Anonym anmeldelse
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-11-04 22:41

Der har i tidligere tråde været folk der tvivlede på at PO ville
godtage anonyme anmeldelser. Det bør der ikke længere være tvivl om -
TV2 Syd fortæller her til aften at politiet på grundlag af et anonymt
tip har rykket ud og beslagt et ton ulovligt opbevaret fyrværkeri.

Kort sagt, PO godtager anonyme anmeldelser.

--
Henrik Stidsen - http://såkadulæredet.dk/
'Veni, Vidi, Velcro' - I came, I saw, I stuck around.

Fra : blue

Dato : 25-11-04 00:00

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tip har rykket ud og beslagt et ton ulovligt opbevaret fyrværkeri.
>
> Kort sagt, PO godtager anonyme anmeldelser.

Som du også selv skriver, er der tale om et anonymt tip og ikke en egentlig
anmeldelse. Politiet har ganske sandsynligt blot registreret informationen
som en "oplysning/tips" og derefter undersøgt sagen. Et anonymt tip er ikke
det samme som en anmeldelse.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-11-04 18:35

"blue" <dont@try.it> wrote in

> [...]
> registreret informationen som en "oplysning/tips" og derefter
> undersøgt sagen. Et anonymt tip er ikke det samme som en

Hvad er, i praksis, forskellen på om jeg siger "jeg vil gerne anmelde
min nabo for overtrædelse af den og den lov idet han opbevarer
fyrværkeri ulovligt" eller "prøv lige at høre her, der er meget der
tyder på at min nabo har en hel masse fyrværkeri opbevaret, kan godt
være i skal kigge på det ?"

Og hvad er rent teknisk forskellen på et tip og en anmeldelse ?

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"People think it must be easy being a super genious, but they don't

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 25-11-04 18:54

Henrik Stidsen wrote:

> Og hvad er rent teknisk forskellen på et tip og en anmeldelse ?

Politiet skal i princippet reagere på en anmeldelse. Dvs. igangsætte
efterforskning mv. Anmeldelse er et begreb, der er omfattet af love og
regler for politiets arbejde.

Et tip er bare et tip. Dvs. politiet kan vælge at behandle oplysningen, som
de vil. Den slags har altid kunnet være anonyme.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-11-04 22:40

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> wrote in

> [...]

> Et tip er bare et tip. Dvs. politiet kan vælge at behandle
> oplysningen, som de vil. Den slags har altid kunnet være

Men hvad er så forskellen ? At man siger "jeg vil anmelde..." ?

--
Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://såkadulæredet.dk/
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 26-11-04 00:19

Henrik Stidsen wrote:

> Men hvad er så forskellen ? At man siger "jeg vil anmelde..." ?

Kort sagt: Ja.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-11-04 01:18

> Kort sagt: Ja.

Altså ikke noget af betydning...

"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at
blive virkelighed. Man kan ikke lave omelet af hårdkogte æg."
[Charles De Gaulle]

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 26-11-04 08:17

"Kevin Edelvang" skrev 25.11.2004 18:53:

> Politiet skal i princippet reagere på en anmeldelse. Dvs. igangsætte
> efterforskning mv. Anmeldelse er et begreb, der er omfattet af love og
> regler for politiets arbejde.

Det er rigtigt at begrebet er nævnt, fx. i retsplejeloven, men en anmeldelse
har ikke den store betydning. Politiet træffer selv beslutning om de vil
reagere på anmeldelsen - på præcis samme måde som de kan gøre ved et "tip".
Retsplejemæssigt er der ingen forskel - en anmelder har heller ingen
særstilling i straffesagen (han er typisk blot et vidne).

§ 742. Anmeldelser om strafbare forhold indgives til politiet.
Stk. 2. Politiet iværksætter efter anmeldelse eller af egen drift
efterforskning, når der er rimelig formodning om, at et strafbart forhold,
som forfølges af det offentlige, er begået.

> Et tip er bare et tip. Dvs. politiet kan vælge at behandle oplysningen, som
> de vil. Den slags har altid kunnet være anonyme.

Den eneste forskel jeg kan se, er at man evt. kan bede om en stillingtagen
til anmeldelsen hos politiet. Men ordvalget er ikke så afgørende.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-11-04 19:32

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote
in news:BDCC970C.F551%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk

> Den eneste forskel jeg kan se, er at man evt. kan bede om en
> stillingtagen til anmeldelsen hos politiet. Men ordvalget er
> ikke så afgørende.

Altså at man, hvis man har anmeldt noget med navn, efterfølgende kan
kræve oplysning om hvorvidt de har gjort noget ved det og hvad og
hvorfor ?