kage versus slik?
Fra : bj

Dato : 02-12-04 12:16

Rent kaloriemæssigt hvad er så bedst at spise? Er det kage eller slik?

jeg går ud fra, at der er mere fedt i kage end i slik. det kan være jeg
tager fejl.

Det er ikke fordi jeg har brug for at være helt vildt opmærksom på det
kaloriemæssige, da jeg træner så meget, at jeg kan styre det, men hvis jeg
kunne hente måske bare 2 kg ved at spise slik i stedet for kage(r) er jeg
nok klar til det. Det er vel noget med forfæmgelighed. Men de sidste to kilo
(måske 3kg hvis jeg skal være helt ærlig). Ja, jeg ved godt, at jeg jo kunne
lade være at spise nogen af delene, men så surt skal livet vel ej heller
være.

Kan nogen hjælpe

bj

Fra : hedegaard

Dato : 02-12-04 13:12

> jeg går ud fra, at der er mere fedt i kage end i slik. det kan være jeg
> tager fejl.

Du kan nok ikke bare skære alt over en kam - der er jo himmel til forskel på
forskellige slags kager og forskellige slags slik.

> [...]
> jo kunne lade være at spise nogen af delene, men så surt skal livet vel ej

Jeg tror du må igang med at kigge på indholdet i det du overvejer at forsøde
tilværelsen med. Det handler jo i bund og grund om hvor mange kalorier der
er i det forskellige og så må du jo vælge det der er mindst i.
Hvis du selv bager kager, kan du med fordel prøve at bage med Perfect fit
eller Atwell som er rigtig gode sukker og fedt erstatninger uden for mange
kalorier i. Du tager ganske simpelt den opskrift du plejer at bage kager
efter og fjerner alt sukker og ca halvdelen af fedtet og tilsætter perfect
fir i stedet for. Man regner ud fra sukkerindholdet i opskriften hvor meget
erstatning der skal i, men det er udførligt beskrevet på pakken.
Perfect fit og Atwell kan købes i mange supermarkeder eller på apoteket.

VH Tina

Fra : bj

Dato : 02-12-04 20:14

"hedegaard" <hedegaard@FJERNMIGchristiansen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> meget erstatning der skal i, men det er udførligt beskrevet på pakken.
> Perfect fit og Atwell kan købes i mange supermarkeder eller på apoteket.

tak for svaret. Jeg spiser kager som romkugler, træstammer, hindbærsnitter
og donuts. Jeg er klar over at det nok ikke lige er "gode kager".

Når jeg påtænker slik, tænker jeg på vingummi og lakrids. jeg tænker på
skumfiduser eller andet.

PS. Jeg har faktisk ikke spist slik siden april 1996, og derofr tænker jeg
måske lidt på om jeg ville kunne hente noget ved at skifte strategi. Altså
ved at droppe kagerne og begynde at spise slik.

bj

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-12-04 09:37

"bj" <b_hoejgaard@mail.dk> skrev i en meddelelse

> PS. Jeg har faktisk ikke spist slik siden april 1996, og derofr tænker jeg
> måske lidt på om jeg ville kunne hente noget ved at skifte strategi. Altså
> ved at droppe kagerne og begynde at spise slik.

Det afhænger ene og alene af kalorieindholdet og da der - som Tina skriver -
er himmelvid forskel på, hvad forskellige produkter indeholder, er det
umuligt at stille tingene op, som du gør: slik versus kage.

Du går ud fra, skriver du, at der er mere fedt i kage end i slik. Det har du
ganske givet ret i i langt de fleste tilfælde. Flere af de kager du kan
lide, er bestemt ikke fedtfattige!

MEN.... Fedtindholdet er ikke uden betydning for din sundhed. Det er især
afgørende, hvilken type fedt, der er tale om. Men det har ingen egentlig
betydning for dit vægttab! Da er det kaloriemængden, der er afgørende. Og
slik er ikke kaloriefattigt.

