kørekort kopi...?
Fra : Anders E. Larsen

Dato : 03-12-04 16:51

Hej.....

jeg har for 2 gang i denne uge glemt min pung hjemme da jeg tog på arbejde!!

Og ville være lidt træt af det hvis jeg bliver stoppet af polisen uden
kørekort, så jeg tænkte at tage en fotokopi af mit kørekort og ligge i
hanskerummet, mit spørgsmål er så nu, er det nok hvis jeg bliver soppet???
kørekort er vel kun til at fastslå og jeg har ret til at føre bil eller
ej... og der kan de da også se på en kopi!?!?!

Anders

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 03-12-04 17:06

"Anders E. Larsen" <ae@aab-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kørekort er vel kun til at fastslå og jeg har ret til at føre bil eller
> ej... og der kan de da også se på en kopi!?!?!
'
Javist´, men det er jo ikke ensbetydende med at det er et bekræftet kopi -
Politiet vil jo alligevel kunne konstatere, på baggrund af dine persondata,
at du har kørekort, så det er næppe dér hunden ligger begravet.
Det er snarere fordi du formodes at kunne dokumentere med sikkerhed selv, at
du er i besiddelse af et gyldigt førebevis. En kopi er IKKE et gyldigt
førebevis, men en kopi af et gyldigt førebevis - en kopi, der i øvrigt er
ubekræftet.

Hvis kopier var nok, ville man med lige så god ret sige, at man afskaffede
det til fordel for kopier, hvor de rigtige lå elektronisk hos politiet.

Du kunne jo med samme ret mene at et kopi af dit pas var nok, at et kopi af
dit dankort var nok etc. - det er nok ikke ligefrem det, man har haft i
tankerne, da man forlangte originale dokumenter.

Da jeg i sin tid skulle have fornyet mit kørekort (erhvervskort) bad man om
min dåbsattest.
Jeg havde ingen (den var væk), men jeg havde mit Cpr-nummerbevis, der jo
netop var ensbetydende med at jeg var den jeg var, idet den indeholder
oplysninger som er baseret blandet andet på kirkebøgerne og andre
registreringer som samfundet har på mig.

Men nej - jeg skulle fremskaffe en dåbs-eller navneattest, for det var det
eneste, der duede her.

Sådan er der altså så meget. Du har jo sikkert også læst om den ballade der
er med dankort uden billeder, selvom man også kan have internationale
kreditkort uden billeder og uden bøvl.

--
ahw

Fra : Anders E. Larsen

Dato : 03-12-04 17:16

Nu ved jeg ikke hvordan politiet gør når man bliver stoppet, da jeg aldrig
er blevet det 7-9-13, men det jeg har set på film, ved ikke hvor meget jeg
skal ligge i det, så tjekker de da kørekortet på deres lille computer i
biller eller via deres central. så kan jeg da ikke se at en kopi ikke er
nok....

og med hensyn til dan-kort så er der jo et betalingsmiddel og noget med
magnet strimmel og ville ikke kunne bruges som kopi!! Men er der med en
kørekort man skal ha på sig når man føre bil ikke bare en måde for staten at
få penge ind på for den stakkels mand/dame der lige DEN dag har glemt det???

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-12-04 17:52

"Anders E. Larsen" wrote:

> [...]
> skal ligge i det, så tjekker de da kørekortet på deres lille computer i
> biller eller via deres central. så kan jeg da ikke se at en kopi ikke er

Tja, den dag du lige har glemt det.... Så lærer du det nok.
Det koster - så vidt jeg husker - 500 kroner ikke at have sit førerbevis
på sig.

