Konto i Schweiz
Fra : Jørgen Svendsen

Dato : 29-11-04 22:04

Hej

Sad og diskuterede med nogle venner her i weekenden, hvor folk der havde
sorte penget gjorde af dem. I den forbindelse faldt snakken på konti i
Schweiz - vi var dog ikke helt enige om nogle af spørgsmålene - og nu er jeg
blevet nysgerrig.

Er der stadig bankhemmelighed i Schweiz, sådan at danske myndigheder -
skattevæsen og politi ikke kan få oplysninger om, hvorvidt man har konto
der?

Er det noget bankerne selv vælger - eller må de ikke oplyse det?

Fra : Repzak

Dato : 29-11-04 22:53

> [...]
> der?
>
> Er det noget bankerne selv vælger - eller må de ikke oplyse det?

Hey

OT.

Det er jo ikke så længe siden det var fremme i aviserne at danske sport
"stjerner" havde MANGE penge stående på skjulte kontis i schweiz

kasper

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 30-11-04 00:45

> Hey
>
> OT.
>
> Det er jo ikke så længe siden det var fremme i aviserne at danske sport
> "stjerner" havde MANGE penge stående på skjulte kontis i schweiz

Det var vist i Luxembourg...

Emil

Fra : Noozer

Dato : 30-11-04 01:10

> Det var vist i Luxembourg...
Gibraltar er vist også godt benyttet til formålet.

Fra : cjtcjtcjt(fjerndette~

Dato : 30-11-04 09:05

Uanset om det er Scweiz eller Luxemborg... så besvarer det jo ikke hans
spm.!

Carsten

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 30-11-04 11:10

Jørgen Svendsen wrote:
> Er det noget bankerne selv vælger - eller må de ikke oplyse det?

Citat fra nedenstående site:

> Swiss bankers are under obligation to keep any
> information about you or your account strictly
> confidential.

> This bank secrecy is among the strictest in the world
> and stems from an age-old historical tradition. It is
> established in Swiss law. Any banker who reveals
> information about you without your consent risks several
> months in prison.

http://swiss-bank-accounts.com/e/banking/secrecy/

Venstrehånds oversættelse: Banken er ved lov forpligtet til
ikke at oplyse noget.

Fra : Andy

Dato : 30-11-04 20:40

> [...]
>sorte penget gjorde af dem. I den forbindelse faldt snakken på konti i
>Schweiz - vi var dog ikke helt enige om nogle af spørgsmålene - og nu er

Det er skam ikke kun sorte penge. På en almindelig opsparingskonto starter
du ofte med højere indlånsrente uden bindingsperiode, og uden det store
indlån end i Danmark, og kan frit vælge hvilken valuta som kontoen skal stå
i. Jeg kender en del som har bankkonti i udlandet pga. den højere rente,
samt muligheder som endnu ikke tilbydes i Danmark.

> Er der stadig bankhemmelighed i Schweiz, sådan at danske myndigheder -
> skattevæsen og politi ikke kan få oplysninger om, hvorvidt man har konto
> der?

Ja, men sjh. er nummerkonti er ikke længere tilgængelige, og
bankhemmeligheden afskaffes for EU borgere om 5-7 år.

> Er det noget bankerne selv vælger - eller må de ikke oplyse det?

De må ikke oplyse det med mindre det drejer sig om en politiefterforskning.

Andy

Fra : Jens Jensen

Dato : 30-11-04 21:44

"Andy" <aaa_2500X@Xhotmail.com> skrev i en meddelelse
> jeg

Du kan ikke gå lige ind fra gaden med en pose penge og oprette en
bankkonto - de skal have en kopi af dit pas og et bevis på (skøde) at du
ejer ejendom/bolig i Schweiz eller at din advokat i Schweiz står for
oprettelsen et såkaldt "Power of Attorney"
mvh
JJ

Fra : Andy

Dato : 01-12-04 06:12

> [...]
> ejer ejendom/bolig i Schweiz eller at din advokat i Schweiz står for
> oprettelsen et såkaldt "Power of Attorney"

Du behøver ikke at eje ejendom, du behøver blot at åbne kontoen via
internettet, hvorefter banken sender en pakke med dokumenter som du
underskriver og vedlægger en kopi af pas.

Andy

Fra : Jørgen Svendsen

Dato : 01-12-04 21:03

> Du behøver ikke at eje ejendom, du behøver blot at åbne kontoen via
> internettet, hvorefter banken sender en pakke med dokumenter som du
> underskriver og vedlægger en kopi af pas.

Lyder jo egentlig ret let. Er det nogen bestemte banker eller?

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 01-12-04 21:29

Andy wrote:

> Du behøver ikke at eje ejendom, du behøver blot at åbne kontoen via
> internettet, hvorefter banken sender en pakke med dokumenter som du
> underskriver og vedlægger en kopi af pas.

Har folk der tjener mange penge her i landet nogen grund til at få sig
sådan en bank-konto? Skattemæssigt eller lign?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jørgen Svendsen

Dato : 01-12-04 21:02

> Ja, men sjh. er nummerkonti er ikke længere tilgængelige, og
> bankhemmeligheden afskaffes for EU borgere om 5-7 år.

Okay - det er vedtaget? Gad vide om oplysningerne så automatisk tilgår
Danmark eller kun efter direkte forespørgsel fra myndighederne til pgl.
bank! Hvordan med konti i USA. Får de danske myndigheder det automatisk at
vide, eller skal de selv henvende sig til den pgl. bank?