Rumaffugter
Fra : Karsten

Dato : 16-11-04 10:14

Er der nogle som har erfaring/informationer om rumaffugtere? Jeg kan se at
ALDI har en rumaffugter til salg fra i morgen til 899 kr.

Problemet: Jeg bor i et 1. plans hus på ca. 130 kvm. og har en del
fugtproblemer på døre og vinduer (skyldes formentlig at huset er "for godt"
isoleret). Selv om vi lufter meget ud, så dannes der utrolig meget fugt især
om natten. Om morgenen kan man tørre vinduerne af med et viskestykke og
bagefter er viskestykket drivvådt. Tempreturen er ca. 22 grader om dagen og
ca. 20 grader om natten. I nogle af værelserne er der udluftningsspjæld som
er åbnet. Der er ikke problemer om sommeren men i denne tid, hvor det kan
være koldt udenfor viser problemet sig.

På længere sigt vil vinduerne og dørene formentlig rådne op, hvis ikke jeg
finder en løsning på problemet!

Derfor har jeg lige nogle spørgsmål vedrørende en rumaffugter a la den ALDI
har fra i morgen:

- Er sådan en fætter dyr i drift (bruger den meget strøm)?
- Larmer den?
- Kan den stå i et rum og også virke i et andet rum i den anden ende af
huset hvis der er åbne døre?

Håber der er nogle venlige sjæle som vil dele ud af deres erfaringer :)

Mvh. Karsten

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 16-11-04 14:23

> [...]
> være koldt udenfor viser problemet sig.
>
> På længere sigt vil vinduerne og dørene formentlig rådne op, hvis ikke jeg

En seriøs løsning hedder permanent udluftning i form af luftsluser dels på
vinduerne og dels i selve rummet. Teknisk forvaltning siger 60 kvcm pr rum
(Lav f.eks et hul og sæt et spjæl på, og dertil så udluftningsventiler på
alle vinduer).

Mvh Maria

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 16-11-04 17:31

Karsten wrote:
> [...]
> fugtproblemer på døre og vinduer (skyldes formentlig at huset er "for
> godt" isoleret). Selv om vi lufter meget ud, så dannes der utrolig

Det kan ikke skyldes at det er for godt isoleret.
Måske at det er for "tæt"
Jeg har 40 cm isolering på loftet og 30 cm i væggene
og ingen fugtproblemer.
Enten lufter i ikke så godt ud som I tror -
BRS98 siger 0,5*rumvolumen/h, eller totalt
lufskifte hver anden time - eller også er der en kilde
til fugt I ikke har lokaliseret - er jeres rørsystemer tætte,
kommer der fugt fra jorden ?

Fra : Karsten

Dato : 17-11-04 08:45

"Poul Bundgaard" <poul_bundgaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> lufskifte hver anden time - eller også er der en kilde
> til fugt I ikke har lokaliseret - er jeres rørsystemer tætte,

Ja for godt isoleret er nok en forkert vending, men som du siger er det
formentlig for "tæt".

Jeg går da ud fra at vores rørsystemer er tætte men nu spørger jeg nok dumt:
er der en nem måde at tjecke det på?

I hvert fald investerer jeg i dag i en rumaffugter og så må jeg se hvordan
det går.

Mvh. Karsten

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 18-11-04 18:27

> Jeg går da ud fra at vores rørsystemer er tætte men nu spørger jeg
> nok dumt: er der en nem måde at tjecke det på?

En trykmåler ( manometer ) sat på vandledningen efter stophanen
og luk så for stophanen og gå på arbejde.
Hvis alle haner er lukkede, I ikke trækker ud i toilettet osv. skulle
trykket gerne være det samme når I kommer hjem igen.

God idé at gøre det alligevel ( checke for utætheder ), da vand er
ved at være dyrt.

Fra : Thomas

Dato : 18-11-04 23:19

> God idé at gøre det alligevel ( checke for utætheder ), da vand er
> ved at være dyrt.

Ja, man må snart til at fortynde vandet, hvis de priser holder!

/Thomas

Fra : Karsten

Dato : 19-11-04 09:21

> [...]
> trykket gerne være det samme når I kommer hjem igen.
>
> God idé at gøre det alligevel ( checke for utætheder ), da vand er

Ok... Tak for hjælpen

Mvh. Karsten

Fra : Nick

Dato : 19-11-04 18:24

Hej NG (rumaffugter 16/11 04)

Flere af de nye målere (bl.a. i Aalborg har faktisk en funktion præcist til
dette formål! De måler nemlig både på frem- og retur ledningen. Du kan evt.
også lukke for returledningen og så tjekke dit varmeforbrug/vandmængdeflow
et par timer senere (desværre en lidt dårlig årstid at lave dette "nummer"
på). Er det en større lækage vil du kunne aflæse det - især på de digitale
målere. Mindre lækager kræver nok lidt længere tid.

Fugt kommer jo fra alt, hvorfra vand kan fordampe! Det har dog ikke
forandret sig >s< En anden potentiel mulighed for fugtproblemer er mange
mennesker evt. med højt aktivitetsniveau på relativt lidt plads eller en
mere typisk ting: Potteplanter! Så er det sådan set ret ligegyldigt hvor
godt isoleret og tæt huset er.

Jeg vil dog sige at kvaliteten af vinduerne spiller en væsentlig rolle, da
kondens naturligvis bliver betragtelig større, des lavere temperaturen er på
indersiden af vinduet (des dårligere vinduer des lavere vil temp. være i de
kolde måneder). Derfor kán en af de tiltage du måske skal overveje være, at
skifte vinduer. Dette kan så suppleres ved at gennemgå nogle af de andre
forhold der er nævnt.

En affugter kan anvendes i nødstilfælde, men dels skal den være langt større
end den Aldi tilbyder, hvis den skal klare samtlige rum i et hus (og så skal
ALLE døre stå åbne indendørs!) og dels er den absolut IKKE gratis at have
kørende. Det er vanskeligt at angive en cirkapris på årsbasis for
affugterens forbrug da man skal kende forholdene nøje. ved 27 grader og 60%
RH vil forbruget formentlig ligge mellem 250 og 500 W pr. time. Prøv at
gange op hvad det koster på sigt >s<

mvh

Ivan Højlund,

www.Tjenesteydelser.dk