Hvis jeg var dig, ville jeg forsøge at begrænse både kage og slik. Måske
endda helt undvære begge dele og nøjes med det en gang imellem. Både slik og
kage indeholder en masse sukker, som man nemt bliver "afhængig" af. Og ingen
af delene er sunde eller nødvendige. Slankekur eller ej.

Taber du dig oå trods af kage- og slikspisning, er det jio fint. Men vil du
sætte skub i et vægttab, får du næppe meget ud af at skifte fra kage til
slik.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jens Jensen

Dato : 03-12-04 12:50

> [...]
> og donuts. Jeg er klar over at det nok ikke lige er "gode kager".
>
> Når jeg påtænker slik, tænker jeg på vingummi og lakrids. jeg tænker på

Jeg ville vælge slikket frem for kagerne. De kager indeholder sikkert
transfedtsyrer.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-12-04 12:55

"Jens Jensen" <Jens@Jensen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville vælge slikket frem for kagerne. De kager indeholder sikkert
> transfedtsyrer.

Netop fordi (de kunstige) transfedtsyrer er skadelige for helbredet, er der
fra i år trådt skrappe regler i kraft for brugen af transfedtsyrer.

De nye regler betyder, at alle fødevareprodukter - også udenlandske - på det
danske marked skal overholde en grænseværdi på max. to gram transfedtsyrer
pr. 100 gram fedt. Overskrider produkterne grænseværdien, må de ikke mere
sælges herhjemme.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-12-04 14:38

> Rent kaloriemæssigt hvad er så bedst at spise? Er det kage eller slik?

Her er en liste jeg fandt. Første tal angiver antaller af kalorier og andet
og sidste tal er fedtkalorier i varen

vingummi 160 0
bolcher 400 0
lakrids 320 0
chokoladelinser 480 180
lakridskonfekt 300 45
flødekaramel 480 180
sodavandsis 120 0
flødeis 240 120
flødebolle 480 180
kartoffelchips 600 270
popkorn 520 230
nødder 660 555
mandler 625 490
sukker 385 0
wienerbrød 500 335

Og her er en længere og mere fyldig liste over slik og kalorier mm:
http://www.kalorietabel.dk/slik.htm

Fra : bj

Dato : 04-12-04 13:02

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:41b06a71$0$29452$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...

> [...]
> bolcher 400 0
> lakrids 320 0
> chokoladelinser 480 180
> lakridskonfekt 300 45
> flødekaramel 480 180
> sodavandsis 120 0
> flødeis 240 120
> flødebolle 480 180
> kartoffelchips 600 270
> popkorn 520 230
> nødder 660 555
> mandler 625 490
> sukker 385 0
> wienerbrød 500 335
>
> Og her er en længere og mere fyldig liste over slik og kalorier mm:

tak for svarene, nu er det ikke sådan at jeg har brug for at spise slik, som
jeg skrev tidligere har jeg ikke spist slik siden april 1996 (som et led i
et vægttab), nu er jeg så meget fysisk aktiv at jeg kan holde vægten trods
det at jeg spiser kager (faktisk dagligt), jeg ved godt det ikke falder i
god jord at skrive det her i gruppen, men det er fakta.

Jeg vil nu alligevel forsøge at lægge kagerne på hylden og kun spise dem et
par gange om ugen, jeg føler nogen gange kroppen har brug for at være usund.
Det er ligesom med til at løsne op hele det fysiske aspekt som er stramt nok
i forvejen. Jeg træner meget, og ved også hvad der er godt at spise i
forhold til mn træning, men det hele skal vel heller ikke være så surt igen?

min tanke er at jeg skal ca. 3-4kg ned i vægt. De skal tages fra nu af og
hen mod marts måned, hvor min sportgren tager fat på konkurrenceturneringen
igen. Så jeg vil langtsomt trappe ned og se hvad der sker, alstå trappe ned
med kagerne og øge træningsmængden....

bj

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-12-04 01:02

"bj" <b_hoejgaard@mail.dk> skrev i en meddelelse

> det at jeg spiser kager (faktisk dagligt), jeg ved godt det ikke falder i
> god jord at skrive det her i gruppen, men det er fakta.

