Arvesyndslæren
Fra : Claus

Dato : 03-12-04 14:07

Som frugt af debatten i en anden tråd her har arvesyndslæren vækket min
nysgerrighed og jeg har fundet en lille artikel om det her:

http://home11.inet.tele.dk/klinting/kap_05.html

Personligt synes jeg det er en rigtig god artikel.

Linket rummer b.la denne spændende sætning:

De fordømmer Pelagianere og andre, som nægter, at arvesynden er synd, og
som svækker Kristi fortjenestes og velgerningers ære ved at påstå, at
mennesket ved fornuftens egne kræfter kan blive retfærdigt over for Gud.

Og hvad er Pelagianere så for nogle?
Jeg har aldrig hørt om dem før men de skal åbenbart med i buketten af
disse urkristne som så mange idag så gerne vil gøre krav på.

De giver desværre ikke meget at søge på dem er der en der kender et link?

Hilsen Claus

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 03-12-04 14:16

Claus wrote:

> [...]
> disse urkristne som så mange idag så gerne vil gøre krav på.

> De giver desværre ikke meget at søge på dem er der en der kender et

http://www.newadvent.org/cathen/11604a.htm

Endskønt artiklen er god og saglig, skal jeg for en god ordens skyld gøre
opmærksom på, at den er skrevet af katolikker.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Claus

Dato : 03-12-04 16:12

Kevin Edelvang wrote:

> http://www.newadvent.org/cathen/11604a.htm
>
> Endskønt artiklen er god og saglig, skal jeg for en god ordens skyld gøre
> opmærksom på, at den er skrevet af katolikker.

Takker, det ser spændende ud:

# Even if Adam had not sinned, he would have died.
# Adam's sin harmed only himself, not the human race.
# Children just born are in the same state as Adam before his fall.
# The whole human race neither dies through Adam's sin or death, nor
rises again through the resurrection of Christ.
# The (Mosaic Law) is as good a guide to heaven as the Gospel.
# Even before the advent of Christ there were men who were without sin.

Hilsen Claus

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-12-04 16:31

I news:copvn6$7of$1@news.cybercity.dk skrev
Claus følgende:

> [...]
> # The (Mosaic Law) is as good a guide to heaven as the Gospel.
> # Even before the advent of Christ there were men who were without

Hvis jeg ellers har tydet den engelske tekst korrekt, er disse
lærepunkter i *direkte modstrid* med det Bibelen lærer.

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*
http://ravsted.net/ - *Lokalhistoriske sider*

Fra : Harald Mossige

Dato : 03-12-04 16:56

"Claus" <brev@linuxwaves.com> wrote in message

> [...]
> # The (Mosaic Law) is as good a guide to heaven as the Gospel.
> # Even before the advent of Christ there were men who were without sin.

Fortell oss, hvorfor skriver du på engelsk?

HM

Fra : Claus

Dato : 03-12-04 17:16

Harald Mossige wrote:
> "Claus" <brev@linuxwaves.com> wrote in message

klik på ovenstående link fra Kevin, det er på engelsk. Nedenstående er
citeret derfra.

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-12-04 18:15

I news:coq3fn$dhm$1@news.cybercity.dk skrev
Claus følgende:

> klik på ovenstående link fra Kevin, det er på engelsk. Nedenstående
> er citeret derfra.

Og den smule kunne du ikke overkomme at give en oversættelse af?

Fra : Claus

Dato : 03-12-04 20:12

Andreas Falck wrote:

Nu er det jo bare en bid af en ret lang artikel på et ikke helt nemt
engelsk, ihvertfald ikke hvis man skal oversætte det til skriftlig dansk.

Du kan jo bede om hjælp i dk.kultur.sprog der har jeg selv tidligere
fået oversat små stykker tekst på fremmedsprog.

Hilsen Claus

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-12-04 21:40

I news:coqaa4$m6t$1@news.cybercity.dk skrev
Claus følgende:

> [...]
> Du kan jo bede om hjælp i dk.kultur.sprog der har jeg selv tidligere
> fået oversat små stykker tekst på fremmedsprog.

Det må da være den der bringer et citat til torvs der må have
ulejligheden med at oversætte det, hvis det er meningen at det skal
bruges til underbyggelse af et argument.

Det jeg fik ud af den engelske tekst, siger mig klart at også dette af
dig frembragte citat forkynder et aldeles ubilsk lære.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 03-12-04 22:55

"Andreas Falck" <fake@skrift.invalid> mælte sligt:

>Det må da være den der bringer et citat til torvs der må have
>ulejligheden med at oversætte det, hvis det er meningen at det skal
>bruges til underbyggelse af et argument.

Var det da det? Det var da bare en liste over pelagianernes
trossætninger.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Men nu behøver I jo ikke regne alt,
hvad jeg siger, for de rene guldkorn."

Fra : Andreas Falck

Dato : 04-12-04 01:25

I news:84o1r05utjcla7jnodumkl75g108jp9i8k@4ax.com skrev
Rasmus Underbjerg Pinnerup følgende:

> "Andreas Falck" <fake@skrift.invalid> mælte sligt:

> Var det da det? Det var da bare en liste over pelagianernes
> trossætninger.

