2 x livstid?
Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 25-11-04 21:55

Hej NG

Jeg ser flere steder at der idømmes 2 x livstidsstraf til en dømt person,
måske endda mere. Andre steder har jeg læst om folk som er blevet idømt over
100 års fængsel, måske endog meget mere?
Det er primært i USA jeg har hørt om disse (efter min mening) urealistiske
straffe. Men der er en i Israel som har fået idømt 5 x livstid, i følge
Politiken.

Mine spørgsmål er:

- Er livstid ikke livstid!? Hvordan skulle man kunne afsone 2 x livstid?
Eller for den sags skyld 200 års fængsel?

- Er det noget som man er begyndt på her på det seneste?

- Findes det i Danmark?

Mvh

Emil

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 25-11-04 22:12

"Emil Jensen [2100]" skrev 25.11.2004 21:55:

> - Er livstid ikke livstid!

I Danmark er det i hvert fald. Men dog med mulighed for prøveløsladelse
vistnok tidligst efter 12 år.

> Hvordan skulle man kunne afsone 2 x livstid?
> Eller for den sags skyld 200 års fængsel?

Det er svært. Jeg kender ikke nærmere til det amerikanske system, men det
vistnok noget med, at man til gengæld også er mere rundhåndede med
nedsættelser af strafferne og benådninger, så det måske går op i sidste
ende.
En af "pointerne" ved 2 x livstid kan jo også være, at selvom man benådes
for den ene forbrydelse, så skal man stadig afsone den anden - altså
livstid.

> - Er det noget som man er begyndt på her på det seneste?

Ved det ikke.

> - Findes det i Danmark?

Nej.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : John

Dato : 26-11-04 09:33

On Thu, 25 Nov 2004 22:12:27 +0100, Kristian Storgaard
<kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote:

>I Danmark er det i hvert fald. Men dog med mulighed for prøveløsladelse
>vistnok tidligst efter 12 år.

Det var da lidt en selvimodsigelse, først skriver du vi har livstid,
derefter skriver du at man kan blive prøveløsladt efter 12 år!!!

Kan du bestemme dig - har vi livstid (som i den gænse forståelse dvs.
fængsel på livstid = til man dør af alderdom eller alderdomsrelateret
sygdom uden prøveløsladelse og lign. eller ej?)

Til spørgeren - ja vi har fængsel på livstid af navn men ikke af gavn,
reglerne/loven for prøveløsladelse i forbindelse med fængsel på
livstid blev ændret for et par år tilbage, og mig bekendt er der den
fange som har siddet længst tremmer den firedobbelte politimordere og
selv han blev løsladt.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 26-11-04 09:57

"John" <Dono@mail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> fængsel på livstid = til man dør af alderdom eller alderdomsrelateret
> sygdom uden prøveløsladelse og lign. eller ej?)

Vi har fængsel på livstid i Danmark. Men som med alle andre (tidsbegrænsede)
straffe er der mulighed for prøveløsladelse.
Man kan ikke regne fuldstændig sikkert med prøveløsladelsen, så der er en
teoretisk mulighed for, at man bliver hængende i spjældet til man dør.
Det er dog ikke overgået nogen endnu.

/Per

Fra : John

Dato : 26-11-04 10:30

On Fri, 26 Nov 2004 09:57:06 +0100, "Per Christoffersen"
<pc@NIXcomonto.dk> wrote:

>"John" <Dono@mail.com> skrev i en meddelelse

>Vi har fængsel på livstid i Danmark.

Jamen det vil jeg så påstå at vi ikke har, dels pga. at der er åbnet
for prøveløsladelser, (hvad er så ideen med fængsel på livstid som jo
betyder at man ender sine dage bag tremmer) dels fordi det ikke er
overgået nogen endnu som du selv skriver.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 26-11-04 11:20

John wrote:

> [...]
> betyder at man ender sine dage bag tremmer) dels fordi det ikke er
> overgået nogen endnu som du selv skriver.

Det kan du jo påstå som du vil. Faktum er, vi har livstid i Danmark.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-11-04 11:27

Kevin Edelvang wrote:

> Det kan du jo påstå som du vil. Faktum er, vi har livstid i Danmark.

Om som Kristian skriver, så kan Eventuelt prøveløslades efter 12 år.

---
§ 14. Kriminalforsorgen skal ved en beregning af straffetiden fastlægge

1) tidspunktet for løsladelse efter udståelse af hele straffen,

2) tidspunktet for eventuel prøveløsladelse efter udståelse af 2 / 3
af en tidsbestemt straf, jf. straffelovens § 38, stk. 1, og

3) tidspunktet for eventuel prøveløsladelse efter udståelse af 12 år
af en straf af fængsel på livstid, jf. straffelovens § 41, stk. 1.

Stk. 2. Er den dømte varetægtsfængslet efter endelig dom, anses
fuldbyrdelsen af fængselsstraffen for påbegyndt den dag, dommen er
afsagt.

Stk. 3. Er den dømte på fri fod efter endelig dom, anses fuldbyrdelsen
af fængselsstraffen for påbegyndt, når den dømte modtages eller anholdes
med henblik på straffuldbyrdelsens iværksættelse.

---
fra http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20000043230-REGL

Al andet er ren politik

mvh

Carsten Riis

Fra : John

Dato : 26-11-04 13:24

On Fri, 26 Nov 2004 11:26:53 +0100, Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote:

> [...]
>af fængselsstraffen for påbegyndt, når den dømte modtages eller anholdes
>med henblik på straffuldbyrdelsens iværksættelse.

Netop, det begreb som DK bruger om fængsel på livstid er reelt fængsel
på ubestemt tid, dog med mulighed for prøveløsladelse efter 12 år og
som ikke er fuldført dvs. ingen har endnu endt deres dage bag tremmer,
selv den fire dobbeltpolitimordere blev løsladt.

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-11-04 13:58

John wrote:

> Netop, det begreb som DK bruger om fængsel på livstid er reelt fængsel
> på ubestemt tid,
> dog med mulighed for prøveløsladelse efter 12 år og
> som ikke er fuldført dvs.

Så har du ikke forstået straffuldbyrdelses-loven.

> ingen har endnu endt deres dage bag tremmer,

Mon dog.

I 2003 døde der 19 personer mens de sad inde.

http://www.kriminalforsorgen.dk/Indhold.aspx?page=Statistikberetninger

> selv den fire dobbeltpolitimordere blev løsladt.

Han er vel i princippet kun prøveløsladt eller hvad?

mvh

Carsten Riis

Fra : John

Dato : 26-11-04 14:21

On Fri, 26 Nov 2004 13:58:00 +0100, Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote:

>Så har du ikke forstået straffuldbyrdelses-loven.

Forklar venligst.

>Mon dog.
>
>I 2003 døde der 19 personer mens de sad inde.

livstidsfanger?

>http://www.kriminalforsorgen.dk/Indhold.aspx?page=Statistikberetninger

>Han er vel i princippet kun prøveløsladt eller hvad?

nemlig, klinger det ikke lidt hult, at man kan blive prøveløsladt fra
fængsel på livstid?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 26-11-04 14:35

> nemlig, klinger det ikke lidt hult, at man kan blive prøveløsladt fra
> fængsel på livstid?

Spørgsmålet om hvordan tingene retteligen burde være, ligger faktisk uden
for denne gruppes fundats.
Det er (bla) et politisk spørgsmål som hører hjemme andet steds.
Det kan sagtens være en væsentlig diskussion, men det bliver tit noget rod
at blande juraen sammen med politik.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-11-04 16:29

John skrev:

>Netop, det begreb som DK bruger om fængsel på livstid er reelt fængsel
>på ubestemt tid

Nej, det er det ikke. Fængsel på ubestemt tid kan slutte når som
helst.

--
Bertel

Fra : John

Dato : 26-11-04 16:57

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message > >Netop,
det begreb som DK bruger om fængsel på livstid er reelt fængsel

> Nej, det er det ikke. Fængsel på ubestemt tid kan slutte når som
> helst.

og det kan fængsel på livstid også efter det 12'th år?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-11-04 18:38

John skrev:

>og det kan fængsel på livstid også efter det 12'th år?

Mig bekendt findes prøveløsladelse i forbindelse med alle
fængselsdomme, men jeg kender ikke reglerne for prøveløsladelse.
Jeg gjorde blot opmærksom på at en livstidsdom ikke er det samme
som en tidsubestemt dom.

--
Bertel

Fra : John

Dato : 26-11-04 13:21

On Fri, 26 Nov 2004 11:19:50 +0100, "Kevin Edelvang"
<virker@ikke.invalid> wrote:

>Det kan du jo påstå som du vil. Faktum er, vi har livstid i Danmark.

Er fængsel på livstid = fængsel til man ender sine dage bag tremmer,
uden mulighed for prøveløsladelse mv?

eller

tidsudbestemt fængsel med mulighed for prøveløsladelse efter 12 år
mv.?

og hvad forstå du reelt ved fængsel på LIVSTID?

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-11-04 15:43

> og hvad forstå du reelt ved fængsel på LIVSTID?

Som flere har skrevet, så er fængsel på livstid, fængsel på livstid.
At man bliver prøveløsladt har intet med den sag at gøre. Man kan ikke fra
livstid uden benådning, og i tilfældet Palle Sørensen blev hans farlighed
bedømt løbende.
At vi har prøveløsladelsesmuligheder skyldes at vi har den såkaldte humane
retspleje - vi mener ikke at folk bliver bedre af at sidde i fængsel, men vi
erkender at de ikke kan lave noget kriminelt i den tid de sidder inde - i
hvert fald ikke noget, der normalt påvirker samfundet som sådan - det
betyder dog at man alligevel har en chance for at blive benådet, at komme
fri -derfor prøveløsladelsen.

I USA, hvor man har straffe der er langt højere - 40 års fængsel, 2x 50 års
fængsel etc. , sidder fangerne på livstid i gennemsnit 9 år - med andre ord:
kortere tid end i Danmark.
(Kilde: Stephenson - lektor i amerikansk historie og samfundsforhold, KUA.)

Retssociologier siger at hvis vi ikke havde mulighed for prøveløsladelser
skulle straffene være meget mindre - hvordan de begrunder dette, ved jeg
ikke, men det er i hvert fald en kendsgerning at man i lande med "human
retspleje" er straffe som "livstidsstraffe" ikke reelt livstid, men et vist
spand af år, hvor man sidder inde og først bliver lukket ud, når man anses
for at være ufarlig/subsidiært har udstået hele eller den meste del af
straffen.

--
ahw

Fra : Morten Meizner Rasmu~

Dato : 26-11-04 17:13

"Arne H. Wilstrup" <karl@utroligsmart.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> livstid uden benådning, og i tilfældet Palle Sørensen blev hans farlighed

(Med forbehold for misforståelse af ovenstående)
Man kan godt blive prøveløsladt fra en livstidsdom, jf. straffelovens
(strfl)§ 41, stk 1, efter 12 år. Mener at det var praksis før i tiden at man
blev benådet efter et hvis stykke tid, men ved L 2000 433 blev muligheden
for prøveløsladelse indsat. Tror derfor man helt har forladt praksis med at
benåde livstidsdømte da man har prøveløsladelse istedet.
Prøveløsladelse er dog ikke lig med at man efter 12 år automatisk bliver
prøveløsladt. Når man har afsonet 12 år er det op til justitsministeren at
vurdere om man skal prøveløslades, jf. strfl § 41, stk 1. Dette skal ske på
baggrund af strfl § 41, stk 2:
"Løsladelse på prøve forudsætter, at den dømtes forhold ikke gør løsladelse
utilrådelig, at der er sikret den pågældende passende ophold og arbejde
eller andet underhold, og at den pågældende erklærer at ville overholde de
vilkår for løsladelsen, som fastsættes efter stk. 3, 3. pkt."
Hvis Palle Sørensen sad inde nu ville hans farlighed derfor blive vurderet i
forbindelse med prøveløsladelse ( "at den dømtes forhold ikke gør løsladelse
utilrådelig").
Der er efter 14 års afsoning mulighed for at få betingelserne afprøvet ved
en domstol.

Med venlig hilsen

Morten Meizner Rasmussen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-11-04 17:32

Jeg takker for præciseringen.
--
ahw

"Morten Meizner Rasmussen" <email: Gobolan@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:41a7562a$0$46306$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 26-11-04 16:55

"John" skrev 26.11.2004 9:33:

> Det var da lidt en selvimodsigelse, først skriver du vi har livstid,
> derefter skriver du at man kan blive prøveløsladt efter 12 år!!!

Der er ingen selvmodsigelse.

> Kan du bestemme dig - har vi livstid

Ja - jeg kan godt bestemme mig. Vi har livstid.

> (som i den gænse forståelse dvs.
> fængsel på livstid = til man dør af alderdom eller alderdomsrelateret
> sygdom uden prøveløsladelse og lign. eller ej?)

Hvad så hvis man dør af en ikke- alderdomsrelateret sygdom? Skal liget så
blive i fængsel? Normalt ville jeg nok forstå livstid, som indtil man dør -
uanset årsagen.

> [...]
> livstid blev ændret for et par år tilbage, og mig bekendt er der den
> fange som har siddet længst tremmer den firedobbelte politimordere og

Reglerne blev lavet om, men i praksis er der ikke de store ændringer rent
tidsmæssigt.

Fra : Morten Meizner Rasmu~

Dato : 26-11-04 17:28

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Jeg ser flere steder at der idømmes 2 x livstidsstraf til en dømt person,
> måske endda mere. - Findes det i Danmark?

I Danmark lægger man ikke straffene sammen (vidst med undtagelse af et sted
i færdselsloven), men fastsætter samtlige lovovertrædelser samlet, jf.
straffelovens § 88, stk 1. Derfor kan man også opleve anklagemyndigheden fx.
ikke vælger at rejse tiltale overfor en narkoman for de sidste 2 tyverier,
hvis man har ham sigtet for 24 tyverier og han indrømmer de 22 af dem, da
han alligevel vil få det samme i straf.

Med venlig hilsen

Morten Meizner Rasmussen