Isolering af rør
Fra : Henning Sørensen

Dato : 02-12-04 18:25

Hej

Med den forestående vinter in mente har jeg isoleret mine rør, som flytter
varmen fra fyrrummet gennem den ikke-isolerede lade til selve beboelsen. Jeg
har først sat en rørkop rundt om, og har derefter viklet 50 mm rockwool
rundt om med ståltråd. Nu spekulerer jeg på:

Kan det betale sig at vikle yderligere 50 mm uld rundt om?

Hvad kan jeg vikle rundt om for at skåne rockwoolen mod slidskader?

Jeg har spekuleret på at vikle plastic rundt om ligesom man gør med en palle
løsgods, men er bange for at det er for tæt. Men på en eller anden måde
kunne det være rart at beskytte rockwoolen mod at blive rykket i stykker.

Mvh

Henning

Fra : John Smith

Dato : 02-12-04 19:26

Henning Sørensen wrote:
> [...]
> rundt om med ståltråd. Nu spekulerer jeg på:
>
> Kan det betale sig at vikle yderligere 50 mm uld rundt om?

Helt klart - rørene er jo meget varme og taber dermed også mere varme
forholdsvis end selve huset. Om det så er nødvendigt med 200mm ved jeg ikke.

> Hvad kan jeg vikle rundt om for at skåne rockwoolen mod slidskader?

Jeg tror sådan set at plastik er ok at bruge, men det holder ikke så
godt. Jeg ville vikle vindpap om røret og binde med galvaniseret
ståltråd (bindetråd). vindpap er en meget tør tjærepap man bruger til at
vindbeskytte isolering med andre steder i bygninger også.

Mvh
John Smith

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-12-04 22:36

Henning Sørensen wrote:

> Med den forestående vinter in mente har jeg isoleret mine rør, som
> flytter varmen fra fyrrummet gennem den ikke-isolerede lade til selve
> beboelsen. Jeg har først sat en rørkop rundt om,

Det er du glad for til foråret, når du ser det reducerede varmeforbrug.

> Hvad kan jeg vikle rundt om for at skåne rockwoolen mod slidskader?

I 'gamle dage' lagde man noget tyndt pap om isoleringen og sluttede af med
at vikle gaze omkring. Pappet blev først sikret med noget tynd bindetråd af
metal og gazen blev fikseret med tapetklister.

Prøv at spørge i et byggemarked, om noget sådant stadig kan fås.

Efterfølgende kan man male det hele, så det er nemt at holde rent.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk