Befordringsfradrag - ekstraordinært lange ~
Fra : anders majland

Dato : 23-11-04 19:59

Jeg har netop erfaret at "fradrag kun kan opnås for en befordring, der rent
faktisk har fundet sted"

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=204588&vID=0

Det er i ovenstående dom ikke et spørgsmål om medarbejderen rent faktisk har
været på arbejde, men om han kan dokumentere at have befordret sig frem og
tilbage (istedet for at overnatte i nærheden)

Jeg var hidtil af den opfattelse at ligningsloven gav mulighed for et
fradrag for befordring mellem skatteyderens sædvanlige bopæl og
arbejdsplads. Ligegyldigt om man indimellem vælger et andet udgangspunkt
(typisk f.eks at køre fra sommerhus eller lign.)

Jeg har selv ~200km til arbejde og er typisk på arbejdspladsen 3 på hinanden
følgende dage ad gangen. Pga af den store afstand og lange arbejdsdage
vælger jeg oftest at overnatte i nærheden af arbejdspladsen (Udgifterne til
overnatning
afholder jeg selv.)

Af dommen kan jeg så se at jeg "kun" har ret til fradrag for befordring for
de faktisk kørte km (plus dokumenterede udgifter til færge).

Er der muligheder for at udgiften til logi kan fratrækkes efter
"Ligningsloven § 9. Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for
lønmodtagere fradrages udgifter i
forbindelse med udførelsen af det indtægtsgivende arbejde i det omfang, de
samlede fradragsberettigede udgifter overstiger et grundbeløb på 3.000 kr. "
Evt med satserne fra § 9A.

Hvis min arbejdsgiver valgte at betale for mit logi - vil det så være
skattepligtigt for mig ?

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk - Arbejdramt i kbh

Fra : Anders Andersen

Dato : 30-11-04 21:13

Hej.

Er du midlertidig arbejdssted, der hvor du arbejder nu ?

meddelelse news:41a38885$0$84112$14726298@news.sunsite.dk...

"

Fra : anders majland

Dato : 01-12-04 09:51

> Er du midlertidig arbejdssted, der hvor du arbejder nu ?

Desværre ikke fysisk, men der er en åbning mhs til projekter. Men jeg har
spurgt skattevæsenet om muligheden for fradrag efter følgende
Citat:"ligningsloven § 9 A Stk. 5

Et arbejdssted, jf. stk. 1, kan ved anvendelsen af standardsatserne i stk.
2, nr. 1-3, og stk. 4 højst anses for midlertidigt i de første 12 måneder.
En ny 12-månedersperiode påbegyndes, når der foretages et
arbejdsstedsskifte. Et arbejdsstedsskifte anses for foretaget, ....

2) når der skiftes til et andet arbejdsprojekt"

/Anders Majland