Skift fra G3 MT til G3 B&W??
Fra : Jørgen Angel

Dato : 01-12-04 16:05

Jeg har en G3 MiniTower 333MHz med USB, FireWire og SCSI. Den er fyldt
helt op med RAM (3x256 MB)

Især til større billedfiler går det lidt langsomt med at åbne og save
osv. Kan købe en G3 B&W på 400MHz og med en System Bus på 100 MHz mod 66
MHz på MT'en. B&W'en har 16MB Video Memory mod 6 MB i MT'en.
Der er kun 256 MB i B&W'en så jeg vil fylde den op til de max 1024MB.
Spørgsmålet er, om jeg vil opleve nogen forbedring med B&W'en? Der er jo
ikke den store forskel på 333 og 400 MHz, men 100 MHz mod 66 MHz Sys.
Bus og 16MB Video Memory mod 6 MB betyder vel også noget? Hvad siger I?

Og så et spørgsmål om RAM. Jeg har hos OWC fundet RAM til 28$ for
256MB. Har før købt RAM hos dem som har virket upåklageligt. Kan jeg
bruge denne i B&W'en uden problemer:
256MB PC100 CL2 168 pin SDRam for Apple PowerMac G3 Beige, G3 Blue &
White, G4 'Yikes' PCI models; AMD based PCs(check logic board
requirements). LifeTime Warranty! (OWC100SD256324

Der sidder som nævnt 256MB i B&W'en. Er det bedst at hive den klods ud
så alle 4 er ens? Har hørt at det kan give problemer at blande RAM.

Det var en lang smøre, håber der er nogen der gider give kvalificeret
råd.

Tak,
Jørgen

Fra : Villy Erichsen

Dato : 01-12-04 16:31

In article <1go4hzg.1wufz3i18arvmgN%angelFJERN@inet.uni2.dk>, Jørgen
Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> [...]
> ikke den store forskel på 333 og 400 MHz, men 100 MHz mod 66 MHz Sys.
> Bus og 16MB Video Memory mod 6 MB betyder vel også noget? Hvad siger I?

Prøv at se her:
http://www.mediamac.dk/index.php/market/show/id=12693/list_advertisement
_category_type_offset=

Den B&W giver ikke ret meget - kan lige anes men heller ikke mere.
Med G¤ 466 rykker det virkelig i forhold til G3 MT 33.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Jørgen Angel

Dato : 01-12-04 20:15

Villy Erichsen <spam@hammel-by.dk> wrote:

> Den B&W giver ikke ret meget - kan lige anes men heller ikke mere.
> Med G¤ 466 rykker det virkelig i forhold til G3 MT 33.

Jeg havde ellers troet at de forskellige positive forskelle tilsammen
ville have gjort en forskel større end "lige anes".

Jørgen

Fra : Erik Richard

Dato : 01-12-04 21:43

Hej Jørgen

Se mit andet svar også. En anden svarer, at du skal have en forøgelse på
mindst 33% for at mærke nogen forbedring, og det er lige det, du får ved
at gå fra 333mhz/66mhz til 400mhz/100mhz. Plus at Rage 128 kortet i den
B&W er særdeles hurtig.

Jeg kørte med min G3/400 med CloseView aktiv hele tiden, og det er
virkelig noget, der kræver et godt grafikkort for ikke at lave
'flickering' (hoppen) på skærmen. CloseView var fuldstændig rolig på
den, hvad den fx. ikke er på min Beige G3/300AV og en alm. Beige G3/300.

mvh. Erik Rihcard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-12-04 20:14

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> Jeg har en G3 MiniTower 333MHz med USB, FireWire og SCSI. Den er fyldt
> helt op med RAM (3x256 MB)

Min erfaring er at jeg minimum skal øge hastigheden med 33 % for at
kunne mærke en forbedring af ydelsen.

Så kører du 333 MHz nu, så tror jeg ikke du bliver tilfreds før du min.
vælger en 466 MHz.

Men spørgsmålet er, om ikke du kan få den forbedring af ydelsen du
ønsker ved at vælge et bedre grafikkort. En hurtig opdatering af skærmen
som skyldes et hurtigt grafikkort opleves som en sindsyg hurtig maskine.

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard

Dato : 01-12-04 21:34

Hej Jørgen

Jørgen Angel wrote:
> [...]
> ikke den store forskel på 333 og 400 MHz, men 100 MHz mod 66 MHz Sys.
> Bus og 16MB Video Memory mod 6 MB betyder vel også noget? Hvad siger I?

Du vil nok ikke opleve den helt store forskel, når det gælder for fx.
Photoshop / CorelDraw / Canvas billeder i åbning, men ved både 'Save' og
Save as', vil der være mærkbar forskel til fordel for den blå 400mhz.
Der vil også være en mærkbar forbedring ved fx. søgning på net og i
download af filer + at websider vil loade noget hurtigere.

> [...]
> White, G4 'Yikes' PCI models; AMD based PCs(check logic board
> requirements). LifeTime Warranty! (OWC100SD256324

Du kan bruge både PC-100 og PC-133 RAM i en B&W G3. Det betyder også, at
du kan bruge fx. den RAM, du har i din Beige G3 i en B&W.

Jeg går ud fra, det er deres 'Mercury RAM', du har kig på? - Det kan du
roligt gøre. Jeg havde selv sat 2x 256mb af den type i den G3/900mhz,
jeg havde, og den render altså stærkt. Det kunne tyde på, at det er
samme maskine, du har fået fat i - B&W G3/400mhz 'El Capitan', så har
den også en enkelt ADB port? + både USB og Firewire.

Jeg synes samtidig, du skulle skrive en mail til OWC, om de stadig har
eller kan skaffe den 900mhz opgr. processor fra NewerTech. Jeg købte en
til $169USd!, - og så kommer der altså skub på! Photoshop filer på +2mb
åbner på 3-4 sek.!

> Der sidder som nævnt 256MB i B&W'en. Er det bedst at hive den klods ud
> så alle 4 er ens? Har hørt at det kan give problemer at blande RAM.

Hvis det er en PC-100 klods, der sidder i, og du sætter 3x PC-133 i den,
så vil alle 4 blive regnet for PC-100, men ellers skulle det ikke give
problemer, - jeg havde 1x PC-100 + 2x PC-133 i den, og jeg havde ingen
problemer med det.

Ligeledes hvis det er CL2 i én sokkel og CL3 i de 3 andre, så vil alle
RAM reg. som værende CL3, - altså en smule langsommere end CL2, men det
er ikke noget, der vil få brugsmæssig betydning.

> Det var en lang smøre, håber der er nogen der gider give kvalificeret
> råd.

Som sagt, så har jeg selv kørt med en sådan B&W G3/400mhz, som jeg fik
opg. til en 900mhz. Den kører stadig forrygende hos ham, jeg solgte den til.

Den vil ligeledes kunne køre OS X 10.3.6 uden problem - både som orig.
400mhz og som opg. med det kort, jeg nævnte. Men du bør resette
firmwaren på den, inden du installerer Os X.

Man kan også få en G4/533mhz til den. Den vil så godt nok ikke blive
helt så hurtig som en G3/900mhz, men til Photoshop arbejde vil en G4
opg. være helt idéel, især ved komplicerede processer i PhS.

Det er også en klar fordel, at den har den ene ADB port til tastatur,
fx. hvis man er vant til at bruge det store Apple Extended ISO II, så
kan man bare sætte det direkte til, og porten er fuldstændig OS X
kompatibel!

Den eneste 'minus' ved den er, at fx. en USB printer _skal_ sidde alene
på en USB port. USB portene på de B&W giver simpelthen for lidt strøm
til, at de kan trække så mange enheder, som de ellers burde kunne.

- Men hvis du skal have bestilt noget hjem fra OWC, kan du så ikke lige
kontakte mig. Der er nemlig et par ting, jeg gerne vil have med, så kan
vi jo deles om porto... Du kan skrive til mig på
<5410NOSPPAM451m001@stofanet.dk> eller ringe på 40826109.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Jørgen Angel

Dato : 05-12-04 16:06

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Jeg går ud fra, det er deres 'Mercury RAM', du har kig på? -

Det er deres "egen" RAM. De skriver:
This OWC PC100 SDRam Module is Top Grade CL2. All OWC SDRam DIMMs
utilize major brand memory chips from IBM, Motorla, LGS, Samsung,
Siemens, Texas Instruments, and others installed on high quality 3rd
party board.
Er det ikke okay?

> samme maskine, du har fået fat i - B&W G3/400mhz 'El Capitan', så har
> den også en enkelt ADB port? + både USB og Firewire.

Den har også SCSI, men jeg ved ikke om det er alm. eller narrow eller
hvad den lille SCSI hedder.
Jeg har fået tilbudt at få den på prøve når de har renset den for data.

Jørgen

Fra : Erik Richard

Dato : 05-12-04 17:54

Hej Jørgen

Jørgen Angel wrote:

> [...]
> utilize major brand memory chips from IBM, Motorla, LGS, Samsung,
> Siemens, Texas Instruments, and others installed on high quality 3rd

Jo! Det er ganske glimrende. Jeg bruger stort set ikke andet i mine
maskiner, - og det er ligegyldigt, om det er til mine Beige G3, min G4
eller min PM 9600...

> Den har også SCSI, men jeg ved ikke om det er alm. eller narrow eller
> hvad den lille SCSI hedder.

Den er ikke født med SCSI, men kunne leveres efter "Build-to-Order" med
enten et standard Apple OEM kort, Adaptec 2906 eller et ATTO UL3
UltraSCSI-2 kort. Uanset hvilket af dem, så er det fuldt OS X kompatibelt.

> Jeg har fået tilbudt at få den på prøve når de har renset denfor data.

Ikke en dårlig idé... Men det _er_ en god maskine.

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-12-04 17:38

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Der vil også være en mærkbar forbedring ved fx. søgning på net og i
> download af filer

vrøvl, såælænge vi taler om internet. På lokalnet vil 100Mbit
selvølgelig være en fordel.

> + at websider vil loade noget hurtigere.

muligvis pga af grafikortet tegner siden hurtigere. men selve
renderingen vil være nogenlunde lige langsom.

> [...]
> så vil alle 4 blive regnet for PC-100, men ellers skulle det ikke give
> problemer, - jeg havde 1x PC-100 + 2x PC-133 i den, og jeg havde ingen

interessant, du har ellers i flere år hævdet at man ikke kunne blande
PC100 og PC133 ram i G3'ere. Jeg tror endda nogen er havnet i dit
killfilter fordi de anførte at du i den sammenhæng tog fejl.

> Den vil ligeledes kunne køre OS X 10.3.6 uden problem.

Det er ikke ensbetydende med at det bliver godt. OSX til seriøs
billedbehandling uden QuartzExtreeme bliver aldig sjovt.

> Man kan også få en G4/533mhz til den. Den vil så godt nok ikke blive
> helt så hurtig som en G3/900mhz.

til OSX vil G4'erren føles langt hurtigere pga af G4'eren samt AGP, hvis
den tilmed har et Quartz Extreme grafikkort vil den føles langt
hurtigere end en 900MHZ G3.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-12-04 00:29

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> til OSX vil G4'erren føles langt hurtigere pga af G4'eren samt AGP, hvis
> den tilmed har et Quartz Extreme grafikkort vil den føles langt
> hurtigere end en 900MHZ G3.

Interessant, jeg var da ellers meget tæt på at købe en g3'er.
Er det et Uartzz Extreme grafikkort der sidder i 1.2 GHz iBook'en?

Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-04 00:59

Flemming Rubini <flemming@rubiniFJERNES_REMOVE.dk> wrote:

> Interessant, jeg var da ellers meget tæt på at købe en g3'er.
> Er det et Uartzz Extreme grafikkort der sidder i 1.2 GHz iBook'en?

ja. Radeon og Gforce grafikkort med mindst 16MB hukommelse på AGP bus
er QE fähige.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-12-04 01:22

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> ja. Radeon og Gforce grafikkort med mindst 16MB hukommelse på AGP bus
> er QE fähige.

Jamen dog, så kan jeg gå i seng med et smil på læben. Godnat.

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard

Dato : 09-12-04 01:06

Flemming Rubini wrote:

> Interessant, jeg var da ellers meget tæt på at købe en g3'er.

Du glemmer lige, at der er tale om stationære maskiner, som Jørgen har i
kikkerten. Dels den Beige G3, han nu bruger, samt en B&W G3/400 'El
Capitan, som han har kig på. Og det er en G4/533 upg., jeg henviser til
og ikke en ægte G4/533. Det betyder også, at der ikke er tale om hverken
QE eller AGP. Så under alle omstæpndigheder vil en opg. El Capitan være
meget hurtigere som G3/900 fremfor G4/533.

