/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Taxakørsel og betaling med store sedler
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 19-11-04 06:59

Hej alle!

Der kom et spørgsmål og nogle svar i forbrugergruppen, men jeg
vil gerne vide hvad der gælder.

==== Spørgsmålet ====
Her er historien:
En af mine venner skulle køres hjem fra sygehuset.
Alt går godt indtil der skal betales, han havde kun en 500
seddel, og turen kostede 63 kr. Chaufføren kunne ikke veksle så
de måtte køre til nærmeste tankstation. Da de nåede hjem til
bopælen igen, kostede turen nu 110 kr. Er det rimeligt? Skal
Chaufføren ikke sørge for at have byttepenge? Hvad siger loven?
========

Og plukket fra ét af svarene:

==== Et svar (fra en taxachauffør) ====
Taget fra www.4x35.dk
Desværre udsættes vore førere af og til for lidt af hvert;
kunder, der stikker af fra betalingen eller sågar truende
passagerer og overfald. Vi prøver derfor at begrænse mængden af
kontanter i vognene. Derfor kan De ikke altid forvente, at en
fører kan give tilbage på store pengesedler. Han bør altid kunne
give tilbage på nærmeste større seddel, men er den større og han
ikke kan give tilbage, må De acceptere, at taxameteret tæller,
mens De kører til nærmeste vekselsted og veksler eller hæver
kontanter. Afbryder De kørslen for at gå ind og hente noget, må
De også have forståelse for, at føreren måtte ønske betaling
eller deponering af penge eller pant, før De forlader vognen.
========

Foreligger der en gyldig aftale om at man skal betale for kørsel
efter penge? Jeg har f.eks. aldrig i mit 56-årige liv vidst at
man kunne blive udsat for sådan et krav, og jeg har aldrig fået
det oplyst ved indstigning i nogen taxa.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

 
 
Peter Lykkegaard (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 19-11-04 08:19

"Bertel Lund Hansen" wrote

> Skal Chaufføren ikke sørge for at have byttepenge? Hvad siger loven?

Hvis du kører med det offentlige så nærmere reglen end undtagelsen at man
skal have (næsten) lige penge
Det er sjældent at du kan købe et klippekort til fx 90 og betale med 500
Og ifølge reglementet så er chaufføren ikke pligtig til at give tilbage på
store sedler

Fx fra HUR salgs og betalingsforhold

<Quote>
I busser, skal chaufføren kunne give tilbage på nærmeste antal hundrede
kroner. Men hav gerne lige penge, når du køber billet i bussen.

Chaufføren har ikke pligt til at modtage udenlandsk/international valuta.
</Quote>
http://trafikinfo.hur.dk/02CC46E5-7893-4572-9A31-AB06D8D7351C.W5Doc#salgsogbetalingsforhold



- Peter





Bertel Lund Hansen (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 19-11-04 10:24

Peter Lykkegaard skrev:

>Hvis du kører med det offentlige så nærmere reglen end undtagelsen at man
>skal have (næsten) lige penge

Det er selvfølgelig rigtigt. Men mit primære spørgsmål er om man
er nødt til at betale ekstra hvis man kun har store sedler med.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

kjaer (19-11-2004)
Kommentar
Fra : kjaer


Dato : 19-11-04 22:36


"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:brerp0l2es75kicn1484ptbbjf73uctj42@news.stofanet.dk...
> Peter Lykkegaard skrev:
>
> >Hvis du kører med det offentlige så nærmere reglen end undtagelsen at man
> >skal have (næsten) lige penge
>
> Det er selvfølgelig rigtigt. Men mit primære spørgsmål er om man
> er nødt til at betale ekstra hvis man kun har store sedler med.
>
Skulle chaufføren da køre gratis!!! Daglønnen skal da tjenes i
arbejdstiden, hvis man havde sagt: jeg håber du kan veksle 500.kr. så havde
de nok stoppet et sted på vejen, uden at det kostede noget særligt.
Det må da være rimeligt at kunden betaler for den tid han beslaglægger
vognen.



Henning Sørensen (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Henning Sørensen


Dato : 20-11-04 09:28

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:brerp0l2es75kicn1484ptbbjf73uctj42@news.stofanet.dk...
> Peter Lykkegaard skrev:
>
>>Hvis du kører med det offentlige så nærmere reglen end undtagelsen at man
>>skal have (næsten) lige penge
>
> Det er selvfølgelig rigtigt. Men mit primære spørgsmål er om man
> er nødt til at betale ekstra hvis man kun har store sedler med.
>
> --
> Bertel
Uden at være helt sikker, så mener jeg faktisk at en taxi chauffør kan lave
kørslen på "efterbetaling" - så man kan få tilsendt et girokort, dette er
hvad jeg er blevet fortalt af en _tidligere_ taxi chauffør - det kan evt
også afhænge af vogmanden ?
Men der er måske en taxi-driver med i gruppen ?

/Henning



Ivar Madsen (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 20-11-04 10:00

Henning Sørensen wrote:

> Uden at være helt sikker, så mener jeg faktisk at en taxi chauffør kan
> lave kørslen på "efterbetaling" - så man kan få tilsendt et girokort,
> dette er hvad jeg er blevet fortalt af en tidligere taxi chauffør - det
> kan evt også afhænge af vogmanden ?

Nej, alt taxi kørsel er med kontant betaling ved turens afslutning, slut
prut finale.

Der findes så flere former for betaling,
1. Kontanter
2. Check
3. Dankort (og andre former for betalingskort som vognen tager imod)
4. Taxicheks udstet af centraler vognens central cleare med.
5. Konto kørsel, denne skal ALTID bestilles over centralen.

Det er KUNDENS pligt at sikre sig at kunne betale for turen, kan kunden ikke
betale, så er det bedrageri, jeg har selv fået en dømt halvt års betinget
fængsel for en (udaf 5-6 ture) hun ikke kunne betale for.

Spørgsmålet her i tråden er så, hvad kan man som kunde forvente at
chaufføren kan give tilbage. Hvis turen koster 50 kroner, så kan man med
rimlighed forvente at chaufføren kan give tilbage på 100,00 man kan IMHO
også med rimelighed forvente at chaufføren kan give tilbage på 200,00, men
IMHO ikke på 500,00.
IMO er det chaufførens pligt at sikre sig at han kan give kunden tilbage på
rimelige beløb, kan han ikke det, så skal han sikre sig inden turens start
at kunden kan betale med lige penge.

