Aftræk fra badeværelse
Fra : Aksel Petersen

Dato : 25-11-04 16:18

I forbindelse med en nylig foretaget renovation at badeværelset er der
opsat en bevægelsesføler, der tænder en ventilator samt ly, hvis det er
mørkt nok.
Jeg sagde til håndværkeren, at det skulle være en ventilator, der kunne
noget. Det blev det også, men den lød som en jetjagermotor. Vi fik den
udskiftet med en mindre. Ventilatoren sidder i en mere eller mindre løs
kanal midt mellem spjeldet i badeværelset og udluftningskanalen på
taget. Den er dog monteret på noget, der har forbindelse til overetagens
træskelet, og lyden af vibrationerne forstærkes så meget, at det værelse
ovenpå, der ligger nærmest, ikke længere kan benyttes om natten som
gæsteværelse.

Er der nogen, der har forslag til evt. anden ventilator eller en måde på
at hindre ventilatorstøjens videre forplantning?
Venlig hilsen
Aksel

Fra : Ped

Dato : 25-11-04 17:56

Aksel Petersen wrote:
> [...]
>
> Er der nogen, der har forslag til evt. anden ventilator eller en måde på
> at hindre ventilatorstøjens videre forplantning?

Jeg har en ventilator af typen PAX Elektro (svensk)

http://www.pedmail.dk/vent.jpg

monteret direkte i aftrækskanalen over brusenichen. Den siger næsten
ingenting, og kan kun lige akkurat høres i værelset ved siden af. Den
har indbygget, justerbar fugtighedsføler, så den starter automatisk når
nogen tager bad, og slukker igen når luftfugtigheden når ned under et
vist niveau. Der er vistnok også en timer i, så den kan tændes med lyset
og slukker med x minutters forsinkelse, men den funktion bruger jeg
ikke. Den er købt i et byggemarked og var ikke den billigste, men den
virker kanon godt.

M.v.h.

Jens L. Pedersen

Fra : Aksel Petersen

Dato : 26-11-04 16:48

> [...]
> og slukker med x minutters forsinkelse, men den funktion bruger jeg
> ikke. Den er købt i et byggemarked og var ikke den billigste, men den

Hej Jens!
Tak for svar. Det lyder rart med den støjsvage ventilator, og billedet
er meget illustrativt. Der er bare det, at jeg vil gerne have en usynlig
ventilator/monteret over loftet - og det begrænser nok mulighederne.
Venlig hilsen
Aksel