> Er det et Uartzz Extreme grafikkort der sidder i 1.2 GHz iBook'en?

Det har jeg ikke kigget eftr, men der er AGP i PowerBook modellerne.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Marcus

Dato : 16-12-04 14:19

> [...]
> fx. hvis man er vant til at bruge det store Apple Extended ISO II, så
> kan man bare sætte det direkte til, og porten er fuldstændig OS X

En liten varning bara: med tidigare OS X-versioner var det mycket
problem med kompabilitet med "äldre" portar – på min gamla 333MT (OS X
10.*) fungerade ADB-porten men *inte* tangertbort / mus per USB, och det
inbyggda SCSI-kortet var helt dött.

På B/W-modellerna och G4 PCI-grafik (≈ samma sak) var både ADB-porten
och SCSI-kort (både inbyggda och ditstoppade 2905/2906) från början utan
funktion.

Till SCSI-korten kom efter ett tag en fix som avhjälpte situationen
iallafall till 90% i de tidigare versionerna...

Allt eftersom tiden gick kom till sist en OS X-version (10.2 ?) som
ordnade det mesta av det där, men eftersom jag och de flesta andra då
redan skrotat alla ADB-prylar (donglar och wacomplattor och trackballs
och...) så vet jag inte hur, eller om, dessa fungerar nuförtiden...

> Den eneste 'minus' ved den er, at fx. en USB printer _skal_ sidde alene
> på en USB port. USB portene på de B&W giver simpelthen for lidt strøm
> til, at de kan trække så mange enheder, som de ellers burde kunne.

OS X accepterar å andra sidan det mesta i PCI-kort du stoppar i din
maskin; ett billigt USB- eller USB/2-kort löser det där problemet.

Jag själv kör skrivare och digitalkamera och diverse annat på ett
USB/2-kort för 150SEK, utan problem.

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://mac.abc.se/~pictor/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-12-04 17:38

> [...]

> ikke den store forskel på 333 og 400 MHz, men 100 MHz mod 66 MHz Sys.
> Bus og 16MB Video Memory mod 6 MB betyder vel også noget? Hvad siger I?

Du vil opleve en forskel, primært pga af ATA bussen (du har jo moderne
diske i din nuværende G3 som den ikke får fuldt udbytte af) og det langt
hurtigere grafikkort (det er ikke mængden af VRAM der her er afgørende).
Hastighedsforskellen som følge af ATA bussen vil du iøvrigt osse kun
opleve på de interne diske, du har jo osse en del eksterne FW diske, de
vil ikke blive hurtigere.

Mht. rendering hastigheden i eks photoshop og andre grafiske programmer
som du bruger meget, vil du ikke opleve en mærkbar forskel i hastighed
før du kommer op i en G4 processor. du vil ej heller opleve at filer
åbnes hurtigere, da det primært afgøres af diskens søgehastighed hvor
Controleren ikke har inflydelse.

Hvis jeg var dig ville jeg kigge mig om efter en brugt G4, der har endnu
hurtigere ATA bus og AGP. evt en med Radeon eller Gforce grafikkort.
Minimum en Gigabitmodel (Sawtooth modellerne har for mange
børnesygdomme).

Hvor meget skal du betale for B&W'eren? Brugte G4'ere sælges
efterhån´den meget billigt. Din nuværende G3'er kan nok ikke indbringe
meget mere end 1000kr inkl. ram, combodrev, seagate disk og USB/FW kort.
B&W'eren må ej heller koste mere end 1000kr.

> [...]
> White, G4 'Yikes' PCI models; AMD based PCs(check logic board
> requirements). LifeTime Warranty! (OWC100SD256324

Ja, men kan det svare sig at købe ram der? der kommer stjernedyr porto
(34$), moms (+25%) og muligvis osse told (+6%) på. Overvej istedet at
købe ram fra <http://edbpriser.dk> eller i et EU land - eks direkte fra
<http://crucial.com>. Som udgangspunkt kan du altid bruge Kingston
valueram i al fald i en G4.

> Der sidder som nævnt 256MB i B&W'en. Er det bedst at hive den klods ud
> så alle 4 er ens? Har hørt at det kan give problemer at blande RAM.

Det har intet på sig, det kan ej heller svare sig at gå efter ram med
hurtige timings (CL værdier), brug hellere pengene på endnu mere ram
eller en grundliggende mere moderne brugt mac.

Du kan iøvrigt sansynligvis godt genbruge din nuværende ram i en B&W
eller en G4 med 100MHz bus.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 10-12-04 10:38

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

Tak for dine mange kommentarer, Morten. Imponerende at du kan huske hvad
jeg har.

> Hvor meget skal du betale for B&W'eren?
Den skulle koste 1500 inkl. SCSI-kort som jeg har brug for til mine
scannere.

> Ja, men kan det svare sig at købe ram der? der kommer stjernedyr porto
> (34$), moms (+25%) og muligvis osse told (+6%) på.
Ja, portoen er dyr. Moms er der også på i DK (jeg er moms og
importørreg.). Der er ikke told på RAM, det undersøgte jeg sidst.

> Overvej istedet at
> købe ram fra <http://edbpriser.dk>
Jeg er lidt nervøs for at komme til at købe et eller andet skrammel fra
en EDB-pusher. OWC kender jeg fra tidligere køb, og der har aldrig været
problemer med varen. OWC lever af et godt omdømme, det har jeg ikke
indtryk af div. pushere går så højt op i, men jeg tager måske fejl.
Jeg ved heller ikke hvad jeg skal søge efter i edbpriser.dk. Hos OWC går
man ind under den pågældende maskine og får så en liste over de
RAM-produkter der passer til.

> eller i et EU land - eks direkte fra
> <http://crucial.com>. Som udgangspunkt kan du altid bruge Kingston
> valueram i al fald i en G4.
Se nu er jeg lidt tættere på, altså se efter Kingston valueram!

> Det har intet på sig, det kan ej heller svare sig at gå efter ram med
> hurtige timings (CL værdier), brug hellere pengene på endnu mere ram
Der kan ikke være mere end de lidt over 1 GB RAM i den, som jeg havde
tænkt mig at købe - til US$28 pr. 256MB (plus shipping på de $34)

Tak,
Jørgen

Fra : Erik Richard

Dato : 10-12-04 18:13

Hej Jørgen

Jørgen Angel wrote:

> Den skulle koste 1500 inkl. SCSI-kort som jeg har brug for til mine
> scannere.

Det er immervæk billig! Jeg ville ikke betænke mig på at købe den.

> Ja, portoen er dyr. Moms er der også på i DK (jeg er moms og
> importørreg.). Der er ikke told på RAM, det undersøgte jeg sidst.

Og hvis der var, så er tolden ikke 5% men nærmere 1,5%...

> [...]
> Jeg ved heller ikke hvad jeg skal søge efter i edbpriser.dk. Hos OWC går
> man ind under den pågældende maskine og får så en liste over de

Skal man købe RAM til fx. både Beige G3MT og B&W modellerne, bør man
købe Kingston eller Apacer, hvis man handler herhjemme.

Alt andet er som at spille i lotteriet. Man risikerer at få leveret fx.
256mbits paritets RAM, hvor man skal bruge 128mbits eller non-buffered,
som det også hedder. Det står ikke på de 3. produkts pusher-RAM, som
sælges billigt mange steder.

Og mht. både pris og service hos OWC, så er jeg enig med dig, man får
altid en god behandling derovre. Jeg har endda flere gange oplevet, at
de har været hurtigere end en dansk leverandør. Sjovt nok har jeg oftest
bestilt om fredagen, - kan se det på fakturaerne, - og har fået leveret
næste uge om torsdagen. Det kalder jeg da ret hurtig.

> Se nu er jeg lidt tættere på, altså se efter Kingston valueram!

Kingstons KVR100 (Beige MT) og KVR133 (B&W) kan bruges i, men
prisforskellen mellem dem og Mercury/Texas RAM er meget lille. Og mine
erfaringer med de to mærker er, at Mercury kører absolut bedst i Mac
fremfor Kingston.

Og da du er både moms og importørregistreret, kan du ikke bare købe til
fx. billig pris i England, men du skal købe det til nettopris - altså
uden den engelske VAT, importere det og betale de 25% dansk moms. Og så
er prisen pludselig ikke så billig igen.

Hvad Crusial RAM angår, så er det såmpænd ganske glimrende, men det
egner sig bedst i G4 og G5 maskiner. Jeg blev frarådet at købe Crusial
til en G3 af en Apple forhandler, og det selvom de havde det på lager!

> Der kan ikke være mere end de lidt over 1 GB RAM i den, som jeg havde
> tænkt mig at købe - til US$28 pr. 256MB (plus shipping på de $34)

Det har nu altså stadig noget at sige, hvis den blok, der sidder der, er
en PC-100 CL2 og der sættes PC-133 CL2 i, så vil alt blive reg. som
værende PC-100 CL2, jvf. Apple Systemprofil i OS X. Jeg har selv oplevet
dette fænomen på min G4/1,4ghz. Men det er så også rigtig, at det ikke
er noget, du vil mærke til i praktisk brug.

mvh. Erik Richard

PS. Jørgen, jeg er ved at have en bestillingsliste klar, hvis vi skal
bestille sammen.

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-12-04 23:26

> Den skulle koste 1500 inkl. SCSI-kort som jeg har brug for til mine
> scannere.

du får kun en megget marginal hatsighedsforbedring under OS9, jeg vil
ikke mene at det er de 1500kr værd, slet ikke hvis det betyder du skal
ud og investere i nye ramklodser. som andre har anbefalt bør du få efter
en brugt G4 med AGP.

> [...]
> problemer med varen. OWC lever af et godt omdømme, det har jeg ikke
> indtryk af div. pushere går så højt op i, men jeg tager måske fejl.

det er ret forskelligt, multimediaworld på computerstreet lader dig
normalt returnere ram hvis du fortæller at du ikke er sikker på om deres
klodser kan bruges i din mac. Titan computer på frederikssundsvej
tilbyder det samme. Føniks tilbyder at man kan medbringe sin mac og
prøve klodsen i butikken.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 29-12-04 00:03

> [...]

> ikke mene at det er de 1500kr værd, slet ikke hvis det betyder du skal
> ud og investere i nye ramklodser. som andre har anbefalt bør du få efter

Tak. Har købt en G4, ser frem til at få den op at køre efter nytår.

> [...]
> klodser kan bruges i din mac. Titan computer på frederikssundsvej
> tilbyder det samme. Føniks tilbyder at man kan medbringe sin mac og

Tak for tips om butikker.

Hilsen
Jørgen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-12-04 07:39

> [...]

> så alle 4 er ens? Har hørt at det kan give problemer at blande RAM.
>
> Det var en lang smøre, håber der er nogen der gider give kvalificeret

Hold dig fra B & W G3. Basta.

Køb en brugt G4 med AGP grafikkort og så får du en 200 gange bedre Mac.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Erik Richard

Dato : 10-12-04 17:46

Hej Jesper

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Hold dig fra B & W G3. Basta.

Sikke dog noget sludder. Netop den 400mhz El Captan er en af markedets
bedste maskiner! Med fx. en 900mhz G3 opg. + fuldt besat RAM render den
med lethed fra en PC på 1800-2000mhz med samme RAM og med Photoshop
installeret!

Det er faktisk ikke noget, jeg selv har prøvet, og jeg blev også
temmelige meget overrasket over det, da jeg fik en tilbagemelding fra
ham, jeg har solgt den G3/900mhz opgraderede El Capitan til. Han er
ellers gammel Mac bruger, men blev af arbejdsmæssige grunde tvunget til
at købe en PC. Han arbejder med specialopgaver i grafik, som fx.
billedrestaurering af gamle fotos m.m..

> Køb en brugt G4 med AGP grafikkort og så får du en 200 gange bedre Mac.

Hvis han skal have en '200x' bedre Mac end en Beige G3/333 eller en B&W
G3/400, så kommer han godt nok til at vente i nogle år.

Jeg har sagt det før, og jeg siger det igen. - Jeg synes det er lidt
strengt med den nedvurdering af de maskiner, der bare er 2, 3 eller 4 år
gamle, så er de pludselig ingen ting værd - set i nogles øjne.

Hvorfor ikke komme med en *seriøs* vurdering - istedet for bare en
nedvurdering?

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-12-04 18:07

> [...]