> Men der er måske en taxi-driver med i gruppen ?

Jeg er ikke, men har været.

--
Med venlig hilsen

Ivar Madsen

BEKA (20-11-2004)
Kommentar
Fra : BEKA


Dato : 20-11-04 16:22

"Ivar Madsen" <spam.news.cc@milli.dk> wrote in message
news:2218497.oh9PfCTchg@milli.dk...
>
> Nej, alt taxi kørsel er med kontant betaling ved turens afslutning, slut
> prut finale.
>

Som regel, ja.

>
> Det er KUNDENS pligt at sikre sig at kunne betale for turen, kan kunden
ikke
> betale, så er det bedrageri,

Ganske enkelt, tyveri.

> jeg har selv fået en dømt halvt års betinget
> fængsel for en (udaf 5-6 ture) hun ikke kunne betale for.
>
> Spørgsmålet her i tråden er så, hvad kan man som kunde forvente at
> chaufføren kan give tilbage. Hvis turen koster 50 kroner, så kan man med
> rimlighed forvente at chaufføren kan give tilbage på 100,00 man kan IMHO
> også med rimelighed forvente at chaufføren kan give tilbage på 200,00, men
> IMHO ikke på 500,00.
> IMO er det chaufførens pligt at sikre sig at han kan give kunden tilbage

> rimelige beløb, kan han ikke det, så skal han sikre sig inden turens start
> at kunden kan betale med lige penge.
>
Så skal da chauf til at unspørge sine kunder noget mere!
Nu modsiger du dig selv lidt i det foregående. Hvorfor skal 'man' ikke
forvente at chaufføren skal kunne gi tilbage på en større seddel når det
også er chaufføren pligt at sikre sig disse ting inden turens start. Du
siger da 2 paragraffer oppe at det - ubetinget - er kundens pligt at betale.

Fot mig synes det ganske klart at det er kunden der alene er ansvarlig for
at betale, dvs også pligtig til oplyse ved/inden turens start hvis en seddel
er urimelig stor i forhold til kørselsprisen. Men dette rimelighedsforhold
er altid en vurdering, og der mig bekendt ikke nogen konkret regel for det.
Egentlig så var taxamandens svar i trådstarten ganske god.

> > Men der er måske en taxi-driver med i gruppen ?
>




Ivar Madsen (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 20-11-04 17:12

BEKA wrote:

>> Nej, alt taxi kørsel er med kontant betaling ved turens afslutning, slut
>> prut finale.
> Som regel, ja.

Hvor mener du at betalingen ikke skal fortages ved turens afslutning?
Altså bortset fra når chaufføren kræver det på forhånd, f.eks. ved længer
ture, fastpris ture osv.

>> Det er KUNDENS pligt at sikre sig at kunne betale for turen, kan kunden
> ikke
>> betale, så er det bedrageri,
> Ganske enkelt, tyveri.

Bedrageri.

> Nu modsiger du dig selv lidt i det foregående. Hvorfor skal 'man' ikke
> forvente at chaufføren skal kunne gi tilbage på en større seddel når det
> også er chaufføren pligt at sikre sig disse ting inden turens start. Du
> siger da 2 paragraffer oppe at det - ubetinget - er kundens pligt at
> betale.

Det er chaufførens pligt at sikre sig at han kan give tilbage på rimelige
beløb, det nytter ikke at han køre en tur til 153,00 og så ikke kan give
tilbage på en 200 lap.

Det er kundens pligt hvis han kun har en tusse, og vil køre en tur til
153,00 at sikre sig at chaufføren kan give tilbage.

Hvorfor mener du det er en selvmodsigelse?

> Fot mig synes det ganske klart at det er kunden der alene er ansvarlig for
> at betale, dvs også pligtig til oplyse ved/inden turens start hvis en
> seddel er urimelig stor i forhold til kørselsprisen.

Enig.

> Men dette
> rimelighedsforhold er altid en vurdering, og der mig bekendt ikke nogen
> konkret regel for det.

Enig, og jeg kender heller ikke til nogen regel.


--
Med venlig hilsen

Ivar Madsen

BEKA (20-11-2004)
Kommentar
Fra : BEKA


Dato : 20-11-04 22:19


"Ivar Madsen" <spam.news.cc@milli.dk> wrote in message
news:1585013.MY7ktgNMTt@milli.dk...
> BEKA wrote:
>
> >> Nej, alt taxi kørsel er med kontant betaling ved turens afslutning,
slut
> >> prut finale.
> > Som regel, ja.
>
> Hvor mener du at betalingen ikke skal fortages ved turens afslutning?
> Altså bortset fra når chaufføren kræver det på forhånd, f.eks. ved længer
> ture, fastpris ture osv.
>
Der KAN være situationer (som du selv nævner) hvor andre aftaler gælder, og
jeg har da kendskab til at girokort er blevet anvendt - måske i forbindelse
med panttagning elelr jeg ved ikke havd. En taxavognmand er da også fri til
at lægge den kurs han ønsker - sålænge han afregner med sine kreditorer til
tiden. Men helt klart regelen er betaling ved turens slut.

klip
>
> Hvorfor mener du det er en selvmodsigelse?
>
Det kan være jeg misforstod dig i hvad du skrev i din forrige mail.
Beklager.

Quotes:
"Det er KUNDENS pligt at sikre sig at kunne betale for turen..."

"IMO er det chaufførens pligt at sikre sig at han kan give kunden tilbage på
rimelige beløb, kan han ikke det, så skal han sikre sig inden turens start
at kunden kan betale med lige penge."






Ivar Madsen (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 20-11-04 23:30

BEKA wrote:

>> Hvor mener du at betalingen ikke skal fortages ved turens afslutning?
>> Altså bortset fra når chaufføren kræver det på forhånd, f.eks. ved længer
>> ture, fastpris ture osv.
> Der KAN være situationer (som du selv nævner) hvor andre aftaler gælder,
> og jeg har da kendskab til at girokort er blevet anvendt - måske i
> forbindelse med panttagning elelr jeg ved ikke havd.