Ja, og det er de trossætninger vi taler om nu, ikke sandt! Og de er
ikke i overensstemmelse med hvad der står i Bibelen, og de blev jo
også bedømt som kætterske i år 411 e.v.t.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 04-12-04 02:13

"Andreas Falck" <fake@skrift.invalid> mælte sligt:
>Rasmus Underbjerg Pinnerup følgende:

>Ja, og det er de trossætninger vi taler om nu, ikke sandt!

Jo, men at man taler om X er ikke det samme som, at X skal bruges til
underbyggelse af et argument.

>Og de er ikke i overensstemmelse med hvad der står i Bibelen,

Det har jeg heller ikke påstået.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Rasmus kan nok forstå den latinske tekst. Han levede 250-184 før Kristi
fødsel, og viser altså et tidligt eksempel på kønsforholdene i det

Fra : Andreas Falck

Dato : 04-12-04 03:02

I news:pl32r0lv81h8p40e93tg8jejvk0cgc7ptk@4ax.com skrev
Rasmus Underbjerg Pinnerup følgende:

> Jo, men at man taler om X er ikke det samme som, at X skal bruges
> til underbyggelse af et argument.

Læs dog tråden mand, og skrot din retoriske polemik

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 04-12-04 13:38

"Andreas Falck" <fake@skrift.invalid> mælte sligt:

>Læs dog tråden mand, og skrot din retoriske polemik

Pas på dit blodtryk, Andreas.

Du flyver op som trold af en æske, men det er ganske uberettiget. Kevin
viste Claus et link og Claus citerede et par passager fra det link, som
han fandt interessante. Som du påpegede ville det være aldeles rimeligt
at fordre, at Claus oversatte disse, hvis de var en del af et argument
*for* pelagianisme. Det var de imidlertid ikke - det var blot en
beskrivelse af, *hvad* pelagianerne troede.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Europa har altid været provinsiel i sin tankegang. Som en brav købmand i
en lille by har Europæeren dyrket sine egne meninger som verdensvisdom

Fra : Andreas Falck

Dato : 04-12-04 22:57

I news:2mb3r05k63n4dvesrs12fmoj7gnbudbnvp@4ax.com skrev
Rasmus Underbjerg Pinnerup følgende:

> Pas på dit blodtryk, Andreas.

Ifølge de lægelige undersøgelser, er mit blodtryk faktisk en del for
lavt, og det overvejes om jeg skal have medicin for at få det
forhøjet.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 03-12-04 21:21

"Andreas Falck" <fake@skrift.invalid> skrev

> Og den smule kunne du ikke overkomme at give en oversættelse af?

Nuvel, det har jeg forsøgt:

- Selvom Adam ikke havde syndet, ville han dø alligevel.

- Adams synd skadede kun ham selv, ikke hele menneskeheden.

- Nyfødte børn befinder sig på samme stadium, som Adam før han faldt.

- Menneskeheden hverken dør gennem Adams synd og død, eller opstår igen
gennem Kristi opstandelse.

- Moseloven er lige så god en ledevej til himlen, som evangeliet er.

- Selv før Kristi komme var der mennesker, der var uden synd.

Som det fremgår af det samme link, er disse punkter blandt Pelagius'
læresætninger blevet fordømt som kætteri af den kristne kirke ved et synode
i 411.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-12-04 21:42

I news:41b0cb0b$0$66402$14726298@news.sunsite.dk skrev
Kevin Edelvang følgende:

[ ... ]
> Som det fremgår af det samme link, er disse punkter blandt Pelagius'
> læresætninger blevet fordømt som kætteri af den kristne kirke ved
> et synode i 411.

Ja det er da fuldt forståelig at de er det, når de indeholder så
utvetydig vranglære og ubibelske lærdomme!

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-12-04 23:23

"Andreas Falck" <fake@skrift.invalid> wrote in message

> Ja det er da fuldt forståelig at de er det, når de indeholder så
> utvetydig vranglære og ubibelske lærdomme!

Sæt nu for helvedet en anden plade på! Har du ikke nogen, du skal klage
over?

--
-Jens B.

Fra : Vidal

Dato : 05-12-04 20:14

Andreas Falck wrote:

> [...]
>
> [ ... ]

> Ja det er da fuldt forståelig at de er det, når de indeholder så
> utvetydig vranglære og ubibelske lærdomme!

Men ikke desto mindre er det samme konklusioner Søren
Kierkegaard når frem til. Bortset fra altså

- Selv før Kristi komme var der mennesker, der var uden synd.

I den protestantiske kirke eksisterer disse synspunkter.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-12-04 22:24

I news:41b35dce$0$258$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Vidal følgende:

> Men ikke desto mindre er det samme konklusioner Søren
> Kierkegaard når frem til. Bortset fra altså

At Søren Kirkegård postulerer samme kætterske tanke gør den da absolut
på ingen måde mere bibelsk! Ej heller om nok så mange biskopper,
ærkebiskopper, dr. theol'er eller paver ville påstå det.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 05-12-04 22:31

"Andreas Falck" <fake@skrift.invalid> skrev

> At Søren Kirkegård postulerer samme kætterske tanke gør den da absolut
> på ingen måde mere bibelsk!

Der var jo ingen, der sagde, det var bibelsk. Blot at det var holdninger,
man kunne finde indenfor protestantisk kristendom...

Mvh
Kevin Edelvang