Dommer dømt for børneporno
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-12-04 00:23

Iflg referatet i Politiken tirsdag den 30. november, 1. sektion side 4,
fremgik det af de af anklageren i retten oplæste dele af konklusionen
fra mentalundersøgelsen af den 51-årige dømte, at han desuden har en
begrænset evne til at føle skyld.

Hvad betyder det?

--
A: Because it changes the order you read a conversation
Q: Why is top-posting so annoying?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-12-04 00:46

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote in

> [...]
> konklusionen fra mentalundersøgelsen af den 51-årige dømte, at
> han desuden har en begrænset evne til at føle skyld.

Det betyder vel præcis hvad der står, han har en begrænset evne til
at føle skyld - altså skal der mere til for at han føler skyld end
normalt.

"Be nice to nerds - you might end up working for one"

Fra : Peter Hansson \(7950~

Dato : 01-12-04 08:54

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote in

> Det betyder vel præcis hvad der står, han har en begrænset evne til
> at føle skyld - altså skal der mere til for at han føler skyld end
> normalt.

Hvilket i dette tilfælde sikkert har været en del af årsagen til at byretten
fandt anledning til at ændre retspraksis mht. dommen.

Det havde selvfølgelig ingen betydning, at manden var/er dommer.

Havde det været en anden der var tiltalt, ville et sådan udsagn nok blive
tolket imod tiltalte i retning af at denne ikke angrer.

PH

Fra : Claus E Beyer

Dato : 02-12-04 06:42

"Peter Hansson (7950)" <peter@ahansson.net> skrev i en meddelelse

> Det havde selvfølgelig ingen betydning, at manden var/er dommer.

Bortset at en dommer må formodes at være god til at forsvare sig selv med
velvalgte ord, og derudover vel straks kan påtale hvis anklageren "fører sig
mere frem" end retsplejeloven tillader.

Claus

Fra : Peter Hansson \(7950~

Dato : 02-12-04 09:05

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> mere frem" end retsplejeloven tillader.
>
> At tiltalte er kapabel udi retsplejeloven skal selvfølelig ikke komme ham

Men når der er en afvigelse i en dom jf. tidligere retspraksis kikker man
jo på den /de elementer der evt. kunne begrunde dette.

Som jeg har forstået det, så består denne afvigelse af retspraksis i, at en
del af dommen er konverteret til "behandling".

I hvilken grad fortolkningen af mentalundersøgelsen, og elementet om
dommerens evne til at føle skyld har indvirket på dommen vides jo ikke.

Min pointe var bare, at jeg sagtens kunne forestille mig en pølsemand
Pedersen, der fik samme skudsmål i en mentalundersøgelse.

Her ville en sådan manglende "evne til at føle skyld", efter min mening
blive opfattet som en manglende evne/vilje til at angre.

PH

Fra : Claus E Beyer

Dato : 02-12-04 20:41

> [...]
>
> Min pointe var bare, at jeg sagtens kunne forestille mig en pølsemand
> Pedersen, der fik samme skudsmål i en mentalundersøgelse.

Jeg kunne sagtens forestille mig, at havde det været pølsemand Pedersen der var
sigtet i den pågældende sag, var det langt fra sikkert at man havde ændret
retspraksis. Jeg påstår ikke at det udelukkende er fordi tiltalte denne gang var
dommer, og ikke pølsemand, at man her afveg fra hidtidig retspraksis, men det
kan skyldes at den tiltalte dommer har fået nogle aspekter ind i sagen, der gør
at den dømmende dommer har fundet anledning til at ændre retspraksis på området.

Claus

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 03-12-04 01:03

Claus E Beyer wrote:

> "Peter Hansson (7950)" <peter@ahansson.net> skrev i en meddelelse
-snip-

> [...]
> at den dømmende dommer har fundet anledning til at ændre retspraksis på området.

Nu er vi vidst kommet lidt for langt ud i gætterierne... Man kunne
forestille sig så meget...

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Peter Hansson \(7950~

Dato : 03-12-04 02:42

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
> Nu er vi vidst kommet lidt for langt ud i gætterierne... Man kunne
> forestille sig så meget...

Ja. men et par ting ligger fast:

Dommen er en ændring af hidtidig praksis.

Det er så vidt jeg ved første gang en dommer er dømt i en sådan sag.

Det vil da blive spændende at se på de næste lignende domme, om man støder
på samme fortolkninger af lignende mentalundersøgelser.

Jeg har ikke læst dommen endnu, men forventer da at støde ind i ordet
konkret et vist antal gange.

PH

Fra : BEKA

Dato : 01-12-04 10:19

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> wrote in message
> hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote in

> Det betyder vel præcis hvad der står, han har en begrænset evne til
> at føle skyld -

Det står der ikke!! Der er mange fortolkninger undervejs.

Som det skrives betyder det, ifølge Politiken, at det fremgår af det
oplæste, at dem der foretog mentalundersøgelsen konkluderer at han også har
en begrænset evne til at føle skyld. !?!

Fra : Inger Pedersen

Dato : 01-12-04 09:21

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> fremgik det af de af anklageren i retten oplæste dele af konklusionen
> fra mentalundersøgelsen af den 51-årige dømte, at han desuden har en

Jeg tror, du vil kunne få flere svar i dk.videnskab.psykologi.

Hilsen Inger

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 01-12-04 22:49

Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
> fremgik det af de af anklageren i retten oplæste dele af konklusionen
> fra mentalundersøgelsen af den 51-årige dømte, at han desuden har en

Det betyder det, der står der: At han har en begrænset evne til at føle
skyld... Det er da ganske almindeligt dansk...

Fra : Morten Meizner Rasmu~

Dato : 06-12-04 21:57

> [...]
> fremgik det af de af anklageren i retten oplæste dele af konklusionen
> fra mentalundersøgelsen af den 51-årige dømte, at han desuden har en

Tror det var fordi at dommeren (tiltalte) påberåbte sig straffelovens § 16,
stk 1. Da han mente at han var besat af børneporno i en sådan grad at det
var sindsyge. (synes jeg at have hørt.)
Jeg tror derfor at den manglende evne til at føle skyld peger på at han var
mentalt afvigende, men ikke i en sådan grad at han skal forblive straffri,
jf. § 16. Dommeren fandt nok desuden at det ikke fandtes formålstjenesteligt
at bruge anden sanktion end straf, jf. strfl § 69.

Dette er dog alene gætterier.
med venlig hilsen

Morten Meizner Rasmussen

undskyld den kluderede formulering.

Fra : ASKF

Dato : 09-12-04 23:42

"Morten Meizner Rasmussen" <email: Gobolan@hotmail.com> ytrede sig i
<41b4c798$0$12758$edfadb0f@dread15.news.tele.dk> med dette:

> [...]
>jf. § 16. Dommeren fandt nok desuden at det ikke fandtes formålstjenesteligt
>at bruge anden sanktion end straf, jf. strfl § 69.

Lidt mærkeligt egentligt, for det er efter udsagn af eksperter ganske
normalt for pædofile at mangle skyldsfølelse eller evne til samme over
deres handlinger. Man måtte derfor formode at enhver pædofil kan
vurderes på ligefod med den dømte dommer.

Noget andet i sagen der undrer mig er at den dømte kan få lov til at
genoptage dommergerningen. Jeg havde en forventning om at der blev
stillet samme krav til en dommer som til en politibetjent. Hvilke krav
stilles der egentligt for en dommer, ud over de uddannelsesmæssige og
hvad skal der til for at vedkommende kan fratages hvervet permanent?
Allan Stig Kiilerich Frederiksen