reklamationsret på brugt bil
Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 02-12-04 22:05

Heysan gruppe

Jeg har en lille disput med en autoforhandler, og inden jeg bliver alt for
påståelig mht hvem der har ret må jeg hellere spørge nogen der har forstand
på sagerne..

Sagen ganske kort brugt bil årg 2001 km 30.000 købt juli 2004 kørt dd
33.000. Defekt opdaget af mærkets aut. værksted ved at udlæse en
servicecomputere en defekt styreboks (hvad sådan en end laver) pris 3500
plus montage. Fejlen er ikke udbedret blot konstateret. Bilen er ikke købt
hos dette mærkes forhandler men dog en aut. forhandler.

Jeg får at vide ved telefonisk kontakt at det vil de ikke dække på garantien
da denne computerdims jo virkede da jeg fik bilen. Der mener jeg at vi ikke
er helt enige i at loven er sådan og at jeg er i min gode ret til at kræve
denne del som jo ikke er en slid del eller en del med kort levetids
forventning udskiftet på deres regning..

Er jeg galt på den, og fattede nogen hvad jeg mente

PFT

Flemming

Fra : HKJ

Dato : 02-12-04 22:17

"Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> wrote in message
> Jeg får at vide ved telefonisk kontakt at det vil de ikke dække på
garantien
> da denne computerdims jo virkede da jeg fik bilen.

Virker bilen selvom boxen er defekt?

Dvs. er det muligt at fejlen har været der hele tiden, uden at du har
opdaget det?

Har du påtalt problemet indenfor de første 6 måneder?

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 02-12-04 22:26

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message

> [...]
> opdaget det?
>
> Har du påtalt problemet indenfor de første 6 måneder?

Bilen virker, og ja har haft tanken at den kan være defekt idet jeg har en
tanke om at de nok ikke har kunnet teste computer dimsen da det nok kræver
at man er mærkets forhandler/værksted. Ja vi er indenfor de 6mdr endnu.

Mvh
Flemming

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-04 22:39

> [...]
> at man er mærkets forhandler/værksted. Ja vi er indenfor de 6mdr endnu.

Uden af være jurist, vil jeg påstå at du har ret til at få den ombyttet
fordi:
1. Du har 6 mdr. garanti.
2. En defekt styreboks, kan fører til øget benzinforbrug, øget slid på
motoren, ødelæggelse af katalysatoren e.t.c.
Altså ligger der muligvis en økonomisk bombe på 30-50.000 kr. og venter på
dig, hvis du ikke får den skiftet.
Jeg vil også mene at bilmærket burde havde indkaldt din type biler, da en
styreboks ikke bør være defekt efter 30.000 km.

En styreboks, styrer benzin/luft blandingsforhold og holde øje med
forureningen fra udstødningen. Du risikere at bilen ikke vil kunne synes i
2006 fordi den sviner for meget.

mvh
Carl

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 02-12-04 22:45

"Carl L" <lorberg (.a.) tdcadsl (...) dk> wrote in message

> Jeg vil også mene at bilmærket burde havde indkaldt din type biler, da en
> styreboks ikke bør være defekt efter 30.000 km.

Hvis det pågældende mærke nu ikke har en generel fejl, men jeg blot er
uheldig skal de jo ikke indkaldes.

Tak for info om hvorfor denne boks er vigtig!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-12-04 23:32

"Carl L" <lorberg (.a.) tdcadsl (...) dk> skrev:

>1. Du har 6 mdr. garanti.

Nej, der er 6 måneder med omvendt bevisbyrde.

> [...]
>motoren, ødelæggelse af katalysatoren e.t.c.
>Altså ligger der muligvis en økonomisk bombe på 30-50.000 kr. og venter på

Det tæller ikke hvis fejlen i øvrigt er forventelig på en bil af
den købte type og alder.

>Jeg vil også mene at bilmærket burde havde indkaldt din type biler, da en
>styreboks ikke bør være defekt efter 30.000 km.

Det er derimod et brugbart argument for så er det en mangel ved
bilen at boksen er gået i stykker nu.

--
Bertel

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-12-04 09:40

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> Nej, der er 6 måneder med omvendt bevisbyrde.

Hvad så hvis der på slutsedlen er krydset af i et punkt "3 mdr. garanti" ?
Er der så:
- 3 mdr. fuld garanti på alt (måske undtagen sliddele som bremseklodser
etc.)
- 3 mdr reklamationsret med omvendt bevisbyde hvor sælger skal bevise at
fejlen ikke var tilstede ved købet
- 18 mdr. reklamationsret hvor jeg skal bevise at fejlen var tilstede ved
købet.

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-12-04 12:59

Christian B. Andresen skrev:

> [...]
>fejlen ikke var tilstede ved købet
>- 18 mdr. reklamationsret hvor jeg skal bevise at fejlen var tilstede ved

Ja.

Bortset fra at jeg vil betragte den garanti som så tvivlsom at
den er ulovlig. Køber får stort set ingen fordel af den.

--
Bertel

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 03-12-04 10:51

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> Nej, der er 6 måneder med omvendt bevisbyrde.
>
> Det er derimod et brugbart argument for så er det en mangel ved
> bilen at boksen er gået i stykker nu.

Forhandleren siger at eftersom jeg har kørt bilen i 4-5 måneder mener DAF at
formodningsregelen bortfalder.. så blev jeg lidt på tværs...men han mener jo
at juristerne har ret.. grrr

Flemming

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-12-04 11:04

"Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> at
> formodningsregelen bortfalder.. så blev jeg lidt på tværs...men han mener

Du kan jo henvise ham til denne side:
http://www.daf.dk/DesktopDefault.aspx?tabid=1&itemid=11382
fra DAFs website.