Jeg husker ikke, at jeg nogensinde har set, at det ikke falder i god jord i
denne gruppe at nævne, at man spiser kage. Du har endda fået gode råd til
din kagespisning.

> jeg føler nogen gange kroppen har brug for at være usund.

DU har måske brug for det. Eller lyst til det. Men bild ikke dig selv ind,
at din krop har brug for det. *S*

> [...]
> i forvejen. Jeg træner meget, og ved også hvad der er godt at spise i
> forhold til mn træning, men det hele skal vel heller ikke være så surt

Jeg spiser kage, når jeg har lyst. Men jeg oplever det ikke som surt at lade
være. Måske fordi jeg aldrig har spist ret meget kage? *S*

Spis dog kage, hvis du har lyst. Kage er ikke nødvendigvis mere usundt end
så mange andre ting, du spiser. Og skal du bare tabe dig 3-4 kilo inden
udgangen af marts, har du slet ikke grund til at bekymre dig om
kagespisning.

Hvad mener du i øvrigt med, at det løsner hele det fysiske aspekt?

I øvrigt... når man træner meget, har man i den grad brug for at spise
sundt. Din krop kører på fulde omdrejninger!

> [...]
konkurrenceturneringen
> igen. Så jeg vil langtsomt trappe ned og se hvad der sker, alstå trappe

Hvis du reducerer indtaget af kalorier og øger forbruget, vil du
sandsynligvis tabe dig.

Du kan sagtens tabe dig UDEN at skulle undvære kager... og jeg tror du
udmærket ved det. Så hvorfor er det egentlig du taler om kager og slik?

Mvh. Lisbeth

Fra : bj

Dato : 05-12-04 22:16

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:41b25180$0$23050$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> [...]
>
> Du kan sagtens tabe dig UDEN at skulle undvære kager... og jeg tror du
> udmærket ved det. Så hvorfor er det egentlig du taler om kager og slik?

Hvad sker der lige hér. jeg fornemmer et surt opstød, ret mig hvis jeg tager
fejl. Men fakta er, at kroppen rent fysisk kræver indholdet i kagerne, det
er det jeg mener. Jeg vil forsøge at finde det på anden vis fremover, og ej
ikke i slik.

Jeg vil tabe de tre kilo (måske 4). helst længe inden marts så jeg har
muligheden for at kroppen bedre vænner sig til at være helt "slim" før det
gør løs med min givne konkurrencesport. Iøvrigt ville jeg jo bare vide om
jeg med fordel kunne spise slik i stedet for kage. kroppen skal jo have
noget ekstra sukker når der trænes meget og derfor har jeg hang til kager,
men er klar over at jeg kan få det på anden vis, men hvis jeg nu kunne få
det via slik i et bedre forhold end kager (læs:fedt) så ville det jo være
godt.

Jeg taler om kager og slik for det var ligesom spørgsmålet om jeg kunne
droppe kage til fordel for slik og vvinde noget i form af at tabe sig...

bj

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-12-04 22:56

"bj" <b_hoejgaard@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad sker der lige hér. jeg fornemmer et surt opstød,

Ikke overhovedet. Jeg er ikke i stand til at etablere surhed over, hvad du
vælger at spise *S*

Men jeg undrer mig over, hvad det egentlig er, du overvejer og hvorfor. For
jeg fornemmer, at du tager fejl på visse punkter....

> Men fakta er, at kroppen rent fysisk kræver indholdet i kagerne, det
> er det jeg mener.

Hvilket konkret indhold i kagerne er det, du tror kroppen kræver?

> Iøvrigt ville jeg jo bare vide om
> jeg med fordel kunne spise slik i stedet for kage. kroppen skal jo have
> noget ekstra sukker når der trænes meget

Uanset du træner lidt eller meget har kroppen ikke behov for et eneste gram
sukker!
Og dermed siger jeg IKKE; at du skal lade være med at spise sukker. Men du
er på vildspor, hvis du bilder dig ind, at kroppen har brug for sukker.