Hvis en kunde ikke kan betale for turen, så kan man jo blive nødsaget til at
sikre sig hvem kunden er, og give kunden mulighed for at betale sener,
f.eks. ved giro/bank overførsel. Jeg har da også nogle gange været nødsaget
til at udlevere mit girokontonummer, så kunden kunne betale sener, og kun
enkelte gange har det givet problemmer, altså lige bortset fra hende der
blev dømt halvtårs fængsel (desvære kun betinget) men det var også omkring
1.400,00 for mit vedkommende, og de andre 5-6 chaufføre havde ligende
beløb.
Den ene der ikke var så villig til at betale pr. giro heller, ringede jeg
til og fik konen nogle gange inden jeg traf manden, han betalte stadig
ikke, så næstegang jeg traf ham ved telefonen, så fik han 3 dage, og ellers
kunne jeg jo godt fortælle konen hvorfor jeg blev ved med at ringe, pengene
falt, hun måtte sikkert ikke vide at jeg havde samlet ham op ved en
stripbar

--
Med venlig hilsen

Ivar Madsen

David T. Metz (19-11-2004)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 19-11-04 10:35

Peter Lykkegaard kalligraferede, i news:305l3sF2sc6g0U1@uni-berlin.de

> Det er sjældent at du kan købe et klippekort til fx 90

> Fx fra HUR salgs og betalingsforhold

Man kan slet ikke købe klippekort i HUR-busser, som det fremgår af dit link.

David




Peter Lykkegaard (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 19-11-04 10:48

"David T. Metz" wrote
> Peter Lykkegaard kalligraferede
>
>> Det er sjældent at du kan købe et klippekort til fx 90
>
>> Fx fra HUR salgs og betalingsforhold
>
> Man kan slet ikke købe klippekort i HUR-busser, som det fremgår af dit
> link.
>
Ja, ok

Jeg kan hos VAT, men jeg kunne ikke lige finde afsnittet mht store sedler
hos VAT så jeg kikkede hos HUR i stedet
De betingelser har eksisteret i mange år mht offentlig transport

DSB har lign salgsbetingelser hvis man køber billet i toget

- Peter



David T. Metz (19-11-2004)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 19-11-04 11:01

Peter Lykkegaard kalligraferede, i news:305tqfF2p7e4kU1@uni-berlin.de
> "David T. Metz" wrote

>> Man kan slet ikke købe klippekort i HUR-busser, som det fremgår af
>> dit link.

> Jeg kan hos VAT, men jeg kunne ikke lige finde afsnittet mht store
> sedler hos VAT så jeg kikkede hos HUR i stedet

Jeps, men det er lidt anderledes end taxakørsel kunne man hævde. Alle ved fx
at det højeste en enkeltperson kan betale i en HUR-bus er Kr 59,50.

David



Peter Lykkegaard (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 19-11-04 11:38

"David T. Metz" wrote

> Jeps, men det er lidt anderledes end taxakørsel kunne man hævde. Alle ved
> fx
> at det højeste en enkeltperson kan betale i en HUR-bus er Kr 59,50.
>
Jow, men dengang det hed HT og man kunne købe klippekort eller sågar i den
glade polettid, da var reglerne de samme

PS jeg viste ikke at man ikke kan købe klipperkort mere, men jeg heller ikke
det store behov for at fedte rundt med HUR - det er efter min tid

- Peter



Per Christoffersen (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 19-11-04 11:48


"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3060niF2ratt3U1@uni-berlin.de...
> "David T. Metz" wrote
>
>> Jeps, men det er lidt anderledes end taxakørsel kunne man hævde. Alle ved
>> fx
>> at det højeste en enkeltperson kan betale i en HUR-bus er Kr 59,50.
>>
> Jow, men dengang det hed HT og man kunne købe klippekort eller sågar i den
> glade polettid, da var reglerne de samme

Nej, det var de ikke.

De stramme regler for kontanter i HUR blev indført efter en række kedelige
tilfælde med overfald på buschauffører for omkring 2-3 år siden.

/Per



Peter Lykkegaard (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 19-11-04 11:54

"Per Christoffersen" wrote

>> Jow, men dengang det hed HT og man kunne købe klippekort eller sågar i
>> den glade polettid, da var reglerne de samme
>
> Nej, det var de ikke.

Reglerne vedr "Betaling med store sedler" var de samme

- Peter




Per Christoffersen (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 19-11-04 10:22


"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:dm2rp0djp4hkpgikdi5lsm0lca91a18gff@news.stofanet.dk...

> Foreligger der en gyldig aftale om at man skal betale for kørsel
> efter penge? Jeg har f.eks. aldrig i mit 56-årige liv vidst at
> man kunne blive udsat for sådan et krav, og jeg har aldrig fået
> det oplyst ved indstigning i nogen taxa.

Hvis jeg var vognmand ville jeg argumentere som følger:
"Der foreligger ihvertfald en aftale om at man skal betale for kørslen.
Dette må jo gælde, uanset hvor kørslen går hen, så længe det er efter
kundens direktiver.

Så kan man selvfølgelig stille spørgsmålet, om kørslen foregår efter kundens
direktiver, hvis det er for at hente penge et sted.
Det kan man da udmærket argumentere for, fordi det er kunden der skal sørge
for betalingen.

Der foreligger altså ikke nogen specifik aftale om det, men konsekvensen af
kørselsaftalen bliver at kunden må betale for de ekstra kilometer."

Mig bekendt er der ikke noget krav om at forretningsdrivende skal ligge inde
med beløb til større tilbagebetalinger, men hvis et sådant findes vil det
selvfølgelig gennemhulle argumentationen.

/Per



Karsten (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Karsten


Dato : 19-11-04 13:18


"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:419dbaba$0$86986$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> news:dm2rp0djp4hkpgikdi5lsm0lca91a18gff@news.stofanet.dk...
>

> Så kan man selvfølgelig stille spørgsmålet, om kørslen foregår efter
> kundens direktiver, hvis det er for at hente penge et sted.
> Det kan man da udmærket argumentere for, fordi det er kunden der skal
> sørge for betalingen.


Jamen..kunden betaler jo for kørslen: Det er chaufføren der ikke kan give
tilbage. Derfor kan jeg egentlig godt se logikken i at det må være
chaufføren der betaler for den extra kørsel der skal til for at han kan få
byttepenge.

