Patent?
Fra : Thomas Hjort

Dato : 27-11-04 21:01

Nogen der ved hvad et patent koster? Og hvis man ikke ønsker/har råd, kan
man så sikre sig vha en slags kontrakt inden man giver ideen videre til et
firma som ville kunne håndtere projektet?

Mvh Thomas

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-11-04 10:56

In article <coamdp$hm0$1@news.cybercity.dk>, Thomas Hjort wrote:
> Nogen der ved hvad et patent koster? Og hvis man ikke ønsker/har råd, kan
> man så sikre sig vha en slags kontrakt inden man giver ideen videre til et
> firma som ville kunne håndtere projektet?

Ja til det sidste, men såfremt ideen lækker herfra, og en
3die part udnytter opfindelsen, så vil du have vanskeligt ved at
få penge. Det er en almindelig fremgangsmåde som benyttes af de
store, og Microsoft er eksempelvis impliceret gang efter gang.
Enten siger de nej og stjæler teknologien, eller også køber
de den af en virksomhed de lader den tilflyde.

Der er heller ikke noget der forhindrer kopi-produkter.

Så patent eller mønterbeskyttelse, eller lign er værd at overveje.

Fra : Mogens Svendsen

Dato : 28-11-04 22:46

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Nogen der ved hvad et patent koster? Og hvis man ikke ønsker/har råd, kan
> man så sikre sig vha en slags kontrakt inden man giver ideen videre til et
> firma som ville kunne håndtere projektet?

Et ord: Patentagent! Du er alligevel ikke i stand til selv at skrive en
patentansøgning - eller rettere sagt, du er alligevel ikke i stand til at
skrive en GOD patentansøgning selv.

Disse folk lever af at skrive patentansøgninger for folk, og de tager deres
tavshedspligt meget alvorligt. Det er tilliden til dem de lever af. De
kender alle de "sjove" regler der gælder, mht. ansøgningsfrister og
afskæringsregler etc. De undersøger også om det du har opfundet overhovedet
kan patenteres.

Du skal være opmærksom på, at patenter er en dyr fornøjelse. Her er
prislisten for danske patenter:
http://www.dkpto.dk/priser/alm_prisliste/prisliste_patent.htm

Husk, at et patent der kun gælder i DK kan du ikke bruge til ret meget!

Her er de EPO's prisliste:
http://www.european-patent-office.org/epo/fees1.htm

/ Mogens

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-11-04 00:16

Mogens Svendsen skrev:

>Et ord: Patentagent!

Det samme sagde en af mine undervisere. Umiddelbart kan det godt
se ud som om man selv kan ordne et patent for nogle få tusind
kroner, men der er så mange faldgruber at det ikke kan svare sig.
Hun sagde også at man skulle regne med 20'000+ kroner.

--
Bertel