|
| tilbageførsel af beløb betalt via dankort ~ Fra : Jakob Nielsen |
Dato : 24-11-04 14:12 |
|
Jeg bestilte for noget tid siden en computer hos et online firma. Det var en
samlet enhed bestående af kabinet motherboard grafikkort etc. Ikke et
samlesæt.
Jeg var ikke tilfreds med maskinen og sendte den retur efter ca. 8 dage.
Derefter går der nogle dage hvorefter firmaet kontakter mig og siger at det
ikke er deres ram der sidder i maskinen nu. Der sidder istedet for een blok
af 512 nu to blokke af 256. De to blokke er af en lidt anden type. Jeg skal
så betale dem for den "manglende" blok samt et større beløb for
servicecheck. Jeg svarer med det samme tilbage at jeg bestemt ikke har
ombyttet noget, og gør opmærksom på at jeg heller ikke har bemærket hvis der
fra starten sad 2*256 istedet for 1*512, da jeg kun bed mærke i at der var
512 ialt.
De insisterer på at jeg har ombyttet rammen og tilbyder at betale mig
beløbet for maskinen retur minus service og rammens pris. Jeg gør gentagende
gange opmærksom på at jeg ikke vil acceptere det da jeg ikke har ombyttet
noget. Jeg beder dem dog alligevel tilbagebetale det beløb de mener er
korrekt hvorefter jeg har de fleste penge retur og så kan slås videre om
resten. På intet tidspunkt er der tvivl om at jeg ikke anerkender at have
ombyttet noget, og ikke vil betale for deres ram og check.
Nu er der så gået 14 dage yderligere og jeg har stadig ikke set en krone.
Jeg har kontaktet deres "kundeservice" med en mail der beskriver hele
forløbet og har vedhæftet samtlige mails. De ignorerer mig.
Spørgsmålet er lidt hvad næste skridt er. Skal jeg selv hive fat i en
advokat og starte en sag, eller skal jeg kontakte forbrugerklagenævnet?
Hvordan er i det hele taget min retsstilling med hensyn til at bevise at jeg
ikke har ombyttet noget? Det virker lidt nemt for dem at slynge den påstand
ud. Tilsvarende virker det nemt for mig at ombytte og påstå at jeg ikke har
gjort det. Begge parter står ret svagt, synes jeg.
| |
Holst (24-11-2004)
| Kommentar Fra : Holst |
Dato : 24-11-04 14:41 |
|
Jakob Nielsen wrote:
> Nu er der så gået 14 dage yderligere og jeg har stadig ikke set en krone.
> Jeg har kontaktet deres "kundeservice" med en mail der beskriver hele
> forløbet og har vedhæftet samtlige mails. De ignorerer mig.
Ring dog til dem, og kan kundeservice ikke hjælpe dig tilfredsstillende,
så bed om at tale med deres overordnede. Og indtil du får din vilje,
bliver du ved med at bede om at tale med vedkommendes overordnede. Det
plejer at virke.
| |
Henning (24-11-2004)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 24-11-04 15:24 |
|
On Wed, 24 Nov 2004 14:40:57 +0100, Holst <newsnov04@shelter.dk>
wrote:
>
>Jakob Nielsen wrote:
>
>> Nu er der så gået 14 dage yderligere og jeg har stadig ikke set en krone.
>> Jeg har kontaktet deres "kundeservice" med en mail der beskriver hele
>> forløbet og har vedhæftet samtlige mails. De ignorerer mig.
>
>Ring dog til dem, og kan kundeservice ikke hjælpe dig tilfredsstillende,
>så bed om at tale med deres overordnede. Og indtil du får din vilje,
>bliver du ved med at bede om at tale med vedkommendes overordnede. Det
>plejer at virke.
Og til sidst går du til Ekstra Bladet og DR... Nå ikke. Problemet er,
at mange små virksomheder kun består af en person, så der er ikke
nogen overordnet.
Bed dem bevise du har byttet rammen rundt, evt. foretage en
politianmeldelse. Vil de ikke de det, beder du banken tilbageføre
pengene.
| |
Jakob Nielsen (24-11-2004)
| Kommentar Fra : Jakob Nielsen |
Dato : 24-11-04 15:53 |
|
> Bed dem bevise du har byttet rammen rundt, evt. foretage en
> politianmeldelse. Vil de ikke de det, beder du banken tilbageføre
> pengene.
Men tilbageførsel er vel ved manglende levering?
Kan man generelt bruge en tilbageførsel hvis man er uenig?
| |
Morten Brokjær Klost~ (24-11-2004)
| Kommentar Fra : Morten Brokjær Klost~ |
Dato : 24-11-04 16:35 |
|
"Jakob Nielsen" <a@b.c> wrote in message
news:41a4a038$0$161$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Bed dem bevise du har byttet rammen rundt, evt. foretage en
>> politianmeldelse. Vil de ikke de det, beder du banken tilbageføre
>> pengene.
>
> Men tilbageførsel er vel ved manglende levering?
