Udlejning af rum i eget hus.
Fra : MrGuffy@FJENmsn.com

Dato : 26-11-04 20:29

Hej nyhedsgruppe.

Er det i orden at udleje et rum i kælderen i sit eget hus til
halvdelen af huslejen, uden at registrere det nogen steder ?

Og hvis man pludselig vil have personen ud af huset grundet uenigheder
og personen ikke vil flytte, kan man så tage politiet til hjælp?

Håber der er nogen der har tid til at hjælpe, eller rettere, gider at
hjælpe :)

På forhånd tak
Brian R.

Fra : Anders Christensen

Dato : 26-11-04 20:43

MrGuffy@FJENmsn.com wrote:
> [...]
> og personen ikke vil flytte, kan man så tage politiet til hjælp?
>
> Håber der er nogen der har tid til at hjælpe, eller rettere, gider at

Udlejer skal beskattes af lejeindtægten, som også skal være rimelig i
forhold til det lejede (Lejer kan få huslejenævnet til at vurdere huslejen)
Som udlejer står man dårligt hvis man ikke har nogen lejekontrakt med
sin lejer, da man dermed afskærer sig fra nogle rettigheder.
Læs evt lejeloven, den finder du på www.retsinfo.dk -> love ->
populærtitler -> lejeloven (under "L")

Derudover skal rummet også være godkendt til beboelse.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Stærk Tobak

Dato : 26-11-04 20:58

On Fri, 26 Nov 2004 20:28:36 +0100, MrGuffy@FJENmsn.com wrote in
dk.videnskab.jura:

>Hej nyhedsgruppe.
>
>Er det i orden at udleje et rum i kælderen i sit eget hus til
>halvdelen af huslejen, uden at registrere det nogen steder ?

Det kommer an på hvem lejeren er og hans sociale status i samfundet.
Kælderen skal dog være lovlig til beboelse.

>Og hvis man pludselig vil have personen ud af huset grundet uenigheder
>og personen ikke vil flytte, kan man så tage politiet til hjælp?

Da et lejeforhold indebærer betaling af leje, så er det lejeloven der er
gældende og konflikter skal løses af huslejenævn eller boligret alt efter
konfliktens karakter. Skal nogen smides ud (ophævelse efter § 93 f.eks.) skal
det ske efter loven og kun hvis en fogde (udkørende forretning hedder det vist)
har tilkaldt politiet kan de komme og hjælpe ham.
Politiet kan ikke hjælpe dig, når det er et lovligt lejeforhold konflikten
stammer fra. Privat søgsmål må du have hørt om.

--
Gerner

Folk med stress bruger planlægningskalendere.
Folk der bruger planlægningskalendere får stress.
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).

Fra : MrGuffy@FJENmsn.com

Dato : 26-11-04 21:27

On Fri, 26 Nov 2004 20:28:36 +0100, MrGuffy@FJENmsn.com wrote:

Jeg kan høre det ikke er så nemt som jeg havde regnet med :)
Vil lige prøve at uddybe min situation.

>Er det i orden at udleje et rum i kælderen i sit eget hus til
>halvdelen af huslejen, uden at registrere det nogen steder ?

For ca. ½ år siden flyttede jeg sammen med min daværende kæreste og
hendes søn på 5 år.
Vi fandt hurtigt ud af at det ikke fungere, men derimod ødelagde vores
forhold. (Min indflytning blev ikke registreret)
Da jeg nu ikke har nogen steder at flyttet hen har jeg fået lov til at
bo i et rum i kælderen. Jeg betaler stadig halvdelen af huslejen.
Dette rum vil med sikkerhed ikke blive godkendt til beboelse.

>Og hvis man pludselig vil have personen ud af huset grundet uenigheder
>og personen ikke vil flytte, kan man så tage politiet til hjælp?

Hvor uheldigt det end måtte være, så har hun fundet sig en ny fyr(som
godt nok sidder i fængsel frem til april) og hun vil derfor have mig
ud af huset inden april(hvilket jeg også gerne selv vil!!).
Men jeg har stadig ikke fundet noget at bo i :(

Hun har desværre "røvrendt" mig op til flere gange har jeg senere
fundet ud af og det her er nok en form for hævn jeg søger!?

Pointen med min henvendelse til denne nyhedsgruppe er om hun på nogen
måde kan få en regning for det "vi" har gjort ang. min indflytning(og
om jeg skal betale noget)

På forhånd tak!
Brian R

Fra : Stærk Tobak

Dato : 26-11-04 23:07

On Fri, 26 Nov 2004 21:27:06 +0100, MrGuffy@FJENmsn.com wrote in
dk.videnskab.jura:

>Da jeg nu ikke har nogen steder at flyttet hen har jeg fået lov til at
>bo i et rum i kælderen. Jeg betaler stadig halvdelen af huslejen.

