salg af ejendom
Fra : K&Y

Dato : 30-11-04 17:55

Vi har sat vores hus til salg hos en ejendomsmægler,så kommer der en køber
på banen,som så byder 45.000 under udbudsprisen,vi siger til mægler at
minimum 35.000 under ,det siger sælger så ok til,det viser sig så at mægler
står for finansering for køber,er dette helt korrekt vi føler lidt at der er
noget der ikke stemmer,eller er det os som er paranoide?
/kim

Fra : Diesell

Dato : 30-11-04 19:12

"K&Y" <kimkri@net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> noget der ikke stemmer,eller er det os som er paranoide?

Det er jer der er paranoide

Det er intet forkert i, at mægleren står for købers finansiering - hvori
skulle problemet ligge? Hvis i er tilfreds med prisen - 35.000 så er det jo
det beløb i får uanset hvem der står for finansieringen. I ca. 70% af mine
handler står jeg helt eller delvist for finansieringen - det har jeg aldrig
fået dårlig respons på - tværtimod.

Juridisk er der heller intet til hinder for mæglerens bistand ved
finansieringen. I har dog krav på at vide hvor meget han får i provision for
formidling af lånene hvis i synes det er interessant - det er ingen
hemlighed.

---
Jesper - ejendomsmægler, valuar

Fra : BbB

Dato : 30-11-04 19:18

> [...]
er
> noget der ikke stemmer,eller er det os som er paranoide?

Det er jo Jer selv som skal skrive slutsedlen under - hvis ikke I er
tilfredse med vilkårene kan I jo bare lade være.

BB

Fra : K&Y

Dato : 30-11-04 19:48

> Det er jo Jer selv som skal skrive slutsedlen under - hvis ikke I er
> tilfredse med vilkårene kan I jo bare lade være.
>
> BB
Det var da rart at Jesper kunne give en god forklaring men BB jeg tror det
ville give os lidt problemer ikke at ville skrive under når der står en
køber om ikke andet så økonomisk,spørgsmålet var jo egentlig om det var
normal praksis at den mand vi betaler for at sælge vores hus også går købers
ærinde.
kim

Fra : Henning Makholm

Dato : 30-11-04 20:53

Scripsit "K&Y" <kimkri@net.dk>

> Det var da rart at Jesper kunne give en god forklaring men BB jeg tror det
> ville give os lidt problemer ikke at ville skrive under når der står en
> køber om ikke andet så økonomisk,

Tja, normalt bliver købere informeret om at deres underskrift på
salgsaftalen kun er et tilbud, og at sælger ikke er bundet før han har
skrevet under. Derimod kan det godt være at man kommer til at punge ud
til ejendomsmægleren hvis man har skrevet formidlingsaftale efter
"solgt eller gratis"-princippet og så alligevel får kolde fødder og
afviser en køber uden saglig grund.

> spørgsmålet var jo egentlig om det var normal praksis at den mand vi
> betaler for at sælge vores hus også går købers ærinde.

At formidle finansiering er ikke at "gå købers ærinde". Det er en del
af salgsarbejdet, som er at gå *dit* ærinde. Det er fuldstændig normal
procedure at ejendomsmægleren også står for finasieringen, og det
ville gøre ejendommen MEGET sværere at sælge hvis vilkårene er at
"huset sælges kun kontant, og køber må selv ud og støve en
finansieringsmodel op hvis hun ikke lige har halvanden million på
bankbogen".

Har du aldrig læst husannoncer og undret dig over at der står andet
end kontantpriser i dem?

--
Henning Makholm "Jeg køber intet af Sulla, og selv om uordenen griber
planmæssigt om sig, så er vi endnu ikke nået dertil hvor

Fra : Diesell

Dato : 30-11-04 20:59

> [...]
> køber om ikke andet så økonomisk,spørgsmålet var jo egentlig om det var
> normal praksis at den mand vi betaler for at sælge vores hus også går

Det er helt normal praksis og der er absolut intet i vejen med det - hverken
juridisk, moralsk eller økonomisk.

Held og lykke med salget

---
Jesper - ejendomsmægler, valuar

Fra : Diesell

Dato : 30-11-04 19:57

"BbB" <bbbssslet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er jo Jer selv som skal skrive slutsedlen under - hvis ikke I er
> tilfredse med vilkårene kan I jo bare lade være.

Ja det kan man jo altid lade være med, men hvorfor skulle man ikke være
tilfreds med vilkårene i dette tilfælde?

---
Jesper - ejendomsmægler, valuar

Fra : alexbo

Dato : 30-11-04 21:04

"K&Y" skrev

>eller er det os som er paranoide?

Nej, det ser ud som om at ejendomsmægler køber jeres hus ved hjælp af
stråmand.
Han må ikke desuden rådgive køber samtidig med at han rådgiver sælger.
Klag over ham.

Prøv at kigge lidt på denne side.
http://www.de.dk/

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 30-11-04 21:17

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev

> Han må ikke desuden rådgive køber samtidig med at han rådgiver sælger.

