Beskatning af Svensk forsikringsudbetaling~
Fra : Peter Hansson \(7950~

Dato : 20-11-04 09:37

Hej.

Brormand modtager en udbetaling på brutto 65000kr./årligt fra en svensk
pensionsforsikring han havde i forbindelse med arbejde/fagforening i
Sverige.

Han er nu på laveste invalidepension (før den nye reform).

Problemet er, at de 65000kr. figurerer på hans forskudsopgørelse med et
fulde beløb, men han modtager kun ca. det halve d.v.s. ca. 32500kr./årligt
fra Sverige i månedsvise udbetalinger.

Han skal vel ikke betale skat både i Sverige og Danmark?

Der bliver desuden opkrævet arbejdsmarkedsbidrag af det fulde beløb. Er der
korrekt at gøre dette?

Håber på lidt vejledning/links. Jeg er ikke helt stiv i skatteret m.v.

PH

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 20-11-04 17:50

Peter Hansson (7950) skrev sålydende:

> [...]
> Er der korrekt at gøre dette?
>
> Håber på lidt vejledning/links. Jeg er ikke helt stiv i skatteret m.v.

Artikel 18, stk. 1, i dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem de nordiske
lande (lov nr. 190 af 12. marts 1997) fastslår princippet:

"Pension m.m. 1. Pension og livrente, som udbetales fra en kontraherende
stat, og udbetaling fra en kontraherende stat i henhold til
sociallovgivningen i denne stat til en person, der er hjemmehørende i en
anden kontraherende stat, kan kun beskattes i den førstnævnte stat."

I klartekst betyder det, at ydelsen kun skal beskattes i Sverige.

Ved henvendelse til kommunens skatteforvaltning kan din bror få reguleret
sin forskudsopgørelse.

høa

Fra : Peter Hansson \(7950~

Dato : 20-11-04 20:40

"Hugo Østergaard-Andersen" <SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:419f75c0$0$173$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> anden kontraherende stat, kan kun beskattes i den førstnævnte stat."
>
> I klartekst betyder det, at ydelsen kun skal beskattes i Sverige.

Mange tak for det. Selvom man godt havde det på fornemmeren er det rart at
få det verificeret.

PH