Du har kviteringer eller anden måde at bevise det på ?

>Dette rum vil med sikkerhed ikke blive godkendt til beboelse.

Så er det ulovlig beboelse, men det berører ikke lejeforholdet, som hvis der
ikke foreligger en underskrevet kontrakt, så reguleres af lejeloven.

>Hvor uheldigt det end måtte være, så har hun fundet sig en ny fyr(som
>godt nok sidder i fængsel frem til april) og hun vil derfor have mig
>ud af huset inden april(hvilket jeg også gerne selv vil!!).

Man kan jo næsten forudsige en del ulovligeder (selvtægt) i den forbindelse hvis
du ikke er ude på det tidspunkt.

>Men jeg har stadig ikke fundet noget at bo i :(

Tja, det er ikke hendes problem hvis hun opsiger dit lejemål med lejelovens
varslingsbestemmelser i opsigelsen.

>Hun har desværre "røvrendt" mig op til flere gange har jeg senere
>fundet ud af og det her er nok en form for hævn jeg søger!?

Nu skal der jo foreligge en konflikt om f.eks. betaling e.lign. der vedrører
lejeforholdet inden der kan siges noget om det.
Hvis det er hævn du vil have kan du fortælle skattevæsenet hvor du har boet og
hvor meget du har betalt (kviteringer).

>Pointen med min henvendelse til denne nyhedsgruppe er om hun på nogen
>måde kan få en regning for det "vi" har gjort ang. min indflytning(og
>om jeg skal betale noget)

Så vidt jeg kan se foretager i jer begge noget ulovligt og noget kan da udløse
bøder.

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-04 01:11

On Fri, 26 Nov 2004 23:06:42 +0100, Stærk Tobak
<no_spam@postkasse.org> wrote:

>Du har kviteringer eller anden måde at bevise det på ?

Nej... det skal jeg helt klart have lavet!

>Man kan jo næsten forudsige en del ulovligeder (selvtægt) i den forbindelse hvis
>du ikke er ude på det tidspunkt.

Ja desværre :(

>Tja, det er ikke hendes problem hvis hun opsiger dit lejemål med lejelovens
>varslingsbestemmelser i opsigelsen.

Hun kender intet til lejeloven!

>Hvis det er hævn du vil have kan du fortælle skattevæsenet hvor du har boet og
>hvor meget du har betalt (kviteringer).

Ja.. så skal jeg bare have ordnet de kvitteringer!

>Så vidt jeg kan se foretager i jer begge noget ulovligt og noget kan da udløse
>bøder.

Så må jeg jo tage det som det kommer. Må jo tage sin straf for det man
har gjort!

Brian R

Fra : anders majland

Dato : 27-11-04 09:11

> [...]
> ud af huset inden april(hvilket jeg også gerne selv vil!!).
> Men jeg har stadig ikke fundet noget at bo i :(

Opsigelsesvarslet på enkeltværelser er kun en måned - så selv med lejeloven
i hånden kan hun sagtens bede dig om at flytte ud inden da. Men en opsigelse
skal være skriflig.

Men betaler du ikke husleje kan hun med efter et skrifligt påkrav om
betaling vippe dig ud på bare 3 dage (plus den tid det nu tager med en
fogedsag hvis du ikke flytter frivilligt)

/A

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-04 01:05

On Sat, 27 Nov 2004 09:11:20 +0100, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

> [...]

>betaling vippe dig ud på bare 3 dage (plus den tid det nu tager med en
>fogedsag hvis du ikke flytter frivilligt)

Det lyder som om jeg skal se at få skrevet nogle papir på at jeg
betaler husleje og samtidig få hende til at skrive under.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 27-11-04 09:20

<MrGuffy@FJENmsn.com> skrev i en meddelelse

> Pointen med min henvendelse til denne nyhedsgruppe er om hun på nogen
> måde kan få en regning for det "vi" har gjort ang. min indflytning(og
> om jeg skal betale noget)

Jeg går ud fra, at I er klar over, at når du dækker halvdelen af huslejen,
vil det kunne få indflydelse på diverse ekstra børnetilskud?

Hilsen Inger

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-04 01:02

On Sat, 27 Nov 2004 09:20:25 +0100, "Inger Pedersen"
<inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

>Jeg går ud fra, at I er klar over, at når du dækker halvdelen af huslejen,
>vil det kunne få indflydelse på diverse ekstra børnetilskud?

Det var netop det jeg havde i tankerne.
Der er jo ingen der ved at jeg bor her og derfor går jeg ud fra at hun
får fuld børnetilskud(plus andet). Det burde hun vel egentlig ik hvis
nu jeg var registreret som boende!?

Brian R