Lejlighed med servitut om antal beboer
Fra : Claus

Dato : 27-11-04 21:23

Hej NG

De sidste 15 år har jeg boet som ungkarl i en lejlighed, som har en servitut
om, at den kun må beboes af max. 2 personer. Servitutten er tinglyst.

For 2 år blev jeg gift og min kone er nu gravid og vi skal være forældre om
6 måneder. Vi skal selvfølgelig have en anden bolig, men hvis vi ikke finder
en rettidig, kan bestyrelsen i beboerforeningen så smide os ud?

Det drejer sig om en ejerlejlighed, som jeg er ejer af.

MVH

Far Claus

Fra : Jan Pedersen

Dato : 27-11-04 21:44

"Claus" <free4pass@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> en rettidig, kan bestyrelsen i beboerforeningen så smide os ud?
>
> Det drejer sig om en ejerlejlighed, som jeg er ejer af.

det er vel kun den sidst ankommende der bliver smidt på porten ? :)

Fra : Stærk Tobak

Dato : 27-11-04 22:47

On Sat, 27 Nov 2004 21:22:39 +0100, "Claus" <free4pass@yahoo.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>en rettidig, kan bestyrelsen i beboerforeningen så smide os ud?
>
>Det drejer sig om en ejerlejlighed, som jeg er ejer af.

Læste du slet ikke det råd du fik ?

>i princippet ja, men det er lidt svært at svare på, da det afhænger af den
>eksakte ordlyd i servitutten.
>
>Prøv at poste den eksakte ordlyd i dk.videnskab.jura, der sidder der en
>masse som kan hjælpe med en tolkning af servituttens indhold.
>
>/bo

Desuden hvor mange beboelsesrum er der ?

--
Gerner

Folk med stress bruger planlægningskalendere.
Folk der bruger planlægningskalendere får stress.
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-11-04 01:39

Scripsit "Claus" <free4pass@yahoo.com>

> De sidste 15 år har jeg boet som ungkarl i en lejlighed, som har en servitut
> om, at den kun må beboes af max. 2 personer. Servitutten er tinglyst.
> Det drejer sig om en ejerlejlighed, som jeg er ejer af.

Hvem er påtaleberettiget efter servitutten?

Hvis ikke noget andet fremgår tydeligt af servitutten, vil jeg
umiddelbart formode at den fortolkes analogt med
boligreguleringslovens bestemmelser om beboermaksimum, som ikke gælder
overskridelse på grund af familieforøgelse.

> Vi skal selvfølgelig have en anden bolig, men hvis vi ikke finder
> en rettidig, kan bestyrelsen i beboerforeningen så smide os ud?

Hvis ikke min analogitolkning ovenfor holder, vil vil den
påtaleberettigede kunne kræve at du sælger lejligheden. At
gennemtvinge dette krav vil dog kræve at der gennemføres en retssag,
Og det er nok usandsynligt at en domstol vil mene at det kan fordres
at du sælger hurtigere end du rimeligvis kan finde en anden bolig.
Herunder vil der blive lagt vægt på formålet med at pålægge
servitutten i første omgang. Og den er givetvis at forhindre
ghettoisering af ejendommen på langt sigt, ikke at smide nybagte
forældre på gaden i huj og hast.

--
Henning Makholm "They are trying to prove a hypothesis,
they are down here gathering data every season,

Fra : Claus

Dato : 28-11-04 10:38

Jeg kender ikke servituttens ordlyd, da jeg først skal på
tinglysningskontoret for at få en kopi.

Men i skødet står der:

citat

"Iøvrigt overtages ejerlejligheden med samme rettigheder og forpligtelser,
som den har tilhørt sælgeren og tidligere ejere, og køberen erklærer sig
indforstået med at respektere de på ejerlejligheden indførte servitutter i
tingbogens afdeling II:

1. dok. (ikke relevant)
2. dok. om beboelse/delvis forbud herimod m.v.
3. dok. (ikke relevant)"

citat slut

Fra : Diesell

Dato : 28-11-04 11:37

> Jeg kender ikke servituttens ordlyd, da jeg først skal på
> tinglysningskontoret for at få en kopi.

Husk kr. 175,- til de glade damer på tinglysningskontoret...

Men som Henning skriver, så find ud af hvem der er påtaleberettiget i
henhold til servitutten.

---
Jesper - ejendomsmægler, valuar

Fra : Hans Poulsen

Dato : 28-11-04 16:51

"Diesell" <invalid@mail.dk> wrote in message news:<41a9aa2e$0$240$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> [...]
>
> Husk kr. 175,- til de glade damer på tinglysningskontoret...
>
> Men som Henning skriver, så find ud af hvem der er påtaleberettiget i

Hvis teksten kun omfatter tre linjer,
kan de 175 kr. spares ved at skrive af på stedet.

Hvornår er servitutten tinglyst?
Hvornår blev ejendommen opdelt i ejerlejligheder?
Vil nogen protestere mod servituttens aflysning?

Ingen kan vel tvinge ejeren til at SÆLGE ejerlejligheden,
men måske nok at FRAFLYTTE den.

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-11-04 02:47

Scripsit hans.poulsen@post.tele.dk (Hans Poulsen)

> Ingen kan vel tvinge ejeren til at SÆLGE ejerlejligheden,
> men måske nok at FRAFLYTTE den.

Hvis ejeren nægter at efterleve servitutten, har den påtaleberettigede
så andre tvangsmidler end at begære den på tvangsauktion (efter at
have indhentet et passende fuldbyrdelsesgrundlag)?

--
Henning Makholm "Hele toget raslede imens Sjælland fór forbi."

