"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3117ipF362fceU1@uni-berlin.de...
> "Henrik Stavnshøj" wrote
>>
>>> De skal bare have styr på relationerne til deres fans, så går det vel
>>> nok
>>> 2'erne er blevet rushet igennem på under et år, de havde ingenting for
>>> et år siden
>>> Jeg faldt over et interview i Gamespot der forklarede lidt om Valves
>>> "trængsler"
>>
>> Jeg synes det er temmelig overdrevet at skrive at de ingenting havde, og
>> at alting er rushet igenem på et år: Artiklen viser da tydeligt at de
>> havde meget, blot at de langt fra var klar med et færdigt spil.
>>
> Meget?
> Der er et kæmpeskridt fra et koncept til noget der er spilbart
Åh jo. Men de havde jo altså også en del mere end et koncept.
De havde jo arbejdet på maskinen og spillet i den forgangne tid, de var bare
ikke færdige med at få tingene til at køre som de ville.
Og den lækkede release var da spilbar, den viste igen bare at de langt fra
var færdige.
> Der er en del bugs i spillet
> Fx ved Gate 5 der kan du gå "baglæns" igennem banen
> Dvs starte ved den sidste "post" i tårnet og gå til den første i kælderen
Det er muligt, det har jeg ikke prøvet.
Men der er jo _altid_ bugs i nye udgivelser af enhver software, så det synes
jeg ikke siger så meget. De kan ikke findes allesammen inden.
Tænk på at der er millioner der spiller spillet når det udgives, det er da
klart at de kan finde (på) flere ting end nogle få udviklere og betatestere
kan.
At spillet kører stabilt hele vejen igennem er det der tæller for mig.
>> Faktisk fik jeg stor respekt for det arbejde der ligger i at lave et spil
>> som Half-Life 2.
>
> Jow, jow
> Det fik jeg vist ikke tydeligt nok frem
>> Foruden at der jo altså også skal nogle penge i kassen igen. Det er jo
>> ikke just gratis at have sådan et hold kørende i fem år.
>>
> Valve har være med på flere titler igennem årene
> Blandt adent 007 Nightfire
> Desuden har CS og DoD også givet en smule på kistebunden
> Source er licenseret til andre spilproducenter
Ja, men derfor skal det nye spil jo også frem: Det er jo det der driver
interessen, bl.a. for Source maskinen.
De skal jo videre.
>> Man kan jo f.eks. bare se Far Cry, der lige overhalede _både_ Doom 3 og
>> Half-Life 2 indenom, med sin forrygende maskine med kæmpe landskaber, god
>> fantasi, og ret god AI.
>>
> Personlig så synes jeg ikke der er så meget i FarCry's landskaber, de
> virker kunstige og pastelagtige.
Ikke i sammenligning med tidligere titler, det synes jeg ikke.
Og så kunne jeg godt forestille mig at de var lavet til at ligne en
turistbrochure
Men det kommer jo også an på grafikkort og indstillinger?
Jeg kørte med top på det meste, og der så det altså forrygende godt ud.
(Hvilket HL2 selvfølgelig også gør, endnu bedre på mange punkter.)
Deres force er, i forhold til Doom 3 og HL 2, at du som regel har flere
veje igennem dem, ikke kun én.
Og det gælder både til fods, og med bil/båd/svæver.
Jeg synes de satte en ny standard der, i sammenhæng med de ting jeg nævner
nedenfor.
>> Det spil gør f.eks. nu at jeg i begge de andre spil savner at kunne ligge
>> ned, og at kunne læne mig om hjørner. Jeg synes nu nærmest det er
>> outdatet hvis man ikke kan dét.
>
> Prone og lean er lavet lang tid før FarCry gjorde det, det er ikke noget
> nyt
> Det første spil jeg lige kan huske det fra er Soldier Of Fortune
> Medal of Honor har haft prone/crawl hele tiden svjh
Ja, prone/crawl var også med i Hidden and Dangerous fra samme år som MOHAA.
Der kan man også lave sidelæns rullefald.
Og MOHAA har lean i multiplayer.
Far Cry er bare den titel ,der for alvor har fået mig til at betragte det
som
noget der bør være med.
Også sådan en ting som at dine våbens præcision ændrer sig efter om du står,
knæler eller ligger, og efter om du bevæger dig.
For ikke at tale om at du svajer, og skal holde vejret når du sigter, i
hvert fald med sniperriflen.
> Det overrasker mig en del at Valve ikke har implementeret disse ting
> Svjv husker så er der nogle HL mods der har eksperimenteret med prone?
Det overraskede og ærgrede som nævnt også mig.
>> Foruden at jeg i H-L 2 savnede muligheden for at gemme mig i
>> beplantningen, sådan som man kan i Far Cry.
>>
> Det virker lidt overderevet og lidt unaturligt at man kan gemme sig i
> beplantningen på den måde man kan i FarCry
Næh, ikke sammenlignet med virkeligheden
Der kan du da fint gemme dig i beplantning, og modstandere må så gennemsøge
krattet som de gør i Far Cry. Ligger du ned, kan selv højt græs være nok til
at skjule dig, akkurat som Far Cry gengiver det.
> Mht listestrategier etc så har fx Vietcong efter min mening en bedre
> implementering af dette end FarCry
Det er muligt.
Det var bare IMO så grimt at jeg aldrig gad spille det :-/
> Men uanset så nyder jeg da HL2 meget
Ditto. Jeg fandt ud af _hvor_ meget, da jeg opdagede at jeg ikke kunne holde
op med at spille
> Når man nogenlunde ved hvor de combines dukker op på banen så kan man
> sagtens udføre en "liste" strategi, du skal vise en hel del af
> spillermodellen før AI'en bliver (re)aktiveret
>
> I fx Route Canal kan du gå tilbage og kikke dig omkring, men den næste
> bølge af Combines kommer og kikker efter dig
Ja det er igen muligt, jeg føler bare implementeringen i Far Cry var mere
"naturlig".
Måske har det bl.a. noget at gøre med at soldaterne dér er stille: Ikke
noget med store radioer der kan afsløre dem på forhånd, næh du skal selv
opdage
dem.
Men også det at de selv gik efter både syn og lyde, og kom du i kamp, kom de
andre løbende forskellige steder fra.
I HL2 føles det mere "automatisk".
Venlig hilsen
Henrik