|
| Mistet kvittering = mistet garanti? Fra : Thomas Landberg |
Dato : 30-11-04 23:52 |
|
Hej
Jeg købte i sommer en højtryksrenser i et byggemarked. Den afgiv ved døden
her for 14 dage siden, så jeg tog den op til byggemarkedet for at få den
indleveret til Alto på garantien. Desværre kunne jeg ikke lige umiddelbart
finde min kvittering, men jeg kunne fremvise et Mastercard kontoudtog hvoraf
det fremgik at jeg havde købt for 995kr den pågældende dato i det pågældende
byggemarked. Dette blev dog ikke godtaget, da de skulle bruge kvitteringen
for at kunne indlevere renseren. Er det bare ærgeligt for mig? Den model jeg
har købt er ret ny, så det er teoretisk set helt umuligt at eje sådan en
maskine der IKKE er omfattet af garantien.
--
MVH
Thomas Landberg
www.bokstuning.dk
Spritny hjemmeside med en hidtil uhørt detaljeringsgrad
| |
Per Christoffersen (01-12-2004)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 01-12-04 09:52 |
|
"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:41acf969$0$214$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg købte i sommer en højtryksrenser i et byggemarked. Den afgiv ved døden
> her for 14 dage siden, så jeg tog den op til byggemarkedet for at få den
> indleveret til Alto på garantien. Desværre kunne jeg ikke lige umiddelbart
> finde min kvittering, men jeg kunne fremvise et Mastercard kontoudtog
> hvoraf det fremgik at jeg havde købt for 995kr den pågældende dato i det
> pågældende byggemarked. Dette blev dog ikke godtaget, da de skulle bruge
> kvitteringen for at kunne indlevere renseren. Er det bare ærgeligt for
> mig? Den model jeg har købt er ret ny, så det er teoretisk set helt
> umuligt at eje sådan en maskine der IKKE er omfattet af garantien.
Nu ved jeg ikke lige om du med garanti mener en reel garanti, eller om du
mener reklamation efter Købeloven.
Forskellen er, at den første er en dækning som firma eller producent giver,
og som skal give væsentligt bedre betingelser end loven gør i forvejen.
Reklamation efter Købeloven er derimod lovreguleret og obligatorisk.
Ved en reklamation behøver du ikke at fremvise kvitteringen, - efter den
praksis som Forbrugerklagenævnet anvender (og fortæller om på
www.forbrug.dk) er det nok at kunnne påvise, at varen er købt i
forretningen, feks. med kortkvittering/kontoudtog. Det er dog altid
vanskelilger eat gennemføre dette i praksis end med den ægte kvittering.
Det er i øvrigt ligegyldigt for dig hvem renseren i sidste ende skal sendes
ind til. Du har en reklamation overfor butikken, og den skal de tage sig af.
Garantibestemmelserne derimod kan godt stille krav om en kvittering eller et
garantibevis. Det er jo er frivillig ordning som firmaet selv strikker
sammen, så de kan i rimelig grad stille de betingelser de vil.
Men du behøver så vidt jeg kan se slet ikke garantien til din sag. En
almindelig reklamation vil være 'nok'.
Du må op til forretningen igen for at reklamere, - kig evt. på
www.klagetjek.dk først.
/Per
| |
Devilicious (01-12-2004)
| Kommentar Fra : Devilicious |
Dato : 01-12-04 10:32 |
|
"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:41ad8592$0$56326$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Ved en reklamation behøver du ikke at fremvise kvitteringen, - efter den
> praksis som Forbrugerklagenævnet anvender (og fortæller om på
> www.forbrug.dk) er det nok at kunnne påvise, at varen er købt i
> forretningen, feks. med kortkvittering/kontoudtog.
Det fandt jeg faktisk ret interessant. Så vidt jeg kan se på forbrug.dk og
klagetjek.dk er der ikke direkte tilsagn for så stærk en formulering som jeg
synes du bruger.
Den sag med sandalerne, som har overskriften "bankudskrift nok", går
afgørelsen rent faktisk - for mig at se - på at forretningen reelt allerede
har accepteret at være salgssted, fordi de har haft skoene ombyttet.
Klagetjeck anvender formuleringen "Ja, det er dig som forbruger, der skal
bevise, hvor og hvornår du har købt sandalerne. Butikken hæfter kun for de
sandaler, butikken selv har solgt.[...]
Har du mistet kvittering eller bon, kan en entydig dankortkvittering eller
et kontoudtog fra banken - i tilfælde af en klagesag - erstatte en
kvittering. [...]"
http://www.klagetjek.dk/foer-du-klager/spoergsmaal-og-svar/oss/52/
Så kommer vi til: hvad er et entydigt kontoudskrift? Som regel vil der kun
stå butik og et beløb. Der vil ikke stå en specifikation af varen, så reelt
er det umuligt at vide hvad der er blevet købt. Er der tale en en genusvare,
er der ligeledes spørgsmålet om, om den konkrete vare rent faktisk er købt i
butikken (altså om der reelt er tale en en tilsvarende vare som er købt et
andet sted). Det bemærkes, at den problematik naturligvis ikke er anderledes
end i mange andre tilfælde med reklamationer over genusvare, hvor kvittering
forefindes.
