Mængderabat
Fra : Esben Tærsker

Dato : 23-11-04 20:41

Hejsa...

Jeg har hørt, at der skulle være en bestemmelse, som siger at hvis en
mæængderabat først er udløst, skal den gælde enkeltvis for de
efterfølgende varer.

Altså:
Brugsen har 3 liter cacao på tilbud til 15 kr. Stykpris 7 kr.
Jeg køber 4 liter cacao, og mener at prisen skal være 15+5=20 kr.
Kassedamen mente imidlertid at jeg skulle betale 15+7=22 kr.

Handler man i Bilka eller andre lignende steder med fuldautomatiske
kasseapparater giver de uden bøvl mængderabatten, så jeg mener jo jeg
har en god sag. Spørgsmåler er så blot om det er Bilka der har en sådan
politik eller om det rent faktisk er lov.

Et link til lovteksten ville være rart, så jeg kan have en lille
udskrift med i Brugsen i morgen...:)

/Esben

Fra : "Erik Andersen

Dato : 23-11-04 20:43

"Esben Tærsker" <esben@[fjernes]essers.dk> wrote in message
> [...]
> politik eller om det rent faktisk er lov.
>
> Et link til lovteksten ville være rart, så jeg kan have en lille udskrift

Køb bogen "Get a Life", lader vist til du har en del fritid....

Fra : Jesper Laursen

Dato : 23-11-04 21:46

"Erik Andersen <CEO uk2.net, WebHosting A/S>" <teamea@mailme.dk> wrote in
message news:1101239040.713692@www.webhosting.dk...

> "Esben Tærsker" <esben@[fjernes]essers.dk> wrote in message

> Køb bogen "Get a Life", lader vist til du har en del fritid....

Det samme kan vist sige om een som dig, der virkelig har noget sagligt at
sige.
Hold da helt k....

Fra : Esben Tærsker

Dato : 23-11-04 22:02

Erik Andersen <CEO uk2.net, WebHosting A/S> wrote:
> "Esben Tærsker" <esben@[fjernes]essers.dk> wrote in message

> Køb bogen "Get a Life", lader vist til du har en del fritid....

Nu ved jeg godt de to kroner ikke vælter mit budget, men til tider sker
det, at der er andre tilbud, hvor der dels er mere at spare pr. vare og
dels skal flere stykker til at udløse rabatten. Så kan det jo trods alt
godt løbe op...

/Esben

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 23-11-04 22:09

"Erik Andersen <CEO uk2.net, WebHosting A/S>" <teamea@mailme.dk> wrote in
message news:1101239040.713692@www.webhosting.dk...

> Køb bogen "Get a Life", lader vist til du har en del fritid....

i mellemtiden kunne du jo så prøve at læse fundatsen for denne gruppe, eller
bare undlade at sende OT svar

Peter

Fra : Verner

Dato : 23-11-04 22:53

On Tue, 23 Nov 2004 19:42:59 -0000, "Erik Andersen <CEO uk2.net,
WebHosting A/S>" <teamea@mailme.dk> wrote:

>Køb bogen "Get a Life", lader vist til du har en del fritid....

Kom dog med noget begavet, eller luk hornet Karl Smart !

Verner

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-11-04 11:34

"Erik Andersen " wrote:

> Køb bogen "Get a Life", lader vist til du har en del fritid....

Er der jura i den bog?

Læs fundatsen/OSSen for dk.videnskab.jura. Helt gratis.

mvh

Carsten Riis

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 23-11-04 20:46

"Esben Tærsker" skrev 23.11.2004 20:41:

> Jeg har hørt, at der skulle være en bestemmelse, som siger at hvis en
> mæængderabat først er udløst, skal den gælde enkeltvis for de
> efterfølgende varer.

Det passer ikke.

> [...]
> har en god sag. Spørgsmåler er så blot om det er Bilka der har en sådan
> politik eller om det rent faktisk er lov.

Det er en politik Bilka (og mange andre har) men det er IKKE lov.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Jeppe Leth Nielsen

Dato : 23-11-04 22:12

Jeg forstår dig godt, der er jo ikke nogen grund til at betale for meget for
varerne.

Det er imidlertidigt op til butikken selv, om de vil vælge om de vil give
disse former for rabatter eller ej.

Jeg kan fortælle dig at alle butikkerne i Dansk Supermarkeds Gruppen yder
denne rabat, og så ved jeg også at Kvickly gør det.

