Hastigsoverskridelse på cykel?
Fra : John Frandsen

Dato : 29-11-04 14:26

Hej gruppe.

Gælder hastigsgrænserne også for cyklister?
Kan man f.eks. få en fartbøde for at køre 40 KM/T på cykel hvis der er
skiltet med 30 KM/T?

På forhånd tak.

Fra : Michael Christensen

Dato : 29-11-04 15:10

> Gælder hastigsgrænserne også for cyklister?
> Kan man f.eks. få en fartbøde for at køre 40 KM/T på cykel hvis der
> [...]

Ditto, bare vedr. rulleskøjter, løb, ... .-)

(Undertegnede mener at huske at det forholder sig sådanne, at
køretøjer der lovmæssigt skal være udstyret med speedometer, dvs.
køretøjer for hvilket det gælder at hastigheden skal kunne aflæses
under kørslen, skal overholde de gældende fartgrænser, men jeg kan
ikke huske hvor jeg har læst det!).

mvh
Michael

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 29-11-04 17:42

"John Frandsen" skrev 29.11.2004 14:25:

> Gælder hastigsgrænserne også for cyklister?
> Kan man f.eks. få en fartbøde for at køre 40 KM/T på cykel hvis der er
> skiltet med 30 KM/T?

Ifølge færdselslovens § 2 nr. 9 er et "køretøj" en "indretning på hjul,
bælter, valser, meder eller andet, som er indrettet til kørsel på vej, og
som ikke løber på skinner. Færdselsreglerne for kørende gælder, i den
udstrækning de kan anvendes, også for ridende samt dem, der fører heste
eller driver kreaturer."

De generelle hastighedsbegrænsninger er beskrevet i § 42, og den omtaler
hastigheden for køretøjer. Fx. i stk. 1:
"På andre veje end motorveje og motortrafikveje må køretøjers hastighed ikke
overstige følgende grænser:
1) i tættere bebygget område: 50 km i timen,
2) uden for tættere bebygget område: 80 km i timen."

Hastighedsgrænserne må altså også gælde for cykler. Om det så i praksis
kontrolleres og kan måles er sikkert en anden ting.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 29-11-04 19:25

"Kristian Storgaard" wrote

> Hastighedsgrænserne må altså også gælde for cykler. Om det så i praksis
> kontrolleres og kan måles er sikkert en anden ting.

De der auotmatiske hastighedsmålere der står hist og pist (specielt
indfaldsveje til mindre byer) og giver en lyssignal + akuelle hastighed som
advarsel
Ja de har ingen problemer at måle hastigheden på en cykel/kallert som andre
køretøjer

- Peter

Fra : Tommy Fer

Dato : 29-11-04 19:33

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> som advarsel
> Ja de har ingen problemer at måle hastigheden på en cykel/kallert som

Hmm, sjovt nok måler de kun mig og min mc 1 ud af 10 gange?

mvh Tommy Fer

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 29-11-04 19:43

"Tommy Fer" wrote

> Hmm, sjovt nok måler de kun mig og min mc 1 ud af 10 gange?

De blinker jo kun hvis man er over den tilladte hastighed?

Jeg må nødtvungent indrømme at den ene stander jeg er kørt forbi en del
gange (ned af bakke) ikke er et repræsentativ udvalg hvormed der kan føres
en valid statistisk over udslag/målinger

Hmm ok jeg har nok bare været "heldig"

- Peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-11-04 20:29

In article <3118uaF36ceepU1@uni-berlin.de>, Peter Lykkegaard wrote:
> "Tommy Fer" wrote

> De blinker jo kun hvis man er over den tilladte hastighed?

Men viser hastigheden fra ca. 15 km/t og op.

> [...]
> gange (ned af bakke) ikke er et repræsentativ udvalg hvormed der kan føres
> en valid statistisk over udslag/målinger

På en skolevej jeg anvender til/fra arbejde er der en i hver retning.
Den ene måler mig, den anden gør ikke. Den der måler mig viser for
meget, den anden er vist OK (vurderet ud fra min erfaring når jeg som
scooter ligger bag en bil). Mit Speedometer er GPS kalibreret.

