Hul i vejen!
Fra : F.B.

Dato : 25-11-04 17:46

Håber jeg er havnet det rigtige sted ....

I Helsingør på Gurrevejen er der en forsøgsstrækning med
indsnævringer mv.
Ved disse indsnævringer skal man holde tilbage for evt.
modkørende og trække ud til siden, hvilket min kone gjorde idag.
Desværre var der et stort hul som højre forhjul drønede ned i,
med det resultat
at der efter et par kilometer konstateredes fladt hjul.

Nu må vi lige se hvad der er sket med hjulet, men hvordan er
regler, lovgivning på området i forbindelse med en sådan skade.

Vasker kommunen hænder eller er de erstatningpligtige.

Også postet i dk.forbruger.offentlig-service

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
Slet: *getlost*

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 25-11-04 18:27

"F.B." <zillyink@getlosthotmail.com> skrev:

> [...]
> regler, lovgivning på området i forbindelse med en sådan skade.
>
> Vasker kommunen hænder eller er de erstatningpligtige.

Kommunen er ansvarlige for at vejen er i en forsvarlig tilstand. Der
har fornyligt været en sag hvor en kvindelig cyklist fik en ret stor
erstatning pga. en kommunes manglende vedligeholdelse af vejen.

Sørg for at dokumenter hullets tilstedeværelse med billeder.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : TGD

Dato : 27-11-04 02:12

<KLIP>

> Kommunen er ansvarlige for at vejen er i en forsvarlig tilstand. Der
> har fornyligt været en sag hvor en kvindelig cyklist fik en ret stor
> erstatning pga. en kommunes manglende vedligeholdelse af vejen.

Kbh. Kommune har en pulje hvor der betales penge fra til sådanne "uheld" de
har bare holdt det "hemmeligt" så ikke alle kom rendende, men det var et par
millioner om året der blev givet i erstatninger.

<KLIP>

Fra : Henrik

Dato : 25-11-04 20:22

Hej Flemming

Jeg fik dækket 2 stk 17" følge med dæk af egen forsikring som gjorde krav
overfor kommunen hvor skaden skete.
Jeg havde taget billeder af de huller som var i vejen med en tommestok i for
at dokumentere hvor dybe og store de var.
Kommunen lavede hullerne inden for 14 dage efter skaden.

Henrik

Fra : Jan Pedersen

Dato : 27-11-04 21:17

Husk at også private grundejere har en tilsvarende forpligtigelse!

Fra : BbB

Dato : 28-11-04 10:55

"Henrik" <stapelfeldt@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
for
> at dokumentere hvor dybe og store de var.
> Kommunen lavede hullerne inden for 14 dage efter skaden.

Hvis du kan smadre dine hjul ved at køre på en byvej har du ganske givet
kørt alt for stærkt. Derfor burde du i stedet for nye hjul have haft en
bøde. Og sevl betalt dine hjul!

BB

Fra : Henrik

Dato : 28-11-04 11:03

"BbB" <bbbssslet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>>

> Hvis du kan smadre dine hjul ved at køre på en byvej har du ganske givet
> kørt alt for stærkt. Derfor burde du i stedet for nye hjul have haft en

Det var på landet og hastigheden var omkring 50 km/t, hullerne var ude i
kanten af vejen og de var dybe med skarpe kanter.
Hullerne var i et sving og hvis der ikke var kommet en modkørende der
overskred midterlinien var der ikke noget problem, men da der var det, måtte
hun trække ud til siden af vejen og der var hullerne
Til din oplysning var det konen der kørte og hun havde børnene med i bilen
og hun kørte ikke hurtigt.
17" fælge der kører ned i sådanne huller lever ikke længe.

Henrik

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-11-04 12:08

On Sun, 28 Nov 2004 10:55:22 +0100, "BbB" <bbbssslet@hotmail.com>
wrote:

>Hvis du kan smadre dine hjul ved at køre på en byvej har du ganske givet
>kørt alt for stærkt.
Nej, det kan lade sig gøre med 40 km/t. Her selv prøvet, det kostede 2
dæk. Får man ramt med siden af dækket, klipper det nogle fine huller i
siden af dækket.

