Newbie søger lidt råd.
Fra : Ulvir

Dato : 03-12-04 20:37

Hej gruppe-

Jeg er nu blevet en midaldrende herre, der er blevet fri for en hel del
forpligtelser, såsom kone, børn, hus, fast arbejde og hvad ved jeg. Hele
mit liv har jeg ønsket mig en motorcykel, med det liv og frihed der kan
følge med. Jeg har aldrig før kørt mc (kun bagpå), og har ikke kørekort til
sådan en. Så gik jeg forbi den lokale mc forretning, kigged længe i
butiksruden, og gik ind i forretningen. Her var der en flink mand, med
samme alder som mig selv, (midt i 50'rne) som lyttede godt til mig mens jeg
forklarede min situation.
Nybegynder- dog erfaren i traffiken. (Bil)
Lyst til at køre stille og roligt rundt på de små veje, både her i DK, men
også i Norge og Sverige. Med telt, osv. Kort sagt, se noget, på en lidt
anden måde.
Maskinen skal ikke være helvedes dyr, eller stor.
Gennemprøvet teknik, der er til at stole på.
Rimelige vedligeholdeses omkostninger.

'Så vil jeg anbefale en Honda CMX 250 Rebel, en god maskine, nem at køre,
opfylder samtlige af dine krav, også ser den tilmed godt ud. Der står en
herover..'

Så var jeg helt solgt- Dyb blå, og smuk. Jeg købte den på stedet, selv om
jeg ingen pap har til den. Starter til februar med kørekursuset, får mc'en
leveret den til 1'ste april- pengene er ordnet. Den er min.

Så er det jeg vil gerne spørge alle jer med en hel masse mc erfaring: Har
jeg gjort det rigtige? Selv føler jeg at det har jeg. Og jeg ved at om 2 -
3 år, når jeg er mere erfaren, kan jeg altid opgradere til noget større.

Er der nogen der kender til denne maskine, og kan sige noget om dens plusser
og minuser?

En stor hilsen til alle- Ulvir.

Fra : Steen E.

Dato : 03-12-04 21:35

> [...]
> større.
>
> Er der nogen der kender til denne maskine, og kan sige noget om dens

Ulvir,

vi er i samme aldersgruppe, med den forskel at jeg så har kørt siden før
de 18 - som nybegynder maskine lyder den rigtigt godt.

Selvom du vil høre meget religion i denne gruppe om Kawasaki vs. Yamaha
vs. Honda vs. Ducati osv., så kan vist ingen benægte at Honda laver godt
kram.

Jeg kender personligt et par stykker som både har fået MC-kørekort og en
MC for første gang, da de nærmede sig de 60, og det eneste de ærgrer sig
over, det er at de ikke er begyndt noget før.

Så stort tillykke - den skal du nok blive glad for, og hvis så du får
lyst til noget større (surprise for resten af forumet her efter en
sæson eller to, så kan den sælges for en fornuftig pris, og du kan få
massevis af gode råd om næste størrelse.

Et forslag : find en klub i nabolaget af dig, eller mød op hos nogle af
alle tur-arrangørerne, eller træf'ene rundt om - det er fedt selv at
køre, men også sjov at dele det med andre.

Velkommen i klubben !

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Esther

Dato : 03-12-04 23:05

Også velkommen i klubben herfra.

Jeg kender godt det med at købe mc'en før pappet.
Købte min d. 18. maj og fik pappet 5. oktober

--
Esther
Yamaha XJ600S & Yamaha Néos 50

Fra : Hekto

Dato : 04-12-04 10:16

In article <41b0c05d$0$81776$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
augustus@mail.dk says...
> [...]
> anden måde.
> Maskinen skal ikke være helvedes dyr, eller stor.
> Gennemprøvet teknik, der er til at stole på.

Ja, er det ikke lækkert at være i den situation, at man kan gøre hvad
man vil?

Der er mange maskiner at vælge imellem. Spørgsmålet er også om det skal
være choppet eller sporty?
Suzuki GS500, 650 Bandit og Marauder. Yamaha XJ600 og Virago, Kawasaki
ER5 o.s.v.

.... selv ville jeg kaste mig op på en (brugt?) Ducati Monster 600 ...
af religiøse årsager.
Min religion går nemlig ud på at have det sjovt og det har man på sådan
én!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : J.C.Kløve

Dato : 04-12-04 10:22

Så var det lige at Ulvir Skrev

> [...]
> altid opgradere til noget større.
>
> Er der nogen der kender til denne maskine, og kan sige noget om

Tillykke med beslutningen om at blive MC'ist
Tillykke med maskinen

Er selv en af dem der ventede for længe - om end ikke helt så
længe - så du vil givet opleve, at det er det bedste du har gjort
for dig selv i hele dit liv - såden har jeg det i hvert fald.