Hvis man parkerer skal der iflg. tidligere diskussioner være tydelig
skiltning af hvordan reglerne for parkering er på den pågældende plads. Skal
det ikke være det samme her ? Altså at chaufføren (evt. med et skilt) skal
gøre opmærksom på at han ikke er forpligtet til at give byttepenge ?

Karsten



Per Christoffersen (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 19-11-04 13:32


"Karsten" <karstenlyng67@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:419de480$0$11774$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
> news:419dbaba$0$86986$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Jamen..kunden betaler jo for kørslen: Det er chaufføren der ikke kan give
> tilbage. Derfor kan jeg egentlig godt se logikken i at det må være
> chaufføren der betaler for den extra kørsel der skal til for at han kan få
> byttepenge.

Hvis chaufføren er ansvarlig for at have byttepenge, så ja (og her taler vi
jura, ikke forretningsservice).
Man kan nok have en forventning om at chaufføren kan give tilbage på visse
beløb, men ikke nødvendigvis alle.

> Hvis man parkerer skal der iflg. tidligere diskussioner være tydelig
> skiltning af hvordan reglerne for parkering er på den pågældende plads.
> Skal det ikke være det samme her ? Altså at chaufføren (evt. med et skilt)
> skal gøre opmærksom på at han ikke er forpligtet til at give byttepenge ?

Næppe.
Enten har han en lovmæssig pligt til at kunne give tilbage eller også så har
han ikke.
I ingen af tilfældene vil et skilt ændre på dette.

/Per



Allan Schuster Bach (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Allan Schuster Bach


Dato : 19-11-04 14:28

> Jamen..kunden betaler jo for kørslen:

Korrekt

Det er chaufføren der ikke kan give
> tilbage. Derfor kan jeg egentlig godt se logikken i at det må være
> chaufføren der betaler for den extra kørsel der skal til for at han kan få
> byttepenge.

Forkert.

Det er kundens ansvar, at betale det beløb som taxameter udviser. At
chaufføren så er "flink" og kan give penge tilbage, hvis kunden ikke har et
beløb som passer til det som taxameter udviser.

Et lille eksempel

Du køre som chauffør og har 10 tur på en dag. Alle ture de tur du har kørt,
er alle sammen under 100,- kr. Alle kunder betaler med en 100,- kr, og
gennemsnitsprisen for alle tur den dag er på 75 kr. Hvor mange bytte penge
skal chaufføren så have med i mønter ?

Se i øvrigt
Reglement for taxikørsel i Storkøbenhavn
(http://www.taxinaevn.dk/regler.html)
§ 13. Efter endt kørsel tilkommer der føreren betaling *efter taksametrets
udvisende* eller, såfremt andet i forvejen skriftligt er aftalt med
bestillingskontoret, den da aftalte betaling, jf. bestemmelserne i §§ 29, 30
og 31 i bekendtgørelsen om taxikørsel mv.
Føreren har pligt til at tilbyde kvittering fra printerapparatet til kunden
for udført kørsel, og han kan forlange forudbetaling forinden kørslen
påbegyndes. Kvitteringen skal som minimum indeholde oplysning om
bestillingskontorets navn og telefonnummer, vognens bevillingsnummer,
chaufførens førerkortnummer, dato og klokkeslæt samt distance og pris. Ved
enhver tvist angående betalingen har føreren pligt til at tilbyde passageren
mod betaling at køre til nærmeste politistation, hvor tvisten forelægges den
vagtha-vende.



Ole Gaarde Kristense~ (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Ole Gaarde Kristense~


Dato : 19-11-04 15:29

"Allan Schuster Bach" <newskonto@schuster.dk> skrev i en meddelelse
news:cnksbj$24t0$1@news.cybercity.dk...
[KLIP]
> Se i øvrigt
> Reglement for taxikørsel i Storkøbenhavn
> (http://www.taxinaevn.dk/regler.html)
> § 13. Efter endt kørsel tilkommer der føreren betaling *efter taksametrets
> udvisende* eller, såfremt andet i forvejen skriftligt er aftalt med
> bestillingskontoret, den da aftalte betaling, jf. bestemmelserne i §§ 29,
30
> og 31 i bekendtgørelsen om taxikørsel mv.
> Føreren har pligt til at tilbyde kvittering fra printerapparatet til
kunden
> for udført kørsel, og han kan forlange forudbetaling forinden kørslen
> påbegyndes. Kvitteringen skal som minimum indeholde oplysning om
> bestillingskontorets navn og telefonnummer, vognens bevillingsnummer,
> chaufførens førerkortnummer, dato og klokkeslæt samt distance og pris. Ved
> enhver tvist angående betalingen har føreren pligt til at tilbyde
passageren
> mod betaling at køre til nærmeste politistation, hvor tvisten forelægges
den
> vagtha-vende.

Hej Allan,
Hvis du mener at det med * markerede i ovenstående uddrag betyder at kunden
er forpligtiget til at betale nøjagtig det der står på taxameteret og dermed
ikke kan forvente byttepenge mener jeg du er galt på den.
Ovenstående angiver blot hvor man skal finde oplysningen om hvor meget der
skal betales. Ikke hvordan det skal afregnes.
Til sammenligning kan man vel heller ikke forvente at de 39.95 der står på
kassedamens display i Kvickly angiver at man ikke kan forvente byttepenge
hvis man kun har en halvtredser.

Problemet i taxaen opstår forøvrigt fordi det mange steder (de fleste har
jeg indtryk af) er chaufføren selv der skal stille med byttepenge. Det
betyder at det også er hans penge der ryger hvis han udsættes for
tyveri/røveri, og derfor har han ikke så mange med.
Løsningen burde alle steder være at det er vognmanden der stiller byttepenge
til rådighed, eller at man som chauffør er sikret at kunne få dækket tabet
af byttepenge ved tyveri/røveri. Det er vi her i Næstved da det er skrevet
ind i vores overenskomst.