Fra : Hans Poulsen

Dato : 29-11-04 10:01

Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote in message news:<87653p77gh.fsf@kreon.lan.henning.makholm.net>...
> [...]
> så andre tvangsmidler end at begære den på tvangsauktion (efter at
> have indhentet et passende fuldbyrdelsesgrundlag)?

Et civilt søgsmål med påstand om at bringe det ulovlige forhold til ophør
eller fraflytte ejerlejligheden. Med dommen i hånden tager fogden sig af
udsættelsesforretningen. Tvangsauktion kommer næppe på tale.

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Fra : Henning Makholm

Dato : 30-11-04 20:07

Scripsit hans.poulsen@post.tele.dk (Hans Poulsen)

> Med dommen i hånden tager fogden sig af
> udsættelsesforretningen. Tvangsauktion kommer næppe på tale.

Hvordan mener du sådan en udsætteselsesforretning skulle finde sted
rent praktisk? Så længe ejeren stadig er ejer, kan han jo ikke
forhindres i at få adgang til, eller tage ophold i, sin lejlighed.

--
Henning Makholm "Vi skal nok ikke begynde at undervise hinanden i
den store regnekunst her, men jeg vil foreslå, at vi fra

Fra : Hans Poulsen

Dato : 01-12-04 06:18

Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote in message news:<87hdn76tr8.fsf@kreon.lan.henning.makholm.net>...
> [...]
> rent praktisk? Så længe ejeren stadig er ejer, kan han jo ikke
> forhindres i at få adgang til, eller tage ophold i, sin lejlighed.

"Hvordan?"

Fogden anmoder venligt, men bestemt, vedkommende om at forlade
lejligheden.
Efterkommes anmodningen ikke, rekvirerer fogden en betjent, og mødes
der fysisk modstand, rekvireres to, tre, ti, tyve betjente, indtil den
fysiske overmagt er
tilstrækkelig stor. Maksimum er mig bekendt 100 udkomamnderede
betjente, og de skulle endda først på et af marinens fartøjer
transporteres til Færøerne, hvor en genstridig overlæge ikke ville
gøre, som han skulle. Det kom han dog til.

"Ejeren kan ikke forhindres adgang til egen ejerlejlighed"

Jo da, hvis dommen siger det. Nok er ejendomsretten ukrænkelig, men
her behøver vi ikke påkalde os grundloven. Mangen en ejer er blevet
forment adgang til egen
ejendom. Et polititilhold om ikke at tage hjem og banke konen er
såmænd nok.

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Fra : Inger Pedersen

Dato : 01-12-04 09:19

"Hans Poulsen" <hans.poulsen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forment adgang til egen
> ejendom. Et polititilhold om ikke at tage hjem og banke konen er

Jo, men det er vel også forbudt at banke konen, mens det så vidt jeg ved
ikke er forbudt at få børn.
Mon ikke det kunne gøre en vis forskel?

Hilsen Inger

Fra : Henning Makholm

Dato : 02-12-04 02:31

> [...]

> Efterkommes anmodningen ikke, rekvirerer fogden en betjent, og mødes
> der fysisk modstand, rekvireres to, tre, ti, tyve betjente, indtil den

Og når politiet er gået hjem låser han sig stille og roligt ind
igen. Som ejer er det jo ham der bestemmer over hvilken lås der skal
sidde i døren.

> "Ejeren kan ikke forhindres adgang til egen ejerlejlighed"

> Jo da, hvis dommen siger det.

I hvilken forstand er han så stadig ejer?

--
Henning Makholm "*Her* sidder jaj & har *ild* bå cigarren
*imens* Pelle Jönsson i Nordnorge har mavepine."

Fra : Stærk Tobak

Dato : 02-12-04 13:09

On 02 Dec 2004 01:31:10 +0000, Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>sidde i døren.

>I hvilken forstand er han så stadig ejer?

At han kan sælge eller udleje.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 03-12-04 01:25

Stærk Tobak wrote:

> On 02 Dec 2004 01:31:10 +0000, Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote in
> dk.videnskab.jura:
-snip-

> At han kan sælge eller udleje.

Han kan vel også lade den stå tom, hvis det er det han vil... Eller låne
lejligheden ud til en anden (ikke leje, men "gratis" udlån)...

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Stærk Tobak

Dato : 03-12-04 11:12

On Fri, 03 Dec 2004 01:24:58 +0100, Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net>
wrote in dk.videnskab.jura:

>-snip-

>Han kan vel også lade den stå tom, hvis det er det han vil... Eller låne
>lejligheden ud til en anden (ikke leje, men "gratis" udlån)...

Men der er vel en skatteværdi indblandet for den der bor der ?
Iøvrigt tvivler jeg på en bolig kan stå tom lovligt i byer med boligmangel.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 04-12-04 14:02

Stærk Tobak wrote:

> On Fri, 03 Dec 2004 01:24:58 +0100, Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net>
> wrote in dk.videnskab.jura:
-snip-

> Men der er vel en skatteværdi indblandet for den der bor der ?

Tjaah, det er der nok...

> Iøvrigt tvivler jeg på en bolig kan stå tom lovligt i byer med boligmangel.

Det kan de da sagtens, i praksis... Men hvad loven siger, ved jeg det ikke.

Fra : Stærk Tobak

Dato : 04-12-04 15:16

On Sat, 04 Dec 2004 14:01:55 +0100, Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net>
wrote in dk.videnskab.jura:

>Det kan de da sagtens, i praksis... Men hvad loven siger, ved jeg det ikke.

Ejeren slipper jo ikke for at betale til ejerforeningens fælles udgifter ellers
er der risiko for at miste ejerretten. Dertil kommer skatter og afgifter.