbikørsel og vognbaneskift i tæt færdsel

§ 24. Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en hastighed, der
bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som overhaling, hvis et
køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden vognbane. I sådanne
tilfælde må der ikke skiftes vognbane, medmindre det er påkrævet efter §16,
stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk. 3-5, eller det sker for at parkere eller
standse.

Fra : K ö n i g

Dato : 04-12-04 12:01

Nej - det må du ikke !

Jf.§ 24. skal følgende være opfyldt

- Færdslen skal være tæt
- Færdslen skal være fremført i flere baner
- Hastigheden skal være bestemt af den forankørende

Du opfylder ikke punkt 3. og til dels ikke punkt 1.

Fra : Leonard

Dato : 04-12-04 13:57

"K ö n i g" <NOpommer-konigSPAM@email.dk> wrote:

>- Færdslen skal være tæt

Tjek!
De ligger så tæt at de bliver nødt til at bremse for ikke at ramle
sammen.

>- Færdslen skal være fremført i flere baner

Tjek!

>- Hastigheden skal være bestemt af den forankørende

Tjek!
Der står ikke noget om at det skal være i begge baner.

>Du opfylder ikke punkt 3. og til dels ikke punkt 1.

Jo.

Reglen er lavet for at undgå siksak mellem vognbanerne i tæt trafik og
begrænsningerne er der for at undgå overhalingerne indenom, hvor der
ikke er nogen grund til at den yderbanen ikke er trukket til højre.

--
Leonard

Fra : K ö n i g

Dato : 04-12-04 18:04

> Tjek!
> Der står ikke noget om at det skal være i begge baner.

Der står heller ikke noget om at der skal være en fører bag ved rattet - er
det så også OK hvis køretøjerne er førerløse ?

Det er selvfølgelig den forankørende i ens vognbane !

> Jo.
Et postulat du meget gerne selv må efterprøve i trafikken ( med politiet bag
ved )

> Reglen er lavet for at undgå siksak mellem vognbanerne i tæt trafik og
> begrænsningerne er der for at undgå overhalingerne indenom, hvor der
> ikke er nogen grund til at den yderbanen ikke er trukket til højre.

Ikke enig ! Du må heller ikke udføre siksak kørsel imellem vognbanerne -
selv om det sker venstreom ( overhaling )

For det andet hedder det ikke en overhaling indenom (det plejer at koste dit
kørekort) - men en forbikørsel højreom !

MVH Peter König

Fra : Leonard

Dato : 04-12-04 18:52

"K ö n i g" <NOpommer-konigSPAM@email.dk> wrote:

>Det er selvfølgelig den forankørende i ens vognbane !

Er det en selvfølgelighed for dig?
Det er det ikke for mig, for mig er det hastigheden i den bane til
venstre for mig, hvor hastigheden bestemmes af de forankørende, og når
de bestemmer at de vil køre langsommere end jeg gør, så fortsætter jeg
i min bane med uændret hastighed, indtil jeg tvinges til at sætte
farten ned af dem der kører foran mig. Og hvis der er en halv eller en
hel km til en forankørende i min bane, som kører kun en lille smule
langsommere end mig, så tager det lang tid før jeg behøver at sætte
farten, hvis detoverhovedet bliver nødvendigt.

>Et postulat du meget gerne selv må efterprøve i trafikken ( med politiet bag
>ved )

Det ville jeg ikke frygte noget ved i Per's situation.

> [...]
>
>For det andet hedder det ikke en overhaling indenom (det plejer at koste dit
>kørekort) - men en forbikørsel højreom !

Det er også det jeg mener at jeg skriver, men sådan læser du det
åbenbart ikke.

--
Leonard

Fra : K ö n i g

Dato : 04-12-04 22:58

Fred være med det - du gør bare som du plejer . . . . .

--
MVH Peter König

Fra : Per O.

Dato : 05-12-04 02:30

> Ikke enig ! Du må heller ikke udføre siksak kørsel imellem
> vognbanerne - selv om det sker venstreom ( overhaling )

Det du skriver er i realiteten, at jeg ikke må trække ind i højre vognbane
igen efter en overhaling, for så længere fremme igen at trække ud til
venstre og overhale den næste bil ! Det er da for pokker det man SKAL gøre
på f.eks. motorvejen. Du må ikke blive liggende ude i venstre spor, men skal
trække så langt til højre som muligt. Hvordan harmonerer det med din påstand
?????????

Per O.

Fra : phk

Dato : 05-12-04 08:52

> [...]
> igen efter en overhaling, for så længere fremme igen at trække ud til
> venstre og overhale den næste bil ! Det er da for pokker det man SKAL gøre

Det der er forbudt er zigzagkørsel, at skifte fra vognbane til vognbane _og_
at overhale biler højre om.

Hvis du ikke overhaler indenom er det ikke zigzagkørsel :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Per O.

Dato : 05-12-04 19:32

phk wrote:
> [...]
> vognbane _og_ at overhale biler højre om.
>
> Hvis du ikke overhaler indenom er det ikke zigzagkørsel :)

Problemet er mere at jeg læser indlægget sådan, at man heller ikke må køre
venstre om og skifte tilbage til den højre vejbane, hvilket jo netop er det
man SKAL gøre på f.eks. motorvej. Man skifter jo her vejbane løbende, men
kører hele tiden venstre om, hvilket aldrig er ulovligt. Der kan kun være
tale om noget ulovligt hvis man kører højre om den anden bilist.

Per O.

Fra : LostInSpace

Dato : 06-12-04 00:59

Man må jo aldrig overhale indenom. (-venstresvingende)

Der hedder det pr defination forbikørsel.
Hvis man vel af mærke ikke kører stærkere end den forankørende.

Gør man det , så er det ulovligt.

Eller hva´´

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 06-12-04 17:10

"LostInSpace" <shivaFJERN@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Der hedder det pr defination forbikørsel.
>Hvis man vel af mærke ikke kører stærkere end den forankørende.

>Gør man det , så er det ulovligt.

Forkert!

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Finn Poulsen

Dato : 06-12-04 16:39

phk <phk_stopspam@esenet.dk> wrote:

> Jeg kommer kørende på motorvejen med de sædvanlige 90 km/timen med
> campingvognen trækkende mig i halen.

Bare et opklarende spørgsmål. Er hastighedsgrænsen ikke 70km/t?

Fra : Jens

Dato : 06-12-04 20:24

Finn Poulsen <finnpoulsen@nospam.dk> wrote:

> Bare et opklarende spørgsmål. Er hastighedsgrænsen ikke 70km/t?

Jo - på andre veje end motorveje, hvor det er tilladt at køre 80 km/t.
--

Jens F

Fra : phk

Dato : 06-12-04 22:14

"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

> Jo - på andre veje end motorveje, hvor det er tilladt at køre 80 km/t.

Og hvis man kører 80 (ægte) så har du straks en flok lastbiler _helt_ oppe i
røven af dig, enten fordi der er overhaling forbudt eller fordi der er for
meget trafik til at de kan overhale.

De sku´ ta´ sig en ferie, sku´ de :)
--
Per, Esbjerg