--
Med venlig hilsen
Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør



Bjørn Løndahl (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Løndahl


Dato : 21-11-04 07:17

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i
news:419e0332$0$11548$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Problemet i taxaen opstår forøvrigt fordi det mange steder (de
> fleste har jeg indtryk af) er chaufføren selv der skal stille
> med byttepenge. Det betyder at det også er hans penge der
> ryger hvis han udsættes for tyveri/røveri, og derfor har han
> ikke så mange med. Løsningen burde alle steder være at det er
> vognmanden der stiller byttepenge til rådighed, eller at man
> som chauffør er sikret at kunne få dækket tabet af byttepenge
> ved tyveri/røveri. Det er vi her i Næstved da det er skrevet
> ind i vores overenskomst.
>

Det er ingen løsning. Hvor mange byttepenge skulle chaufføren have
med? Forestil dig at chaufføren kører bare 5 ture i træk, hvor der
betales med 500- eller 1000-kr-sedler.

Hvis en chaufførerne skal have den slags byttepenge med, vil
antallet af røverier mod dem formodentlig stige drastisk.


Povl H. Pedersen (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 21-11-04 09:00

In article <41a040ef$1@news.securix.dk>, Bjørn Løndahl wrote:
> Det er ingen løsning. Hvor mange byttepenge skulle chaufføren have
> med? Forestil dig at chaufføren kører bare 5 ture i træk, hvor der
> betales med 500- eller 1000-kr-sedler.
>
> Hvis en chaufførerne skal have den slags byttepenge med, vil
> antallet af røverier mod dem formodentlig stige drastisk.

Såfremt du erlægger kontanter (eks 500 kr), så er dine forpligtelser
ovre, og forpligtelsen med at give dig penge tilbage er nu hos
vognmanden. Han kan ikke nægte at man indfrier gælden med kontanter.

Så det må være vognmanden der skal sørge for byttepenge, og evt
afholde en tur til en Dankortautomat om nødvendigt.

Det er muligt det ikke er praktisk det rigtige. Men penge kan
ikke nægtes. Eneste undtagelse er såfremt det inden turen er
aftalt.
--
Povl H. Pedersen - NoSpam@my.terminal.dk (yes - it works)
Fastnet - IP telefoni: 5 kr/md Se http://www.musimi.dk

Allan Schuster Bach (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Allan Schuster Bach


Dato : 21-11-04 11:12

> Såfremt du erlægger kontanter (eks 500 kr), så er dine forpligtelser
> ovre, og forpligtelsen med at give dig penge tilbage er nu hos
> vognmanden. Han kan ikke nægte at man indfrier gælden med kontanter.

Forkert

> Så det må være vognmanden der skal sørge for byttepenge, og evt
> afholde en tur til en Dankortautomat om nødvendigt.

Forkert. Det er føreren (Taxa, HT) som selv har ansvaret for byttepenge.
Derfor denne bestemmelese i reglement for taxikørsel er indskrevet. Det er
kundens ansvar, at betale for den turen. Og husk i øvrigt på, at det altid
er kunden som ved hvor langt skal, og derfor også må have en viden om turen
koster 50 kr eller 500 kr.

Allan Bach



Frank E. N. Stein (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 21-11-04 11:31

On Sun, 21 Nov 2004 11:11:55 +0100, Allan Schuster Bach wrote:

> Og husk i øvrigt på, at det altid
> er kunden som ved hvor langt skal, og derfor også må have en viden om turen
> koster 50 kr eller 500 kr.

Plejer man ikke at fortælle chaufføren hvor man skal hen før turen
starter?

--
MVH
osv...



Allan Schuster Bach (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Allan Schuster Bach


Dato : 21-11-04 12:18


"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> skrev i en meddelelse
news:pan.2004.11.21.10.30.34.43088@mail.invalid...
> On Sun, 21 Nov 2004 11:11:55 +0100, Allan Schuster Bach wrote:
>
>> Og husk i øvrigt på, at det altid
>> er kunden som ved hvor langt skal, og derfor også må have en viden om
>> turen
>> koster 50 kr eller 500 kr.
>
> Plejer man ikke at fortælle chaufføren hvor man skal hen før turen
> starter?

Jo, og derfor ved kunden også om det er en tur til 50 kr eller 500 kr

Allan Bach



Frank E. N. Stein (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 21-11-04 15:03

On Sun, 21 Nov 2004 12:18:22 +0100, Allan Schuster Bach wrote:

>>> Og husk i øvrigt på, at det altid
>>> er kunden som ved hvor langt skal, og derfor også må have en viden om
>>> turen
>>> koster 50 kr eller 500 kr.
>>
>> Plejer man ikke at fortælle chaufføren hvor man skal hen før turen
>> starter?
>
> Jo, og derfor ved kunden også om det er en tur til 50 kr eller 500 kr

Sgu ikke hvis man har min stedsans.
--
MVH
osv...



David T. Metz (22-11-2004)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 22-11-04 09:21

Allan Schuster Bach wrote:
> "Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> skrev i en meddelelse

>> Plejer man ikke at fortælle chaufføren hvor man skal hen før turen
>> starter?
>
> Jo, og derfor ved kunden også om det er en tur til 50 kr eller 500 kr

Ikke hvis man er et fremmed sted og skal til en fremmed destination.

David



Bertel Lund Hansen (22-11-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 22-11-04 13:09

David T. Metz skrev:

>Ikke hvis man er et fremmed sted og skal til en fremmed destination.

Så kunne man jo spørge. Det gjorde jeg f.eks. da jeg af tvingende
årsager måtte tage en taxa fra Kolding til Horsens. Ikke at
Kolding er et fremmed sted, ejheller at Horsens er en fremmed
destination, men man forstår nok min pointe.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

David T. Metz (22-11-2004)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 22-11-04 14:11

Bertel Lund Hansen wrote:
> David T. Metz skrev:
>
>> Ikke hvis man er et fremmed sted og skal til en fremmed destination.
>
> Så kunne man jo spørge.

Jep, siden vi nu er i snakkehjørnet er jeg da helt enig, ligesom jeg også er
en af dem der mener man skal spørge hvis man kun har store sedler om de kan
modtages..

Min pointe var blot at illustrere at man ikke altid kan gå ud fra at en
kunde kan anslå prisen.

David



Per Christoffersen (22-11-2004)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 22-11-04 14:28


"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:41a1e56c$0$255$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Bertel Lund Hansen wrote:
>> David T. Metz skrev:
>>
>>> Ikke hvis man er et fremmed sted og skal til en fremmed destination.
>>
>> Så kunne man jo spørge.
>
> Jep, siden vi nu er i snakkehjørnet er jeg da helt enig, ligesom jeg også
> er en af dem der mener man skal spørge hvis man kun har store sedler om de
> kan modtages..

