Udnyttelse af maillister til politisk prop~
Fra : Peter

Dato : 27-11-04 13:49

God dag.

Jeg har lige modtaget en mail med politisk propoganda (en videresendt A4
side, men hvorfor man skal stemme på et vist parti frem for det der pt
regerer landet).

Det er der i og for sig ikke noget problem i.

Sagen er dog at mailen er udsendt til den mailliste jeg automatisk er blevet
tilmeldt i forbindelse med medlemskabet af min fagforening.

Jeg har ingen interesse i at støtte det parti, som de nu mener er så godt
for "vores fælles sag". Jeg har bestemt ingen interesse i at blive påduttet
nogen holdninger, af politisk karakter.

Spørgsmålet er så:

Må de sende den slags ud, uden videre?

Peter!

Fra : John Nielsen

Dato : 27-11-04 17:25

Hej
Det er en fake mail da Ifølge aviserne står Venstre ikke bag. Det har været
i aviserne så du skal nok mere sende din klage til din fagforening eller
måske socialdemokratiet som nok står bag.
Hvorfor undrer det dig ikke at Venstre skulle kunne sende via din
fagforenings mailliste ?

John

Fra : Peter

Dato : 27-11-04 17:30

"John Nielsen" <johnkurt@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> måske socialdemokratiet som nok står bag.
> Hvorfor undrer det dig ikke at Venstre skulle kunne sende via din

Jeg er medlem af en fagforening fordi jeg er arbejdstager, og ikke pga mine
eventuelle politiske overbevisninger.
Jeg er klar over at min fagforening er knyttet til et bestemt parti
(socialdemokratiet, hvilket også var hvem der blev fremført propoganda for).

Jeg vil defor gerne høre om de må sende den slags ud til medlemmerne?

Er det ikke at sende uopfordrede reklamer, og enlig at udnytte en mailliste
til andet end hvad den er beregnet til?

Må de også begynde at sende Netto's ugentlige reklamefolder ud?

Hvis ikke så må jeg vel også benytte den til at masseudsende synspunkter for
både venstre, SF, komunister og hvad ellers der er (ikke fordi det kunne
falde mig ind).

Jeg lyder sikkert som et værre brokkehoved, men jeg er så træt af spam, og
uønskede reklamer.

Hvad må en mailliste bruges til?

P.S. jeg har lavet en slåfejl der ændrer budskabet lidt

(en videresendt A4 side, men hvorfor man skal stemme på et vist parti frem
for det der pt regerer landet).
skulle ha været:
(en videresendt A4 side, MED hvorfor man skal stemme på et vist parti frem
for det der pt regerer landet).

Fra : Peter

Dato : 27-11-04 17:34

Hmmm, nederst på mailen (altså den der er blevet videresendt) er der et link
så man kan afmelde at få flere pressemeddelelser fra social demokratiet),
måske man skulle klikke på det?

Hvis ikke han modtager flere, så videresender han dem jo heller ikke

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-11-04 17:57

Peter skrev:

>Jeg har lige modtaget en mail med politisk propoganda (en videresendt A4
>side, men hvorfor man skal stemme på et vist parti frem for det der pt
> [...]

Rent juridisk må de godt. Det som er forbudt i den danske
lovgivning er udsendelse af uopfordret, kommerciel mail.

Det du har modtaget, falder (også) i kategorien den egentlige
spam som mange også bekæmper, men det er altså ikke ulovligt. Den
slags kan du få råd om i <news:dk.admin.netmisbrug>.

--
Bertel

Fra : Peter

Dato : 27-11-04 18:05

> Det du har modtaget, falder (også) i kategorien den egentlige
> spam som mange også bekæmper, men det er altså ikke ulovligt. Den
> slags kan du få råd om i <news:dk.admin.netmisbrug>.

Takker

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 27-11-04 19:06

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det du har modtaget, falder (også) i kategorien den egentlige
> spam som mange også bekæmper, [klip]

Det kommer vel an på vilkårene for den mailliste, han har tilmeldt sig.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-11-04 20:30

Kevin Edelvang skrev:

>Det kommer vel an på vilkårene for den mailliste, han har tilmeldt sig.

Det har du ret i. Det kommer dog også an på hvordan (og om)
information om maillisten blev præsenteret.

--
Bertel

Fra : per christoffersen

Dato : 28-11-04 11:57

> Rent juridisk må de godt. Det som er forbudt i den danske
> lovgivning er udsendelse af uopfordret, kommerciel mail.

Det er korrekt for så vidt angår Markedsføringsloven.
Men det er muligvis en overtrædelse af Persondataloven, som siger at man kun
må anvende personlige data til de formål de er indsamlet til, og/eller det
som den registrerede har givet tilladelse til. Registreringen af
mail-adressen hører også under denne lov.

Datatilsynet kan give et mere klart svar om dette (www.datatilsynet.dk)

/Per

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-11-04 13:42

In article <41a9ade2$0$268$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, per christoffersen wrote:

> [...]
> som den registrerede har givet tilladelse til. Registreringen af
> mail-adressen hører også under denne lov.

Men et politisk parti for penge for hver stemme, så man kan vel
sige de gør det med økonomisk vinding for øje