Det er en udmærket grundlæggende gennemgang af reklamationsretten. De har
snuppet den fra Forbrugerstyrelsen, så den er ovenikøbet korrekt (omend ikke
fuldt dækkende).
Der kan naturligvis ikke være tale om, at formodningsreglen bortfalder,
fordi varen er taget i brug. Jeg kan heller ikke forestille mig, at DAF
officielt vil stå ved den udlægning. Enten har forhandleren misforstået
noget eller også så kommer han med en røverhistorie.

Prøv at foreslå ham, at I sammen ringer til DAF for at få det afklaret.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-12-04 13:01

Flemming Lynggaard skrev:

>Forhandleren siger at eftersom jeg har kørt bilen i 4-5 måneder mener DAF at
>formodningsregelen bortfalder..

Det er totalt sludder. Formodningsreglen kan slet ikke bortfalde.

Det er derimod rigtigt at det er sværere at afgøre hvordan bilens
tilstand var på købstidspunktet når du har kørt i den i en
periode.

--
Bertel

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 03-12-04 15:09

> [...]
>
> Det er derimod rigtigt at det er sværere at afgøre hvordan bilens
> tilstand var på købstidspunktet når du har kørt i den i en

Det er vel netop derfor formodningsregelen er der, så man ikke behøver at
diskutere tilstanden, men blot konstatere at indenfor de første 6 mdr går
man udfra at delen var defekt allerede ved købet?

Mvh
Flemming

Fra : HKJ

Dato : 02-12-04 22:54

> [...]
> at man er mærkets forhandler/værksted. Ja vi er indenfor de 6mdr endnu.

Hvilket betyder at det er forhandleren der skal bevise at boksen var ok da
du fik bilen.
Dette selvfølgelig under forudsætning af at det ikke er normalt at sådan en
boks skal skiftes på dette tidspunkt (Det vil jeg ikke mene det er).

Husk at det hedder reklamationsret og ikke har noget med garanti at gøre,
forhandleren kan heller ikke fraskrive sig reklamationsretten.
For mere info og klagevejledning (hvis han ikke vil makke ret), se på
www.forbrug.dk

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 02-12-04 22:58

> [...]
> forhandleren kan heller ikke fraskrive sig reklamationsretten.
> For mere info og klagevejledning (hvis han ikke vil makke ret), se på

Tak og ja mit subj skulle vise at jeg havde fanget reklamations ret's
konceptet

Men alt for mange roder stadig rundt i det desværre, incl alt for mange
butikker mv.

Mvh
Flemming

Fra : Repzak

Dato : 02-12-04 22:25

> Er jeg galt på den, og fattede nogen hvad jeg mente

Det er vel ham der skal bevise boxen virkede da du fik bilen ?

kasper

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 02-12-04 22:44

"Repzak" <repzak@GEDhotmail.com> wrote in message

> Det er vel ham der skal bevise boxen virkede da du fik bilen ?
>
> kasper

Det var også der jeg var, at der er ligefrem bevisbyrde de første 6 mdr.

Tak

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 03-12-04 00:18

> "Repzak" <repzak@GEDhotmail.com> wrote in message

> Det var også der jeg var, at der er ligefrem bevisbyrde de første 6 mdr.

Der er retspraksis for handel med gamle biler - i dit tilfælde ville jeg
kontakte FDMs jurister - hvis du ikke er medlem af FDM, så kan du
naturligvis kontakte forbrugerrådets ditto og få et svar - hvis du på den
baggrund vil klage, så kan du naturligvis - for et beskedent beløb (omkr.
500 kr.) klage til dem. Så vil de vurdere det og tage sig af sagen, hvis de
mener at der er en sag.

Det er altid en god idé at få foretaget en brugtbilstest - er forhandleren
medlem af DAF? så har de indgået en aftale med FDM omkring brugte biler.

Du har som hovedregel reklamationsret i 2 år - her er de første 6 måneder en
formodningsregel, der siger at du har lov til at formode at fejlen var til
stede ved købet, selvom du først har opdaget den nu, men du skal være
opmærksom på at det kommer an på, om det er ting, du burde have kunnet
opdage umiddelbart eller om sælger har gjort gældende hvordan tilstanden
var.
Det er ikke korrekt at du umiddelbart kan kræve en ny/anden bil af den
grund, men hør en jurist -og så en anden gang: en god idé at melde sig ind i
FDM før "ulykken".

Jeg købte en bil for 24.000 - en Skoda 10 år gammel - st.car.
FDM fandt 12 fejl ved deres brugtbilstest -alvorlige - sælger lavede 8 -jeg
tog til FDM igen og fik den testet - derpå måtte de æde de sidste 4 fejl og
rette dem også. Forhandleren var medlem af DAF og her har man indgået (svjh)
en aftale om brugtbilsattester, hvilket gør at du står noget stærkere ved en
sådan handel.

Men igen: kontakt en jurist, hvis forhandleren ikke vil give sig - og gør
det inden de 6 måneder er udløbet -

--
ahw

Fra : David T. Metz

Dato : 03-12-04 01:22

Arne H. Wilstrup kalligraferede, i
> [...]
> beløb (omkr. 500 kr.) klage til dem. Så vil de vurdere det og tage
> sig af sagen, hvis de mener at der er en sag.

De tager kun klager over biler købt til mellem 10.000 og 100.000 Kr.

David

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 03-12-04 10:38

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> wrote in message
> Arne H. Wilstrup kalligraferede, i
>

> De tager kun klager over biler købt til mellem 10.000 og 100.000 Kr.
>
> David

Er faktisk kun til 84500 eller lign iflg forbrug.dk

Men anyway jeg kan ikke bruge det .. men tak

Mvh
Flemming