Fra : Jesper Laursen

Dato : 23-11-04 23:02

"Jeppe Leth Nielsen" <jeppe_leth@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Jeg kan fortælle dig at alle butikkerne i Dansk Supermarkeds Gruppen yder
> denne rabat, og så ved jeg også at Kvickly gør det.

Jeg er faktisk overbevist om, at det skyldes præcis den form for
baggrunds-edb, som de nævnte kæder anvender. Er selv i et supermarked, hvor
der anvendes et system, der hedder OpenViking. Det har samme funktion. Vi
har dog ikke mulighed for at ændre det.

Fra : Esben Tærsker

Dato : 23-11-04 23:58

Jeppe Leth Nielsen wrote:
> [...]
>
> Jeg kan fortælle dig at alle butikkerne i Dansk Supermarkeds Gruppen yder
> denne rabat, og så ved jeg også at Kvickly gør det.

Tak for svarene og den moralske opbakning. Jeg må så vist blot
konstatere at Dagli'Brugsen i Skovlund ikke giver sådan en rabat...:(

/Esben

Fra : Jan Pedersen

Dato : 24-11-04 00:26

Esben Tærsker wrote:

:: Tak for svarene og den moralske opbakning. Jeg må så vist blot
:: konstatere at Dagli'Brugsen i Skovlund ikke giver sådan en rabat...:(

Det er fordi de køre med de gamle NCR kasser (kan ikke huske model nummret)
og de kan ikke det trick... Langt de fleste Coop butikker benytter IBM eller
Omrun der kan det...

Men inden for det næste årstid skal alle Coops butikker udstyres med nye
moderne NCR kasser

--
Jan Pedersen
cuk@cuk.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 24-11-04 10:59

Jan Pedersen wrote:

> Det er fordi de køre med de gamle NCR kasser (kan ikke huske model
> nummret) og de kan ikke det trick... Langt de fleste Coop butikker
> benytter IBM eller Omrun der kan det...

Hvad er det du siger? At nogle af butikkerne giver en rabat som andre ikke
giver og at det er kasseapparaternes skyld? Det har jeg svært ved at tro.

David

Fra : Jesper Laursen

Dato : 24-11-04 11:05

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> wrote in message

> Hvad er det du siger? At nogle af butikkerne giver en rabat som andre ikke
> giver og at det er kasseapparaternes skyld? Det har jeg svært ved at tro.
>
> David

Jeg tror, den er god nok.
Der hvor jeg arbejder, har vi ikke muligheden for at gøre det anderledes.

Fra : Esben Tærsker

Dato : 24-11-04 18:46

Jan Pedersen wrote:
> [...]
> Omrun der kan det...
>
> Men inden for det næste årstid skal alle Coops butikker udstyres med nye

Ja, det er rigtigt. Jeg skal vist endda selv lave mange af dem...:) Men
det er vist lidt off topic nu.

/Esben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-11-04 23:21

> [...]

>har en god sag. Spørgsmåler er så blot om det er Bilka der har en sådan
>politik eller om det rent faktisk er lov.

Det er ikke lov.

Underligt nok har netop Bilka ført en sag for at få lov til kun
at sælge et begrænset mængde med rabat og så tage fuld pris for
yderligere eksemplarer, og dommen slog fast at det var i orden.
Den kaldes populært "Bilkadommen".

--
Bertel

Fra : Esben Tærsker

Dato : 24-11-04 00:35

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> at sælge et begrænset mængde med rabat og så tage fuld pris for
> yderligere eksemplarer, og dommen slog fast at det var i orden.

Ja, okay - det er så vist lidt anderledes. Så vidt jeg kan regne ud, er
det når de sælger eksempelvis "en kasse Carlsberg/Tuborg øl for 89,- kr
dog max 3 kasser pr. kunde. Ved køb herover er prisen 129,- kr pr. kasse."
Så er der vel nærmest tale om mængde-prisforøgelse.

/Esben

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-11-04 03:04

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote in

> [...]
> at sælge et begrænset mængde med rabat og så tage fuld pris for
> yderligere eksemplarer, og dommen slog fast at det var i orden.

Nu var det vel ikke Bilka der "førte sagen", de var vel den anklagede
part i sagen ?

"Alot of people may not know this but I happen to be quite famous"

Fra : Per Christoffersen

Dato : 24-11-04 11:09

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote in

> Nu var det vel ikke Bilka der "førte sagen", de var vel den anklagede
> part i sagen ?

