OT: En viskdenbaleig unsdelrøgese
Fra : Ukendt

Dato : 04-12-04 03:02

Vi er her lidt OT, men her er en hjælp til alle dansklærere. Ifølge
nedenstående er det nu blevet en del lettere at lære børn at stave, da det
kun er de to første og to sidste bogstaver, der er vigtige at kunne...

Jeg læste det i et blad og har derefter skrevet det her udelukkende for sjov
og underholdningens skyld. Blot for at gøre opmærksom på, at det ikke er mit
fulde alvor Men alligevel tankevækkende, at de øvrige bogstaver i følge
undersøgelsen kan stå hvor som helst og stadigvæk give mening.

---

En viskdenbaleig unsdelrøgese.

En viskdenbaleig unsdelrøgese lavet af et untivseriet i Enlgnad har vist, at
desrom de to føsrte og de to sisdte botsvgaer i alle oredne i en tekst er
ritgigt pledsaret, spllier det ingen rolle, hvkilen ræføkkelge de øvirge
bosgvtaer i oredne kommer. Tektsen er fuldt læbsar selv om de andre
bogastver kommer huilbtertlulter! Det er fordi vi ikke læser hvert eneklt
botgsav, men ser bildeler af ordet som en hehled.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 04-12-04 04:17

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s SNABEL-A stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:41b11a88$0$13747$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> [...]
> bogastver kommer huilbtertlulter! Det er fordi vi ikke læser hvert eneklt
> botgsav, men ser bildeler af ordet som en hehled.

Hvad kan man sige - det vikrer
- måske det var det banlirge gen, der ovtreog læssteriyngen..

/Henning.

Fra : Carsten Jørgensen

Dato : 04-12-04 11:51

Prøv at skrive en lille tekst - og så fjerne alle vokaler...

Hilsen

Carsten

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 04-12-04 12:08

> [...]
> nedenstående er det nu blevet en del lettere at lære børn at stave, da det
> kun er de to første og to sidste bogstaver, der er vigtige at kunne...

Det er en gammel traver - den har til hensigt at vise, at når børn faktisk
har lært at stave, så rummer det ikke de store vanskeligheder at lære at
læse og selv udfylde de lakuner, der findes i en tekst.
Tekster af den art benyttes meget ofte i undervisningen af lærere, der skal
lære noget om dansk som 2. sprog eller dansklærere i det hele taget, der
skal lære noget om hvordan vi læser.
Den er ganske morsom -men prøv at se den samme tekst skrevet på fx
tyrkisk -så vil du opdage at det ikke er så nemt endda.
Du kender ikke sproget, vil du indvende -netop: forudsætningen for at kunne
læse teksten er jo netop at du kender sproget, du ved pr. automatik, hvilke
vokaler du vil sætte ind for at give det mening, hvilke ordsammensætninger,
der normalt betyder det, du tror.
Gav du fx samme tekst til en 3. klasseelev, ville denne næppe kunne læse det
..
Som voksen vil man kunne gøre det, hvis man kender ordene, for det er ofte
den måde vi læser på. Vi "staver" os sjældent gennem en tekst, når vi
læser den, men opfatter ordenes mening.

Hvor mange gange har vi ikke læst en tekst uden verbalform "er" -

"Han vældig enfoldig" - mange vil læse den sætning som "han er vældig
enfoldig" ved første gennemlæsning, fordi vi selv erstatter det der mangler
på grund af erfaring med sproget.

Du vil ikke kunne få noget ud af samme sætninger, hvis de var skrevet på et
sprog, du ikke kender til eller har erfaring med. Men du har da ret: det er
ganske morsomt.

--
awh

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 24-11-05 17:05

Det nedenstående er lavet ud fra samme princip, dog er kun det første og
sidste bogstav bibeholdt!

hvis stninægenre man såeelds fvrrkeeepmroor ieddnleohr et ondelæevdrve
aantl ferdmrmeod eller blot usnrtdarddeaesie senimsngmtaeænr af ord,
eilekmspves oesmnipnegrr eellr lrskiye vres bilevr det rvaitelt mree
dfusfit havd stinægnen ildohneder.

Du kan selv prøøve med enklere sætninger på www.exciting.dk/test.asp

Mvh Thomas

PS: Sætningen ovenfor lyder:
Hvis sætningerne man således fremprovokerer indeholder et overvældende
antal fremmedord eller blot ustandardiserede sammensætninger af ord,
eksempelvis opremsninger eller lyriske vers bliver det relativt mere
diffust hvad sætningen indeholder.