> gamle, så er de pludselig ingen ting værd - set i nogles øjne.
>
> Hvorfor ikke komme med en *seriøs* vurdering - istedet for bare en

Det har intet med alderen at gøre. Det er bare en notorisk drille
maskine.

Hvis du er så vildt med dem, så har jeg en jeg ikke kan komme af med. Er
du interesseret i specs på den ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Erik Richard

Dato : 10-12-04 18:29

Hej Jesper

> Det har intet med alderen at gøre. Det er bare en notorisk drille
> maskine.

Hvordan 'drillemaskine'? Jeg véd godt at B&W 300 og 350 kunne lave nogle
sjove ting indimellem, men netop 400mhz El Capitan (den med en enkelt
ADB port) og 450mhz modellerne var ganske udmærkede. Disse to modeller
er i øvrigt meget lig de tilsvarende G4 PCI (ikke AGP) modeller. Og dem
er der stadig mange, der bruger, og som endda giver dem en opg., så de
får endnu mere ud af dem.

Nå ja, og så er der lige den klassiske fejl, som langt de fleste laver,
- og som jeg også har gjort, - når man installerer en 400mhz fra
scratch, - man glemmer let og elefant at resette firmware, før man
installerer. Gør man det, får man problemer. Men resetter man til
maskinens default, før man installerer noget som helst, - det være sig
9.2.x og/eller OS X, så sker der jo bare det, at installeren opdaterer
firmware, hvis man installerer en ren OS X, og hvis man installerer OS
9.2.x, ligger firmwareopd. på både 9.1 og 9.2 CD'en...

> Hvis du er så vildt med dem, så har jeg en jeg ikke kan komme af med. Er
> du interesseret i specs på den ?

Kun, hvis det _er_ El Capitan 400mhz med 1 ADB + 2x USB og 2x Firewire,
så kunne jeg måske være interesseret. ...Hm, men så kommer jeg måske til
at skulle bruge 2 stk., da jeg har et par kunder på venteliste til noget
i den retning...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-12-04 19:34

> [...]

> maskine.
>
> Hvis du er så vildt med dem, så har jeg en jeg ikke kan komme af med. Er

Jeg er!

Fra : Villy Erichsen

Dato : 10-12-04 19:52

In article <41b9d2b1$0$13730$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, Erik
> [...]

> bedste maskiner! Med fx. en 900mhz G3 opg. + fuldt besat RAM render den
> med lethed fra en PC på 1800-2000mhz med samme RAM og med Photoshop

Det er da ikke en opgraderet maskine der er tale om fra Jørgen Angels
side.
Prisen på 1500 må siges at være OK - men han vil ikke opleve ret stor
hastighedsforøgelse med hensyn til at åbne og save.
Jeg har selv en G3 grå MT 333 stående og en BW 400 begge med 784 MB ram
Begge maskiner må anses som snegle sammenlignet med den G4 466 jeg
arbejder på nu.. G4 maskinen har både hurtigere bushastighed og
hurtigere ram. CPU hastigheden gør det ikke alene..
Sammenlignet med at skulle give 1500 for den BW 400 og en G4 466 med
ca. 1 GB ram + USB 2 kort for 3500 Samme pris for en 733 med 128 MB
grafikkort - men dog kun 512 MB ram.
Begge disse maskiner vil være et lang bedre køb til Photoshop arbejde
end den BW G3.
Begge set på Mediamacs marked i dag.
Opgradering af G3 koster en del penge - det samme gør ekstra ram - og
man har stadig en maskine der snegler af sted i bushastighed og ram -
specielt i Photoshop.

> Hvis han skal have en '200x' bedre Mac end en Beige G3/333 eller en B&W
> G3/400, så kommer han godt nok til at vente i nogle år.

200 X er vel nok overdrevet men realistisk er 10 X. Og det betyder
temmelig meget.

> Jeg har sagt det før, og jeg siger det igen. - Jeg synes det er lidt
> strengt med den nedvurdering af de maskiner, der bare er 2, 3 eller 4 år
> gamle, så er de pludselig ingen ting værd - set i nogles øjne.

Det er de heller ikke til Photoshop arbejde.

> Hvorfor ikke komme med en *seriøs* vurdering - istedet for bare en
> nedvurdering?

Mit indlæg er ment som en seriøs vurdering - og dermed en nedvurdering.
Jeg taler af erfaring og ikke kun teori.

Firmaet hvor jeg arbejder har for ikke så længe siden anskaffet en Dual
G5 1.8 - så skal du bare se løjer hvor det går med Photoshop arbejde.

Fra : Erik Richard

Dato : 10-12-04 20:25

Hej Villy

Villy Erichsen wrote:

> Det er da ikke en opgraderet maskine der er tale om fra Jørgen Angels
> side.

Hvis det havde været det, så ville jeg også have frarådet det.

> Prisen på 1500 må siges at være OK - men han vil ikke opleve ret stor
> hastighedsforøgelse med hensyn til at åbne og save.

Måske ikke i åbning, men i 'Save', kan man godt mærke forskel.

> [...]
> arbejder på nu.. G4 maskinen har både hurtigere bushastighed og
> hurtigere ram. CPU hastigheden gør det ikke alene..

Hm, G4/&466 er mig bekendt med 100mhz BUS - eller er det 450mhz? Det
skiller lige deromkring. Men under alle omstændigheder har en B&W
G3/400mhz en 100mhz BUS og kan uden problemer bruge PC-133 RAM.

> [...]
> grafikkort - men dog kun 512 MB ram.
> Begge disse maskiner vil være et lang bedre køb til Photoshop arbejde

Hvad 466'eren angår er jeg ikke helt enig, men med en 733mhz, så er vi
jo oppe i en helt anden arkitektur. - Og hvis jeg skulle vælge, så ville
jeg da helt klart vælge en 733 til 3500kr. fremfor en 466 til samme pris.

> Begge set på Mediamacs marked i dag.
> Opgradering af G3 koster en del penge - det samme gør ekstra ram - og
> man har stadig en maskine der snegler af sted i bushastighed og ram -
> specielt i Photoshop.

Nåh... En G4/533mhz Mercury (PowerLogix) til en B&W G3 kan fås for
$169USd og en G3/900mhz kan fås til $229USd (Sonnet) og svjh. $219USd
for et PowerForce kort (PowerLogix). Og med $28USd for 256mb RAM, så er
det absolut ikke galt, - især ikke, hvis man selv er både moms- og
importørreg., som både Jørgen og jeg jo er.

> 200 X er vel nok overdrevet men realistisk er 10 X. Og det betyder
> temmelig meget.

Hvis du skal have en G4, der er 10x bedre/hurtigere end en B&W G3/400,
så skal du altså også højere op end en selv en 733mhz, - DA/QS er i den
forbindelse ligemeget...

> Det er de heller ikke til Photoshop arbejde.

Hm, jeg brugte min El Capitan 400mhz til musik, og jeg kan godt love
for, at når man arbejder med VST plugins, kræver det væsentlig mere end
selv Photoshop, så jeg er ikke enig.

> Mit indlæg er ment som en seriøs vurdering - og dermed en nedvurdering.
> Jeg taler af erfaring og ikke kun teori.

Jeg vil nu hellere kalde dit indlæg for en sammenlignende vurdering. -
At du så mener, den falder negativt ud i forhold til en G4/466. Det vil
den, hvis ikke en G3/400 er opg. til en G3/900. En opg. til en G4/533 er
_ikke_ nok.

> Firmaet hvor jeg arbejder har for ikke så længe siden anskaffet en Dual
> G5 1.8 - så skal du bare se løjer hvor det går med Photoshop arbejde.

Ja, ja... Så er vi altså også helt deroppe, hvor man ikke _kan_ sammenligne.

Jeg har godt nok hørt om eksperimenter med en G5 opg. til de store G4 på
+1ghz, men jeg tvivler på, de kommer i handlen til priser, der vil kunne
matche en ægte G5. Der vil sipelthen ikke være marked for G5 processorer
til de få 'nørder' (som fx. mig), der stadig vil kunne køre OS 9.x...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Villy Erichsen

Dato : 10-12-04 22:44

In article <41b9f80c$0$13732$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, Erik
Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Hej Villy
.. Netop den 400mhz El Captan er en af markedets

> Hvis det havde været det, så ville jeg også have frarådet det.

Nej - men det er da det du sammenligner med.

> Hm, G4/&466 er mig bekendt med 100mhz BUS - eller er det 450mhz? Det
> skiller lige deromkring. Men under alle omstændigheder har en B&W
> G3/400mhz en 100mhz BUS og kan uden problemer bruge PC-133 RAM.

G¤ 466 (Digital Audio) har 133 mhz bus ligesom efterfølgeren
Quicksilver.

> [...]
> det absolut ikke galt, - især ikke, hvis man selv er både moms- og
> importørreg., som både Jørgen og jeg jo er.

Læg prisen på ram og opgradering oveni de 1500,- for maskinen - og så
har man stadig en ret langsom maskine til Photoshop.
> et.
>
> Hvis du skal have en G4, der er 10x bedre/hurtigere end en B&W G3/400,
> så skal du altså også højere op end en selv en 733mhz, - DA/QS er i den
> forbindelse ligemeget...

Bemærk at der er stor forskel på hvordan maskinerne afvikler OS 10.3 -
BW G3 er simpelthen for langsom.

> Hm, jeg brugte min El Capitan 400mhz til musik, og jeg kan godt love
> for, at når man arbejder med VST plugins, kræver det væsentlig mere end
> selv Photoshop, så jeg er ikke enig.

Det kan overhovedet ikke sammenlignes - Photoshop er nok det program
der udnytter Power PC arkitekturen bedst.
F. eks. en Pentium 2. GHZ er effektivt MEGET langsommere end en 800 MHZ
G4 - det ved jeg fra en fotograf der hådhændet nægtede at noget var
bedre end Pentium - gæt hvad han skiftede ud til
I dag kører han selvfølgelig G 5

> [...]
> At du så mener, den falder negativt ud i forhold til en G4/466. Det vil
> den, hvis ikke en G3/400 er opg. til en G3/900. En opg. til en G4/533 er
Det er heller ikke nødvendigt med den opgradering G4/466 ER hurtigere i
Photoshop end G3/900 - det vil da også være fuldstændig tåbeligt at op-
gradere til så lidt som 533 - der skal ganske som lydtrykket være en
fordobling inden man virkelig mærker nogen forskel.
Det gælder så kun processorhastigheden - der er andre ting der spiller
ind som du ved bushastighed - ramtype - level 2 + 3 cashe

> Ja, ja... Så er vi altså også helt deroppe, hvor man ikke _kan_ sammenligne.

Det er heller ikke nogen sammen ligning - blot en konstantering.