Jeg fandt noget på
http://www.ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=267364

Indsat nederst.

mvh
Alex Christensen

Hamrende ulovligt: Boligsælgere skriver under på ulovlig
aftale. - Tanketorsk, siger EDC
Af Søren Juhler - 16:00 - 21. okt. 2004
I København sidder en mand og ærgrer sig.
For et år siden kontaktede han et af EDC-formanden Poul Erik
Bechs kontorer, fordi han ville sælge sin lejlighed i en af de dyre
forstæder nord for hovedstaden.
Tre måneder efter var lejligheden solgt, men til 300.000 kroner
under den aftalte pris.
- Jeg har en tvivl, der nager mig. Jeg ved ikke, om køberen
betalte den optimale pris. Eller om han blot blev valgt, fordi han var
villig til at hyre EDC til at skrive skødet, siger manden, der ønsker at
være anonym.

Hans mistanke om uærlige metoder bestyrkes af formidlingsaftalen
mellem ham og EDC. Her har han nemlig skrevet under på, at EDC gerne må lave
en skødeekspeditionsaftale med køberen, før begge parter har skrevet under
på købsaftalen.

Men det må EDC ikke. Underskrift eller ej.

Ugyldig accept
EDC kan slet ikke bruge sælgernes underskrift til noget. I 'Lov
om formidling af fast ejendom' hedder det krystalklart, at loven ikke kan
fraviges til skade for en forbruger. Hvis EDC har gjort brug af sælgernes
accept til at lave en ulovlig aftale med køberen, så er denne ugyldig.

En ejendomsmægler må nemlig aldrig lave aftaler med begge
parter, før købsaftalen er underskrevet. Og det burde EDC om nogen være klar
over.
Danmarks største mæglerkæde har netop tabt ni sager i branchens
klagenævn, fordi de har haft rod i kasketterne. En tiende sag tabte EDC med
et brag i Højesteret i april i år.

- Jeg kan slet ikke forstå, at EDC gør det her. Det undrer mig
meget, siger afdelingschef Villy Dyhr, Forbrugerrådet.

Usmageligt
- Det er simpelthen hamrende ulovligt, siger Henrik Høpner,
formand for Danske Boligadvokater.

- EDC har fået masser af advarsler. Selv efter Højesteretsdommen
i april i år fremturer EDC stadig med disse metoder. Det er både usmageligt
og uanstændigt, siger han.

Der er langt fra kun tale om en enkelt sag. Den famøse paragraf
i formidlingsaftalen har i årevis optrådt som fast element i samtlige af
EDC's boligsager. EDC skriver 7000 skøder om året.

- Det er en tanketorsk, erkender EDC's informationschef, Jan
Nordmann.

EDC vil nu omgående ændre sine formidlingsaftaler. Men EDC vil
ikke give Ekstra Bladet æren for, at aftalerne nu bliver lovlige.

- Nej, vi er selv lige blevet opmærksomme på fejlen i går, siger
Jan Nordmann.

Han mener ikke, at den ulovlige paragraf har haft nogen praktisk
betydning.

- Efter den første afgørelse i klagenævnet i oktober 2000 har vi
nemlig altid ventet med at indgå aftalen med køber til efter, at købsaftalen
er underskrevet, siger han.

Halv milliard
Dette er ikke helt rigtigt. Siden afgørelsen i klagenævnet har
EDC lavet mindst seks ulovlige handler, som kan koste EDC dyrt. Klagenævnet
for Ejendomshandel har krævet, at EDC betaler salærer for mere end 270.000
kroner tilbage til sælgerne i disse seks sager.

Forbrugerrådet og Danske Boligadvokater mener dog, at der er
langt flere sager, hvor EDC også vil risikere at miste deres salær. Ifølge
Henrik Høpner kan det samlede erstatningsbeløb løbe op i en halv milliard
kroner.

Fra : Diesell

Dato : 30-11-04 22:12

> Nej, det ser ud som om at ejendomsmægler køber jeres hus ved hjælp af
> stråmand.

Det er forhåbentlig en joke... Hvad bygger du det på?

> Han må ikke desuden rådgive køber samtidig med at han rådgiver sælger.

Det er åbenlyst, at du ikke hvad du snakker om.

Salg af ejendomme overfor forbrugere skal være ledsaget af et
finansieringstilbud. På foranledning at være køber behjælpelig med
fremskaffelse af finansiering er ikke og har aldrig været rådgivning -
nærmere et krav.

> Klag over ham.

Ja, men hvad fanden vil du klage over ? (LOL)

> Prøv at kigge lidt på denne side.
> http://www.de.dk/

Prøv at starte med at kigge lidt på siden selv og indse selv hvor tåbeligt
dit indlæg er.

> mvh
> Alex Christensen

....der ser spøgelser ved højlys dag...

---
Jesper - ejendomsmægler, valuar

Fra : Anders Christensen

Dato : 01-12-04 00:46

Diesell wrote:
> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse

<snip>

> ---
> Jesper - ejendomsmægler, valuar

Lige en lille sidebemærkning:
Hvad er / betyder titlen "valuar"?
Jeg kan næsten regne ud det er noget der har med ejendomshandel eller
lign. at gøre

--
Mvh Anders Christensen