MK
| |
Per Christoffersen (01-12-2004)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 01-12-04 12:39 |
|
"Devilicious" <Magickemi@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:cok320$2vb5$1@news.cybercity.dk...
> "Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
> news:41ad8592$0$56326$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Klagetjeck anvender formuleringen "Ja, det er dig som forbruger, der skal
> bevise, hvor og hvornår du har købt sandalerne. Butikken hæfter kun for de
> sandaler, butikken selv har solgt.[...]
> Har du mistet kvittering eller bon, kan en entydig dankortkvittering eller
> et kontoudtog fra banken - i tilfælde af en klagesag - erstatte en
> kvittering. [...]"
> http://www.klagetjek.dk/foer-du-klager/spoergsmaal-og-svar/oss/52/
>
> Så kommer vi til: hvad er et entydigt kontoudskrift? Som regel vil der kun
> stå butik og et beløb. Der vil ikke stå en specifikation af varen, så
> reelt er det umuligt at vide hvad der er blevet købt. Er der tale en en
> genusvare, er der ligeledes spørgsmålet om, om den konkrete vare rent
> faktisk er købt i butikken (altså om der reelt er tale en en tilsvarende
> vare som er købt et andet sted). Det bemærkes, at den problematik
> naturligvis ikke er anderledes end i mange andre tilfælde med
> reklamationer over genusvare, hvor kvittering forefindes.
Jeg tror at de mener, en kvittering eller udskrift, der præcist fortæller
hvilket beløb, der er overført, og til hvem.
Jeg tror ikke at Styrelsen eller nævner svæver så langt i teoriens tåger, at
de forestiller sig, at man kan fremvise en dankortkvittering eller et
kontoudtog, der viser hvilken vare, der er købt. En sådan findes jo ganske
simpelt ikke.
Det entydige går feks fløjten, hvis beløbet ikke svarer til prisen på varen,
der reklameres over, - feks. fordi man har købt andre varer samtidig.
/Per
| |
Pia (04-12-2004)
| Kommentar Fra : Pia |
Dato : 04-12-04 18:24 |
|
Hej Thomas
Som udgangspunkt mister du din reklamationsret, når du ikke har kvitteringen
men tag og kig på nedestående link.
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/varens-pris/kvittering/
Hilsen Piea
"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> wrote in message
news:41acf969$0$214$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg købte i sommer en højtryksrenser i et byggemarked. Den afgiv ved døden
> her for 14 dage siden, så jeg tog den op til byggemarkedet for at få den
> indleveret til Alto på garantien. Desværre kunne jeg ikke lige umiddelbart
> finde min kvittering, men jeg kunne fremvise et Mastercard kontoudtog
hvoraf
> det fremgik at jeg havde købt for 995kr den pågældende dato i det
pågældende
> byggemarked. Dette blev dog ikke godtaget, da de skulle bruge kvitteringen
> for at kunne indlevere renseren. Er det bare ærgeligt for mig? Den model
jeg
> har købt er ret ny, så det er teoretisk set helt umuligt at eje sådan en
> maskine der IKKE er omfattet af garantien.
>
> --
>
>
> MVH
>
> Thomas Landberg
> www.bokstuning.dk
> Spritny hjemmeside med en hidtil uhørt detaljeringsgrad
>
>
| |
Tony (04-12-2004)
| Kommentar Fra : Tony |
Dato : 04-12-04 18:37 |
|
Hej Pia
> Som udgangspunkt mister du din reklamationsret, når du ikke har
> kvitteringen
> men tag og kig på nedestående link.
Hvad bygger du dette på?
Tony
| |
Piea (04-12-2004)
| Kommentar Fra : Piea |
Dato : 04-12-04 18:59 |
|
Fordi forbruger har bevisbyrden for at den pågældende vare er købt der. (et
kontoudtog viser ikke hvilken vare der er købt, kun at der er købt i
forretningen) Men Tony, det ville du vide hvis du havde kigget på linket)
"Tony" <mynsterman@h0tmail.com> wrote in message
news:41b1f590$0$186$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej Pia
>
> > Som udgangspunkt mister du din reklamationsret, når du ikke har
> > kvitteringen
> > men tag og kig på nedestående link.
>
> Hvad bygger du dette på?
>
> Tony
>
>
| |
Tony (04-12-2004)
| Kommentar Fra : Tony |
Dato : 04-12-04 22:04 |
|
Hej Pia
> Fordi forbruger har bevisbyrden for at den pågældende vare er købt der.
> (et
> kontoudtog viser ikke hvilken vare der er købt, kun at der er købt i
> forretningen) Men Tony, det ville du vide hvis du havde kigget på linket)
Til din oplysning havde jeg kigget på linket. Når du nu irettesætter mig
kigger jeg selvfølgelig igen og kan kun finde dette:
>Hvis du har mistet kvittering eller bon, kan en dankortkvittering eller et
>kontoudtog fra banken
>- i tilfælde af en klagesag - erstatte en kvittering. Det kræver dog, at
>sælgeren erkender at
>have solgt varen til den angivne pris i den aktuelle periode.
Sig endelig til hvis jeg har misset noget andet relevant i dit link.
Ovenstående citat synes jeg ikke underbygger din påstand.
Jeg er ikke i tvivl om at en forretning ønsker at jeg skal godtgøre at jeg
har købt varen hos dem, og hvornår jeg har gjort dette, før de vil honorere
reklamationsretten. Men at man kan miste denne ret vil jeg gerne have
uddybet.
Tony
| |
Piea (14-12-2004)
| Kommentar Fra : Piea |
Dato : 14-12-04 17:21 |
|
Kan du ikke godtgøre den er købt i forretningen = mistet garanti!! Ganske
simpelt
"Tony" <mynsterman@h0tmail.com> wrote in message
news:41b22618$0$159$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej Pia
>
> > Fordi forbruger har bevisbyrden for at den pågældende vare er købt der.
> > (et
> > kontoudtog viser ikke hvilken vare der er købt, kun at der er købt i
> > forretningen) Men Tony, det ville du vide hvis du havde kigget på
linket)
>
> Til din oplysning havde jeg kigget på linket. Når du nu irettesætter mig
> kigger jeg selvfølgelig igen og kan kun finde dette:
>
> >Hvis du har mistet kvittering eller bon, kan en dankortkvittering eller
et
> >kontoudtog fra banken
> >- i tilfælde af en klagesag - erstatte en kvittering. Det kræver dog, at
> >sælgeren erkender at
> >have solgt varen til den angivne pris i den aktuelle periode.
>
> Sig endelig til hvis jeg har misset noget andet relevant i dit link.
> Ovenstående citat synes jeg ikke underbygger din påstand.
> Jeg er ikke i tvivl om at en forretning ønsker at jeg skal godtgøre at jeg
> har købt varen hos dem, og hvornår jeg har gjort dette, før de vil
honorere
> reklamationsretten. Men at man kan miste denne ret vil jeg gerne have
> uddybet.
>
> Tony
>
>
| |
Jørgen Kristensen (04-12-2004)
| Kommentar Fra : Jørgen Kristensen |
Dato : 04-12-04 19:11 |
|
Tony skrev:
> Hej Pia
>
>
>>Som udgangspunkt mister du din reklamationsret, når du ikke har
>>kvitteringen
>>men tag og kig på nedestående link.
>
>
> Hvad bygger du dette på?
>
> Tony
>
>
Hej alle
For år tilbage arbejdede jeg med garantireparation af kvalitetsharddiske
fabrikken tilbød 5 års garanti regnet fra fabrikationsdatoen og firmaet
som solgte disse harddiske i Danmark tilbød 5 års garanti fra
salgsdatoen.
Som tekniker kunne jeg se på harddiskens serienummer hvornår disken var
fremstillet eks s/n = 1054693228
første ciffer 1 = 1991
ciffer 2-3 05 = maj måned
ciffer 4 4 = fjerde uge
Som importør af disse harddiske var sagen klar - garanti indtil
slutningen af maj måned 1996
Hvis kunden sendte en kopi af salgfakturen med som viste at han havde
købt disken i august 1991, så havde han garanti til august 1996
Mvh. Jørgen
PS Harddisken virker endnu.
| |
Ivar Madsen (04-12-2004)
| Kommentar Fra : Ivar Madsen |
Dato : 04-12-04 19:56 |
|
Thomas Landberg wrote:
> Den afgiv ved døden
> her for 14 dage siden, så jeg tog den op til byggemarkedet for at få den
> indleveret til Alto på garantien. Desværre kunne jeg ikke lige umiddelbart
> finde min kvittering, men jeg kunne fremvise et Mastercard kontoudtog
> hvoraf det fremgik at jeg havde købt for 995kr den pågældende dato i det
> pågældende byggemarked. Dette blev dog ikke godtaget, da de skulle bruge
> kvitteringen for at kunne indlevere renseren. Er det bare ærgeligt for
> mig?
Det er ærligt for dig, men ikke "bare ærligt".
For en del år siden afgik min HDD ved døden, jeg havde mistet kviteringen,
forretningen var lukket.
Jeg kontaktede så impotøren, og spurgte om ikke der med den produktionsdato
der står på disken er 2 års garenti, det bekraftigede de, vi blev så enig
om at kvitering eller ej, der er 2 års garenti på disken, og den er under 2
år fra produktion == der er garenti på disken. Og jeg fik en ny disk.
Så mit råd lyder kontakt impotøren, og hør hvad de har at sige inden du
begynder at skyde med skarpt overfor forretningen, det kan være at det er
letter at snarke med impotøren,,,
--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
| |
|
|