Men det kan jo være, at du møder en flink politibetjent. De par gange
min far har hentet fra en tur i byen og havde glemt sit kørekort (kl. 3
om natten) OG politiet havde stoppet ham, så var der ikke noget
bødehalløj.
Politibetjenten kunne nemlig godt se det hensigtsmæssige i at hente en
beruset person (mig) vs. lade mig selv køre bilen.
Det skal så lige siges, at der er naturligvis tale om jyske betjente (er
der nogen anden type? )

Hvorfor ikke bare vænne sig til, at have sin pung på sig, når man
forlader hjemmet?

mvh

Carsten Riis

Fra : Kasper Tidemann

Dato : 04-12-04 03:30

> Tja, den dag du lige har glemt det.... Så lærer du det nok.
> Det koster - så vidt jeg husker - 500 kroner ikke at have sit førerbevis
> på sig.

Hm. 500 kr.? Jeg har aldrig oplevet andet end 5.000 kr... Men jeg kan
selvfølgelig tage fejl.

Med venlig hilsen
Kasper Tidemann

Fra : blue

Dato : 04-12-04 11:36

"Kasper Tidemann" <postNOSPAM@zuljin.dk> skrev i en meddelelse

> Hm. 500 kr.? Jeg har aldrig oplevet andet end 5.000 kr...

5.000 kr. for at have glemt sit kørekort?

> Men jeg kan selvfølgelig tage fejl.

Ja

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 04-12-04 11:49

"Kasper Tidemann" skrev 04.12.2004 3:30:

> Hm. 500 kr.? Jeg har aldrig oplevet andet end 5.000 kr... Men jeg kan
> selvfølgelig tage fejl.

Det koster 500 kr. at køre uden at have medbragt sit kørekort hvis man har
et.

Det koster 5.000 kr. at køre uden køre uden kørekort, hvis man ikke har et
(1. gang, hvis man er over 18 år).

Kilde: Rigsadvokatens bødekatalog i færdselssager, som kan hentes her:
http://www.rigsadvokaten.dk/RA_medd/ra_medd_4-2000_Boedekatalog_faerdsel.pdf

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-12-04 19:09

In article <cor7fs$1lmf$1@news.cybercity.dk>, Kasper Tidemann wrote:

> Hm. 500 kr.? Jeg har aldrig oplevet andet end 5.000 kr... Men jeg kan
> selvfølgelig tage fejl.

De 5000 kr er fordi du har glemt at tage kørekort.
Altså prisen for at føre at fartøj man ikke har ret til.

Fra : Jens B

Dato : 06-12-04 12:13

> [...]
> skal ligge i det, så tjekker de da kørekortet på deres lille computer i
> biller eller via deres central. så kan jeg da ikke se at en kopi ikke er

Kørekort skal vel bruges til at dokumentere, at du er den du udgiver dig for
at være. Og det vil være langt lettere at forfalske en kopi af et kørekort,
end at lave et falsk kørekort (som ligner et ægte kørekort).

Muligt misbrug:
Du finder en dag en pung på gaden (eller stjæler den), som indeholder et
kørekort. Eller du låner måske et kørekort af en bekendt, som er inforstået
med dit svindelnummer. Du klister dit eget billede ovenpå kørkortets rigtige
billede, og tager en fotokopi. Nu har du så en kopi af et kørekort, med dit
billede, men med en anden persons navn. Så nu kan du køre bil, uden selv at
have taget et kørekort.

Jens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-12-04 17:33

Anders E. Larsen telepaterede følgende til sin PC:
> [...]
> kørekort, så jeg tænkte at tage en fotokopi af mit kørekort og ligge i
> hanskerummet, mit spørgsmål er så nu, er det nok hvis jeg bliver

Nej.

> kørekort er vel kun til at fastslå og jeg har ret til at
> føre bil eller ej... og der kan de da også se på en kopi!?!?!

Tja...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Jan Pedersen

Dato : 03-12-04 17:34

Anders E. Larsen wrote:

[...]

Hvor ikke bare hive kørekoret i hanskerummet ?

--
Jan Pedersen
cuk@cuk.dk

Fra : Stærk Tobak

Dato : 03-12-04 19:05

On Fri, 3 Dec 2004 17:34:23 +0100, "Jan Pedersen" <cuk@cuk.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>:: til at føre bil eller ej... og der kan de da også se på en kopi!?!?!
>
>Hvor ikke bare hive kørekoret i hanskerummet ?

