Udskænkning i foreninger til ikke medlemme~
Fra : Jan Pedersen

Dato : 18-11-04 11:37

I vores boligforening har vi en billiard klub hvor der foregår ølsalg. Mit
spørgsmål er nu: hvis dette ølsalg foregår til ikke-medlemmer, eller til
personer der ikke er bosiddende i bebyggelsen men alligevel er optaget som
medlemmer imodstrid med klubbens regler er klubben så ikke i modstrid med
loven ? Kræves der så ikke en udskænkningstilladelse / spiritusbevilling af
politiet + evt. momsregistrering ?
Jeg ved at jeg egentlig burde forelægge problemet til politiet men de vil
opfatte det som en anmeldelse hvor jeg evt. kunne blive afkrævet fremmøde i
en retssal på senere tidspunkt og dette er jeg ikke interesseret i. Jeg
ønsker at anmelde forholdet anonymt hvis der er tale om en lovovertrædelse.

Fra : blue

Dato : 18-11-04 20:27

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg ønsker at anmelde forholdet anonymt hvis der er tale om en
> lovovertrædelse.

Så skal du ikke forvente at politiet optager anmeldelsen.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-11-04 02:24

"blue" <dont@try.it> wrote in

> Så skal du ikke forvente at politiet optager anmeldelsen.

Hvorfor skulle de ikke det ?

--
Henrik Stidsen - http://såkadulæredet.dk/
'Veni, Vidi, Velcro' - I came, I saw, I stuck around.

Fra : blue

Dato : 19-11-04 10:46

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor skulle de ikke det ?

Fordi politiet forventer en vis form for seriøsitet i anmeldelsen. Ved
alvorlige forbrydelser kan det komme på tale med anonyme anmeldere/vidner,
men i en banal sag som denne, skal man ikke forvente noget. Derudover har
man jo pligt til at oplyse navn, adresse og fødselsdato, hvis politiet beder
om det og hvis man ikke er indstillet på det, ja...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-11-04 13:40

"blue" <dont@try.it> wrote in

> [...]
> oplyse navn, adresse og fødselsdato, hvis politiet beder om det
> og hvis man ikke er indstillet på det, ja...

En anonym anmeldelse kan sagtens være seriøs - ligesom en ikke-anonym
anmeldese kan være rent pjat.

Man kan roligt anmelde ting anonymt, men spørgsmålet er om det kan
betale sig, forstået på den måde: hvem kan se hvem anmelder er ? (kan
man få aktindsigt i det ?)

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"You know the world is going crazy when the best rapper is a white

Fra : blue

Dato : 19-11-04 14:30

> En anonym anmeldelse kan sagtens være seriøs

Naturligvis, men anmelder skal som sagt ikke forvente det store fra
politiets side (afhængig af anmeldelsens alvorlighed). En banal sag som i
denne tråd, vil formentlig ikke blive optaget - dertil har politiet andre
ting at tage sig til, hvor anmelderen tør stå frem...

> ligesom en ikke-anonym anmeldese kan være rent pjat.

Selvfølgelig - så vil den også blive afvist.

> Man kan roligt anmelde ting anonymt, men spørgsmålet er om det kan
> betale sig, forstået på den måde: hvem kan se hvem anmelder er ?

Politiet.

Selv om en sag skulle ende i retten er det jo ikke engang sikkert, at
anmelderens navn kommer andre i hænde. Bidrager anmelderen ikke med noget,
som kan bruges i retten, skal han jo ikke vidne.

Fra : TGD

Dato : 18-11-04 21:03

> [...]
>loven ? Kræves der så ikke en udskænkningstilladelse / spiritusbevilling af

Spiritusbevilling svjh. skal denne kun bruges når der sælges spiritus men
ikke ved øl, gymnasiefester vælter i øl men ikke spiritus, du behøver ikke
momsregistrering.

<KLIP>

Fra : Jonas Kofod

Dato : 18-11-04 21:11

> [...]
> en retssal på senere tidspunkt og dette er jeg ikke interesseret i. Jeg
> ønsker at anmelde forholdet anonymt hvis der er tale om en

Kollegier og fredagscafeer sælger både øl og spiritus.
Det er for beboere/studerende og deres venner/inviterede, der er grænsen for
bevilling.

Fra : Holst

Dato : 18-11-04 22:49

Jan Pedersen wrote:

> [...]
> ønsker at anmelde forholdet anonymt hvis der er tale om en lovovertrædelse.

Da jeg i sin tid boede på kollegie havde vi lidt samme problematik med
en kældercafé, der jo solgte øl og deslige.

Efter sigende var en bevilling ikke nødvendig, såfremt det var en lukket
fest, dvs. kun for inviterede besøgende. Var kældercaféen derimod åben
for alle, så skulle der en bevilling til.

I dit tilfælde vil jeg tro, at det er ok, eftersom der jo kun bliver
solgt til "inviterede gæster".

Hvad har du imod ølsalget i billiardklubben, siden du gerne vil anmelde
dem? Måske skulle du gå til boligforeningen i stedet for politiet, for
sidstnævnte vil næppe gøre alverdens ved det.