Andelsforening - utæt tag...??
Fra : Ukendt

Dato : 27-11-04 12:31

Hejsa

Vi bor i en mindre andelsforening, hvor vi har en forestående renovering af
ejendommen engang til sommer næste år...

Der er i midlertid et problem med vores tag, det er så dårligt at det flere
steder er utæt, i går aftes begyndte det at dryppe ned gennem loftet...

Det skal siges at det ikke er første gang at der er kommet vand ind, dog
dryppede det ikke sidste gang, men vi har fået store skjolder på loftet, som
selvfølgelig klart nok først ventes udbedret under den forestående
renovering

Mit spørgsmål går på hvilken instans jeg skal have fat, hvem skal jeg klage
til hvis de ikke få udbedret det hul der gør at det drypper ned i vores
lejlighed...??

Grunden til at jeg spørger er at svaret fra formanden her til morgen var, at
det problem havde de også ovre ved sig selv, de bor også på 4. sal, bare i
den anden opgang, det havde de haft længe, så det tog han ikke så tungt...

Men det gør jeg, for det første er det da fuldstændig uholdbart at deet
pisser ind med vand, og lige i dette tilfælde dryppede det ned 15cm fra en
bærbar pc til 16.000,-, hvilket jeg er ret overbevist om at min forsikring
ikke vil betale, når det er under disse omstændigheder...

Det lykkedes os at komme ind på loftet, hvor vi til vores store overraskelse
opdagede at der stod små skåle og spande deroppe, som var løbet over, da de
ikke var blevet tømt jo, men hvem gider da også bøvle med at rende og holde
øje med dem når det ikke er deres egen lejlighed det går ud over...

Så jeg er altså lidt små knotten, og når formanden og et par andre fra
bestyrelsen kommer for at tage tingene i syn, vil jeg vide hvilke bål og
brand jeg har at true med, hvis de ikke får udbedret det hul...??

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : Holst

Dato : 27-11-04 13:07

Blue wrote:

> [...]
> bærbar pc til 16.000,-, hvilket jeg er ret overbevist om at min forsikring
> ikke vil betale, når det er under disse omstændigheder...

Ejendommen har vel en vandskadeforsikring eller hvad en sådan nu måtte
hedde.

I min gamle andelsforening var vi også udsat for en vandskade (brist på
vandrør), og det klarede forsikringen.

> [...]
> ikke var blevet tømt jo, men hvem gider da også bøvle med at rende og holde
> øje med dem når det ikke er deres egen lejlighed det går ud over...

I kunne jo så gøre det ...

> Så jeg er altså lidt små knotten, og når formanden og et par andre fra
> bestyrelsen kommer for at tage tingene i syn, vil jeg vide hvilke bål og
> brand jeg har at true med, hvis de ikke får udbedret det hul...??

Eftersom det er en andelsforening, så må du vel tale med bestyrelsen, og
vil de ikke, som du vil, så må du vel forsøge at få indkaldt til en
ekstraordinær generalforsamling, der kan tage hånd om problemet.

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-11-04 14:21

Holst wrote:

> Ejendommen har vel en vandskadeforsikring eller hvad en sådan nu måtte
> hedde.
>
> I min gamle andelsforening var vi også udsat for en vandskade (brist på
> vandrør), og det klarede forsikringen.

Netop. Ved pludselig opståede skader.

Blue's problem er dog, at skaderne har stået på længe. I hvert fald hvis
man skulle tro hans sagsbeskrivelse.

> I kunne jo så gøre det ...

Dårlig råd!

Skaderne skal naturligvis udbedres! Hurtigst mulig.

Ja, det koster. Men det må andelshaverne så dele enten via særskilt
indbetaling eller højere boligafgift.
Det er ligesom ideen med en andelsboligforening.

Nogen gange koster en reparation noget man ikke selv får noget ud af.
Udover et godt naboskab selvfølgelig.

> Eftersom det er en andelsforening, så må du vel tale med bestyrelsen, og
> vil de ikke, som du vil, så må du vel forsøge at få indkaldt til en
> ekstraordinær generalforsamling, der kan tage hånd om problemet.

Godt råd!

Blue burde da i hvert fald kunne overbevise hele 4. sal om den
nødvendige reparation. Formanden undtaget.

Jeg syntes det så må være spændende at vide, hvad der ellers er i vejen
med bygningens fysiske tilstand.

Ud fra Blues beskrivelse, så ville jeg nok begynde at søge bolig andet
steds.

mvh

Carsten Riis

Fra : Holst

Dato : 27-11-04 14:48

Carsten Riis wrote:

> Dårlig råd!

Tjoh, men hvis der nu stod en fuld spand på loftet over dig, hvad er så
bedst for dit indbo:

1. At lade den stå

2. Selv at tømme den.

Det er naturligvis ikke nogen varig løsning, men var det mig, så ville
jeg nok gå en tur forbi loftet i ny og næ og tømme skålene og spandene
og så ved siden af forsøge at få skaden udbedret hurtigst muligt.

> Godt råd!
>
> Blue burde da i hvert fald kunne overbevise hele 4. sal om den
> nødvendige reparation. Formanden undtaget.

Det var måske også en idé at få valgt en ny og mere ansvarlig bestyrelse
for foreningen.

Ja.

Fra : anders majland

Dato : 27-11-04 15:40

> Det var måske også en idé at få valgt en ny og mere ansvarlig bestyrelse
> for foreningen.

Prøv at stille dig på på en andelsboligforenings generalforsamling og
foreslå højere boligafgift ... Det vil kræve mere end bare almindeligt gode
talegaver (eller en meget atypisk forening)

Det er jo aftalt en renovering. Jeg ved ikke hvorlænge 'Blue' har boet i
ejendommen men det utætte tag er tydeligvis ikke nogen ny skade. Så udfra
beskrivelsen vil jeg nok give formanden ret - afvent renoveringen.

(Evt skift de små potter og pander ud med et par store billige pressenninger
og sæt et par "store kar" under deres laveste punkter - hvor der så også
laves et par små huller i pressingen.)

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 27-11-04 16:56

meddelelse

> Prøv at stille dig på på en andelsboligforenings generalforsamling og
> foreslå højere boligafgift ... Det vil kræve mere end bare almindeligt
> gode talegaver (eller en meget atypisk forening)

Jamen det gør jeg skam med jævne mellemrum.
Og jeg har endnu ikke været ude for, at det ikke er blevet enstemmigt
vedtaget.
Det skyldes sandsynligvis dels, at andelshaverne jo godt kan læse et (meget
enkelt) budget og derfor kan se det fornuftige i det (jeg er kasserer i
foreningen) - dels at jeg ikke foreslår huslejestigninger ud i det vilde
blå.
- Og så lige, at de er glade for, at den nuværende bestyrelse har fået styr
på tingene.
Det første vi gjorde, var i øvrigt at fremlægge et budget med en
huslejestigning på så vidt jeg husker 10 - 15%.

Vi har også haft utætte tage, og vi har været hele møllem igennem med
undersøgelse af bygherrens ansvar - om byggegarantifonden kunne dække - om
teglværket kunne gøres ansvarlig, etc., etc.

Bestyrelsen har brugt dage og uger på at undersøge og finde ud af og beregne
og lægge tilrette - men ALLE har hele tiden været enige om, at det var et
fælles anliggende, og at der skulle gøres det nødvendige, selv om det ikke
regnede ned i hovedet på alle - og at det skulle gøres hurtigst muligt.
Og ALLE har hele tiden været enige om, at det måtte koste det, der nu var
nødvendigt for at få det gjort ordentligt - og alle har fået forelagt
forskellige beregningsmodeller af lån (samt konsekvenser for huslejen)
undervejs.

Så måske handler det om, at alle er med og kan gennemskue det, der foregår -
og er klar over, at bestyrelsen tager deres hverv seriøst?

Hilsen Inger

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 27-11-04 18:04

anders majland wrote:

> Prøv at stille dig på på en andelsboligforenings generalforsamling og
> foreslå højere boligafgift ... Det vil kræve mere end bare almindeligt gode
> talegaver (eller en meget atypisk forening)

Det var sgu´ da et underligt synspunkt at komme frem med. Jeg er uenig.
Hvad tror du selv andelsbolig-medlemmerne helst vil have:

1) En billig huslejestigning indenfor kort tid til at renovere skaderne,
så de ikke vokser sig større, så råd og svamp vokser (mere) frem.

2) Ingen husleje-stigning før vi *absolut* skal renovere... Vi venter
bare til taget falder sammen og så renoverer vi (på et senere tidspunkt,
hvor det er langt langt dyrere at gøre skaden god igen).

> Det er jo aftalt en renovering. Jeg ved ikke hvorlænge 'Blue' har boet i
> ejendommen men det utætte tag er tydeligvis ikke nogen ny skade. Så udfra
> beskrivelsen vil jeg nok give formanden ret - afvent renoveringen.

Formanden lyder som en idiot. Men hvis renoveringen kommer i næste uge,
så har du da ret i at man godt kan vente. Hvis der går længere tid,
ville jeg nok begynde at tænke på hvordan man tvinger en istandsættelse
frem, ligesom Blue tænker på...

> (Evt skift de små potter og pander ud med et par store billige pressenninger
> og sæt et par "store kar" under deres laveste punkter - hvor der så også
> laves et par små huller i pressingen.)

Tjaaa, jeg ville nøjes med at tømme potterne for vand og lade
bestyrelsen finde en hastig beslutning om at få nogle håndværkere til at
ordne problemet med taget. De kan umuligt alle tænke ligesom formanden
åbenbart tænker.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Holst

Dato : 28-11-04 13:00

Martin Jørgensen wrote:

> [...]
> bare til taget falder sammen og så renoverer vi (på et senere tidspunkt,
> hvor det er langt langt dyrere at gøre skaden god igen).

Det kan vist være meget forskelligt fra forening til forening. Jeg har
hørt om nogle foreninger, hvor langt hovedparten af andelshaverne typisk
kun boede der 2-3 år, f.eks. på grund af små lejligheder, dårlig
beliggenhed og lignende. I sådanne foreninger kan medlemmerne være endog
meget lidt indstillet på at bruger penge på "langvarig" drift af
ejendommen, idet de jo forventer typisk at være flyttet derfra om ganske
kort tid.

Der kan i sådanne foreninger være mange grunde til, at
generalforsamlingen ikke lige beslutter det mest fornuftige.

Fra : anders majland

Dato : 29-11-04 13:04

> Det var sgu´ da et underligt synspunkt at komme frem med. Jeg er uenig.
> Hvad tror du selv andelsbolig-medlemmerne helst vil have:

Jeg har i et par år siddet i bestyrelsen i en andelsboligforening i valby.
Og af hvad jeg har erfaret (bla fra vores administorer (skiftede undervejs
sidst var det Kuben)) var vores beboersammensætning ikke speciel atypisk på
det punkt.

En stor del af beboerne var pensionister (det ikke var lydhøre for nogen for
for stigninger), en stor del var studerende der mest var interesseret i at
holde boligafgiften lav og få stigninger på andelskronen da de kun regnede
med at bo der en kort årrække.

Og ejendommen er/var noget gammel lort med godt70 lejemål vurderet til
20Mkr, hvor man nemt kunne bruge 5Mkr på nødvendig renovering (bla. af
samtlige faldstammer og dræn)

> 2) Ingen husleje-stigning før vi *absolut* skal renovere... Vi venter bare
> til taget falder sammen og så renoverer vi (på et senere tidspunkt, hvor
> det er langt langt dyrere at gøre skaden god igen).

Men sikkert er nogen andre til at betale regningen da de gamle er døde og de
studerende flyttet...

Det lyder jo til at de hos 'blue' har besluttet 2) og jeg tror det bliver
meget langt op ad bakke at få fremskyndet renoveringen.

/A

Fra : Inger Pedersen

Dato : 27-11-04 14:54

"Blue" <blue22deep_news]a[ya-S-L-E-T-hoo.co.uk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at det problem havde de også ovre ved sig selv, de bor også på 4. sal,
> bare i den anden opgang, det havde de haft længe, så det tog han ikke så

Ååh, jeg kender det.
Nogen steder er formanden valgt, alene fordi det var ham, der protesterede
mindst - og han er da sådan en flink mand
Hvis du ikke kan få bestyrelsen til at tage det alvorligt, er der ikke andet
at gøre end at få indkaldt til en ekstraordinær generalforsamling med ét
eneste punkt: Valg af ny bestyrelse.
Hos os... ja, det er en lang historie, men i dag er alle glade for, at vi
for nogle år siden tog os sammen til det.
Ellers havde vi været kønt ude at sejle i dag.

Læs i jeres vedtægter, hvad betingelserne er: Hvor mange, med hvilket
varsel, etc.
I øvrigt:
Hvor mange er I i foreningen?
Har I administrator?
Og er I medlem af ABF?

> [...]
> bærbar pc til 16.000,-, hvilket jeg er ret overbevist om at min forsikring
> ikke vil betale, når det er under disse omstændigheder...

Det kommer jo an på, hvilken forsikring du har tegnet.
Hvis ikke: Kunne man så ikke rejse kravet mod foreningen?
Det kunne jo også være, det kunne sætte lidt skub i tingene.

> [...]
> med at rende og holde øje med dem når det ikke er deres egen lejlighed det

Hvem har stillet dem derop? - Og hvem vidste, at de var der - og dermed,
hvor ringe taget er?

> Så jeg er altså lidt små knotten, og når formanden og et par andre fra
> bestyrelsen kommer for at tage tingene i syn, vil jeg vide hvilke bål og
> brand jeg har at true med, hvis de ikke får udbedret det hul...??

Ekstraordinær generalforsamling - og evt. erstatningskrav.
Måske kunne det være umagen værd at henvende sig til LLO eller ABF?

Hilsen Inger

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-04 23:49

Hejsa

Jeg vil sådan lige prøve at ramme det hele med et svar her...

Som skrevet skal der renoveres til næste år, jeg snakkede med formanden som
var og se på sagerne, og han sagde at så snart det bliver lunt nok i vejret
begyndes der, han regner med marts, april...

Vi snakkede sådan lidt frem og tilbage omkring det hele, og han ville så
snakke med hende der har det loftsrum, og sørge for at der bliver ryddet der
hvor vandet drypper ned, og at vi har adgang til rummet, og vi kan købe
nogle baljer på foreningens regning, mere ille han helst ikke gøre ved det,
da der som sagt skal nyt tag på til foråret...

Det kan jeg sådan set også godt forstå, og også nok leve med, da det er ikke
er extremt utæt, men der skal selvfølgelig lige holdes øje med det, hvor
slemt det er når det fugtige vejr sådan rigtigt tager fat i ejendommen...

Men for lige at præcisere mit spørgsmål, så gik det altså ud på, at hvis nu
bestyrelsen ikke vil tætne det tag, ved hvilken instans ville jeg så kunne
klage...??

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : Inger Pedersen

Dato : 30-11-04 09:16

> [...]
>
> Men for lige at præcisere mit spørgsmål, så gik det altså ud på, at hvis
> nu bestyrelsen ikke vil tætne det tag, ved hvilken instans ville jeg så

Generalforsamlingen.
Der står sikkert i jeres vedtægter, at generalforsamlingen er foreningens
højeste myndighed.

Hilsen Inger

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-04 22:06

Hej Inger

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Generalforsamlingen.
> Der står sikkert i jeres vedtægter, at generalforsamlingen er foreningens
> højeste myndighed.

Takker for svaret

Men hvem kontrollerer foreningerne, de er jo ikke "lov-løse"...??

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : Inger Pedersen

Dato : 30-11-04 23:32

"Blue" <blue22deep_news]a[ya-S-L-E-T-hoo.co.uk> skrev i en meddelelse

> Men hvem kontrollerer foreningerne,

Så længe, det handler om interne forhold: Generalforsamlingen.

Foreningen, dens gæld og formue er foreningens medlemmer = andelshaverne
fælles om.
Det er generalforsamlingen = det årlige besluttende møde, hvortil alle
medlemmer har adgang og stemmeret, der beslutter, hvad der SKAL ske i det
kommende år, og hvordan pengene skal skaffes og bruges (budgettet)

Det er generalforsamlingen, der godkender eller forkaster det, der iflg.
beretningerne fra formand og kasserer ER sket i det forgangne år.

Og det er generalforsamlingen, der beslutter hvem, der skal gøre det (valg
af bestyrelse og evt. administrator).
En forening ejer på en måde sig selv og styrer sig selv, så længe, der ikke
foregår ulovligheder.

> de er jo ikke "lov-løse"...?

Nej.
Lov om Andelsboliger er en rammelov, og vedtægterne regulerer (forhåbentlig)
resten.
Det gældende er herudover det, foreningens medlemmer er blevet enige om -
eller som er vedtaget med det flertal, der er bestemt af vedtægterne.

Men der er altså ikke en klage-instans ud over den mulighed, der ligger i
den ekstraordinære generalforsamling: Hvis nogle af medlemmerne ikke mener,
bestyrelsen agerer i overensstemmelse med love, vedtægter eller fælles
beslutninger, må man se, om der er mulighed for at få den E.G. til at
"beordre" bestyrelsen til at agere anderledes - eller vælge en ny.
Og hvis det ikke kan lade sig gøre - og man stadig er utilfreds: finde andre
græsgange.

Jeg ved, det kommer som en overraskelse for mange, at
"andelsboligforeningen - det er altså dig selv!"
- Og jeg kan forestille mig, at den overraskelse bliver endnu større hist og
her, når den nye lov om pantsætning af andelsboliger træder i kraft - men
det er en helt anden snak.

Hilsen Inger

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-04 09:51

Hej Inger

> [...]
> og her, når den nye lov om pantsætning af andelsboliger træder i kraft -

Takker mange gange for det fyldestgørende svar...

Mvh
Carsten, Østerbro