Åbenlyst. Indbrud i bilen.
Samme sag hvis kørekortet ligger hjemme. Indbrud i hjemmet
Samme sag hvis man har det på sig. Tegnebog stjålet.
Det er samfundets skyld.
--
Gerner

Folk med stress bruger planlægningskalendere.
Folk der bruger planlægningskalendere får stress.
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-12-04 18:56

On Fri, 3 Dec 2004 16:51:27 +0100, "Anders E. Larsen" <ae@aab-net.dk>
wrote:

> [...]
>kørekort, så jeg tænkte at tage en fotokopi af mit kørekort og ligge i
>hanskerummet, mit spørgsmål er så nu, er det nok hvis jeg bliver soppet???
Det har været oppe at vende før.

I "Bekendtgørelse om kørekort BEK nr 801 af 22/09/2003"

"§ 1. Ingen person må være indehaver af mere end et kørekort udstedt i
en stat, der er medlem af Den Europæiske Union, eller i et land, der
efter aftale med EF har gennemført Rådets direktiv 91/439/EØF om
kørekort"

Se evt. "http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/B20030080105REGL"

/Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-12-04 19:09

Anders E. Larsen skrev:

>Og ville være lidt træt af det hvis jeg bliver stoppet af polisen uden
>kørekort, så jeg tænkte at tage en fotokopi af mit kørekort og ligge i
>hanskerummet, mit spørgsmål er så nu, er det nok hvis jeg bliver soppet?

Det er det ikke.

§ 56.   Motorkøretøj må kun føres af en person, der har erhvervet
   kørekort. Føreren skal under kørslen have kørekortet hos
   sig og skal på forlangende vise det til politiet.

Fra dit andet indlæg:

> ... så kan jeg da ikke se at en kopi ikke er nok....

Det fremgår af loven at det ikke er. Du kan argumentere nok så
meget - det ændrer ikke på det forhold.

--
Bertel

Fra : Holst

Dato : 03-12-04 19:21

Bertel Lund Hansen wrote:

> § 56.   Motorkøretøj må kun føres af en person, der har erhvervet
>    kørekort. Føreren skal under kørslen have kørekortet hos
>    sig og skal på forlangende vise det til politiet.

Nu vi er ved kørekortet, så havde jeg engang for år tilbage en
diskussion. Et par øl var indblandet under diskussionen, hvilket måske
er årsagen til det tåbelige argument.

En af debattørerne påstod, at kørekortet skulle være anbragt, så føreren
havde det nemt tilgængeligt, dvs. i pungen i baglommen, i jakkens
inderlomme eller til nødt i bilens handskerum.

Vi andre mente, at det måtte være fuldt tilstrækkeligt, hvis kørekortet
lå i en taske i bagagerummet, så man ville være nødt til at stå ud af
bilen, åbne bagagerummet, finde tasken og dernæst kørekortet for at
omsider at kunne vise det til den flinke betjent.

Vi fik naturligvis aldrig en afklaring på den diskussion. Og flere øl
bragte sikkert andre og mere presserende verdensproblemer på bordet, som
vi lige skulle have ordnet.

Så er lovens "hos sig" bred nok til også at dække bilens bagagerum? Skal
kørekortet blot være med under kørslen?

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 03-12-04 20:01

>Så er lovens "hos sig" bred nok til også at dække bilens bagagerum? Skal
>kørekortet blot være med under kørslen?

Man fristes til at spørge hvor nært det så skal være hvis bagegerummet er ok
(hvad jeg da vil tro det er).
Hvad nu hvis man har det hjemme men bor lige i nærheden?
Er der en tidsgrænse, så hurtigløbere kan opbevare kortet længere væk?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 03-12-04 20:17

> En af debattørerne påstod, at kørekortet skulle være anbragt, så
> føreren havde det nemt tilgængeligt, dvs. i pungen i baglommen, i
> jakkens inderlomme eller til nødt i bilens handskerum.