Med hensyn til Rebel'en syntes jeg nok den er lige vel lille til at
tage hele skandinavien rundt på, men det er bestemt muligt - jeg
tror næppe der går 2-3 år før du får smag for noget lidt større hvis
du vil køre så langt.
Ellers er det jo en Honda, den skulle du ikke få det store vrøvl
med.

Der er tidligere skrevet at du bør tage til træf og
"samkørselsarrangementer" evt. melde dig i en klub
Klubben har jeg ikke selv kunnet finde - men med hensyn til det
øvrige . . . lyt! det er rigtigt sjovt, og man lære hurtigt nogen at
kende, der gider høre på glæder og bekymringer vdr. MC'en. Start
evt. med at snuppe et par weekender på MC campen på djursland, det
er hyggeligt.

--
Dun@nt
XJ600 - 51J -

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-04 10:49

Kløve skrev
*Klip*
"Klubben har jeg ikke selv kunnet finde"
*Klip*

ahh pjat med dig kløve du kan da bare komme ud i 77 en tur og kigge vi er
ganske "almindelige" menesker der kører mc ligesom dig vi har klubaftner
onsdag aften kl 19.30 men aktivitetsniveuet er lidt lavt her igennem
vinteren
men vi er da som regel nogle stykker er tester vores nye billardbord

Brian

Fra : J.C.Kløve

Dato : 04-12-04 11:17

Så var det lige at brian jensen Skrev
> [...]
> lavt her igennem vinteren
> men vi er da som regel nogle stykker er tester vores nye

Hej Brian

Det vil jeg da gøre en aften

Skovhuggerne (Ejner) har ellers forsøgt gentagende gange

--
Dun@nt
XJ600 - 51J -

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-12-04 10:36

"Ulvir" <augustus@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Har
> jeg gjort det rigtige?

Ja.

> Er der nogen der kender til denne maskine, og kan sige noget om dens
plusser
> og minuser?

Du får hvad du har bedt om. En letkørt maskine i solid og gennemprøvet
teknik. Den er billig, billig at køre på, billig at vedligeholde...
Største minus er at motoren ikke er særlig voldsom. Det er ikke et minus de
første par år, da er det faktisk et plus! Men på et tidspunkt kan trangen
melde sig til at få mere power. Til den tid må du skifte til en større
motorcykel, men der er masser af både brugte og nye i den stil på markedet,
så det bliver næppe noget problem.

Rittig

Fra : Ole Hansen

Dato : 04-12-04 11:09

Ulvir wrote:

> [...]
> 3 år, når jeg er mere erfaren, kan jeg altid opgradere til noget større.

Nej. Det meget farligt at begynde på sådan noget pjat med motorcykler.
Du ender bare med at blive bidt af det!

Som en eller anden klog person har sagt: Det er bedre at fortryde noget,
du har gjort, end det, du aldrig fik gjort.. (Frit fra hukommelsen)

> Er der nogen der kender til denne maskine, og kan sige noget om dens plusser
> og minuser?

Som Claus Rittig også skriver, så er den måske lidt "bette" i motoren,
men det tror jeg faktisk ikke, du tænker så meget over den første sæson
eller to. Jeg startede selv (som 18-årig dog) med at fise rundt på min
fars Suzuki GN250, som er lidt i samme stil som Rebel'en, og jeg syntes
da den var både kvik og sjov.. Dog er motorvej en pestilens på sådan en,
da den ikke er til at slæbe over 110 - men det lyder som om, du er til
stille og rolig cruising..

Hvis du fortryder dit køb, eller blot vil have noget større på et senere
tidspunkt, så er det nok heller ikke det mest besværlige maskine at
komme af med igen.. Også uden det store tab, vil jeg tro.

Husk nu, du også skal have købt noget ordentligt udstyr. Det kan godt
være, det ser smart ud i jeans, t-shrit og ingen hjelm - men jeg synes
nu, alt andet lige, oplevelsen er meget bedre med ordentligt udstyr på.
Det lyder som om, du har været meget godt tilfreds med forhandleren - så
er det et oplagt sted at handle. Måske kan du tiltuske dig lidt rabat,
når du også har købt en cykel der.. (Ellers er han nærig :) )

> En stor hilsen til alle- Ulvir.

Velkommen til! :) Skulle du få nogle spørgsmål, så er gruppen her altid
parat med svar. (Omend diskussionerne ofte tager en sær drejning og er
fyldt med religion :) )

--
Ole Hansen

Fra : Ulvir

Dato : 04-12-04 11:58

Ole Hansen wrote:
> Velkommen til! :) Skulle du få nogle spørgsmål, så er gruppen her
> altid parat med svar. (Omend diskussionerne ofte tager en sær
> drejning og er fyldt med religion :) )

Tak! Jeg skal nok bruge gruppen, og finde ligesindede, da jeg ved at der
findes mange af dem.

