formering af planter
Fra : Omnolog HMH

Dato : 25-11-04 15:54

Halløj gruppe

jeg vil lege den lille gartner, så jeg har pillet frø af vilde roser,
arkitektens trøst og røn (sidstnævnte er jeg ikke sikker på)

Hvordan får jeg dem til at blive til planter til næste år? (Jeg regner med
at pille frugtkødet af, vaske dem og så smide dem i køleren. - men hvornår
og hvordan skal de sås?)

(rønnen er jeg ikke sikker på - det er ikke alm røn og det er ikke
seljerøn - frugterne er lidt større end seljerøn - og der er 5 frø i hver
frugt - bladene ER faldet af og blæst væk, så dem kan jeg ikke bruge - et
vejtræ i Odense på vejen ud mod Munkebo, hvis der er nogen lokale her...)

MVH Henrik H

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-11-04 19:51

On Thu, 25 Nov 2004 15:53:35 +0100, "Omnolog HMH"
<hhestbechrouladea@oohay.dk> wrote:

> [...]
>at pille frugtkødet af, vaske dem og så smide dem i køleren. - men hvornår

Køleskabet er ok, men det plejer ( i hvert fald de få gange jeg har
forsøgt mig) at gå nemmere hvis man blander frøene med sand og placerer
dem udendørs hvor skiftevis frost og tø kan påvirke frøene. Det kræver
selvfølgelig at der er dræn i den beholder man har frøene i, så de ikke
pludselig står i en masse vand og rådner væk. Og der skal være noget
beskyttelse mod mus/fugle.

Sås til foråret - en god tommelfingerregel er når landmændene begynder
at så markerne til - så er jorden nemlig varm nok. Med frø i sand som
har stået vinteren over kan man nogle gange se at de begynder at spire
og så er det selvfølgelig bare at så dem med det samme.

Er det bare mindre portioner af frø kan man så dem i kasser allerede nu
og lade kasserne stå ude vinteren over - så spirer de når foråret
kommer. Selvfølgelig kan man også så dem direkte i jorden, men der er
det ikke rigtig til at beskytte dem mod mus og fugle, så det er ikke en
god ide.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Eigil Gregersen

Dato : 26-11-04 17:37

Rosenfrø kan kun spire efter stratificering det vil sige påvirkning af flere
kulde/varme perioder det kan vare op til 2 sæsoner før de spirer. Så dem i
en potte gerne ler og grav den ned et sted i haven eller et koldt drivhus
hvis du har et sådan dæk dem med en glasplade så ikke fuglene kan ta' dem.
Røn ( Sorbus ) Stratificeres ved at anbringe frøene i en skål på fugtigt
trækpapir ved 3 grader i 8 uger før de sås. Kontroller regelmæssig frøene,
og fugt papiret hvis det er nødvendig. Hvis frøene begynder at spire, sås de
med det samme. Arkitektens trøst kan jeg ikke hjælpe jeg vil dog tro de også
skal påvirkes af kulde for at kunne spire ellers prøv dig frem, så nogle af
frøene nu og nogle til foråret. Held og lykke.
jeg kan anbefale Politikens bog om Planteformering der står alt hvad der er
værd at vide om emnet ønsk dig den i julegave.
MVH Eigil Gregersen