Grundlæggende er det vel købers opgave at stå for betalingen?

Der kan være visse underforståede aftaler om, hvordan denne kan foregå*, men
som udgangspunkt må det være køber, der skal sørge for at tilvejebringe
kontanterne.

Taxakørsel er selvfølgelig lidt speciel i og med at betalingen ofte først
falder når ydelsen er leveret, men i andre sammenhænge (feks butikskøb) vil
man ikke kunne kræve et køb gennemført, hvis sælger ikke kan give tilbage.

* som feks. at det kan forventes at sælger kan give tilbage i et vist
omfang. Hvor stort dette omfang skal være må bero på en afvejning, som jeg
ikke vil påtage mig at udføre i praksis

/Per



Ivar Madsen (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 23-11-04 00:11

David T. Metz wrote:

> Min pointe var blot at illustrere at man ikke altid kan gå ud fra at en
> kunde kan anslå prisen.

Hvis man tager en taxa uden at have en ide om det kommer til at koste DKK
50,00, eller DKK 500,00, så har man for mange penge.

--
Med venlig hilsen

Ivar Madsen

Kent Friis (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 23-11-04 18:14

Den Tue, 23 Nov 2004 00:11:09 +0100 skrev Ivar Madsen:
> David T. Metz wrote:
>
>> Min pointe var blot at illustrere at man ikke altid kan gå ud fra at en
>> kunde kan anslå prisen.
>
> Hvis man tager en taxa uden at have en ide om det kommer til at koste DKK
> 50,00, eller DKK 500,00, så har man for mange penge.

Så hellere tage bilen hjem fra julefrokost?

Mvh
Kent

(som snart skal til julefrokost, og ikke har nogen anelse om hvad
taxa'er koster).
--
Help test this great MMORPG game - http://www.eternal-lands.com/

Elbarto (24-11-2004)
Kommentar
Fra : Elbarto


Dato : 24-11-04 14:13


"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
news:41a36fdc$0$84102$14726298@news.sunsite.dk...
> Den Tue, 23 Nov 2004 00:11:09 +0100 skrev Ivar Madsen:
> > David T. Metz wrote:
> >
> >> Min pointe var blot at illustrere at man ikke altid kan gå ud fra at en
> >> kunde kan anslå prisen.
> >
> > Hvis man tager en taxa uden at have en ide om det kommer til at koste
DKK
> > 50,00, eller DKK 500,00, så har man for mange penge.
>
> Så hellere tage bilen hjem fra julefrokost?
>
> Mvh
> Kent
>
> (som snart skal til julefrokost, og ikke har nogen anelse om hvad
> taxa'er koster).
> --
> Help test this great MMORPG game - http://www.eternal-lands.com/

Som reglen sidder der en seddel i taxaen om at 500 og 1000 kr sedler kun
modtages hvis det siges ved turens start
Om ikke andet så sig det når taxaen bestilles hvor du skal hen og at du
kun har en "tusse" så finder de ud af det enten ved at sende en vogn der
kan veksle eller holder ind og veksler undervejs

Elbarto
OZ3BTO



Ivar Madsen (25-11-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 25-11-04 11:47

Kent Friis wrote:

>>> Min pointe var blot at illustrere at man ikke altid kan gå ud fra at en
>>> kunde kan anslå prisen.
>> Hvis man tager en taxa uden at have en ide om det kommer til at koste DKK
>> 50,00, eller DKK 500,00, så har man for mange penge.
> Så hellere tage bilen hjem fra julefrokost?

Der findes mange andre måder at komme hjem fra julefrokosten uden at køre
sprit kørsel, også uden at holde sig fra spriten.

> (som snart skal til julefrokost, og ikke har nogen anelse om hvad
> taxa'er koster).

Jeg tror stadig ikke på at du er så dum at du ikke har en ide om det vil
komme til at koste nærmest 50,00 eller 500,00 hvis ikke det er fordi du
forventer at det bliver nogen midt i mellem, og så ændre vi beløbene til at
jeg ikke tror på at du er så dum at du ikke ved om det er nærmest 50,00
eller 1.000,00.

--
Med venlig hilsen

Ivar Madsen

Kent Friis (25-11-2004)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 25-11-04 17:21

Den Thu, 25 Nov 2004 11:46:49 +0100 skrev Ivar Madsen:
> Kent Friis wrote:
>
>>>> Min pointe var blot at illustrere at man ikke altid kan gå ud fra at en
>>>> kunde kan anslå prisen.
>>> Hvis man tager en taxa uden at have en ide om det kommer til at koste DKK
>>> 50,00, eller DKK 500,00, så har man for mange penge.
>> Så hellere tage bilen hjem fra julefrokost?
>
> Der findes mange andre måder at komme hjem fra julefrokosten uden at køre
> sprit kørsel, også uden at holde sig fra spriten.
>
>> (som snart skal til julefrokost, og ikke har nogen anelse om hvad
>> taxa'er koster).

Offentlige transportmidler kører ikke på den tid af døgnet (Nej, der
kører hverken HT-busser eller S-tog i små-"byer" vest for lillebælt), og
ofte er der for langt at gå.

> Jeg tror stadig ikke på at du er så dum at du ikke har en ide om det vil
> komme til at koste nærmest 50,00 eller 500,00 hvis ikke det er fordi du
> forventer at det bliver nogen midt i mellem, og så ændre vi beløbene til at
> jeg ikke tror på at du er så dum at du ikke ved om det er nærmest 50,00
> eller 1.000,00.

Uvidenhed og dumhed har ikke noget med hinanden at gøre. Jeg har på
fornemmelsen at taxa'er er enormt dyre, men hvor meget "enormt" er,
aner jeg ikke.

Mvh
Kent
--
Help test this great MMORPG game - http://www.eternal-lands.com/

Ivar Madsen (25-11-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 25-11-04 18:39

Kent Friis wrote:

> Offentlige transportmidler kører ikke på den tid af døgnet (Nej, der
> kører hverken HT-busser eller S-tog i små-"byer" vest for lillebælt), og
> ofte er der for langt at gå.

