Vrmestyring pr. rum via PC ???
Fra : Torben Borre Larsen

Dato : 17-11-04 00:12

Hejsa,
Er der nogen hér der har erfaring med varmestyring via PC'er. (Vi har
oliefyr, men m´påtænker at skifte til gas).

Jeg tænker på at kunne hæve/sænke temperaturen pr. rum via PC'en "manuelt"
, - og evt. også automatisk på klokkeslet.

Hvad skal der til at hardware og af software - og hvor meget koster sådan
noget - med et slag på tasken.

På forhånd tak.

--
Venlig hilsen
Torben Borre Larsen

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 17-11-04 02:27

On Wed, 17 Nov 2004 00:12:07 +0100, "Torben Borre Larsen"
<torben@dui.dk> wrote:

> [...]

>, - og evt. også automatisk på klokkeslet.
>
>Hvad skal der til at hardware og af software - og hvor meget koster sådan

Det kan ikke betale sig - jeg har undersøgt det på et tidspunkt, men
man skal op i nogle meget større anlæg end et privathus før det
nogensinde kan tjene sig hjem igen. Vi snakker 10.000 vis af kroner
for hardware og software.

Og så skal man også tænke på det upraktiske i enten at skulle have en
PC til at køre hele tiden - eller også leve med, at det tager lige så
lang tid at starte PC-en, starte programmet og lukke ned igen, som det
tager at regulere alle termostaterne manuelt (hvis du da ikke bor i en
tre etages ambassadørbolig med 15-20 værelser...)

Det er meget lettere og ikke mindst langt billigere at bruge
termostater, der kan programmeres individuelt - f.eks. de simple
Danfoss RA-PLUS, som har to programmer med op til tre tidsperioder
hver (f.eks. et program for hverdage og et andet program for
weekender). Og du sætter den simpelthen bare på radiatoren i stedet
for den, du har nu.

Der findes også mere avancerede kloktermostater, der fungerer som
kombinerede rumtermostat og tidstyring i samme enhed med langt flere
indstillingsmuligheder. Danfoss TP7000 kan f.eks. reguleres op til
seks gange i døgnet på syv forskellige dage, har feriestyring osv.
Men de kræver, at man sætter en elektrisk regulering på hver radiator,
så det løber også op.

Lars

Fra : preben kaas

Dato : 17-11-04 19:26

On Wed, 17 Nov 2004 02:27:15 +0100, jubija@yahoo.dk wrote:

> [...]
>seks gange i døgnet på syv forskellige dage, har feriestyring osv.
>Men de kræver, at man sætter en elektrisk regulering på hver radiator,

Honeywell har også en termostatforsats (passer også til Danfoss) der
har flere indstillinger pr. døgn, og den registrerer et pludseligt
temperaturfald (åben dør/vindue) og lukker omgående og skruer senere
langsomt op for temp. igen

med venlig hilsen
Preben

fjern xxx fra mail adresse

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 18-11-04 19:24

> [...]
> hver (f.eks. et program for hverdage og et andet program for
> weekender). Og du sætter den simpelthen bare på radiatoren i stedet

Jeg har Ra-Plus på alle i underetagen og er vældigt begrejstret. De kommer
også på i overetagen når der er "tid". Det sparer ihvertfald en masse energi
i vores akku. tank.

Stef

Fra : Calle.

Dato : 17-11-04 12:00

Torben Borre Larsen wrote:
> [...]
> "manuelt" , - og evt. også automatisk på klokkeslet.
>
> Hvad skal der til at hardware og af software - og hvor meget koster

Det er noget nemmere at montere Danfoss RA-Plus på radiatorerne istedet
--
Calle.

Fra : Mark Schiller

Dato : 22-11-04 13:55

Wed, 17 Nov 2004 12:00:00 +0100, berigede "Calle." <fake@fake.fake>
dk.fritid.hus-og-have med:

>Det er noget nemmere at montere Danfoss RA-Plus på radiatorerne istedet

Hvordan har disse det i vådrum f.eks. badeværelset (i nærheden af
bruseren)?

/Mark

--
Kig forbi vores forum på definitivt.dk!

http://forum.definitivt.dk

Fra : Calle.

Dato : 22-11-04 22:58

Mark Schiller wrote:
> Wed, 17 Nov 2004 12:00:00 +0100, berigede "Calle." <fake@fake.fake>
> dk.fritid.hus-og-have med:

> Hvordan har disse det i vådrum f.eks. badeværelset (i nærheden af
> bruseren)?

aner det ikke. Men så længe du ikke sprøjter på den, og lufter ud så tror
jeg ikke den tar skade.

--
Calle.

Fra : Mark Schiller

Dato : 23-11-04 15:12

Mon, 22 Nov 2004 22:58:01 +0100, berigede "Calle." <fake@fake.fake>
dk.fritid.hus-og-have med:

>aner det ikke. Men så længe du ikke sprøjter på den, og lufter ud så tror
>jeg ikke den tar skade.

Okay - jeg har nemlig en i mit badeværelse som er gået kold efter 1½ års
drift

/Mark

Fra : Torben Borre Larsen

Dato : 19-11-04 15:02

jubija@yahoo.dk skriver:
> [...]
>hver (f.eks. et program for hverdage og et andet program for
>weekender). Og du sætter den simpelthen bare på radiatoren i stedet

Takker for svar til jer alle. Jeg tror det bliver løsningen med nye
RA-plus termostater.
--
Venlig hilsen
Torben Borre Larsen