Bortset fra det så er jeg sikker på at Jørgen er bedst tjent med at
købe en G4 min. 466 frem for at købe en BW G3 - uanset hvor meget han
opgraderer processor og putter ram i - vil den ikke arbejde optimalt
med nyere udgaver af Photoshop. Og prisen vil nok i sidste ende blive
dyrere end han kan købe de anviste maskiner til.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 11-12-04 10:12

> [...]
> Det gælder så kun processorhastigheden - der er andre ting der spiller
> ind som du ved bushastighed - ramtype - level 2 + 3 cashe

Her er en liste med PSbench7 resultater:

CPU clock Index
--------- -----
2x 2500 G5 OSX 10.3.5 714 w/new G5 extension
2X 2400 Opteron 250 , Win2000 695 Tyan Tiger K8W
2x 2000 Opteron Tyan Tiger K8W 571 (1ghz HT)
2x 2000 Opteron Tyan Tiger K8W 565 (800 mhz HT)
2x 2000 G5 OSX 10.3.5 562 w/new G5 extension
2x 2000 G5 OSX 10.2.7 555 (energy settings highest perf)
2X 2000 G5 OSX Panther 554
2x 2000 G5 OSX 10.2.7 525
2x 2000 G5 OSX 10.2.7 497 (energy settings auto bus slewing)
2x 3060 Xeon (no L3) 490 HT
2x 3060 Xeon (OC'd 2400) 488
2x 2930 Xeon (OC'd 2400) 471
3200 P4 (800MHz) 427
3200 P4 EE (2MB L3) 424
2200 Athlon 64 FX-51 416
3000 P4 (800MHz) 405
3200 P4 Laptop 800 mhz fsb 404 HT
2X 2000 G5 OSX 10.3.5 402 single CPU only (CHUD),
w/new G5 extension
2X 2000 Opteron Tyan Tiger K8W 398 single CPU only
(processor physically removed)
2400 Athlon-FX 51 OC'd 395
3200+ Athon64 HQ/DDR400 512x2 387
3495 P4 (OC'd 3.06) 386
3060 P4 XP Pro (533 FSB) 358 HT
2x 2200 Xeon PC 800 RDRAM CPQ Ev357 HT
3200+ Athlon64 DDR 400 356
3000+ Athlon64 DDR 400 349
2x 1500 G4 (OC'd 1420) 348
2x 1333 G4 DDR OS9.2 (oc'd 1.25)346
1800 G5 OSX 10.2.7w/G5plugin 344 (energy settings highest perf)
1800 iMac G5, 20", 2 GB ram 344
2x 1420 G4 OSX 10.2.4 338
2x 2400+ Athlon MP 338
2x 1250 G4 OS 9.2.2j 337
2400+ XP-mobile (OC'd @2.3GHz)337
3200+ Athlon XP 332
1800 Opteron(2-chnlDDR 333 332
2x 1333 G4 DDR OSX10.2.2(oc1.25)326
1600 G5 OSX 10.2.7 321 (energy settings highest perf)
1800 Opteron(l-chnlDDR333 320
3000+ Athlon XP 318
2x 1250 G4 OSX 10.2.5 318
2x 1250 G4 DDR OSX 10.2.1 316
1x 2500+ barton OC'd 760mpx mobo 313
2x 1800 Athlon MP 312
2800+ Athlon XP Barton 298
2x 2000 P4 Xeon 286
2x 1200 G4Powerlogix(867MHzG4/QS285 upgraded
2x 1533 Athlon MP 285
2x 1533 Athlon MP 283
2600 AMD 333FSB 1gb PC2700 281
2530 P4 mobile (OC'd 1400) 282
2700 P4B (OC 2400, 600MHz FSB280
2x 1466 Athlon XP 279
1600 G5 OSX 10.2.7w/G5Plugin 276 *MacNNscores (auto energy settings)
2666 P4 (DDR 333) 269
2x 1000 G4 DDR 10.2 267
2400+ Athlon XP 262
2x 1000 G4 OS9 260
2x 1000 G4 OSX 10.1.5 254
2400+ Athlon 252
2400 P4B (800MHz) 251
2400b (sis 648 DDR400) 251
1600 Centrino IBM T40 250
2400 P4 (533MHz bus) 249
2400 P4 B 241
1330 17"PowerBook OSX 10.2.8 240
1250 15"Powerbook OSX 10.3.3 240
2340 P4 (overclock) 239
1600 Centrino Dell D800 236
2400 P4 234
2x 867 G4 OS9 1.5GB RAM 228
1800+ Athlon XP (1533 MHz) 226
1400 350 G4, OS X 10.3.3 222 (Giga Design 2MB L3)
1577 oc'd Athlon XP (Lestat) 221
2x 1000 G4 OSX 10.2.2 (upgraded)218 ?!(dual 533 logic board)
1548 Athlon XP 214
1670 Athlon XP (2000+) 213
1667 Athlon XP 211
1400 Athlon XP 1600+ xp pro 200
1x 1533 Athlon MP 197
1300 Centrino Sony VAIO Z1A 196
1000 G4 17" Powrbk OSX 10.2.6196
2000 P4 Xeon 194
1400 Athlon XP 1600+'98SE 191
1000 G4 OSX TiPbk 10.2.2 185
2x 533 G4 OSX 10.1.5 175
2x 533 G4 OS 9.2.2 174
1800 P4 173
1200 AthlonMP 168
1508 Celeron (overclock) 167
1400 PIII Tualatin 160 **?
2x 550 G4 OSX 10.2.3 (OC Cube) 160 **?
2x 500 G4 OSX 152
2x 450 G4 OS9 151
1333 Athlon TBird 147
2x 450 G4 OSX 10.1.5 143
800 G4 Pbook OSX 1MB L3 135
733 G4 (miro7) 134
667 G4 PBk OS9 noL3 127
667 G4 PBk OSX 10.2.3 no L3 125
466 G4 OS9 123
667 G4 OSX TiPBk 10.1.5 noL3121
866 PIII 114
466 G4 OSX 133 MHz bus 112
550 G4 Powrbk OS9* 104
500 G4 Pbook (OC'd 400) 103
1x 450 G4 OSX 100 MHz bus 101
1000 Athlon TBird (PS6.01) 100
874 Celeron (OC'd 700) 98 -
550 G4 Powrbk OSX* 95
933 Transmeta Crusoe Sony 78
700 G3 iBook 74
600 G3 iBook OS 9.2.2j 70
233 PII 30
2x 2000 Opteron 246, PearPC 27 OS X 10.3.5 (newest PearPC build)
2x 2000 Opteron 246, PearPC 16 OS X 10.3.5

Indeks er et geometrisk gennemsnit af den relative performance i forhold
til et reference resultat på diverse subtest. Geometrisk gennemsnit vil
sige at man ganger n tal sammen og tager den n'te rod af resultatet. Det
bruges når man vil lægge lige vægt på hver subtest, uanset hvor lang tid
hver test tager.

Resultater er opsamlet over lang tid, så oplysningerne hørende til hvert
resultat varierer lidt i omfang (og pålidelighed).

Fra : Erik Richard

Dato : 11-12-04 16:24

Hej Niels

Det er faktisk lidt af en spændende liste at kigge igennem. Én ting slår
det jo fast med 7-tommer søm, - at de nyeste G5 processorer _er_
hurtigere end alle kendte almindelige PC processorer i ydelse.

Véd du, om det er 'overall data', eller om det er målt med ét eller to
specifikke programmer?

Hvor har du fundet listen? Det kunne være skægt at have alle data, så
man kunne præsentere den for nogle af de 'hårde windows-drenge'..

Og jeg kan umiddelbart se, at min egen G4/1,4ghz så ligger nogenlunde i
midten, og at den nye maskine, jeg er ved at anskaffe, vil komme op i
den bedste trediedel - efter en opgradering. Og til mit brug, som
fremover vil være fortrinsvis musik, så er det alt rigeligt, selvom det
bliver med både Cubase VST med ca. 800mb VST plugins til div. formål...

mvh. Erik Rihcard

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 11-12-04 21:34

> [...]

> det jo fast med 7-tommer søm, - at de nyeste G5 processorer _er_
> hurtigere end alle kendte almindelige PC processorer i ydelse.

En smule, ja. Indtil Opteron kommer ud i en 2.6 GHz version. I
øjeblikket er kun Athlon FX ude i 2.6 GHz (mig bekendt).

> Véd du, om det er 'overall data', eller om det er målt med ét eller to
> specifikke programmer?

Der er tale om et script af 21 handlinger i Photoshop7 på et 50MB
billede.

> Hvor har du fundet listen? Det kunne være skægt at have alle data, så
> man kunne præsentere den for nogle af de 'hårde windows-drenge'..

Se denne tråd
<http://episteme.arstechnica.com/eve/ubb.x?q=Y&a=tpc&s=50009562&f=484095
24&m=7760969205&p=71>.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 11-12-04 10:26

Tak til alle for indlæg og interesse.

> [...]

> hurtigere ram. CPU hastigheden gør det ikke alene..
> Sammenlignet med at skulle give 1500 for den BW 400 og en G4 466 med

Det er denne her du tænker på, ikke?
http://www.mediamac.dk/index.php/market/show/id=12693/list_advertisement
_category_type_offset=30

Kan man flytte SCSI-kortet fra min G3 MT til denne G4? OWC har SCSI-kort
til G4'eren, men til over $400.

Kan jeg bruge mit gode gamle grå tastatur til G4'eren?

Vil denne G4's fortræffeligheder have positiv indvirkning på den tid min
Imacaon Flext. III er om at scanne/sende signalet til computeren?

> Samme pris for en 733 med 128 MB grafikkort - men dog kun 512 MB ram.
> Begge set på Mediamacs marked i dag.

Den kan jeg nu ikke finde til samme pris?

Hilsen
Jørgen

Fra : Erik Richard

Dato : 11-12-04 16:12

Hej Jørgen

Jørgen Angel wrote:
> Kan man flytte SCSI-kortet fra min G3 MT til denne G4? OWC har SCSI-kort
> til G4'eren, men til over $400.

Kun hvis kortet sidder som PCI kort. Flg. alm. Adaptec kort er OS X
kompatible,
AHA-2906
AHA-2930
AHA-2940UW(skal flahes, jeg har flash & firmware).
AHA-2940U2W (skal flashes, jeg har flash & firmware)
AHA-2940U2B
AHA-29160N
AHA-29160N(WR) skal flashes, jeg har _ikke_ flash & firmware)
AHA-39160
AHA-39320

> Kan jeg bruge mit gode gamle grå tastatur til G4'eren?

Ja, via en iMate. Hvorimod G3/400 har ADB til direkte tilslutning.

> Vil denne G4's fortræffeligheder have positiv indvirkning på den tid min
> Imacaon Flext. III er om at scanne/sende signalet til computeren?

Jeg går ud fra, det er en SCSI model? Der vil være en anelse forbedring
i modtagning på maskinen med et UltraSCSI kort ala 2940U2B, men ikke
nævneværdigt, da det er scanneren, der bestemmer 'farten'.

> Den kan jeg nu ikke finde til samme pris?

Den kan jo være solgt og annoncen slettet....

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Villy Erichsen

Dato : 11-12-04 17:11

In article <1gomkf9.1vwzf6j12wvs92N%angelFJERN@inet.uni2.dk>, Jørgen
Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> [...]

Nemlig.

> Kan man flytte SCSI-kortet fra min G3 MT til denne G4? OWC har SCSI-kort
> til G4'eren, men til over $400.

Ja, men ikke alle kort kører under OS X. Under OS 9 er der ingen
problemer.

> Kan jeg bruge mit gode gamle grå tastatur til G4'eren?

Nej, men der er tastatur med maskinen.

> Vil denne G4's fortræffeligheder have positiv indvirkning på den tid min
> Imacaon Flext. III er om at scanne/sende signalet til computeren?

Sandsynligvis, da G4 maskinen er hurtigere til at behandle modtagne
data.

> Den kan jeg nu ikke finde til samme pris?

Det kan jeg heller ikke mere - den var der i går - så den er nok solgt.

Fra : Erik Richard

Dato : 11-12-04 17:48

Hej Villy

Villy Erichsen wrote:

> Ja, men ikke alle kort kører under OS X. Under OS 9 er der ingen
> problemer.

Hvis du ser mit andet svar til Jørgen, så skal man jo lige tænke på, om
det er et PCI SCSI kort. G3MT's onboard kort kan selvfølgelig ikke flyttes.

> Nej, men der er tastatur med maskinen.

Jo da, via iMate. Og med en iMate på, kan man samtidig starte maskinen
fra tastaturet, hvilket man jo ikke kan med Apple Pro tastaturet. - Jeg
bruger da selv mit store Apple Extended ISO II + iMate på den her
G4/1,4ghz, og det virker fortrinligt.

Der er kun _én_ ting, man ikke kan med iMate + ISO tastaturet, man kan
ikke resette PRAM med den alm. kommando, men skal bruge 'developer'
kanppen på maskinen istedet for.

> Sandsynligvis, da G4 maskinen er hurtigere til at behandle modtagne
> data.

Kun hvis det er et UltraSCSI-2/3 kort eller en 2940U2B, ellers er det jo
scanneren, der bestemmer 'farten'. Jeg tror ikke forskellen vil være
særlig stor, da den scanner, Jørgen bruger, ikke er så hurtig igen, den
er derimod særdeles stabil og meget, meget præcis. Svjh. er scannerens
udgang ikke hurtigere end en std. SCSI-2 hastighed, men
overførselshastigheden burde stå i manualet til scanneren.

Derimod vil scannerens efterbehandling nok være lidt hurtigere pga.
maskinens højere hastighed + G4 processor.

Efter din vurdering, Villy, så vil det vel nogenlunde svare til, da jeg
skiftede fra min PM 7200/90 til min Beige G3/300AV sammen med min Agfa
StudioScan IIsi. Der er en smule bedre overførselshastighed, men noget
hurtigere efterbehandling især i OCR, ikke så meget i billeder.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Jørgen Angel

Dato : 12-12-04 14:25

> Ja, men ikke alle kort kører under OS X. Under OS 9 er der ingen
> problemer.