/Hans

Fra : F.B.

Dato : 28-11-04 12:35

BbB wrote:
> Hvis du kan smadre dine hjul ved at køre på en byvej har du
> ganske givet kørt alt for stærkt. Derfor burde du i stedet for
> nye hjul have haft en bøde. Og sevl betalt dine hjul!

I dette tilfælde var hastigheden nær nul.......og både værksted
og dækcenter fortalte at fælgen var blevet slået skæv og, at
dækket var ødelagt ved reifen og der var endda tydelige friske
mærker, så selv jeg ku´ se at det.
Dækcentret havde flere sager på samme hul.....så de klager ikke

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
Slet: *getlost*

Fra : BbB

Dato : 28-11-04 13:50

"F.B." <zillyink@getlosthotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> mærker, så selv jeg ku´ se at det.
> Dækcentret havde flere sager på samme hul.....så de klager ikke

Den historie tror jeg ikke en skid på - jeg har kørt (og jeg kører også
hårdt til) omkring 500.000 km i nu 4 forskellige biler - kun een gann har
jeg set smadrede dæk/fælge - men da blev bilen altså også erklæret
totalskadet (4 mdr. gammel)

BB

Fra : F.B.

Dato : 28-11-04 21:08

BbB wrote:
> Den historie tror jeg ikke en skid på -

Fakta er at konen i meget lav fart kører ned i det fordømte hul
og fem minutter senere er hjulet fladt.
jeg kører som nævnt til vores lokale værksted, der viser skaden
på dækket og måler fælgen, og konstaterer at dækket er ødelagt og
fælgen er lidt skæv. Ligeledes dækcentret kommer til samme
konklusion, og da de gerne vil sælge dæk og fælge, lod jeg lige
et værksted tjekke inden da.

Jeg tillader mig at kæde de to ting sammen grundet nævnte
omstændigheder, og at du ikke tror en skid på det er jo så din
indgangsbøn, og fint med det... vi må se hvad der sker!

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
Slet: *getlost*

Fra : phk

Dato : 29-11-04 23:47

> [...]
> hårdt til) omkring 500.000 km i nu 4 forskellige biler - kun een gann har
> jeg set smadrede dæk/fælge - men da blev bilen altså også erklæret

Der er stor forskel på bedstefardæk og lavprofildæk hvad skader på dæk og
fælge angår.

--
Per, Esbjerg

Fra : F.B.

Dato : 30-11-04 07:54

phk wrote:
> Der er stor forskel på bedstefardæk og lavprofildæk hvad
> skader på dæk og fælge angår.

Aha, vigtig detalje.....vi kører på lavprofiler!
--
Hilsen

Flemming Jørgensen
Slet: *getlost*

Fra : phk

Dato : 30-11-04 10:06

> Aha, vigtig detalje.....vi kører på lavprofiler!

Det jeg mener er at det er meget nemmere at få skader på lavprofildæk hvis
du kører over en ujævnhed af en eller anden art. Så pas på hvad der ligner
en papirspose ....

Og hold øje med lufttrykket. Jeg kan køre med under halv lufttryk på mine
40/dæk uden det kan ses. Og kører man så over en skarp kant ...

--
Per, Esbjerg

Fra : BbB

Dato : 30-11-04 17:13

"F.B." <zillyink@getlosthotmail.com> skrev i en meddelelse

> Aha, vigtig detalje.....vi kører på lavprofiler!
> --

Og så mener I at vi andre skadeydere skal betale fordi I ikke kan køre på
noget forsvarligt holdbart.

BB

Fra : phk

Dato : 05-12-04 20:20

> Og så mener I at vi andre skadeydere skal betale fordi I ikke kan køre på
> noget forsvarligt holdbart.

Du mener at staten betaler for at vi kører på noget der har et rigtig godt
vejgreb 95% af året?

Du mener at vi selv skal betale fordi staten har godkendt os at køre på
noget som staten så bagefter lader køre igennem nogle huller staten ikke her
"råd" til at vedligeholde?

--
Per, Esbjerg