Nu står der bare 'hos sig', og det vil jeg mene at et bagagerum også er.

> [...]
> at stå ud af bilen, åbne bagagerummet, finde tasken og dernæst
> kørekortet for at omsider at kunne vise det til den flinke betjent.

Det tror jeg de færreste betjente ville have noget imod at vente på, men det
kunne da være rart at vide hvad loven egentligt betød, hvis nu en betjent
var meget regelret.

> Så er lovens "hos sig" bred nok til også at dække bilens bagagerum?
> Skal kørekortet blot være med under kørslen?

Det håber jeg ihvertfald, for jeg kunne ikke finde på at have min pung i
lommen mens jeg kører motorcykel.. Den ligger altid i min toptaske, og
tidsmæssigt svarer det vel til afstanden til et bagagerum.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Holst

Dato : 03-12-04 23:09

Martin Sørensen wrote:

> Det tror jeg de færreste betjente ville have noget imod at vente på, men det
> kunne da være rart at vide hvad loven egentligt betød, hvis nu en betjent
> var meget regelret.

Ja, men det er jo for domstolene at bestemme. Så vi mangler bare en
nævenyttig betjent, der ikke vil vente på, at man går en tur om i
bagagerummet, og så tage et smut forbi retten bagefter.

> lommen mens jeg kører motorcykel.. Den ligger altid i min toptaske, og
> tidsmæssigt svarer det vel til afstanden til et bagagerum.

Ja, jeg kunne heller ikke forestille mig andet. Jeg kom bare i tanke om
denne gamle diskussion, jeg engang havde, som aldrig rigtig blev afsluttet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-12-04 21:42

Holst skrev:

>Vi andre mente, at det måtte være fuldt tilstrækkeligt, hvis kørekortet
>lå i en taske i bagagerummet

Jeg ved ikke om det er nærmere specificeret. Jeg vil tro at det
kun er et problem hvis det tager halve timer at grave kortet
frem.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 03-12-04 21:04

"Anders E. Larsen" skrev

> jeg har for 2 gang i denne uge glemt min pung hjemme da jeg tog på
arbejde!!

Jeg har løst et lignende problem, ved at melde mit kørekort tabt, så nu har
jeg 2, et til arbejde og et til fritid.
Det har den ekstra fordel, at hvis nu det rigtige skulle blive indraget, så
kan man klare en tilfældig kontol med det andet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 03-12-04 22:19

"alexbo" skrev 03.12.2004 21:03:

> [...]
> Det har den ekstra fordel, at hvis nu det rigtige skulle blive indraget, så
> kan man klare en tilfældig kontol med det andet.

Har dine to kort samme nummer? For ellers kan det vel godt give problemer at
blive standset med det der er "bortkommet"...

Fra : Noozer

Dato : 03-12-04 22:31

> Har dine to kort samme nummer? For ellers kan det vel godt give problemer
> at
> blive standset med det der er "bortkommet"...

Da kun hvis de tjekker det i bilregistret.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 03-12-04 22:54

"Noozer" skrev 03.12.2004 22:30:

> Da kun hvis de tjekker det i bilregistret.

Nærmere hvis de tjekker det i kørekortregisteret

Fra : Noozer

Dato : 04-12-04 00:18

> Nærmere hvis de tjekker det i kørekortregisteret

Jajaja...

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-12-04 19:14

In article <41b0db0b$0$205$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Noozer wrote:

> Da kun hvis de tjekker det i bilregistret.

Fra politiscanner ved jeg at der normalt meldes til vognene om
bortkommet ID i form af pas og kørekort. Nok primært for at få
betjentene til at være sikker på at det er den rigtige de
har fat i, og hvis det forsvundne ID anvendes, så er der nok
et problem.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 04-12-04 14:33

Kristian Storgaard wrote:

> Har dine to kort samme nummer? For ellers kan det vel godt give problemer at
> blive standset med det der er "bortkommet"...