De kommer skam heller ikke til de små byer i HT's område. Nogen men langt
fra alle.

> Uvidenhed og dumhed har ikke noget med hinanden at gøre.

Jeg var måske også lidt grov, undskyld,

> Jeg har på
> fornemmelsen at taxa'er er enormt dyre, men hvor meget "enormt" er,
> aner jeg ikke.

Hvor skal du fra, og hvor til? Hvor mange Km?

--
Med venlig hilsen

Ivar Madsen

Karsten (22-11-2004)
Kommentar
Fra : Karsten


Dato : 22-11-04 08:52


"Allan Schuster Bach" <newskonto@schuster.dk> skrev i en meddelelse
news:cnppk6$ed8$1@news.cybercity.dk...

> Og husk i øvrigt på, at det altid er kunden som ved hvor langt skal, og
> derfor også må have en viden om turen koster 50 kr eller 500 kr.

øhhhh.... vil det sige at man som kunde i en taxa er forpligtet til at vide
hvad en tur koster ??? Jeg har bil og bruger meget sjældent taxa. Beløbet
afhænger, så vidt jeg ved, såvel af afstandt til destinationen, som
ventetid pga. kø, rødt lys mv. så det kan være temmeligt svært at gætte sig
til hvad beløbet er.



Karsten



Peter Lykkegaard (22-11-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 22-11-04 09:09

"Karsten" wrote

> øhhhh.... vil det sige at man som kunde i en taxa er forpligtet til at
> vide hvad en tur koster ??? Jeg har bil og bruger meget sjældent taxa.
> Beløbet afhænger, så vidt jeg ved, såvel af afstandt til destinationen,
> som ventetid pga. kø, rødt lys mv. så det kan være temmeligt svært at
> gætte sig til hvad beløbet er.
>
Tjoo, men jeg vil gå ud fra at du kan regne ud om turen koster 50, 200, 500
eller 1000 kroner

Diskussionen gå jo ikke på at man skal have aftalte penge, men om det er
rimeligt at forvente at man kan betale en forholdsvis kort tur til til fx
50-100 med en større seddel

- Peter



Ole Gaarde Kristense~ (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Ole Gaarde Kristense~


Dato : 21-11-04 15:54


"Bjørn Løndahl" <news@_FJERN_londahl.dk> skrev i en meddelelse
news:41a040ef$1@news.securix.dk...
> "Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i
> news:419e0332$0$11548$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:
>
> > Problemet i taxaen opstår forøvrigt fordi det mange steder (de
> > fleste har jeg indtryk af) er chaufføren selv der skal stille
> > med byttepenge. Det betyder at det også er hans penge der
> > ryger hvis han udsættes for tyveri/røveri, og derfor har han
> > ikke så mange med. Løsningen burde alle steder være at det er
> > vognmanden der stiller byttepenge til rådighed, eller at man
> > som chauffør er sikret at kunne få dækket tabet af byttepenge
> > ved tyveri/røveri. Det er vi her i Næstved da det er skrevet
> > ind i vores overenskomst.
> >
>
> Det er ingen løsning. Hvor mange byttepenge skulle chaufføren have
> med? Forestil dig at chaufføren kører bare 5 ture i træk, hvor der
> betales med 500- eller 1000-kr-sedler.
>
> Hvis en chaufførerne skal have den slags byttepenge med, vil
> antallet af røverier mod dem formodentlig stige drastisk.
>
Jamen jeg kan sagtens forestille mig det scenarie - det har jeg skam prøvet.
Dog kun to 500-kroner lige efter hinanden.
Jeg foreslåer bestemt heller ikke at man skal have byttepenge med der kan
dække alle tilfælde af store sedler lige efter hinanden, for som du selv
påpeger så vil det drastisk øge risikoen for røveri. Rent praktisk har jeg
det så sådan at hvis jeg på første tur får en seddel der dræner
byttepengebeholdningen så jeg ikke kan give tilbage hvis jeg får en magen
til på tur nummer 2, ja så er det med at finde et sted at få vekslet inden
jeg kører tur nummer 2.

--
Med venlig hilsen
Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør



JBH (19-11-2004)
Kommentar
Fra : JBH


Dato : 19-11-04 17:08

"Allan Schuster Bach" <newskonto@schuster.dk> skrev i en meddelelse
news:cnksbj$24t0$1@news.cybercity.dk...
> > Jamen..kunden betaler jo for kørslen:
>
> Korrekt
>
> Det er chaufføren der ikke kan give
> > tilbage. Derfor kan jeg egentlig godt se logikken i at det må være
> > chaufføren der betaler for den extra kørsel der skal til for at han kan

> > byttepenge.
>
> Forkert.
>
> Det er kundens ansvar, at betale det beløb som taxameter udviser. At
> chaufføren så er "flink" og kan give penge tilbage, hvis kunden ikke har
et
> beløb som passer til det som taxameter udviser.
>
> Et lille eksempel
>
> Du køre som chauffør og har 10 tur på en dag. Alle ture de tur du har
kørt,
> er alle sammen under 100,- kr. Alle kunder betaler med en 100,- kr, og
> gennemsnitsprisen for alle tur den dag er på 75 kr. Hvor mange bytte penge
> skal chaufføren så have med i mønter ?
>

Der er mange andre steder (bagerforretninger, tankstationer mv.) hvor man
heller ikke kan få lov at betale med store sedler, hvis man blot køber for
et lille beløb. Det er især tidligt om morgenen, når vekselpengebeholdningen
er lav.


mvh
JBH



Peter Risager (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Peter Risager


Dato : 19-11-04 17:32

> Der er mange andre steder (bagerforretninger, tankstationer mv.) hvor
> man heller ikke kan få lov at betale med store sedler, hvis man blot
> køber for et lille beløb. Det er især tidligt om morgenen, når
> vekselpengebeholdningen er lav.

Ja, men situationen er jo helt anderledes der, bagerdamen ligger ikke et
rundstykke mere i
din posen for hvert minut der går mens du er i banken efter penge.

Som jeg ser det så kunne den enkelte chauffør jo have et incitament for IKKE
at have
byttepenge, idet dette ville "tvinge" kunden til at blive kørt længere end
nødvendigt.

