Hændeligt uheld på arbejdspladsen
Fra : Schmidt

Dato : 04-12-04 07:58

Jeg er en ung studerende på 22 år og i weekenderne tjener jeg en ekstra
skilling ved, at stå i baren på en af byens restauranter. Forleden mente min
arbejdsgiver, at der manglede 45 kroner i kassen, altså at der skulle være
solgt en drinks som ikke var betalt. Han fortalte mig, at han så bare ville
trække det fra min næste løn. Men må han det?

Fra : NoTrabajo

Dato : 04-12-04 09:15

"Schmidt" <Lucky_Luke@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> solgt en drinks som ikke var betalt. Han fortalte mig, at han så bare ville
> trække det fra min næste løn. Men må han det?

Inden for barverdenen er det da vist almindeligt at man beholder det overskud,
der næsten altid er, mens man så også dækker det underskud, der en skælden gang
fremkommer.

Du må være en dårlig bartender, at du ikke kan lave et overskud. De fleste
bartender er nogle platugler, som laver kæmpeoverskud ved at snyde restauratøren
og gæsterne på en måde, så de ikke opdager det.
--
NoTrabajo

Fra : Schmidt

Dato : 04-12-04 09:30

Jeg spurgte ikke en abe til jungleloven, men i stedet et ganske almindelig
veluddannet menneske, som kan svare mig seriøst på, om min arbejdsgiver har
lovhjemmel til at trække et evt. underskud af min løn.
Og nej, jeg får ingen andel af overskuddet, men arbejder på fast timeløn.

Fra : BbB

Dato : 04-12-04 10:59

> [...]
> lovhjemmel til at trække et evt. underskud af min løn.
> Og nej, jeg får ingen andel af overskuddet, men arbejder på fast timeløn.

En sådan regel tror jeg ikke arbejdsgiveren kommer langt med i retten - det
er naturligvis helt uacceptabelt at trække dig.

BB

Fra : Rasmus Berntsen

Dato : 06-12-04 08:18

Hej!

Nej det tror jeg heller ikke. Er du medlem af en fagforening burde du nok
kontakte dem.
Iøvrigt er det det samme som at gøre dig til tyv.
Hvis han trækker geløbet inden skat skal du vel bare tage 50%.
Som du på den måde får uden at betale skat af lønnen

Med venlig hilsen
Rasmus Berntsen
..

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 04-12-04 14:48

Schmidt wrote:

> [...]
> solgt en drinks som ikke var betalt. Han fortalte mig, at han så bare ville
> trække det fra min næste løn. Men må han det?

Nej. Du kan jo henvise ham til afsnittet i din ansættelseskontrakt, der
omhandler løn. Måske er der en overenskomst på området. Hvis i har
aftalt en fast timeløn, så gælder den faste timeløn og så må han fyre
dig, hvis han mener at du snyder...

Iøvrigt er 45 kroner jo latterligt lavt, så det kunne jo være du selv
skulle smutte og finde en bedre arbejdsgiver... Jeg har prøvet at være
bartender nogle få gange (nok et sted hvor folk er mere stive end hvor
du arbejder) - de fleste gange giver det jo overskud fordi folk "syntes
at du er skide-fin fyr, osv"... LOL

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Hans K. Pedersen

Dato : 04-12-04 19:31

> [...]
> arbejder) - de fleste gange giver det jo overskud fordi folk "syntes at du

Ja, jeg er også forundret over de sølle 45 kr. Jeg arbejder i et
supermarked, og når det passer inden for 45 kr. plus/minus så er det bare
skønt. Først når vi når op omkring 100 kr. vi begynder at undersøge tingene
nærmere. Men selvfølgelig kan man da ik tage det i lønnen.
--
MVH
Hans K. Pedersen

Fra : Morten Meizner Rasmu~

Dato : 06-12-04 22:33

> [...]
> ville
> trække det fra min næste løn. Men må han det?

Dette skal tages med det forbehold at jeg ikke har den store forstand på
jura, og dette er derfor kun et kvalificeret gæt.
Jeg mener at du som arbejdstager kun kan ifalde ansvar overfor arbejdsgiver
hvis du har handlet uansvarlig, og "...det findes rimeligt under hensyn til
den udviste skyld, arbejdstagerens stilling og omstændighederne i øvrigt.",
jf. Erstatningsansvarsloven § 23, stk 3, jf. § 23, stk 1.
Dette kan ikke fraviges ved forudgående aftale til skade for dig, jf.
erstatningsansvarlovens § 27, stk 2.

Jeg derfor ikke at der overhovedet er noget som peger på at du skal finde
dig i at han trækker dig de 47 kr. i din løn.

Med venlig hilsen

Morten Meizner Rasmussen

Fra : Peter

Dato : 08-12-04 14:55

"Morten Meizner Rasmussen" <email: Gobolan@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:41b4cff2$0$12741$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

[klip]

> [...]
>
> Jeg derfor ikke at der overhovedet er noget som peger på at du skal finde
> dig i at han trækker dig de 47 kr. i din løn.

Helt enig. Godt svar.

/Peter

--
http://www.grauslund.com