Det kan være en strid om ord, hvem der førte sagen.
(De har ihvertfald haft en advokat til at føre sagen for sig).

Sagens gang har været, at Forbrugerombudsmanden har bedt BIlka om at ophøre
med mængdebegrænsningen på rabat varer. Bilka har nægtet, og ment, at de har
været på lovlig grund. For at få en afklaring er sagen sendt i retten med en
indstævning fra Forbrugerombudsmanden. og her vandt Bilka.

Der er tale om en civil sag, og Bilka har derfor aldrig været anklaget.
Begrebet kan ikke anvendes på civile sgaer, hvor det drejer sig om afklaring
af en tvist.

/Per

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-11-04 19:34

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in

> [...]

> Der er tale om en civil sag, og Bilka har derfor aldrig været
> anklaget. Begrebet kan ikke anvendes på civile sgaer, hvor det

Well, det jeg mente var egentlig at det jo ikke var Bilka der
sagsøgte forbrugerombudsmanden men omvendt - var nok ikke lige helt
tydeligt ud fra det jeg skrev :)

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/

Fra : David T. Metz

Dato : 24-11-04 10:58

Bertel Lund Hansen wrote:

> Underligt nok har netop Bilka ført en sag for at få lov til kun
> at sælge et begrænset mængde med rabat

Men det har intet med sagen her at gøre. Kunden er ikke nægtet den skiltede
rabat. Kunden er nægtet rabat ud over den der skiltedes med. Det turde være
indlysende at man ikke er forpligtet til at yde en rabat man ikke lover.

David

Fra : bem

Dato : 29-11-04 00:13

David T. Metz wrote:

> [...]
> skiltede rabat. Kunden er nægtet rabat ud over den der skiltedes med.
> Det turde være indlysende at man ikke er forpligtet til at yde en

Det synes jeg nu ikke er helt så indlysende. Det kaldes mængde rabat, og
derfor synes jeg ikke, at det er indlysende, at man ikke får rabatten for 2
af varerne hvis man køber 5 stk. - altså 2 *flere* end der skal til for at
udløse mængderabat.
Hvor ligger det logiske i, at man får mængde rabat for 6, 9, 12 stk, osv,
men ikke samme rabat for 7, 11, 14? Hvis man køber 19 stk, har man så købt 1
x 3 + 8 x 2, som kun udløser rabat for de 3 stk? Og hvem bestemmer
regnestykket, når der ikke specifikt er lovet rabat ud over ved køb af
præcis 3 stk.?

/Bo

Fra : David T. Metz

Dato : 29-11-04 09:44

bem wrote:

> [...]
> og derfor synes jeg ikke, at det er indlysende, at man ikke får
> rabatten for 2 af varerne hvis man køber 5 stk. - altså 2 *flere* end

Hvad? Du spekulerer vist her. Det afgørende er hvad der står på skiltet,
ikke om vi to evt. kan blive enige om at kalde det "mængderabat". Desuagtet
er det stadig indlysende at det ikke har noget at gøre med Bilka-sagen.

> Hvor ligger det logiske i, at man får mængde rabat for 6, 9, 12 stk,
> osv, men ikke samme rabat for 7, 11, 14?

Logik har heller ikke noget med sagen at gøre. Fx har jeg adskillige gange
oplevet at tre enkeltpakker er billigere end en sampak med 3 stk. af
identiske produkter. Sådan er der så meget - butikken vælger selv hvilke
tilbud den vil give (inden for lovens rammer).

> Hvis man køber 19 stk, har
> man så købt 1 x 3 + 8 x 2, som kun udløser rabat for de 3 stk?

Det kunne gøres til et aftalespørgsmål, men som regel behøver man ikke gøre
det store ud af at eksplicitere det. Jeg har dog oplevet at måtte forklare
det hos min bager, hvor det var en ung medhjælp der stod for sammenregningen
og ikke et automatisk kassesystem.

> Og
> hvem bestemmer regnestykket, når der ikke specifikt er lovet rabat ud
> over ved køb af præcis 3 stk.?

Der er lovet rabat ud over de præcis tre stk. Der er nemlig lovet rabat ved
hver 3 stk idet en mængdebegrænsing ellers skal angives, jf. Bilka-dommen
(så blev den lidt relevant alligevel).

David