Mit set-up nu er sådan at jeg kører SCSI-kablet direkte fra Imacon'en
ind i det øverste stik bag på G3eren. Som Erik Richard er inde på, det
stik kan jeg ikke overføre til G4eren.
Men maskinen har et PCI SCSI kort jeg aldrig har brugt. Det er af den
smalle type. SystemProfiler siger:
Card type: scsi-2
Card name: ADPT,2940U2W
Card model: ADPT,1686906-00
Card ROM#: 1.1
Card revision: 0
Card vendor ID: 9005

Kan jeg bruge det? Og kan man få et kabel der har alm. SCSI til at gå
ind i Imacon'en og et smalt i den anden ende til at sætte ind i
SCSI-kortet?
Der fulgte noget grej med så man kan køre scanneren på FireWire, men det
siges at være langsommere - og det tager lang nok tid i forvejen.

> Nej, men der er tastatur med maskinen.

Ja, men det er et af de der små fancy nogen. Jeg har arbejdet på
maskiner med sådan et tastatur. Det dur ikke til mine pølsefingre.
Men det kan så løses som Erik Richard nævner.

hilsen
Jørgen

Fra : Villy Erichsen

Dato : 12-12-04 16:01

In article <1gooq10.1uuzyou1vj35o8N%angelFJERN@inet.uni2.dk>, Jørgen
> [...]

> stik kan jeg ikke overføre til G4eren.
> Men maskinen har et PCI SCSI kort jeg aldrig har brugt. Det er af den

SCSI kort er ikke lige min stærkeste side - så vi må håbe Erik ser dit
indlæg.

> Og kan man få et kabel der har alm. SCSI til at gå
> ind i Imacon'en og et smalt i den anden ende til at sætte ind i
> SCSI-kortet?

Det kan man sagtens - jeg tror endda at at jeg har et liggende som du
kan få.

> Der fulgte noget grej med så man kan køre scanneren på FireWire, men det
> siges at være langsommere - og det tager lang nok tid i forvejen.

Hvis det er en konvertering fra SCSI til Firewire bliver det muligvis
langsommere - ellers er Firewire meget hurtigere end SCSI.

> Ja, men det er et af de der små fancy nogen. Jeg har arbejdet på
> maskiner med sådan et tastatur. Det dur ikke til mine pølsefingre.
> Men det kan så løses som Erik Richard nævner.

Reelt er der ingen forskel - knapperne har samme størrelse - det er kun
det udenom der er skåret væk - og så er der rykket en smule sammen ved
afsnittet med piletasterne. Og så man en ekstra USB port i tastaturet -
samt åbne og lukke CD-skuffen, samt skrue op og ned for lyd, evt.
afrbyde lyden helt.
Men smag og behag er som bekendt forskellige.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 12-12-04 18:21

> SCSI kort er ikke lige min stærkeste side - så vi må håbe Erik ser dit
> indlæg.

Nu ser jeg, at navnet netop er på Eriks liste!

> Det kan man sagtens - jeg tror endda at at jeg har et liggende som du
> kan få.

Hvis det er de der 70-80 cm så vil jeg sige mange tak - og prøve om det
fungerer. Kan jeg bruge den spam@ adresse til at sende dig min adresse?

> Hvis det er en konvertering fra SCSI til Firewire bliver det muligvis
> langsommere -

Det er det, for der er kun SCSI udgang på scanneren. Men hvis jeg kan
bruge kortet, er det jo ikke nødvendigt.

Jørgen

Fra : Villy Erichsen

Dato : 12-12-04 23:30

In article <1gop04e.qovg1ssl30n8N%angelFJERN@inet.uni2.dk>, Jørgen
> [...]

> Nu ser jeg, at navnet netop er på Eriks liste!

> Hvis det er de der 70-80 cm så vil jeg sige mange tak - og prøve om det

Ja, den kryptiske i min signatur

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-12-04 20:55

In article <121220041600427459%spam@hammel-by.dk>,
> [...]

> tastaturet - samt åbne og lukke CD-skuffen, samt skrue op og ned for
> lyd, evt. afrbyde lyden helt. Men smag og behag er som bekendt

Ja, det er sjovt, mange har fået den idé. Tasterne er nøjagtig lige
store. Selv tasterne på en bærbar har samme størrelse og samme indbyrdes
afstand. Her er vandringen normalt bare kortere. Prøv at holde
tastaturerne op mod hinanden og også op mod en bærbar. Selve feltet med
de almindelige bogstavtaster har samme størrelse på Apples første
USB-tastatur og på Extended Keyboard II, som alle ellers fremhæver. Og
så må jeg i øvrigt sige, at jeg foretrækker de letgående taster på
Apples USB-tastaturer frem for de strammere taster på IBM eller Extended
Keyboard II. Men som Villy siger, så er smag jo forskellig.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard

Dato : 13-12-04 00:40

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> Ja, det er sjovt, mange har fået den idé. Tasterne er nøjagtig lige
> store.

Henrik, det her har været oppe før, og dengang sagde jeg, at tasterne på
et Apple Pro tastatur _ER_ mindre!! Og det fastholder jeg til enhver
tid. Jeg sidder og skriver på et ISO II (Saratoga), og jeg har et Pro
tastatur stående lige ved siden af.

Selve tasterne på Pro tastaturet er ca. 0,5mm inndre og der er mindst
1mm mindre i afstand mellem tasterne. Desuden er både tasternes
udformning og hældning helt anderledes. De står mere skråt i forhold til
tasterne på ISO tastaturet, hvor tasterne ligesom sidder i 'etager'.
Alle de ting tilsammen gør, at man får en langt bedre fingerstilling på
et ISO tastatur end på Pro tastaturet - især til folk, der har ret store
fingre, og som skriver hurtigt. Og så er Pro tastaturets totallpængde
ca. 4,5cm kortere end ISO II tastaturet.

Normalt ligger jeg et godt stykke over 350 anslag på et ISO tastatur,
men jeg kan slet, slet ikke komme så højt op på et Pro tastatur, nok
ikke meget over 250.

> Selv tasterne på en bærbar har samme størrelse og samme indbyrdes
> afstand. Her er vandringen normalt bare kortere.

NEJ og atter nej! Der er større afstand mellem tasterne på min gl. PB
165 og så på min Pismo. Den PB 190, jeg også har haft ligger nærmest
midt imellem. Og i forrige uge stod jeg og 'spillede' lidt på en af de
nye PowerBooks, og her er afstanden mellem tasterne endnu mindre i
forhold til både Pismo og PB 190.

> [...]
> Apples USB-tastaturer frem for de strammere taster på IBM eller Extended
> Keyboard II. Men som Villy siger, så er smag jo forskellig.

Nu er der altså forskel på en Apple Extended II og en Apple Extended ISO
II. Extended II hedder også Apple Extended Family og ligner Design (det
opr.) lidt mere og er noget lettere end det store tunge ISO II tastatur.
Jeg har både Family og ISO, såvel som Design og Design II + adskillige
andre modellre med og uden midtersektionen med piletaster m.v..

Der er også en anden forskel på Apple Pro og ISO II, som du sjovt nok
ikke nævner. Hvis du måler 'dybden' på tastaturet - altså fra
mellemrumstangentens bagkant til forkanten på tastrækken med tal, så er
Apple Pro tastaturet ca. 1 cm dybere. Det skyldes udelukkende, at Pro
tastaturets taster ligger i samme niveau hele vejen op, mens ISO II
tastaturet som sagt er i 'etager'. Og endelig så har jeg også et ganske
alm. lille USB tastatur, og det er endnu kortere end Pro tastaturet. Pro
tastaturet kan ikke gå ned i min store Samsonite taske til min bærbare,
men det kan det lille grå USB tastatur så rigeligt, der er endda ca. 3
cm til enden af tasken, så meget mindre er det i forhold til Pro tastaturet.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-12-04 01:13

In article <41bcd6e5$0$23057$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>,
> [...]

> fingre, og som skriver hurtigt. Og så er Pro tastaturets totallpængde
> ca. 4,5cm kortere end ISO II tastaturet.

Hvis man tager det store firkantede felt, hvor alle bogstaver, tegn og
mellemrumstast er på et almindeligt tastatur, så måler det da 9,5 x 28
cm på alle tastaturer plus/minus nogle millimeter. Da der er samme antal
taster indenfor det felt, bortset fra piletaster på bærbare og det
første USB-tastatur fra Apple. Min sunde logik siger mig, at så er
tasterne også lige store. Bevares, så kan man måske finde nogle halve
millimeter hist og her, men det er ikke en forskel, der gør, at "det kan
jeg slet ikke skrive på med mine store pølsefingre".

> Normalt ligger jeg et godt stykke over 350 anslag på et ISO tastatur,
> men jeg kan slet, slet ikke komme så højt op på et Pro tastatur, nok
> ikke meget over 250.

Det kan skyldes vinkel eller hårdhed på tasterne. Jeg er f.eks. ikke
vild med det IBM klik-tastatur, vi har på arbejdet, men det har vist et
godt ry, og alle sekretærerne bruger det. Hmmm, måske forklarer det alle
slagfejlene

> [...]
> midt imellem. Og i forrige uge stod jeg og 'spillede' lidt på en af de
> nye PowerBooks, og her er afstanden mellem tasterne endnu mindre i

Jamen, hvor meget måler feltet med bogstavtasterne? Lige nu har jeg kun
en iBook at sammenligne med, og her måler det ligesom på Pro-tastaturet
og det trådløse for den sags skyld.

> [...]
> Jeg har både Family og ISO, såvel som Design og Design II + adskillige
> andre modellre med og uden midtersektionen med piletaster m.v..

Nu har jeg lige foræret mit væk. Hvad skulle jeg med det gamle
Med en ADB-port havde jeg ikke så meget at bruge det til, og så kunne
jeg lige så godt hjælpe en anden. Jeg mener, det hed Apple Extended
Keyboard II. Jeg troede, at det var det "gode" tastatur, alle roser, men
det er det måske ikke?

> [...]
> er Apple Pro tastaturet ca. 1 cm dybere. Det skyldes udelukkende, at
> Pro tastaturets taster ligger i samme niveau hele vejen op, mens ISO

Er der en centimeters forskel på bredden af de tre rækker med
bogstavtaster? Det lyder af meget.

> [...]
> USB tastatur så rigeligt, der er endda ca. 3 cm til enden af tasken,
> så meget mindre er det i forhold til Pro tastaturet.

Det lyder som om, du måler den udvendige størrelse. Den har jo intet at
gøre med, hvor gode tasterne er at trykke på, eller hvor store de er.
Jeg kan godt huske, at der var en bred, grå plasticrammme rundt om
tasterne på de gamle Extended-tastaturer. Det var et værre spild. De
fyldte jo hele skrivebordet. Det er rart, at de nye tastaturer er mere
kompakte, uden at tasterne er blevet mindre Apples trådløse
tastatur har især en meget tynd ramme udenom. Det er ligesom de bærbare
computere i dag. De første havde en fem cm tyk plastramme rundt om
skærmen. I dag er der kun nogle få mm udenom skærmen.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard

Dato : 13-12-04 03:34

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> [...]
> millimeter hist og her, men det er ikke en forskel, der gør, at "det kan
> jeg slet ikke skrive på med mine store pølsefingre".

Ja, altså selve grundtastaturet.
Størrelsen på
Apple Extended ISO II (det tunge på knap 2kg)
Længde: 28,5cm
Højde uden F taster: 9,4cm
Hver række er forskudt 2,5mm i højden, - så "<zxcvbnm," ligger 2,5mm
højere end rækken med mellemrumstasten, rækken med "asdfghjklæ" igen
2,5mm højere - næste række igen 2,5mm højere.

Apple Pro
Længde: 28,0cm
Højde uden F taster: 9,2cm
Der er ingen 'etageforskydning' mellem rækkerne

USB std. tastatur
Længde:28,0cm
Højde uden F taster: 9,1cm
Etageforskydning fra række til række knap 1mm

Etageforskydningen gør, at fingrenes vandring er kortere fra række til
række og giver mindre træthed, hvis man skriver i mange timer.

> [...]
> vild med det IBM klik-tastatur, vi har på arbejdet, men det har vist et
> godt ry, og alle sekretærerne bruger det. Hmmm, måske forklarer det alle

Jeg tror nærmere, forklaringen er, at hvis det havde været en alm.
gammeldags maskine, så ville svingtasterne have sat sig, så fejlene ikke
ville blive reg., mens på et elektronisk tastatur komer de bare efter
hinandnen.

Men du har ret. IBM og Apple ISO II regnes for verdens bedste tastaturer
af professionelle brugere.

