Erfaringer med "byg selv hus"?
Fra : Anita

Dato : 25-11-04 17:56

Nu har vi kigget på huse et stykke tid. Men det viser sig bare at huse i en
ordentlig stand enten koster det hvide ud af øjnene eller er placeret langt
ude på landet. Vi er ikke interesseret i noget gammelt lort - for nu at sige
det rent ud - da ingen af os har håndværksmæssige evner.

Derfor er vi nu så småt gået igang med at overveje muligheden for selv at få
bygget et hus. Men inden vi kaster os ud i det for alvor og tager tilbud
hjem fra diverse firmaer, vil vi gerne høre fra folk med erfaring.

Jeg har hørt at man som hovedregel siger at det koster ca. 10.000 kr. pr.
kvadratmeter at bygge hus. Passer det?

Vi er ikke interesseret i medbyg, men kan godt spartle, grunde og male. Vi
er interesseret i et murstenshus på ca. 150 kvadratmeter eller mere. Hvad
vurderer I det kan gøres for? Gode firma-links vil vi også gerne høre om -
geografisk er vi placeret ved Aalborg-egnen.

Venligst Anita

Fra : G

Dato : 25-11-04 22:15

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> vurderer I det kan gøres for? Gode firma-links vil vi også gerne høre om -
> geografisk er vi placeret ved Aalborg-egnen.

Tja, det var de samme overvejelser vi var igennem for et par år siden, og
sidste år tog vi så springet og fik bygget et "type"-hus på 170 m2 til 1,7
mill. Så prisen på 10.000 pr. m2 passer da meget godt. Vi overvejede et kort
øjeblik at male, montere køkken, lægge gulv + loft, men da vi opdagede at
besparelsen kun var ca. 100.000 syntes vi ikke at vi ville bruge så meget
tid på det. Så vi endte med et nøglefærdigt byggeri, og har så brugte
tiden/energi på at anlægge have osv. Det skal der nemlig også være overskud
til. Vi valgt et hus fra Lind og Risør (www.lr-hus.dk) og har ikke fortrudt.
Det virker gedigent, og firmaet overholdt alle aftaler, og var sågar til at
forhandle med når vi undervejs opdagede nogle ting, som vi ville have lavet
anderledes Men jeg tror ikke at de opererer uden for Sjælland.

God fornøjelse med Jeres projekt.

Fra : Anita

Dato : 26-11-04 14:08

G wrote:
> God fornøjelse med Jeres projekt.

Mange tak :)
Venligst Anita

Fra : Anders Mørk

Dato : 30-11-04 10:39

> [...]
> sige
> det rent ud - da ingen af os har håndværksmæssige evner.

Vi stod selv i samme situation da vi valgte at bygge for næsten et års tid
siden. Vi valgte byggefirmaet Lasse Larsen og er ualmindeligt godt tilfreds
med resultatet. Et alternativ kunne have været KFS Boligbyg fra Støvring som
vi også havde kig på.

> Jeg har hørt at man som hovedregel siger at det koster ca. 10.000 kr. pr.
> kvadratmeter at bygge hus. Passer det?

Typehusfirmaer kalkulerer typisk med 7.500 kr. pr. kvm i deres tilbud.
Dertil kommer så alt det du i virkeligheden gerne vil have i dit hus og så
begynder det at løbe op. 10.000 kr. pr. kvm. er ikke helt ved siden af men
skal det være topkvalitet og inklusiv haveanlæg og diverse andre
omkostninger løber det vel op i ca. 12.000 kr. pr. kvm. De 7.500 kr. pr.
kvm. er jo for et hus af elementer, med en skal af sten, indervægge beklædt
med savsmuldstapet, vinduer og døre der er med træ inderst og yderst og et
afsat beløb til køkken og hårde hvidevarer som nok er i underkanten, med
mindre man er til de helt skrabede løsninger.

Tjek evt. www.kfs-boligbyg.dk eller www. lasselarsenbyg.dk.

Venligst,
Anders