Opgradering er en mulighed der altid vil være til stede, men foreløbig vil
jeg nøjes med at ta' det stille og roligt..

Mht. sikkerheds udstyr. Jeg har allered kigget på hjelm og jakke, med god
beskyttelse af albuer og skuldre. Det jeg skal ha' på fra bæltestedet og
nedefter skal jeg overveje. (Amputere benene og bruge protese?)
Jeg er klar over at sikkerhed er alfa og omega. Har mistet et par venner
pga. enten uforsvarlig kørsel (ind i siden af en bus, med 190- overså sin
vigepligt), eller manglende sikkerheds udstyr (kraniebrud).

Og motorvejskørsel interesserer mig overhoved ikke, så hellere lidt længere
tid, og de små biveje. Det skal være sjovt- ikke livsfarligt, jeg vil
gerne nyde livet lidt længere!

Tak til alle for de gode råd og opmuntringer jeg hidtil har modtaget. Vi
ses nok på vejene til foråret!

Venligst- Ulvir.

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-12-04 13:30

> [...]

længere
> tid, og de små biveje. Det skal være sjovt- ikke livsfarligt, jeg vil

Så er cyklen stor nok!
Jeg kørte de første 3 år på 250cc og 185cc, og det var skam fint stort nok
til mig.

Rittig

Fra : anders majland

Dato : 08-12-04 10:43

> [...]
>
> Så er cyklen stor nok!
> Jeg kørte de første 3 år på 250cc og 185cc, og det var skam fint stort nok

Jeg kan kun ifalde. Fra 1998 til 2003 kørte jeg godt 60000km på en 150ccm.
Det væsenligste ved at køre motorcykel er ikke antallet af heste, men de 2
hjul. Hellere komme ud og køre på en lille mc man har råd til end at tage
bussen og drømme om en man ikke har råd til.

Min nuværende mc er godt nok en 600ccm men stadig en adstadig en af slagsen.
En 1-cylinderet stamper med 46 heste

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk .

Fra : Jacob Jorvang

Dato : 04-12-04 18:09

On 12/03/2004 20:36:51 "Ulvir" <augustus@mail.dk> wrote:

> [...]

> selv om jeg ingen pap har til den. Starter til februar med kørekursuset,
> får mc'en leveret den til 1'ste april- pengene er ordnet. Den er min.

[SNIP]

> Er der nogen der kender til denne maskine, og kan sige noget om dens
> plusser og minuser?

Jeg tog kortet på sådan én, og jeg må give sælgeren fuldstændig ret!
Den er let at køre, og det virker desuden ikke så 'farligt' at sætte sig
op på den

Selv var jeg totalt nybynder da jeg tog kortet (havde aldrig så meget som
siddet på en MC eller knallert) og jeg var ret glad for at det var sådan
en MC skolen brugte.

Den er så godt nok lidt langsom i optrækket, men hvad fa'en, det er jo
heller ikke dens formål - og så langsom er den altså heller ikke

On 12/04/2004 11:58:14 "Ulvir" <augustus@mail.dk> wrote:

> Og motorvejskørsel interesserer mig overhoved ikke, så hellere lidt
> længere tid, og de små biveje. Det skal være sjovt- ikke livsfarligt,
> jeg vil gerne nyde livet lidt længere!

Nemlig! Den er ikke så egnet til motorvej, men hvem gider også cruise
på motorvej?

Min motorvejs-time var i stormvejret for 3 år siden. Det var med 80 km/t
og stærkt gennemtissede bukser, men jeg overlevede da

> Tak til alle for de gode råd og opmuntringer jeg hidtil har modtaget. Vi
> ses nok på vejene til foråret!

Som med-newbie er jeg også ved at købe min første MC, så lad os håde
det!
--
Jacob

Fra : Anet

Dato : 16-12-04 11:35

> [...]
> 2 -
> 3 år, når jeg er mere erfaren, kan jeg altid opgradere til noget større.

(klip)

Åh, jeg kan næsten genopleve mit køb af motorcykel når jeg læser din
beretning. Jeg købte også min første mc før jeg havde kortet. Jeg har kørt
nu i fem år og har motorcykel nr. 3. Men den motorcykel jeg har nu bliver
ikke solgt de næste mange år. Jeg har fundet den helt rigtige til mit brug.
Vi kører på ferie til Sverige, Norge, Tyskland, Østrig og Italien og ellers
bare ture ud i det blå her på den danske jord.

> Er der nogen der kender til denne maskine, og kan sige noget om dens
> plusser
> og minuser?

(klip)

Jeg har kørt på en Rebel en enkelt gang, og den var fin at sidde på og kørte
fuldstændig upåklageligt. Den er rigtig nem at manorere og komme rundt med.
Dens benzinøkonomi skulle være helt i top også.

Tillykke med købet og held og lykke med den og kortet.

--
Hilsen

Annette
Yamaha Fazer 1000