> Jamen, hvor meget måler feltet med bogstavtasterne? Lige nu har jeg kun
> en iBook at sammenligne med, og her måler det ligesom på Pro-tastaturet
> og det trådløse for den sags skyld.

Desværre har jeg ikke de bærbare hér, så jeg kan ikke måle dem også. Det
bedste tastatur på en bærbar, jeg har skrevet på, er helt klart det, der
sidder på en Acer 1400mhz, og det næstbedste er det, der sidder på min
gl. PB 165, da dette tastatur også har en smule 'etage' samt god bue i
tasterne og forholdsvis hård kontaktpunkt. Herefter kommer så min Pismo,
men jeg synes, jeg hurtigere bliver træt, fordi det er for fladt og
stort set uden bue på tasterne. Derfor har jeg også anskaffet mig et
eksternt USB tastatur til den. - Og sørgelig nok, så er de dårligste,
jeg har afprøvet iBook og TiBook, - de er simpelthen altfor bløde og
kontaktpunktet ligger meget højt i tasten, så der skal næsten intet til,
før man har aktiveret tastens kontaktflade.

> [...]
> jeg lige så godt hjælpe en anden. Jeg mener, det hed Apple Extended
> Keyboard II. Jeg troede, at det var det "gode" tastatur, alle roser, men

Apple Standard, ligner Apple Extended, men er uden numerisk blok.
Apple Standard II samme som ovenfor men med numerisk blok, dog uden
midtersek. med piletaster m.v. Disse to kan ikke højdejusteres.

Apple Extended II Family (1795kr. inkl. moms) - vejer ca. 1200g
Apple Extended ISO II Saratoga (2295kr. inkl. moms) - vejer ca. 1700g
Begge har trinløs højdejust. med skydeknap bagpå

Apple Design Family (795kr. inkl. moms) - vejer ca. 800g
Apple Design II (595kr. inkl.moms) - vejer ca. 500g - elendigt tastatur!
Begge har 1-positions højdejustering med vippefod.

> Er der en centimeters forskel på bredden af de tre rækker med
> bogstavtaster? Det lyder af meget.

OK, det er så knap en cm., men det føles meget mere, når man sidder og
skriver. Jeg tillægger det ISO-tastaturets 'etage' udformning, at dette
føles langt nemmere at skrive på.

> Det lyder som om, du måler den udvendige størrelse. Den har jo intet at
> gøre med, hvor gode tasterne er at trykke på, eller hvor store de er.

Nej, egentlig har jeg kun målt selve tasternes str. og hældning.

> [...]
> fyldte jo hele skrivebordet. Det er rart, at de nye tastaturer er mere
> kompakte, uden at tasterne er blevet mindre

Tja, selve tasternes mål har jeg ikke gidet måle igen, men de nye _er_
altså mindre. Det kan jeg klart mærke på min fingerstilling...

> [...]
> computere i dag. De første havde en fem cm tyk plastramme rundt om
> skærmen. I dag er der kun nogle få mm udenom skærmen.

Tja, tjo, men hvor længe holder de nye så i forhold til de gamle? Mine
ISO II holder stadig, - også det, jeg købte i 1994! til den enorme pris
af 2295kr. Uak!! - og min PB 165 spiller som den dag, jeg købte den,
bortset fra et dødt batteri, men den er også fra 1993... Og hvis ikke en
eller anden idiot havde forsøgt at brække min 7200 fra hinanden under et
indbrud her, så ville den ligeledes stå som da jeg fik den..

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Christian Bech

Dato : 13-12-04 10:06

In article <41bcffb3$0$23052$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>,
> [...]

> Længde: 28,0cm
> Højde uden F taster: 9,2cm
> Der er ingen 'etageforskydning' mellem rækkerne

Er du sikker p, at din lineal ikke har funktionsfejl? Jeg har lige
sammelignet Extended (ikke ISO) og Pro. Tallene er hhv. 28,4 i højden
for begge og 9,4 og 9,5 i dybden. Dvs. en mm i Pros favr.

Fra : Erik Richard

Dato : 13-12-04 12:45

Hej Christian

Helt sikker, jeg har ikke brugt en lineal, men et stålmålebånd...
mvh. Erik Richard

Fra : Christian Bech

Dato : 15-12-04 22:17

In article <41bd7cf3$0$29450$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,

> Helt sikker, jeg har ikke brugt en lineal, men et stålmålebånd...
> mvh. Erik Richard

Jeg har så kun brugt en ussel Linex, men jeg var meget omhyggelig med
ikke at varme den med mine fingre mellem målingerne, så den burde ikke
have udvidet sig.

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-12-04 01:00

> [...]

> Længde:28,0cm
> Højde uden F taster: 9,1cm
> Etageforskydning fra række til række knap 1mm

Jeg vil vædde på, at vi begge to synes, vi har ret nu

> Apple Extended II Family (1795kr. inkl. moms) - vejer ca. 1200g
> Apple Extended ISO II Saratoga (2295kr. inkl. moms) - vejer ca. 1700g
> Begge har trinløs højdejust. med skydeknap bagpå

Det var et af det to, men jeg kan jo ikke undersøge det mere, da jeg har
givet det væk.

> Nej, egentlig har jeg kun målt selve tasternes str. og hældning.

Jeg tænkte ikke så meget på de førnævnte målinger, men mere på, at du
sammelignede, hvor meget de fylder i tasken. Det er jo det udvendige
mål, der afgør det.

> Tja, tjo, men hvor længe holder de nye så i forhold til de gamle?

Det er så en anden sag. Jeg har en sjælden gang haft mellemrumstangenten
til at gå i selvsving på mit Pro-tastatur. Det er en god måde at høvle
hurtigt gennem en nyhedsgruppe i MacSOUP Så det kan da godt være,
de nye ikke er så holdbare. Det oprindelige USB-tastatur til min gamle
iMac brugte jeg dagligt i tre år, og det virker fint endnu. Mit Pro
tastatur er to år gammelt, og virker også fint, bortset fra den sjældne
fejl med mellemrumstasten, der pludselig fyrer løs. Jeg bruger
computeren flere timer dagligt, og jeg har ikke andre tastaturer at
fordele sliddet på, så de er blevet brugt en del.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard

Dato : 15-12-04 22:32

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> Jeg vil vædde på, at vi begge to synes, vi har ret nu

Overhovedet ikke. Ved at du har etageforskydningen får fingrene for
det første en kortere vandring fra række til række, og når selve tastens
bueform er helt anderledes, så tastens overflade rent faktisk _er_
mendre på både Pro og std. USB, så får man altså problemer, hvis man er
vant til de store tastaturer.

> Det var et af det to, men jeg kan jo ikke undersøge det mere, da jeg har
> givet det væk.

Hvis den ligesom 'klikkede', når du trykkede på tasterne, så er det en
Family. Family har 2 spiralfjedre + en knækfjeder, - det er
knækfjederen, der giver det svage klik. Du kender IBMs store Office
Keyboard, der bare siger klik, hver gang, man trykker. De har 2
knækfjedre + en enkelt spiralfjeder i centrum. ISO II har kun
spiralfjedre, - svjh. er det 3 stks..

> Jeg tænkte ikke så meget på de førnævnte målinger, men mere på, at du
> sammelignede, hvor meget de fylder i tasken. Det er jo det udvendige
> mål, der afgør det.

Hvis du fx. måler en enkelt tast, - lad os for nemheds skyld sige 'D',
så er overfladen på en D tast på et Apple Pro mindre end overfladen på
samme D tast på en ISO II. Dvs., at tasterens 4 sider på ISO II
tastaturet er mere lodret end sidefladerne på Pro tastaturet. Det er
ikke mange kvadratmillimeter, men det er nok til, at der er markant
forskel på brugen af de to tastaturer.

> [...]
> de nye ikke er så holdbare. Det oprindelige USB-tastatur til min gamle
> iMac brugte jeg dagligt i tre år, og det virker fint endnu.

Det samme her.. Jeg har stadig min gamle ISO II fra 1995, og det kører
bare. Jeg er så heldig, at jeg har to stk. helt nye stående, som jeg har
købt billigt.

> Mit Pro tastatur er to år gammelt, og virker også fint, bortset
> fra den sjældne fejl med mellemrumstasten, der pludselig fyrer løs.

Det tyder på, at en af de fjedre, der sidder i forbindelse med
kontaktpunktet enten er skæv eller måske knækket helt. Hvis du tør - og
kan - så kan du skille tastaturet ad og se, hvilken fjedertype, der
sidder. Gå så ned i en lavpriselektronikforretning og køb en tilsv.
fjeder til et par kroner og sæt den i istedet for. Det er ikke en
unormal fejl på mellemrumstasten. Jeg har fx. en Extended Family
stående, hvor der kun er 2 fjedre tilbage. - Den er umulig at skrive på,
for pludselig løber mellemrummet af sig selv..

Et godt råd er, at man skal forsøge at trykke så tæt mod midten af
mellemrumstasten som muligt og ikke ude i en af siderne. Og også skifte
mellem de to tomler til brugen, hvis man trykker i siden af tasten.

> Jeg bruger computeren flere timer dagligt, og jeg har ikke andre
> tastaturer at fordele sliddet på, så de er blevet brugt en del.

Det samme gør jeg jo. Jeg bruger kun computer og en sjælden gang stadig
også en elektrisk skrivemaskine. Det skyldes dels mit dårlige syn, men
så sandelig også det særdeles irriterende, at jeg har kronisk
seneskedehindebetændelse i begge håndled og den venstre albue. Og så
oveni alt det kommer så, at jeg fik min venstre skulder ødelagt ved et
overfald, så jeg ikke kan løfte noget som helst mere. Jeg skulle have
været indlagt og opereret samme uge, som Kirsten døde, men det blev så
heldigvis udsat til beg. af feb. næste år. Jeg skal opereres i Randers,
og de har garanteret mig, at jeg ikke får mere end højst 60-70% tilbage
af normal brug, men også, at jeg bliver fri for smerter.

Så jeg har et specielt håndledsstøtte af gelatine fra 3M. Det hjælper
utroligt meget.Jeg har afprøvet mange tastaturer - både til mig selv,
men også i forb. med arbejde som tester, og der er få, der kan leve op
til de krav, jeg sætter for et godt tastatur - Det 'sjove' i den forg.
er, at de faktisk uafhængig af mig lavede en lignende test på
Synscentralen her i Århus, og vi kom frem til næsten samme resultat...

1, IBM Office (USB, PS2)
2, Apple Extended ISO II (ADB, USB via iMate, tidl. også en PS2 ver.)
3, Apple Extended II Family (ADB, USB via iMate)
4, Logitech Office (PS2)
5, Microsoft Ergonomic (USB, PS2)

Det eneste af ovennævnte 5, der ikke kan bruges på Mac, er Logitech
Office. De fire øvrige er fuldt Mac OS Classic og OS X kompatible.

Pladserne fra 6-18 var en skøn blanding af nyere Amitech, Logitech,
Contour, - et par MS mere + et par Dell USB... Først som nr. 19 havde vi
begge Apple Design II. Og iMac tastaturet havde Synscentralen ikke med,
mens jeg havde det som nr. 17-18 stk.

Og så fandt jeg derhjemme hos mig selv i Brabrand her i dag noget af en
sjældenhed - en Apple Standard Family. Tastaturet ligner til forveksling
det lille iMac tastatur, men er kun til ADB med løs kabel. Svjh. kom det
i 1990 og udgik igen af produktionen i 1993.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-12-04 23:44

In article <41c0a982$0$29441$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,
> [...]

> tastens bueform er helt anderledes, så tastens overflade rent faktisk
> er mendre på både Pro og std. USB, så får man altså problemer, hvis

Jeg kan desværre ikke se efter nu, da jeg ikke har andre tastaturer end
Apples nyere. Men det er rigtigt, at der ikke er nogen etageforskydning,
men blot en beskeden bueform. Men det er klart, at man vænner sig til
sit tastatur. Jeg skriver også bedre på mit end på det klassiske IBM,
som ellers har et enormt godt ry.

> [...]
> Keyboard, der bare siger klik, hver gang, man trykker. De har 2
> knækfjedre + en enkelt spiralfjeder i centrum. ISO II har kun

Så er det såmænd nok et Extended Keyborad II family, men jeg mener
bestemt ikke, der stod family under. Men det er vel også mere et
kaldenavn.

> [...]
> tastaturet. Det er ikke mange kvadratmillimeter, men det er nok til,
> at der er markant forskel på brugen af de to tastaturer.

Men så vil jeg mene, at det er mere relevant at måle afstanden fra
centrum af en tast til nabotasten. Om tasten er lidt større eller mindre
ændrer jo ikke på, hvor tæt fingrene skal holdes mod hinanden, og det er
vel det, der er vigtigt. Størrelsen i sig selv bestemmer jo bare, hvor
stor revnen mellem tasterne er.

> [...]
> stående, hvor der kun er 2 fjedre tilbage. - Den er umulig at skrive
> på, for pludselig løber mellemrummet af sig selv..

Min gør det nu utroligt sjældent, og tasten føles fint. Den har også
gjort det, da den var emeget ny, men da fejlen opstår så sjældent, har
jeg aldrig fået klaget over det. Ofte er det, når jeg er meget træt, og
så er man jo nogle gange i tvivl om, hvad der sker. Jeg kan da godt
falde i søvn med en finger på en tast og vågne til en hel stribe p'er.

> [...]
> mellemrumstasten som muligt og ikke ude i en af siderne. Og også
> skifte mellem de to tomler til brugen, hvis man trykker i siden af

Det prøver jeg også. Man kan tydeligt se, hvor tasten bliver slidt
blank. Jeg bruger automatisk højre tommefinger, og det er altså svært at
vænne sig af med. Men jeg har vænnet mig til at trykke næsten på midten,
og så bør mellemrumstasten jo ikke blive belastet skævt.

> [...]
> opereres i Randers, og de har garanteret mig, at jeg ikke får mere
> end højst 60-70% tilbage af normal brug, men også, at jeg bliver fri

Det lyder spændende, altså rent fagligt. Ved du, hvad der er galt, og
hvad du skal have lavet sådan mere specifikt? Mine skuldre er heller
ikke for gode, men jeg kan jo bare lære at holde balancen, når jeg
cykler. Det er vist rotator cuff'en, det er galt med. Jeg var så glad,
sidst jeg styrtede (forrige sommer), for jeg landede på venstre skulder
for en gangs skyld. Den er ikke så øm. At jeg så skrabede venstre side
af ansigtet hen ad asfalten var måske knap så smart. Til gengæld er det
nemt at klæde sig ud til halloween, så jeg er glad for, at den skik er
kommet til Danmark.

> [...]
> Contour, - et par MS mere + et par Dell USB... Først som nr. 19 havde vi
> begge Apple Design II. Og iMac tastaturet havde Synscentralen ikke med,

Og de nyere Apple Pro og Wireless, var de ikke med?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard

Dato : 20-12-04 00:57

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:
> [...]
> men blot en beskeden bueform. Men det er klart, at man vænner sig til
> sit tastatur. Jeg skriver også bedre på mit end på det klassiske IBM,

Vane og tillæring har utroligt meget at sige. Jeg kunne tydelig mærke
forskel på, da jeg i sin tid afprøvede det gamle Design og så det nye. -
Det nye virker 'plastikagtig', og da jeg så prøvede ISO II, så ofrede
jeg altså de 2200kr., - og jeg bruger det endnu - næsten 10 år efter...

> Så er det såmænd nok et Extended Keyborad II family, men jeg mener
> bestemt ikke, der stod family under. Men det er vel også mere et
> kaldenavn.

Det står heller ikke på den, man kan kun kende forskel på vægten. Der er
ikke metalbund i Family - kun i ISO II.

> [...]
> ændrer jo ikke på, hvor tæt fingrene skal holdes mod hinanden, og det er
> vel det, der er vigtigt. Størrelsen i sig selv bestemmer jo bare, hvor

Det er selvfølgelig rigtig, men det er lidt svært at finde centrum
nøjagtig, - og så er Revnen mellem tasterne på Apple Pro mindre end på
ISO II. Det er det, der gør, at Pro tastaturets taster primært sidder
tættere end på ISO II.

I øvrigt så har jeg lige fået et tastatur sammen med min 'nye' brugte
G4/500MP (snart 1,4ghzMP). Det er lidt specielt. Det er helt hvidt og er
en smule forskudt i 'etager' mellem rækkerne. Det fylder ikke meget. De
2 ekstra USB porte sidder bagpå, og der er tilsyneladende heller ikke
startknap på det her. Det er utrolig kompakt, men fuld str. med
midtersektion til pile, home osv..Der er heller ingen højdejustering på
tastaturet, men det står forholdsvis skråt, og er utrolig behagelig -
næsten som ISO II, men ellers kender jeg det overhovedet ikke.

> [...]
> så er man jo nogle gange i tvivl om, hvad der sker. Jeg kan da godt
> falde i søvn med en finger på en tast og vågne til en hel stribe p'er.

Det burde du nok have gjort, dengang det var nyt... Og det med at falde
i søvn, - tak! det har jeg også prøvet..

> [...]
> vænne sig af med. Men jeg har vænnet mig til at trykke næsten på midten,
> og så bør mellemrumstasten jo ikke blive belastet skævt.

Samme her. Jeg bruger også mest venstre hånd. Jeg er delvis
venstrehåndet, men forsøger såvidt muligt at ramme midten...

> Det lyder spændende, altså rent fagligt. Ved du, hvad der er galt, og
> hvad du skal have lavet sådan mere specifikt?

Ja, ca. 80-85% af alle muskelhæfter er revet mere eller mindre i stykker
og har revet noget af knoglekappen af selve den øverste skulderknogle
også, og det er de 'spidser' / 'splinter', - eller hvad man skal kalde
dem, - der gør, at jeg har smerter, når armen kommer i bestemte vinkler.
Desuden mente overlægen (svjh. Ingrid ellr Inger Olesen), at også selve
biseps musklens hæfter nede i armen kunne være beskadiget. Men det kunne
hun først se, når hun fik kikkerten ind. Er der så meget ødelagt og hun
kan fæstne dem igen, så vil hun gøre det i samme operation, så derfor
skal jeg i fuld narkose.

Kan jeg holde armen helt tæt til kroppen, har jeg ikke de store smerter.
Derfor kunne jeg også hjælpe Kirsten, når hun skulle op og ned i
kørestolen, eller vi skulle have stolen kørt ned ad de 6 trin, der er
ned til indgangsdøren. Men såsnart jeg får armen ud i mere end ca. 20
graders vinkel, så gør det bare ondt ad h.... til, så jeg ikke kan holde
på noget som helst, og jeg taber det, jeg evt. står med i hånden. - En
enkelt gang var jeg ved at tabe Kirsten, men heldigvis fik jeg bedre fat
med højre hånd, så jeg kunne dreje hende rundt og sætte hende på sengen
igen... Puha! - Ved samme overfald fik jeg et knæ i venstre hofteled, så
min iskias nu er blevet kronisk, og det kommer konsekvent ved store
temperaturforandringer. - Det kan så heldigvis klares hos en fys...

Men problemerne med skulderen vil nok desværre medføre, at jeg bliver
nødt til på lidt længere sigt at afvikle min forretning. - Jeg kan ikke
løfte en 15" skærm, og skal jeg løfte fx. en gl. 4400 eller Beige G3MT,
skal jeg vippe den op og tage den med højre hånd alene. - Her er de
nyere med håndtagene særdeles gode, da jeg jo bare kan klare selv en G4
med venstre hånd... Surt, hvis det bliver nødvendig at lukke ned for
firmaet. Nu har jeg trods alt handlet med elektronik i snart 32 år..

> [...]
> af ansigtet hen ad asfalten var måske knap så smart. Til gengæld er det
> nemt at klæde sig ud til halloween, så jeg er glad for, at den skik er

Hehe... Det er også en måde at sige det på. Men jeg vil da nu hellere
undgå sådanne styrt. Jeg har skam selv kørt på cykel, da jeg boede
derhjemme, men det var jo også på landet, så det gik, og jeg kunne jo
altid høre, når der kom noget både forfra og bagfra. Så skete det også
en gang, der kom en bil forfra, og så overså jeg, at der gik to og trak
cyklerne, og jeg ramte den enes pedal - med en gevaldig flyvetur til
resultat. Jeg undgik heldigvis at slå hovedet, - det var jo mange år før
cykelhjelme kom frem....

> Og de nyere Apple Pro og Wireless, var de ikke med?

Nej, det var ca. 1 1/2 før, de kom på markedet. Men ud fra det, jeg
dengang vurderede, ville de nok komme til at ligge omkring 5-6 stk i
rangering. Og det her hvide tastatur, jeg nu har fået ville nok skubbe
MS's ergo en tak ned...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-01-05 00:48

In article <41c6153b$0$14224$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
> [...]

> højdejustering på tastaturet, men det står forholdsvis skråt, og er
> utrolig behagelig - næsten som ISO II, men ellers kender jeg det

Jeg har været lidt længe om at svare, fordi jeg ikke kunne komme ind til
computeren. Julen stod for døren. Jeg tror, det er Apples nye tastatur,
og det ligner det trådløse fuldstændig. Jeg kan ikke finde Apple Pro
tastaturet på Apple Store mere. Der var engang en historie med at stort
reklamebanner i Apples butikker, hvor det tastatur, du har fået, blev
vist i profil fra den ene ende. Det mærkelige var, at tastaturet ikke
var på markedet endnu. Det kom kort efter med eMac, var der nogle, der
berettede. Mange mente, at det var et lidt primitivt tastatur til de
billige computere, da det f.eks. ikke kunne justeres i højden. Men nu
ser det som sagt ud til, at det er det eneste, man kan købe i løs vægt
fra Apple. Hvad der bliver leveret med computerne, ved jeg ikke.

> [...]
> klare selv en G4 med venstre hånd... Surt, hvis det bliver nødvendig
> at lukke ned for firmaet. Nu har jeg trods alt handlet med elektronik

Det lyder som om, der skal laves en del i din skulder. Jeg håber, du får
gavn af operationen. Der kan jo godt komme en periode med genoptræning
bagefter, men det får du jo at vide. Jeg regner med, at du lader os
vide, hvordan det er gået.
Ellers er det lidt surt, hvis man bliver for syg til at arbejde.
Jeg har selv fået håndeksem af at vaske hænder så tit på sygehuset.
Heldigvis behøver jeg ikke vaske hænder så meget på en røntgenafdeling,
men havde jeg været kirurg, tvivler jeg faktisk på, at jeg kunne klare
det.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard

Dato : 02-01-05 02:31

Henrik Münster wrote:

> [...]
> ser det som sagt ud til, at det er det eneste, man kan købe i løs vægt
> fra Apple. Hvad der bliver leveret med computerne, ved jeg ikke.

Aha! Det er ihvertfald utrolig lækkert at skrive på, og har næsten samme
'modstand' i tasterne som ISO II tastaturet...

"en G4 med venstre hånd", - der skal selvfølgelig stå 'højre' hånd.

> [...]
> gavn af operationen. Der kan jo godt komme en periode med genoptræning
> bagefter, men det får du jo at vide. Jeg regner med, at du lader os

Ja, der kommer en genoptræning bagefter. Jeg har en god 'fys', der er
lidt ekspert i den slags, så hende kan jeg forhåbentlig fortsætte hos.

Det eneste, der er helt sikkert, er, at jeg ikke får fuld førlighed i
armen igen - selv efter genoptræning. Overlægen i Randers regner med
max. 60-75% af normal styrke. Men hun garanterer, at jeg vil blive
smertefri. - Alene det vil være en stor lettelse. Det r ikke rart at
skulle have alt for meget og alt for stærke smertestillende midler. -
Jeg får pt så tilpas meget, at det ville slå en 'normal mand' omkuld...

- Jeg skal nok lade div. 'nyheder' komme her, når den tid kommer. Jeg
skal indlægges d. 6.2., og så er det ikke godt at vide, om jeg skal være
der 2 dage eller 6 dage. - Det afhænger af operationstypen. - Men bliver
det 'den lange', så er jeg totalt ukampdygtig i 6 uger, hvor jeg helst
ikke må bruge armen overhovedet. Jeg skal så gå med den i en
specialslynge med en støtteanordning, så den holdes i en ganske bestemt
vinkel indtil hæfterne er helt groet fast. - Jeg har prøvet at sætte
noget i klemme under armen og så prøve at skrive med 10-fingersystem, -
det kan lade sig gøre, men langsomt...

> Ellers er det lidt surt, hvis man bliver for syg til at arbejde.

Jeg håber, jeg kan fortsætte med at redigere og lave musik. Det kræver
jo ikke det helt store i 'kræfter'...

