Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon Ixus 40 et godt køb?
Fra : Carsten Matzon

Dato : 03-12-04 10:13

Sidder og kigger på et skift af digital kamera..
Har læst mig frem til at det nok også denne gang skal være et Ixus men
hvilket...

Kamera skal være et allround familie kamera hvor konen ønsker det er let
at bruge og at det er robust.. Behøver vel ikke at jeg skrive at jeg
bare ønsker kvalitet og at det virker.. :)

Jeg er forelsket i det nye Ixus 40 men efter at have læst en del om det
på nettet så er jeg blevet forvirret..

Et par steder er de meget kritisk over billedkvalitet hvad støj angår,
manglene skarphed i hjørner og kromatisk aberration..
Der skrives også lidt om svage blitz..

Andre steder på nettet skriver de at "problemerne" er acceptable og
kamera er et godt køb..

Nu vil jeg høre om der er nogle "alm" mennesker herinde med erfaringer..
Er der måske andre kameraer jeg skulle kigge på istedet i samme prisklasse?!

På forhånd tak

--
Carsten Matzon

Fra : Martin

Dato : 03-12-04 11:05

"Carsten Matzon" <carsten@matzon.spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu vil jeg høre om der er nogle "alm" mennesker herinde med erfaringer..
> Er der måske andre kameraer jeg skulle kigge på istedet i samme

Jeg har sådan en, og vil da gerne dele mine erfaringer - som er fuldstændigt
uvidenskabelige!

Størrelsen på kameraret er et helt klart plus - og meget kone-venligt

Billedkvaliteten er jeg lidt i tvivl om. Jeg havde tidligere et Olympus C-1
(1,3mp, ingen zoom), som jeg synes tog rigtigt gode billeder - skarpe, gode
farver og lys. Ixus 40 synes jeg ikke er helt så god, men det har formentlig
noget at gøre med:

- En meget højere opløsning. Med de 1,3mp som Olympusen gav, var der ikke
den store lyst/behov for at zoome billederne på computeren. Billederne blev
set 1:1. Med de 4mp som Ixus 40 giver, bliver man nysgerrig, og zoomer rundt
omkring på billederne for at se detaljer. Pludselig synes man så at det hele
ser lidt grumset og uskarpt ud!

- Indstillingsmulighederne. Med Olympus C-1 trykkede man på knappen, og det
kom der så et billede ud af. Der var stort set ingen indstillingsmuligheder.
Med Ixus 40 er der en lang række programmer og indstillingsmuligheder - som
man naturligvis ikke kan holde snitterne fra - og det er ikke altid at det
er en fordel for billedkvaliteten

- Desuden giver indstillingsmulighederne også mulighed for at tage billeder
på steder jeg ikke før ville tage billeder. F.eks. var jeg på rundvisning i
kloakkerne i Paris, hvor der i sagens natur var lidt mørk. "No problemos"
tænkte jeg - den får bare lidt mere ISO. Det kom der da også en række
billeder ud af, men de er godt nok lidt kornede!

- Årstiden. Mange af mine gode Olympus billeder er taget om sommeren med høj
sol og glade mennesker. Ixus'en har jeg haft i en månedstid. Så vidt jeg
husker, er det ikke meget vi har set til solen

Jeg håber, at du kan bruge mine småfilosofiske og uvidenskabelige
observationer til noget.

/Martin

Fra : Carsten Matzon

Dato : 03-12-04 11:18

Martin wrote:

> Størrelsen på kameraret er et helt klart plus - og meget kone-venligt

Har jo stor betydning når man skal overtale konen om at det er et "must
have" lige op til jul..

> Jeg håber, at du kan bruge mine småfilosofiske og uvidenskabelige
> observationer til noget.

Så absolut.. Tak fordi du gad.. Alle "real life experience" med dette
kamera er god læsning da jeg er vildt forvirret over anmeldelserne.. :)

--
Carsten Matzon

Fra : Martin

Dato : 03-12-04 13:10

> [...]
>
> Så absolut.. Tak fordi du gad.. Alle "real life experience" med dette
> kamera er god læsning da jeg er vildt forvirret over anmeldelserne.. :)

Velbekomme.