--
Peter Risager
"Story in a game is like a story in a porn movie. It's expected to be
there, but it's not that important." - John Carmack




Ivar Madsen (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 19-11-04 18:10

Karsten wrote:

> Jamen..kunden betaler jo for kørslen: Det er chaufføren der ikke kan give
> tilbage. Derfor kan jeg egentlig godt se logikken i at det må være
> chaufføren der betaler for den extra kørsel der skal til for at han kan få
> byttepenge.

Det må da være kunden pligt ved turens begyndelse at sikre sig at chaufføren
kan give penge tilbage, hvis kunden kun har store sedeler.

Da jeg kørte taxa var det da heller ikke noget problem, enkelte gange var
jeg ude for kunder der kun kunne betale med kontanter, og kun havde store
sedler, så vi lagde turen forbi et sted hvor kunden kunne veklse, og det
var håndøre turen blev dyre af det, specielt set i forhold til hvis man er
nået bestemlsstedet, og så skal til at finde et sted, og tilbage igen.

--
Med venlig hilsen

Ivar Madsen

Bertel Lund Hansen (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 19-11-04 18:41

Ivar Madsen skrev:

>Da jeg kørte taxa var det da heller ikke noget problem, enkelte gange var
>jeg ude for kunder der kun kunne betale med kontanter, og kun havde store
>sedler, så vi lagde turen forbi et sted hvor kunden kunne veklse, og det
>var håndøre turen blev dyre af det

Klart, hvis det oplyses på forhånd at man kun har store sedler. I
det aktuelle tilfælde var fyren kommet frem til sit
bestemmelsessted før problemet blev opdaget. Han måtte betale
næsten dobbelt så meget som den egentlige tur kostede.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Henning Makholm (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 19-11-04 23:03

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk>

> Klart, hvis det oplyses på forhånd at man kun har store sedler. I
> det aktuelle tilfælde var fyren kommet frem til sit
> bestemmelsessted før problemet blev opdaget. Han måtte betale
> næsten dobbelt så meget som den egentlige tur kostede.

Men er det rimeligt at give chaufføren risikoen for at gætte på om
kunden kun har store sedler eller ej?

--
Henning Makholm "Jeg køber intet af Sulla, og selv om uordenen griber
planmæssigt om sig, så er vi endnu ikke nået dertil hvor
ordentlige mennesker kan tillade sig at stjæle slaver fra
hinanden. Så er det ligegyldigt, hvor stærke, politiske modstandere vi er."

BEKA (19-11-2004)
Kommentar
Fra : BEKA


Dato : 19-11-04 18:32


"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message
news:dm2rp0djp4hkpgikdi5lsm0lca91a18gff@news.stofanet.dk...
> Hej alle!
>
> Der kom et spørgsmål og nogle svar i forbrugergruppen, men jeg
> vil gerne vide hvad der gælder.
>
> ==== Spørgsmålet ====
> Her er historien:
> En af mine venner skulle køres hjem fra sygehuset.
> Alt går godt indtil der skal betales, han havde kun en 500
> seddel, og turen kostede 63 kr. Chaufføren kunne ikke veksle så
> de måtte køre til nærmeste tankstation. Da de nåede hjem til
> bopælen igen, kostede turen nu 110 kr. Er det rimeligt? Skal
> Chaufføren ikke sørge for at have byttepenge? Hvad siger loven?

Hvafforenlov tænker du på?

> ========
>
> Og plukket fra ét af svarene:
>
> ==== Et svar (fra en taxachauffør) ====
> Taget fra www.4x35.dk
> Desværre udsættes vore førere af og til for lidt af hvert;
> kunder, der stikker af fra betalingen eller sågar truende
> passagerer og overfald. Vi prøver derfor at begrænse mængden af
> kontanter i vognene. Derfor kan De ikke altid forvente, at en
> fører kan give tilbage på store pengesedler. Han bør altid kunne
> give tilbage på nærmeste større seddel, men er den større og han
> ikke kan give tilbage, må De acceptere, at taxameteret tæller,
> mens De kører til nærmeste vekselsted og veksler eller hæver
> kontanter. Afbryder De kørslen for at gå ind og hente noget, må
> De også have forståelse for, at føreren måtte ønske betaling
> eller deponering af penge eller pant, før De forlader vognen.
>
========
>
> Foreligger der en gyldig aftale om at man skal betale for kørsel
> efter penge? Jeg har f.eks. aldrig i mit 56-årige liv vidst at
> man kunne blive udsat for sådan et krav, og jeg har aldrig fået
> det oplyst ved indstigning i nogen taxa.
>

Taxaer har altid (læs: burde have) et taxareglement (som man kan få ved
forespørgsel) liggende i bilen hvor man kan læse sig frem til diverse. Om
det juridisdk holdbart
regulerer forholdet chauffør - kunde i sådanne tvister er et andet
spørgsmål, men det skulle
det muligvis gøre ligesågodt som alle andre mere eller mindre gældende
skjulte love og reglementer.

Såvidt jeg ved skal vekslepenge altid forefindes i rimelige mængder, dvs
hvis man kører for 40 eller 63 kr kan man som regel ikke komme med en 500
eller en
tusse. Kunden har jo selv også en pligt til at forudse mulige problemer
herom.



Henning Sørensen (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Henning Sørensen


Dato : 20-11-04 09:39


"BEKA" <hansen0X4@Xeunet.yu> skrev i en meddelelse
news:cnlaoo$dqi$1@news.eunet.yu...
[snip]
> Såvidt jeg ved skal vekslepenge altid forefindes i rimelige mængder, dvs
> hvis man kører for 40 eller 63 kr kan man som regel ikke komme med en 500
> eller en
> tusse. Kunden har jo selv også en pligt til at forudse mulige problemer
> herom.
>
Mon ikke de fleste vogmænd stiller krav til deres chauffører om at de skal
have rimelige byttepenge med, når de starter vagten.
I modsat fald - hvor går grænsen da ? Kan en chauffør sige: "Desværre -
turen koster 101,- og jeg kan ikke give tilbage på en 200 kroneseddel"?
I så fald er det da et incitament for at kompensere for tidligere tiders
"lommeture"....
Jeg tvivler meget på, at kunden har "pligt" til andet end at opføre sig
ordentligt og tage selen på under kørslen...

/Henning.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste