Køb af køkken
Fra : Henrik \(4000\)

Dato : 26-11-04 21:32

Hej

Jeg er ved at købe et køkken, med desværre er der gået lidt fisk i det.

Jeg er blevet lovet et leveret køkken ( ikke monteret ) i starten af
november, der kom alle elementerne også, men bordpladen manglede.
jeg har valge en stålbordplade, denne er i restordre hos køkkenfirmaets
leverandør ( det kan jo ske ), men jeg får ingen information, heller ikke
selv om jeg rykker dem for det, og jeg er ved at være godt træt af ikke at
have nogen bordplade.

Mit spørgsmål er:
Kan jeg lever hele køkkenet retur og hæve handlen?

Hvis:
1. køkkenet ikke er monteret.
2. køkkenet er monteret.

Ekstra spørgsmål.
Hvis jeg er berettiget til at levere køkkenet retur, hvor hurtigt ville jeg
så, efter jeg opdagede at min bordplade manglede, kunne hæve handlen?, dagen
efter, en uge efter?

Ekstra spørgsmålet er bare for at stille min nysgerrighed

mvh
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-04 00:17

Der er sikkert taget forbehold for den slags i din kontrakt/aftale med
køkkenfirmaet.

Mvh. Per Olsen.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 27-11-04 00:42

"Per Olsen" <per.olsen snabel-a post3.tele.dk> wrote in message
> Der er sikkert taget forbehold for den slags i din kontrakt/aftale med
> køkkenfirmaet.

men ved handel med private kan forbrugeren ikke stilles ringere end
købeloven, så det interessant må være hvad den siger og ikke hvad
køkkenfirmaet har taget af forbehold

Peter

Fra : Henrik Petersen

Dato : 27-11-04 08:35

"Peter K. Nielsen" <dukantro@nej.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> men ved handel med private kan forbrugeren ikke stilles ringere end
> købeloven, så det interessant må være hvad den siger og ikke hvad

Oxo min ord, eller når man køber køkken, lave en aftale om betaling. fx.
10% ved handlens indgående
40% ved levering
derefter 2 ugers betalingsfrist på resten til at tjekke om alt er iorden,
ellers deler man restbeløbet op i dele som så bliver udbetalt, alt efter
hvor meget der bliver restleveret og hvad det koster iforhold til
købsprisen.

På denne måde, er køkkenfirmaet meget opsat på at informere og for at
leverer.

Kender et par stykker der betalet hele beløbet, ved modtagelse, de troede
ikke der manglede noget og det gør der altid ved køb af køkkener. en af dem
mangler stadig noget, 2½ år efter levering. det er småting med aligevel.

henrik

Fra : Morten Meizner Rasmu~

Dato : 27-11-04 18:08

> [...]
>
> men ved handel med private kan forbrugeren ikke stilles ringere end
> købeloven, så det interessant må være hvad den siger og ikke hvad

Købeloven kan, som udgangspunkt, også fraviges ved aftale i forbrugerkøb,
jf. købelovens §1, stk 1. Der er dog en række ting som ikke kan fraviges til
skade for forbrugeren, jf. købelovens § 1, stk 2.

Fra : Henrik \(4000\)

Dato : 29-11-04 21:26

> [...]
til
> skade for forbrugeren, jf. købelovens § 1, stk 2.

Nu har jeg kikket lidt på købeloven, specielt de § du nævner.
For lige at skære det helt ud i PAP, så:
Da jeg jo skal have fremstillet en speciel bordplade, er jeg ikke berettiget
til at hæve købet selv om leveranven bliver forsinket.
med mindre der er talt om urimelig lang tid ( er det en måned? ) ( langtid
ikke at hvae nogen bordplade,)

MVH
Henrik

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-11-04 21:45

> [...]
> berettiget
> til at hæve købet selv om leveranven bliver forsinket.

Dette er de relevante §§-er (bemærk at de er ufravigelige i forbrugerkøb):
§ 74. Leveres salgsgenstanden ikke i rette tid, og skyldes dette ikke
køberen eller en omstændighed, som han bærer risikoen for, foreligger der
forsinkelse.