Næ, det er da ikke ulovligt at finde noget der tidligere har været
bortkommet

"HOV! Det var sgu´ pudsigt, der lå det jo..."

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : alexbo

Dato : 04-12-04 19:53

"Kristian Storgaard" skrev

> Har dine to kort samme nummer?

Det har de, men ikke samme udstedelssesdato, desuden har genparten et "01" i
genpartfeltet hvor det originale har "--".

Jeg har vist begge kort flere gange uden problemer, men det skulle også være
mærkeligt hvis der kom nogen,
selv om kortet bliver kontrolleret på centralen er det bare nummeret der
bliver søgt på.

Men det har bare været " goddag, det er politiet, må vi se kørekortet"

mvh
Alex Christensen

Fra : Niels Callesøe

Dato : 05-12-04 15:43

alexbo wrote in <news:coqhr8$ua7$1@news.cybercity.dk>:

> [...]
> Det har den ekstra fordel, at hvis nu det rigtige skulle blive
> indraget, så kan man klare en tilfældig kontol med det andet.

Hmm. Af nysgerrighed: er det juridisk set ikke dokumentfalsk at
forevise et ugyldigt førerbevis (når man nu er fuldt ud vidende om dets
manglende gyldighed)?

--
Niels Callesøe - dk pfy @work
pfy[at]nntp.dk - http://www.t29.dk/~nica/disclaimer.php

We don't go to Ravenholm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-12-04 16:39

Niels Callesøe skrev:

>Hmm. Af nysgerrighed: er det juridisk set ikke dokumentfalsk at
>forevise et ugyldigt førerbevis (når man nu er fuldt ud vidende om dets
>manglende gyldighed)?

Nej.

§ 171.   Den, der gør brug af et falsk dokument til at skuffe i
   retsforhold, straffes for dokumentfalsk.

Jeg tror ikke at forevisning af kørekort er et retsforhold (men
jeg ved det ikke).

Stk. 2.   Ved dokument forstås en skriftlig med betegnelse af
   udstederen forsynet tilkendegivelse, der enten fremtræder
   som bestemt til at tjene som bevis eller bliver benyttet
   som bevis for en rettighed, en forpligtelse eller en
   befrielse for en sådan.

Det passer på et kørekort.

Stk. 3.   Et dokument er falsk, når det ikke hidrører fra den
   angivne udsteder, eller der er givet det et indhold, som
   ikke hidrører fra denne.

Et forældet kørekort eller et som (forkert) er meldt tabt, er
ikke falsk (i juridisk forstand).

--
Bertel

Fra : Niels Callesøe

Dato : 06-12-04 10:20

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> ikke hidrører fra denne.
>
> Et forældet kørekort eller et som (forkert) er meldt tabt, er

Tak, det skyder jo den idé ned alene. Med mindre man tolker manglende
gyldighed som "et indhold som ikke hidrører fra [udsteder]". Sådan
kunne jeg godt tolke det, men jeg er ikke jurist.

Men, lad os sige at det ikke er falsk, hvad er det så? Er det
overhovedet strafbart (det går jeg da stærkt ud fra)?

--
Niels Callesøe - dk pfy

Fra : alexbo

Dato : 06-12-04 12:38

"Niels Callesøe" skrev

> Men, lad os sige at det ikke er falsk, hvad er det så? Er det
> overhovedet strafbart (det går jeg da stærkt ud fra)?

Et eller andet er det nok, men der er 2 udgaver af sagen.
Den ene er at jeg bliver stoppet med det originale kort, og betjenten
konstaterer at kortet er meldt tabt for 10 år siden.
Så vil han sige at "det kort har du jo meldt bortkommet for længe siden" ,
ja vil jeg svare, men jeg har lige fundet det, det var røget ned bag
reolsystemet, og først her for nylig, da jeg flyttede systemet fandt jeg
det.
Og grunden til at jeg flyttede systemet var at min "nye" kort er blevet væk.
I det tilfælde har jeg måske overtrådt en regel om at et genfundet kort skal
afleveres, men ellers er der jo ikke noget galt.

