Skattejura - vedr. aktier som
Fra : Ole Hansen

Dato : 23-11-04 18:12

Hej Alle !

Jeg har solgt nogle aktier, som var noteret på Dansk OTC-børs i
Horsens. (Bridge Ventures Fund II). Nu siger skattevæsenet at jeg skal
beskattes af fortjenesten, idet der var tale om UNOTEREDE aktier.

Dette kunne jeg ikke forstå, idet Dansk OTC jo også er en børs. Så jeg
skrev til skattevæsenet og sagde, at jeg ikke kunne forstå at det var
UNOTEREDE AKTIER. Jeg bad dem dokumentere deres påstand.

Idag har jeg så fået et brev retur fra dem, uden dokumentation, men
med følgende ordlyd:

Citat...

Dansk OTC-børs er danmarks eneste handelsplads for aktier, som IKKE er
noteret på Københavns fondsbørs. Bridge Ventures Fund II er IKKE
noteret på Københavns fondsbørs, og er derfor unoterede, og IKKE
børsnoterede.

citat slut...

Skattevæsenet skriver, at jeg kan klage til skatteankenævnet, hvis jeg
er utilfreds med deres afgørelse.

Hvad skal jeg gøre ??? En børs er åbenbart ikke altid en børs, eller
hvad ???

Er der nogen som kender til lignende fortilfælde, eller er der nogle
konkrete lovparagraffer som behandler emnet ???

Hvis der er nogle som har viden om emnet hører jeg gerne fra jer.

Med venlig hilsen
Ole

Fra : Poul Christensen

Dato : 23-11-04 19:15

ohahaahr@hotmail.com (Ole Hansen) wrote in

> [...]
> konkrete lovparagraffer som behandler emnet ???
>
> Hvis der er nogle som har viden om emnet hører jeg gerne fra jer.

Definitionen på børsnoterede aktier findes i aktieavancebeskatningslovens §
4, se
http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2004/0097429.htm

Poul C
poulchr03@ofir .dk

Fra : Ole Hansen

Dato : 24-11-04 07:46

Poul Christensen <poulchr03@ofir-dk.invalid> wrote in message news:<Xns95AAC3C16E11Cpoulchr03ofirdk@130.133.1.4>...
> ohahaahr@hotmail.com (Ole Hansen) wrote in

> Definitionen på børsnoterede aktier findes i aktieavancebeskatningslovens §
> 4, se
> http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2004/0097429.htm

Nu har jeg fundet ovenstående paragraf, som siger:

Citat...
"Ved børsnoterede aktier forstås aktier, som er noteret på en
fondsbørs i et land inden for EU/EØS eller på en børs, der er medlem
eller associeret medlem af Federation Internationale des Bourses de
Valeurs (FIBV).
Citat slut...

Men hvad er så forskellen på en FONDSbørs, og OTC's børs ??? Og er der
nogen som ved, om Dansk OTC er "Medlem eller associeret medlem af

Fra : Henning Makholm

Dato : 24-11-04 16:29

Scripsit ohahaahr@hotmail.com (Ole Hansen)
> Poul Christensen <poulchr03@ofir-dk.invalid> wrote

> Men hvad er så forskellen på en FONDSbørs, og OTC's børs ???

En fondsbørs har Finanstilsynets tilladelse til at drive
børsvirksomhed, og er underlagt særlige regler der skal sikre
gennemsigtighed med videre.

Lov om værdipapirhandel m.v. §16 stk 3 ff.

--
Henning Makholm "We will discuss your youth another time."

Fra : BEKA

Dato : 27-11-04 11:12

"Ole Hansen" <ohahaahr@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> nogen som ved, om Dansk OTC er "Medlem eller associeret medlem af
> Federation Internationale des Bourses de Valeurs (FIBV)" ???

Jeg skal ikek udgi mig for at vide særligt meget om dette emne, men generelt
er det et ukendt fænomen at offentligt ansatte dokumenterer hvad de
siger/påstår. (muligvis sidder de med en intern liste over hvad der er
noteret på KBH FB uden at tage højde for andet)
Dette er ganske klart i og med deres aldeles mangelfulde svar ifølge dit
citat, her nedenunder.

Dit Citat...fra skatteforvaltningen:

[...]

Det skulle da være til at finde ud af om OTC enten er 1) noteret på en
fondsbørs i et EU/EØS land eller 2) medlem eller associeret medlem af FIBV.

I alle tilfælde vend tilbage til skatteforv. og forklar dem hvad loven
siger, for det har de åbenbart ikke forstand på.

Det ville være interessant at vide hvad der skete i denn e sag!!!

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-11-04 01:58

Scripsit "BEKA" <hansen0X4@Xeunet.yu>
> [...]

> noteret på Københavns fondsbørs. Bridge Ventures Fund II er IKKE
> noteret på Københavns fondsbørs, og er derfor unoterede, og IKKE

Det eneste underlige ved det svar er første sætning, som snarere
ligner et markedsføringsudsagn fra Dansk OTC end et faktisk forhold
som er relevant for sagen. (Man bemærker imidlertid at Dansk OTC på
sit eget websted omhyggeligt undlader at betegne sig som en børs).

> Det skulle da være til at finde ud af om OTC enten er 1) noteret på en
> fondsbørs i et EU/EØS land eller 2) medlem eller associeret medlem af FIBV.

Det skulle være til at se med et halvt øje at (2) ikke er tilfældet.

> I alle tilfælde vend tilbage til skatteforv. og forklar dem hvad loven
> siger, for det har de åbenbart ikke forstand på.

De synes at have fin forstand på det.

--
Henning Makholm "... popping pussies into pies
Wouldn't do in my shop

Fra : BEKA

Dato : 28-11-04 16:55

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message

> De synes at have fin forstand på det.

Måske?!
I så fald burde de jo nok have oplyst mere korrekt end tilfælde var.

Fra : Poul Christensen

Dato : 28-11-04 18:24

"BEKA" <hansen0X4@Xeunet.yu> wrote in news:cocse9$f1f$1@news.eunet.yu:

> "Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message

> Måske?!
> I så fald burde de jo nok have oplyst mere korrekt end tilfælde var.

Jeg ser ikke noget ukorrekt i deres brev.
Hvad mener du, der ikke er korrekt i ders brev.

Poul C
poulchr03@ofir .dk

Fra : BEKA

Dato : 28-11-04 18:50

> Jeg ser ikke noget ukorrekt i deres brev.
> Hvad mener du, der ikke er korrekt i ders brev.

Lad os så sige...ufuldstændige oplysninger ifølge LBK nr 974 af 21/09/2004
§4 stk2

Fra : Poul Christensen

Dato : 27-11-04 23:06

> [...]

> nogen som ved, om Dansk OTC er "Medlem eller associeret medlem af
> Federation Internationale des Bourses de Valeurs (FIBV)" ???

OTC er en helt privat markedsplads uden noget off tilsyn og er ikke medlem
if FIBV, jf deres medlemsliste på:
http://www.fibv.com/WFE/home.asp?action=document&menu=8

I øvrigt havde jeg selv aktier i Bridge Ventures II. Jeg mener, at de
oplysninger om skatteforholdene for aktierne som skatteforvaltningen
har givet dig svarer helt til oplysninger som er sendt ud fra likvidator af
selskabet. Jeg har ikke været i tvilv om at gevinsten var skattepligtig,
dog kun med 28 pct.s skat for mit vedkommende

Poul C
poulchr03@ofir .dk