Stk. 2. I tilfælde af forsinkelse kan køberen hæve købet, såfremt
forsinkelsen er af væsentlig betydning for ham og sælgeren måtte forudsætte
dette. Det samme gælder, hvis sælgeren ikke efter påkrav leverer
salgsgenstanden inden udløbet af en rimelig frist, som køberen har fastsat,
eller, hvis der ikke er fastsat en sådan frist, inden rimelig tid.

§ 75. Har sælgeren på grundlag af et forbehold i aftalen udskudt
leveringstiden, kan køberen hæve købet, hvis sælgeren ikke efter påkrav
leverer salgsgenstanden inden udløbet af en rimelig frist, som køberen har
fastsat, eller, hvis der ikke er fastsat en sådan frist, inden rimelig tid.

Næste trin må være, at du fortæller hvad der står i aftalen vedrørende
forsinkelser.

Er der taget forbehold for forsinkelser, skal du (helst skriftligt) meddele
dem en rimelig frist til at slutlevere (feks. inden for en uge).

/Per

Fra : Henrik \(4000\)

Dato : 29-11-04 23:26

> [...]
meddele
> dem en rimelig frist til at slutlevere (feks. inden for en uge).

Der er ikke lavet nogen aftale omkring handlen, ud over at jeg har fået en
ordrebekræftelse som kun indeholder alle de elementer jeg har købt. +
bordplade, samt nogle andre småting.

Så jeg kan altså hæve købet nu!?

MVH
Henrik

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 30-11-04 18:38

"Henrik (4000)" <Not@not.not> wrote in message

> meddele
> >
> Der er ikke lavet nogen aftale omkring handlen, ud over at jeg har fået en
> ordrebekræftelse som kun indeholder alle de elementer jeg har købt. +
> bordplade, samt nogle andre småting.

Er du helt sikker på at der ikke henvises til "vores normale
forretningsbetingelser" eller noget i den retning, og har du kigget på
bagsiden om ikke der står en hel masse med småt??

Det har der gjort hos de køkkenfirmaer jeg kender

> Så jeg kan altså hæve købet nu!?

Det må de "kloge" svare på

Peter

Fra : Henrik \(4000\)

Dato : 30-11-04 20:06

> Er du helt sikker på at der ikke henvises til "vores normale
> forretningsbetingelser" eller noget i den retning, og har du kigget på
> bagsiden om ikke der står en hel masse med småt??

Det gør der ikke, der er intet ud over hvad jeg har købt, samt betalings
betingelserne, som heller ikke nævner nogen form for forbehold på ikke
fremkommendene vare.

mvh
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-04 20:51

> [...]
> have nogen bordplade.
>
> Mit spørgsmål er:
> Kan jeg lever hele køkkenet retur og hæve handlen?

Hvorfor får du ikke bare penge for vasken retur og køber vasken et andet
sted?
Der er da ingen grund til at gøre det SÅ kompliceret.

--
Tom

Fra : Henrik \(4000\)

Dato : 30-11-04 21:14

> Hvorfor får du ikke bare penge for vasken retur og køber vasken et andet
> sted?
> Der er da ingen grund til at gøre det SÅ kompliceret.

Det drejer sig ikke kun om Vasken med hele bordpladen som har en værdi på ca
50.000 incl vask. ( totalpris 86.354,-)
Det er heller ikke for at gøre det kompliceret, men efterhånden et pricip
for mig, at et firma der yder en så dårlig en service, skal ikke tjene
omkring kr. 25.000,- på mig, dem vil jeg heller flytte over i et andet
køkken firma, samtidig med at jeg syntes at det køkkenfirma jeg har handlet
i bør have lidt besvær med at hente deres vare igen ( de er ikke pakket ud
eller monteret ) og så håber jeg at de kommer til at hænge lidt på de 2
special skabe som de har lavet til mig.

mvh
Henrik