Fra : Holst

Dato : 29-11-04 19:38

Peter Lykkegaard wrote:

> [...]
> advarsel
> Ja de har ingen problemer at måle hastigheden på en cykel/kallert som andre

Det er nu min erfaring med indtil flere af disse hastighedsmålere, at
det snarere er undtagelsen end reglen, at min cykel bliver registreret.
I en lang periode forsøgte jeg - når trafikken tillod det - at placere
mig mere eller mindre hensigtsmæssigt på kørebanen, men lige lidt hjalp det.

Men ja, indimellem kan de godt fange en.

Fra : John Frandsen

Dato : 30-11-04 12:14

Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BDD10FEA.F9FB%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

> Hastighedsgrænserne må altså også gælde for cykler.

Tak for svaret!! Det var lige vand på min mølle

Mvh John

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-11-04 20:28

John Frandsen skrev:

>Gælder hastigsgrænserne også for cyklister?

Der er en amerikaner der har en (amerikansk) fartbøde hængende på
sin opslagstavle fordi han er stolt over at være blevet noteret
for 83 km/h på cykel.

--
Bertel

Fra : John Frandsen

Dato : 30-11-04 12:15

> Der er en amerikaner der har en (amerikansk) fartbøde hængende på
> sin opslagstavle fordi han er stolt over at være blevet noteret
> for 83 km/h på cykel.

Præcis DEN bøde ville jeg nu heller ikke være så ked af

Mvh John

Fra : Lyrik

Dato : 30-11-04 20:25

John Frandsen wrote:
> [...]
>
> Gælder hastigsgrænserne også for cyklister?
> Kan man f.eks. få en fartbøde for at køre 40 KM/T på cykel hvis der er

++++++++++++++++++++++++
Jeg blev engang som 16 årig udsat for en stor forsmædelse i tilsvarende
retning, som måske kan belyse tilfældet.

Jeg havde den mest kiksede knallert som tænkes kan, udstyret med
trædepedaler,-en "Velo Vap". Denne maskine kunne aldrig nå mere end 25 km/t.

Selv ned ad bakke bremsede den farten op. Jeg var tudefærdig over det!
Så engang på Sjællandsbroen hvor vejen skrånede nedad tyede jeg til
pedalerne!
En politibil kørte op ved siden af mig og betjenten sagde:"Det er kun
tilladt at køre 30 km/t på den knallert"!-jo danskerne tager deres regler
meget alvorligt! Omtrent så alvorligt som en Al Queda-mand tager koranen!

Hilsen
jens

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 30-11-04 20:33

"Lyrik" skrev 30.11.2004 20:24:

> Jeg havde den mest kiksede knallert som tænkes kan, udstyret med
> trædepedaler,-en "Velo Vap". Denne maskine kunne aldrig nå mere end 25 km/t.

En knallert er ikke en cykel.

> [...]
> En politibil kørte op ved siden af mig og betjenten sagde:"Det er kun
> tilladt at køre 30 km/t på den knallert"!-jo danskerne tager deres regler

Betjenten havde 100% ret (forudsat at færdselsreglerne på det pågældende
tidspunkt var det samme som i dag på det punkt).

> Omtrent så alvorligt som en Al Queda-mand tager koranen!

Den lader vi lige stå et øjeblik.

Fra : Søren

Dato : 01-12-04 10:17

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> wrote in message
> Jeg blev engang som 16 årig udsat for en stor forsmædelse i tilsvarende
> retning, som måske kan belyse tilfældet.

Det kunne da være spændende.

> Jeg havde den mest kiksede knallert som tænkes kan, udstyret med
> trædepedaler,-en "Velo Vap". Denne maskine kunne aldrig nå mere end 25
km/t.

En knallert og en cykel er reguleret forskelligt i færdelsloven, så de kan
ikke sammenlignes, selvom knallerten har trædepedaler. Det gør den ikke til
en cykel.

> Selv ned ad bakke bremsede den farten op. Jeg var tudefærdig over
det!
> Så engang på Sjællandsbroen hvor vejen skrånede nedad tyede jeg til
> pedalerne!

Gi' den gas.

> En politibil kørte op ved siden af mig og betjenten sagde:"Det er kun
> tilladt at køre 30 km/t på den knallert"!

Og det er jo rigtigt. Selvom du benytter pedalerne til fremdrift, er det
stadigvæk en knallert du kører på.

>-jo danskerne tager deres regler meget alvorligt!

Du mener ikke at færdelsloven skal tages alvorligt eller hvad ?

>Omtrent så alvorligt som en Al Queda-mand tager koranen!

Hvad har det med færdelsloven at gøre ?

--
Søren