Et eksempel på forvirrende anmeldelser er testen i Alt om Data, hvor der om
Ixus 40 bl.a. skrives, at man ikke kan se forskel på Ixus 30 og 40, og at
det er smart at man kan skifte hukommelseskort mens kameraret er på stativ.
Det er to ting, som er deciderede forkerte (og som det ikke kræver nogen
foto-viden at kunne se)! Man kan så spekulere over hvad de ellers har taget
fejl af!

....og jeg ved godt, at Alt om Data nok ikke regnes for det mest
velestimerede inden for foto i dette forum - det er blot medtaget som et
eksempel.

Iøvrigt ville jeg nok vælge Ixus 40 igen, hvis jeg skulle købe i dag. Jeg
mener ikke, at det tager dårligere billeder end Ixus 400, som jeg har haft
lånt af en kammerat.

/Martin

Fra : Carsten Matzon

Dato : 03-12-04 15:21

Martin wrote:

> ...og jeg ved godt, at Alt om Data nok ikke regnes for det mest
> velestimerede inden for foto i dette forum - det er blot medtaget som et
> eksempel.

Næh nok ikke.. Men at de forskellige steder ikke anmelder ens giver en
del forvirring der vist ikke gaver nogen..

> Iøvrigt ville jeg nok vælge Ixus 40 igen, hvis jeg skulle købe i dag. Jeg
> mener ikke, at det tager dårligere billeder end Ixus 400, som jeg har haft
> lånt af en kammerat.

Aha.Jah så er det jo ikke slemt.Jeg har selv et ældre 2.1mill pixels
Ixus jeg fint er tilfreds med.Har set både Ixus 400/500 som jeg også
syntes er tilfredsstillende..

--
Carsten Matzon

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-12-04 12:16

Carsten Matzon wrote:

> Kamera skal være et allround familie kamera hvor konen ønsker det
> er let at bruge og at det er robust.. Behøver vel ikke at jeg
> skrive at jeg bare ønsker kvalitet og at det virker.. :)

Hvad er kvalitet? Konstruktion? Billedkvalitet?

> [...]
> Der skrives også lidt om svage blitz..
>
> Andre steder på nettet skriver de at "problemerne" er acceptable

Ved at vælge et bukselommekamera går du automatisk en del på kompromis
med kvaliteten. Det ses tydeligst når man skruer op for ISO, som Martin
beretter om: CCDen på de små kameraer er lille og det giver støj.

Jeg har ikke sat mig voldsomt ind i Ixus 40, men hvis de steder du
kigger på sammenligner kameraet med større modeller, er jeg ikke
overrasket over at de mener billedkvaliteten er lavere.

Jeg har selv et Sony DCS-T1 og det tog mig lidt tid at erkende at jeg
var villig til at nedprioritere billedkvalitet, for til gengæld at
vinde størrelse, hastighed og filmklip. Ixus 40 kan udmærket være et
godt køb, selvom dets billeder er ringere end fra f.eks. Ixus 400.

> Nu vil jeg høre om der er nogle "alm" mennesker herinde med
> erfaringer.. Er der måske andre kameraer jeg skulle kigge på
> istedet i samme prisklasse?!

Jeg ville umiddelbart vælge et Ixus 40, hvis jeg skulle købe nu.

Fra : Carsten Matzon

Dato : 03-12-04 15:25

Toke Eskildsen wrote:

> Hvad er kvalitet? Konstruktion? Billedkvalitet?

Du har ret.Det er jo ikke sådan til at føle på.Men jeg syntes det er
svært når man læser anmeldelser der piver over støj men alligevel
anbefaler kamera.Så burde de skrive det på en anden måde.. :)

> Ved at vælge et bukselommekamera går du automatisk en del på kompromis
> med kvaliteten. Det ses tydeligst når man skruer op for ISO, som Martin
> beretter om: CCDen på de små kameraer er lille og det giver støj.

Jah det har jeg så læst mig frem til..

> Jeg ville umiddelbart vælge et Ixus 40, hvis jeg skulle købe nu.

Jamen sådan noget kan man jo bruge til noget.Mener,du har jo prøvet
andet og selvom du har oplevet ting du måske ikke er tilfreds med så
ville du alligevel fint købe Ixus 40 ud fra dine erfaringer.. :)

--
Carsten Matzon

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-12-04 15:53

Carsten Matzon wrote:

[Toke ville vælge Ixus 40]

> Jamen sådan noget kan man jo bruge til noget.

Det lyder som om du går efter de blødere erfaringer. Er det fordi du
ikke er helt sikker på om du vil have et minikamera?

> Mener,du har jo prøvet andet og selvom du har oplevet ting du måske
> ikke er tilfreds med så ville du alligevel fint købe Ixus 40 ud fra
> dine erfaringer.. :)

Nu er jeg nok også lidt speciel, da jeg bestræber mig på at tage mindst
et billede fra hverdagen hver dag. Jeg gjorde det en overgang med et
Canon S20, som jeg havde i en sidelomme i bukserne, men det er noget
mere praktisk og elegant med et minikamera som T1eren.

Jeg havde også et Kyocera SL400R på et tidspunkt: 15mm tykt og lækkert
på en del måder. Desværre kunne det ikke fokusere i svag belysning, det
havde svag macro, almindelig fokuseringstid og dets filmklip var
ringere end T1erens, så da det gik i stykker, blev det byttet.

Jeg ærgrer mig over de teknisk ringe indendørsbilleder med røde øjne
her i den mørke tid, men jeg har ikke fortrudt at jeg har valgt et
minikamera. Havde jeg flere penge ville jeg købe et vinterkamera til at
have liggende fremme i hjemmet, men jeg ville stadig bruge T1eren de
andre steder jeg kommer.

Jeg ved ikke om du har børn, børnebørn eller andet småkravl, der laver
sjove ting? Hvis du har, vil du givetvis blive glad for de glimrende
filmklip, man kan tage med Ixus 40.

Fra : Carsten Matzon

Dato : 03-12-04 16:02

Toke Eskildsen wrote:

> Det lyder som om du går efter de blødere erfaringer. Er det fordi du
> ikke er helt sikker på om du vil have et minikamera?

Er rimeligt sikker jeg vil have mig et mindre kamera.Størrelse som Ixus
serien.
Har ikke behov for det vilde og mere behov for noget jeg får med når jeg
er ude.Jeg ved jeg ikke får taget fotos hvis det er et stort lokum af et
kamera..

Vil bare gerne have et kamera der er småt,tager nogle gode fotos som er
brugbart,let for konen at bruge... Findes sådanne kameraer mon!?.. :)

> [...]
> minikamera. Havde jeg flere penge ville jeg købe et vinterkamera til at
> have liggende fremme i hjemmet, men jeg ville stadig bruge T1eren de

Det lyder absolut ikke tiltalende.Jeg vil gerne have et kamera der
virker.Gider ikke have billeder man ikke kan bruge til noget.Så får man
jo netop ikke taget nogle når man på forhånd ved de helt sikkert vil
skuffe.Røde øjne og meget mørke billeder er ikke lige noget jeg lyster..

> Jeg ved ikke om du har børn, børnebørn eller andet småkravl, der laver
> sjove ting? Hvis du har, vil du givetvis blive glad for de glimrende
> filmklip, man kan tage med Ixus 40.

Har et par stykker og en på vej sååå.. Men nu var video halløj ikke det
primære men var da noget jeg tog med sådan som ekstra legetøj.. hehe.. :P

--
Carsten Matzon

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-12-04 16:53

Carsten Matzon wrote:

[Toke: T1 ringe til indendørsbilleder i denne tid]

> [...]
> får man jo netop ikke taget nogle når man på forhånd ved de helt
> sikkert vil skuffe.Røde øjne og meget mørke billeder er ikke lige

Røde øjne er mere eller mindre givet ved minikameraerne. Jeg tror du
får svært ved at finde et hvor blitzen er placeret langt nok væk fra
optikken.

Fra : Carsten Matzon

Dato : 03-12-04 16:58

Toke Eskildsen wrote:

> Røde øjne er mere eller mindre givet ved minikameraerne. Jeg tror du
> får svært ved at finde et hvor blitzen er placeret langt nok væk fra
> optikken.

Nej det har du nok ret i.Men hvis det ligefrem er sådan at alle fotos er
med røde øjne og at blitz er for dårlig til indendørs så er det jo på
forhånd dømt ude

--
Carsten Matzon