> [...]
> Heldigvis behøver jeg ikke vaske hænder så meget på en røntgenafdeling,
> men havde jeg været kirurg, tvivler jeg faktisk på, at jeg kunne klare

Ups! det er heller ikke så godt. - Sagt med lidt 'galgenhumor', så ville
det ikke være så rart, hvis du som kirurg kom til at føre et forkert gen
med over til den næste patient.. - Et par 'staffyer' eller andre
'tusser' er rigeligt...

mvh. Erik Richyard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Jørgen Angel

Dato : 13-12-04 07:54

> Ja, det er sjovt, mange har fået den idé. Tasterne er nøjagtig lige
> store.

Ikke alle. Jeg husker ikke alle tasterne på det lille keyboard, men
bl.a. return eller enter er en lille gnalling mast ind mellem de andre.
Er der ikke kun et sæt piletaster på det lille? Er der en num.
tastegruppe på det lille?
Jeg ved bare, at jeg sidder og bander når jeg bliver tvunget til at
bruge de små tastaturer. Måske er jeg bara et gammelt gnavent vanedyr...
Men ellers er jeg meget rar!

Jørgen

Fra : Christian Bech

Dato : 13-12-04 09:55

In article <1goq2zk.yzqu7y1bepu7sN%angelFJERN@inet.uni2.dk>,
angelFJERN@inet.uni2.dk (Jørgen Angel) wrote:

> [...]
> Jeg ved bare, at jeg sidder og bander når jeg bliver tvunget til at
> bruge de små tastaturer. Måske er jeg bara et gammelt gnavent vanedyr...

Kan det være sådan, at det du tænker på, er tastaturet til iMacen?Jeg
har lige tjekket entertasten på det nye op mod et Extended, som jeg
burde smide ud, og enter er samme størrelse.

Fra : Erik Richard

Dato : 13-12-04 12:42

Hej Christian

Christian Bech wrote:

> Kan det være sådan, at det du tænker på, er tastaturet til iMacen?

Det er det formentlig, dér er enter-tasten ihvertfald meget lille...

> Jeg har lige tjekket entertasten på det nye op mod et Extended,
> som jeg burde smide ud, og enter er samme størrelse.

Hvis det alligevel skal smides ud, må du da godt smide det så langt, at
det rammer mig hernede i Nygade.. - Jeg kan godt bruge et ekstra,
selvom jeg har et par stks. endnu...

mhv. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Christian Bech

Dato : 15-12-04 22:24

In article <41bd7c4a$0$29450$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,

> Hvis det alligevel skal smides ud, må du da godt smide det så langt, at
> det rammer mig hernede i Nygade.. - Jeg kan godt bruge et ekstra,
> selvom jeg har et par stks. endnu...

Nogen har malet Aarhus Universitet på det, så jeg må vist hellere lade
være med at forære det væk.

Fra : Erik Richard

Dato : 15-12-04 23:23

Hej Christian

Uha ja, - det går skam ikke så... Og da jeg tilfældigvis véd, at en
af admin folkene deroppe også er Mac bruger, så ku' det jo være, han
ville savne det..
mvh. Erik Richard

Fra : Christian Bech

Dato : 19-12-04 21:08

In article <41c0b573$0$29452$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,

> Uha ja, - det gr skam ikke s... Og da jeg tilfældigvis vd, at en
> af admin folkene deroppe ogs er Mac bruger, s ku' det jo være, han
> ville savne det..

En af admin'erne? Hvis det er en af de centrale, så er han nok ligeglad.
Hvis det er vores lokale admin'er, så er de skam alle tre mac-brugere.
De er nok også ligeglade - jeg tror slet ikke vi har udstyr, der bruger
den slags tastaturer mere.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 14-12-04 09:06

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Kan det være sådan, at det du tænker på, er tastaturet til iMacen?Jeg
> har lige tjekket entertasten på det nye op mod et Extended, som jeg
> burde smide ud, og enter er samme størrelse.

Det ved jeg sør'me ikke. Det var et lille, blåligt et.

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-12-04 01:04

In article <1gos14g.10goi4g148rls0N%angelFJERN@inet.uni2.dk>,
angelFJERN@inet.uni2.dk (Jørgen Angel) wrote:

> Det ved jeg sør'me ikke. Det var et lille, blåligt et.

Du tænker vel på Apples første USB-tastatur, der ganske rigtigt begyndte
sit liv med iMac. Det skiftede farve undervejs, så det passede med de
skiftende iMac-farver. Men jeg mener bestemt også, det blev leveret med
PowerMac B/W G3. Mange brokkede sig over, at en professionel computer
havde sådan et lille, snoldet tastatur. Det kunne gå til en iMac, men
ikke til en G3, mente de. Jeg husker ikke, hvornår Pro-tastaturet kom.
Mon det var til de grå G4?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-12-04 00:59

> Jeg husker ikke, hvornår Pro-tastaturet kom.
> Mon det var til de grå G4?

Det var fra og med G4 med Gigabit ethernet, Cube og iMac med slot

Fra : Christian Bech

Dato : 15-12-04 22:27

In article <1gos14g.10goi4g148rls0N%angelFJERN@inet.uni2.dk>,
angelFJERN@inet.uni2.dk (Jørgen Angel) wrote:

> Det ved jeg sør'me ikke. Det var et lille, blåligt et.

Det er utvivlsomt Apples første USB-tastatur, som blev leveret med iMac
G3 og B&W. Inden du investerer i iMate skulle du gøre dig selv den
tjeneste og kigge på det nyere Pro-tastatur og se om det kan gøre det.

Fra : Erik Richard

Dato : 13-12-04 12:04

Jørgen Angel wrote:

> Ikke alle. Jeg husker ikke alle tasterne på det lille keyboard, men
> bl.a. return eller enter er en lille gnalling mast ind mellem de andre.

Enig, jeg har de samme problemr...

> Er der ikke kun et sæt piletaster på det lille? Er der en num.
> tastegruppe på det lille?

Ja til begge dele. Men piletasterne sidder ikke på samme måde. De sidder
nederst i højre hjørne i det alm. tastatur. Kun på Pro tastaturet sidder
de som på det store gode gamle Extended ISO II.

> Jeg ved bare, at jeg sidder og bander når jeg bliver tvunget til at
> bruge de små tastaturer. Måske er jeg bara et gammelt gnavent vanedyr...
> Men ellers er jeg meget rar!

Jeg vil ikke sige, jeg bander, men jeg knurrer nogle gange, når jeg
skriver hurtigt og pludselig rammer alt andet end 'shift' og 'return'.

Jeg har måske stadig mulighed for at få fat i iMate (nye) til ca.
200kr., og da jeg alligevel skal have købt noget hjem fra OWC og jeg
skal selv have en enkelt, skal jeg så få en ekstra med?

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Jørgen Angel

Dato : 14-12-04 09:06

> [...]

> 200kr., og da jeg alligevel skal have købt noget hjem fra OWC og jeg
> skal selv have en enkelt, skal jeg så få en ekstra med?

Ja tak! Så har jeg det på plads hvis jeg skulle finde mig en fornuftig
brugt G4.
Jørgen

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-12-04 00:44

> [...]

> Jeg ved bare, at jeg sidder og bander når jeg bliver tvunget til at
> bruge de små tastaturer. Måske er jeg bara et gammelt gnavent vanedyr...

Ja-ja, piletaster og enkelte andre specialtaster er klemt lidt mere
sammen på det lille USB-tastatur. På den måde minder det lidt om
tastaturet på en bærbar. Men de almindelige bogstavtaster, som man
bruger normalt, har samme størrelse.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard

Dato : 12-12-04 19:56

Jørgen Angel wrote:

> [...]
> stik kan jeg ikke overføre til G4eren.
> Men maskinen har et PCI SCSI kort jeg aldrig har brugt. Det er af den

Du kan kun direkte bruge et AHA-2940U2W, hvis det er et Mac Edition
kort, ellers skal det flashes, og som sagt, så har jeg både flash og
firmware liggende til det kort. Flash og firmware kan ikke længere
downloades fra Adaptec.

> Og kan man få et kabel der har alm. SCSI til at gå
> ind i Imacon'en og et smalt i den anden ende til at sætte ind i
> SCSI-kortet?

Svjh. er det eksterne stik til 2940U2W et DB68M Mini stik, så ja, de kan
stadig købes. Det er samme stik på 2940U2B - som i parantes bemærket
også kan køre LVD SCSI diske - de hurtige 10.000rpm diske.

> Der fulgte noget grej med så man kan køre scanneren på FireWire, men det
> siges at være langsommere - og det tager lang nok tid i forvejen.

SCSI->FW adaptere er pr. definition langsommere end SCSI alene, så jeg
tror, du vil få mest ud af at købe et SCSI kort.

> Ja, men det er et af de der små fancy nogen. Jeg har arbejdet på
> maskiner med sådan et tastatur. Det dur ikke til mine pølsefingre.
> Men det kan så løses som Erik Richard nævner.

Jo, som sagt, kan du med en iMate imellem kablet og USB porten bruge det.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Jørgen Angel

Dato : 12-12-04 23:17

> [...]

> kort, ellers skal det flashes, og som sagt, så har jeg både flash og
> firmware liggende til det kort. Flash og firmware kan ikke længere

Kortet sad i G3 MT'en da jeg overtog den i sin tid. Så mon ikke det er
et Mac Edition ?
Kommer det der til, vil jeg om nødvendigt gerne tage imod dit tilbud om
flash og firmware.
Nå, i mellemtiden er G4eren solgt (er dog stadig på mediamac.dk). Men
jeg er da blevet en del klogere og siger tak til alle der hjalp med det.
Jørgen

Fra : Erik Richard

Dato : 13-12-04 01:39

Hej Jørgen

Jørgen Angel wrote:

> Kortet sad i G3 MT'en da jeg overtog den i sin tid. Så mon ikke det er
> et Mac Edition ?

OK, så er det en Mac Edition, og du kan roligt sætte den i selv en G5,
hvis det var en sådan, du havde købt. Den passer til alle Mac.

> Kommer det der til, vil jeg om nødvendigt gerne tage imod dit tilbud om
> flash og firmware.

Du får under alle omstændigheder brug for firmwareopdateringen, når du
skal køre OS X.

> Nå, i mellemtiden er G4eren solgt (er dog stadig på mediamac.dk). Men
> jeg er da blevet en del klogere og siger tak til alle der hjalp med det.

Det er jo, hvad der kan ske. I aftes fandt jeg for øvrigt en 1ghz G3 1mb
L2 cache 1:1/5:1 CPU opg. til både Beige og B&W G3 til $259USd. Jeg
overvejer faktisk at smide sådan en fyr i min beige G3, da jeg pludselig
er kommet i tanker om, at Cubase VST ikke kører godt i en G4 Dual..

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-12-04 23:17

> OK, så er det en Mac Edition, og du kan roligt sætte den i selv en G5,
> hvis det var en sådan, du havde købt. Den passer til alle Mac.

Såvidt jeg husker er det kun Adaptecs 29160 kort der virker i G5'eren
(og så andre mærker selvfølgelig). Jeg husker nemlig noget om, at vi
havde problemer for lidt over et års tid siden, da vi købte en G5'er
på mit gamle arbejde og havde planlagt at bruge et SCSI-kort fra en
G5'er.

Det er vist pga. at G5'eren skal have 3,3 volts kort. Jeg kan huske
forkert, men jeg ville lige nævne det.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : N/A

Dato : 14-12-04 09:40

Fra : Peter Kiil

Dato : 14-12-04 09:40

http://shor.ter.dk/364069113

--
/peter

Fra : Erik Richard

Dato : 14-12-04 10:39

Hej Peter

Møj manne tak!
mhv. Erik Richard

Fra : Erik Richard

Dato : 14-12-04 10:45

Hej René

Jeg gensender lige, da jeg har opdaget et par fejl

René Frej Nielsen wrote:

> [...]
> G5'er.

Det står på Adaptecs support site, men jeg har mistet linket, men jeg
mener, at både 2940U2B, 2940U2W, 29160, 39160 og 39320, samt to
forskellige RAID controllers, stod nævnt som brugbare i G5...

Men under alle omstændigheder skal alle kort firmware opdateres med
undtagelse af 29160/39160/39320 serierne. Men man skal bruge _Mac_
editions til Ultra kortene. Der var links til download til nogle af dem
- bare ikke til 2940U2W. Men her har jeg som tidl. nævnt både flash og
firmware utilities.

> Det er vist pga. at G5'eren skal have 3,3 volts kort. Jeg kan huske
> forkert, men jeg ville lige nævne det.

Jeg mener både U2W og U2B har mulighed for at køre 2 forskellige
spændinger... - her er jeg ikke helt sikker, men det stod i forb. med
omtalen af kortene på sitet.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>