Har du fået leveret 1x512 mb ram klods?`
Br,
Morten
| |
Jakob Nielsen (24-11-2004)
| Kommentar Fra : Jakob Nielsen |
Dato : 24-11-04 16:46 |
|
>> Men tilbageførsel er vel ved manglende levering?
> Har du fået leveret 1x512 mb ram klods?`
Tja det er jo ikke min påstand at jeg ikke har. Jeg bemærker bare at hvis
den manglede den da de fik den retur, så er det ikke mig der har fjernet
den. Om den manglede da jeg fik/havde den ved jeg ikke. Om den mangler nu
ved jeg sådan set heller ikke. Jeg ved kun at jeg ikke har skiftet noget.
Løsningen med at varsle dem en sidste gang (evt. pr. telefon) og ellers
kræve pengene ført tilbage, klinger jo vel i mine ører. Jeg kunne nu godt
tænke mig lidt forsikring af at det faktisk er noget jeg kan gøre.
| |
Jonathan Stein (25-11-2004)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 25-11-04 00:18 |
|
Jakob Nielsen wrote:
> Løsningen med at varsle dem en sidste gang (evt. pr. telefon) og ellers
> kræve pengene ført tilbage, klinger jo vel i mine ører. Jeg kunne nu godt
> tænke mig lidt forsikring af at det faktisk er noget jeg kan gøre.
Når du først har modtaget varen, kan du ikke længere få tilbageført
beløbet. Den mulighed har du kun, hvis du fortryder ved ikke at modtage
forsendelsen.
Det kunne lyde som et lettere skummelt foretagende, hvor du måske
skal forsøge at få mest muligt retur inden konkursen. Har du mulighed
for at møde personligt op og vente indtil du får dine penge? (Få evt.
den forkerte RAM med, hvis de stadig ikke mener, det er deres).
Så kan du klage til forbrugerklagenævnet bagefter.
M.v.h.
Jonathan
--
Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
Martin Højriis Krist~ (26-11-2004)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 26-11-04 00:22 |
|
"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> wrote in message
news:41a51550$0$84109$14726298@news.sunsite.dk...
> Når du først har modtaget varen, kan du ikke længere få tilbageført
> beløbet. Den mulighed har du kun, hvis du fortryder ved ikke at modtage
> forsendelsen.
Har man ikke udvidet praksis til også at gælde hvis firmaet ikke overholder
returretsforpligtelsen?
--
Martin Højriis Kristensen - http://usenet.makr.dk/
| |
Jonathan Stein (26-11-2004)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 26-11-04 13:10 |
|
Martin Højriis Kristensen wrote:
>> Når du først har modtaget varen, kan du ikke længere få tilbageført
>>beløbet. Den mulighed har du kun, hvis du fortryder ved ikke at modtage
>>forsendelsen.
>
> Har man ikke udvidet praksis til også at gælde hvis firmaet ikke overholder
> returretsforpligtelsen?
Af
http://www.forbrug.dk/erhverv/love-og-regler/forbrugerlove/betalingsmiddellov/retningslinier/fjernsalg-og-brug-af-betalingskort/
pkt. 5 d fremgår det, at tilbageførsel _skal_ ske, hvis kortindehaveren
fortryder ved ikke at modtage eller afhente.
Jeg går modsætningsvis ud fra, at tilbageførsel ikke kan kræves, hvis
der fortrydes senere, men det kan selvfølgelig fremgå af andre bestemmelser.
M.v.h.
Jonathan
--
Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
Holst (24-11-2004)
| Kommentar Fra : Holst |
Dato : 24-11-04 16:00 |
|
Henning wrote:
>>Ring dog til dem, og kan kundeservice ikke hjælpe dig tilfredsstillende,
>>så bed om at tale med deres overordnede. Og indtil du får din vilje,
>>bliver du ved med at bede om at tale med vedkommendes overordnede. Det
>>plejer at virke.
>
> Og til sidst går du til Ekstra Bladet og DR... Nå ikke. Problemet er,
> at mange små virksomheder kun består af en person, så der er ikke
> nogen overordnet.
Jeg mener nu stadig, at man bør ringe til dem. Det er så nemt at
ignorere nogle mails, hvorimod det er meget vanskeligere at undvige, når
man har personen i røret.
| |
Jakob Nielsen (24-11-2004)
| Kommentar Fra : Jakob Nielsen |
Dato : 24-11-04 16:11 |
|
>Jeg mener nu stadig, at man bør ringe til dem. Det er så nemt at ignorere
>nogle mails, hvorimod det er meget vanskeligere at undvige, når man har
>personen i røret.
Det er da rigtigt at det er nemmere at ignorere mails. Jeg har nu tidligere
mødt kundeservice hos en isp som var lige så gode til at ignorere folk i
telefonen.
Grunden til at jeg foretrækker at skriver er
1: jeg kan udtrykke mig præcist og 100% korrekt
2: jeg kan nemt dokumentere "samtalen"
| |
ronnie gasseholm (24-11-2004)
| Kommentar Fra : ronnie gasseholm |
Dato : 24-11-04 18:56 |
|
Hvem er forhandleren ?
| |
|
|