> og derfor har jeg hang til kager,

Hvis du har hang til kager, fordi du tror kroppen har brug for kagernes
indhold, er du på vildspor.

> men er klar over at jeg kan få det på anden vis, men hvis jeg nu kunne få
> det via slik i et bedre forhold end kager (læs:fedt) så ville det jo være
> godt.

Der er intet i hverken slik eller kager, som kroppen har brug for eller gavn
af. Tvært imod.

> Jeg taler om kager og slik for det var ligesom spørgsmålet om jeg kunne
> droppe kage til fordel for slik og vvinde noget i form af at tabe sig...

Det er så besvaret. *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : bj

Dato : 06-12-04 23:42

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:41b3869b$0$23061$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> [...]
> indhold, er du på vildspor.

> Der er intet i hverken slik eller kager, som kroppen har brug for eller

I fysiologisk forstand har kroppen brug for sukker til at holde ens
kulhydratdepoter fyldte, vil jeg mene. Kroppen reagerer ikke godt hvis den
mangler sukker ved træning (læs:hård udholdenhed). Jeg mener bare det er vel
ikke for sjovt, at de i f. eks. Tour de France kunne fortælle at Riis gik
sukkerkold på en etape i tidernes morgen. Går man sukker kold skal energien
vel hentes et andet sted fra, hvilket er svært for kroppen i en presset
situation. jeg ved godt at det er her fårene skilles fra bukkene.

Jeg vil lægge kagerne på hylden -også uden at tage hul på slikposer, hehe

Jeg vil mene, at jeg på denne måde trods alt stadig hurtigst henter de kilo,
jeg gerne vil tabe.

Iøvrigt har jeg fundet det interessant at diskutere emnet her i gruppen,

Mvh.

bj

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-12-04 01:01

> I fysiologisk forstand har kroppen brug for sukker til at holde ens
> kulhydratdepoter fyldte, vil jeg mene. Kroppen reagerer ikke godt hvis den
> mangler sukker ved træning (læs:hård udholdenhed).

Kroppen har brug for kulhydrat. Men ikke for sukker.

> [...]
> vel hentes et andet sted fra, hvilket er svært for kroppen i en presset
> situation. jeg ved godt at det er her fårene skilles fra bukkene.

At gå "sukkerkold" er blot lig med at have opbrugt sine kulhydratdepoter.

At spise sukker handler ene og alene om nydelse - og det kan være godt nok.
Men sukker dækker ikke andre behov end dit behov for nydelse.

Mvh. Lisbeth

Fra : bj

Dato : 07-12-04 13:56

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:41b4f5dd$0$23057$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> [...]
> nok.
> Men sukker dækker ikke andre behov end dit behov for nydelse.

Ja, nu er den feset ind, jeg må blankt erkende at jeg jo helt banalt har
taget fejl af sukker og kylhydrat. Så er det jo opklaret. Jeg kan jo godt
forstå at man sagtens kan få kulhydrat på anden vis end ved indtagelse af
sukker (suk).. Men for at få deopeterne igang igen hurtigt i en presset
situation er det bedst at indtage hurtigt optagende sukkerholdige produkter.
Ingen tvivl der

bj

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-12-04 20:03

> [...]

> Men for at få deopeterne igang igen hurtigt i en presset
> situation er det bedst at indtage hurtigt optagende sukkerholdige

Hvis du har trænet hårdt og længe og skal have hurtige kulhydrater, er
flydende kulhydrater bedre end faste. Altså juice og saftevand.

Og ellers er kartofler, gulerødder, eller cornflakes også et bedre valg end
sukker (samt kage & slik)

Læs evt. mere her:
http://www.gomotion.dk/artikler.asp?mode=detail&p_id=55&a_id=22&page=2&title=art

Mvh. Lisbeth