Den anden mulighed er at jeg mister førerretten, og må aflevere min genpart,
så viser jeg mit originale ved en kontrol, hvis kortet bliver tjekket på
centralen har
jeg kørt i frakendelsesperioden, det koster en månedsløn.
Så betyder forsøget på at narre en embedsmand i funktion nok ikke meget.
Satsningen der er jo, et " må jeg se kørekortet, ja tak, fortsat god tur"
vil redde en månedsløn.

mvh
Alex Christensen

Fra : Niels Callesøe

Dato : 06-12-04 13:52

alexbo wrote:

> Satsningen der er jo, et " må jeg se kørekortet, ja tak, fortsat
> god tur" vil redde en månedsløn.

Jeg synes ikke (i denne sammenhæng) at det er så interessant om du kan
"slippe afsted med det". Det tror jeg såmænd sagtens du kan. Men jeg
syntes det mere principielle aspekt i det var værd at granske nøjere,
derfor mit spørgsmål.

--
Niels Callesøe - dk pfy

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-12-04 12:52

Niels Callesøe skrev:

>Tak, det skyder jo den idé ned alene. Med mindre man tolker manglende
>gyldighed som "et indhold som ikke hidrører fra [udsteder]".

Det stammer jo netop fra udsteder der har begrænset dets
gyldighed.

>Men, lad os sige at det ikke er falsk, hvad er det så?

Ugyldigt, og dermed kan man ikke opfylde sin pligt til at
medbringe sit kørekort med det.

>Er det overhovedet strafbart (det går jeg da stærkt ud fra)?

Utvivlsomt, men jeg ved ikke hvilken paragraf det vil falde
under.

--
Bertel

Fra : Niels Callesøe

Dato : 06-12-04 13:49

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det stammer jo netop fra udsteder der har begrænset dets
> gyldighed.

Jo jo, men fremviseren påstår jo netop gyldighed ved at fremvise det,
hvilket ikke længere hidrører fra udstederen?

--
Niels Callesøe - dk pfy

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 06-12-04 17:56

"Niels Callesøe" skrev 06.12.2004 13:48:

> Jo jo, men fremviseren påstår jo netop gyldighed ved at fremvise det,
> hvilket ikke længere hidrører fra udstederen?

Hvorledes mener du at udstederen ændrer sig? Kørekortet er udstedt af
Rigspolitichefen. Det bliver det ved med at være - og det forsøger man da
ikke at ændre på ved at vise det senere?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-12-04 18:20

Niels Callesøe skrev:

>Jo jo, men fremviseren påstår jo netop gyldighed ved at fremvise det,
>hvilket ikke længere hidrører fra udstederen?

Korrekt - hans *påstand* stammer ikke fra kortudstederen.

--
Bertel

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-12-04 22:53

> [...]
> så
> kan man klare en tilfældig kontol med det andet.

Tro nu ikke at betjentene er dumme. De gange jeg er blevet stoppet til
kontrol, er der da som regel blevet lavet tjek på nummeret af kørekortet.
Det med den frakendte bilist der bruger kopien er lige så gammel som
Metusalem.
Blev forresten stoppet her for nyligt, hvor jeg ikke havde kørekort med, men
tilfældigvis mit pas. Det reddede mig, selvom betjenten jo gjorde mig
opmærksom på at det normalt var 500 kr
/FL

Fra : Jensen

Dato : 05-12-04 16:46

> [...]
> kørekort er vel kun til at fastslå og jeg har ret til at føre bil eller
> ej... og der kan de da også se på en kopi!?!?!

Kunne du ikke løse dit problem ved at lade det originale kørekort 'bo' i
hanskerummet?

Jensen