Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Minolta Z2 billeder, fungere dette kamera ~
Fra : Peter

Dato : 30-11-04 22:55

Hej.

Vi har købt et Minolta Z2 som jeg skrev om her i NG igår, men vi syntes det
er meget svært at få gode billeder ud af det....
Måske gør vi noget forkert (fejl 40)??

Her er et par eksembler:
(Jeg ved godt at de er lidt store, men jeg har ikke ville skære så meget i
dem, for bedre at kunne vise hvad det er jeg mener)

Som der står i manualen så skulle AUTO kunne give gode resultater, så dette
ville jeg blive bedre kendt med, inden jeg begyndte at lege med alt det
andet.

AUTO indstilling, bemærk farverne på tøjet (ikke fedtpletter mv.), det står
grumset, og ikke ensartet som det er i virkeligheden:
http://hjem.tele2adsl.dk/nokia_dvb/jul.JPG

AUTO indstilling, igen bemærk farven på den blå trøje fremstår meget
grumset:
http://hjem.tele2adsl.dk/nokia_dvb/jac.JPG

AUTO indstilling, igen farverne på trøjen, men her er farverne på billedet
også helt i skoven.....:
http://hjem.tele2adsl.dk/nokia_dvb/jac2.JPG

Indstilling P, bemærk at det ser ud som om at det er billedrammen bag
personen der er fokuseret på:
http://hjem.tele2adsl.dk/nokia_dvb/hel.JPG

Til sidst et billede af en lejetøjshund, det er efter min mening udemærket,
desværre ved jeg ikke hvorfor dette billede er blevet rimeligt ok.....:
http://hjem.tele2adsl.dk/nokia_dvb/buffy.JPG

Kommentare er mere end velkomne, vi vil meget gerne have nogle bedre
billeder ud af dette køb, ellers kunne vi lige så godt have beholdt vores
gamle 2mpixel HP kamera.......

Mvh.
Peter S.D.

Fra : Jacob K.

Dato : 30-11-04 23:06

Hej Peter.

> [...]

> AUTO indstilling, bemærk farverne på tøjet (ikke fedtpletter mv.), det
> står grumset, og ikke ensartet som det er i virkeligheden:

Jeg har selv et Z1, og har erfaret at det er et kamera som har problemer med
at gengive farver ordentligt. Men dog kun når den er sat på auto.
Sandsynligvis har den skruet for meget op for ISO. Der er meget støj på
billederne når ISO er højere end 50, så det kan godt være derfor.

Jeg vil anbefale dig at prøve at bruge program P, og så sætte ISO til 50.
P er "halvautomatisk" styring hvor kameraet selv vælger lukkertid og blænde,
men hvor du kan indstille sådan noget som ISO og fokusering og
lysmåling-metode.
Og så vil jeg i øvrigt anbefale at du sætter metering mode (lysmåling) til
Center Weight i stedet for multisegment. -Sidstnævnte er
standardindstillingen, men den kan altså desværre gøre farverne unaturlige.

Det burde hjælpe...

-Vh. Jacob.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 30-11-04 23:51

"Peter" <1@a.dk> wrote in message
> [...]
>
> Kommentare er mere end velkomne, vi vil meget gerne have nogle bedre
> billeder ud af dette køb, ellers kunne vi lige så godt have beholdt vores

Det problem du er ude i er at kameraet selv stiller ISO værdien efter det
passende og det giver dårlige farver og smtid at tøjens struktur samt
blitzlys giver slagskygger der forstærker en højere ISO værdis støj.
Kameraet er et godt kamera men du skal køre manuel mode på det.

Simon
"lad være med at tænke negativt før nogen kalder dig svin"
Simon Nielsen - 2004

Fra : Peter Schrøder

Dato : 01-12-04 09:01

Peter skrev:

> Vi har købt et Minolta Z2 som jeg skrev om her i NG igår, men vi
> syntes det er meget svært at få gode billeder ud af det....
> Måske gør vi noget forkert (fejl 40)??

Dine blitzbilleder er en anelse underbelyste.
Kameraet registrere det reflekterende lys og
doserer blitzen tilsvarende. Har du en lys baggrund
tæt på, vil kameraet tro at der er mere lys end
der rent faktisk er. Du har muligvis en +/-
indtilling til blitzen, som godt kunne bruge +1.
Tøjhunden er velbelyst fordi den fylder billedet helt ud.
Det uskarpe billede er helt klart fokuseret på
baggrunden. Om det er dig eller kameraet, er
ikke til at sige. Du må lave nogle flere forsøg.

Peter Schrøder

Fra : Peter

Dato : 01-12-04 23:12

Hej alle.....

Tak for alle jeres svar, de har hjulpet mig meget.....
Hvorfor ikke Auto fungere ordenligt kan godt undre mig lidt, men det var jeg
nu lidt forberedt på efter at have læst et eller andet dansk review af Z2
kameraret.....

Jeg har forsøgt at tage billeder med ISO50 og på indstilling P (som Jacob og
Simon foreslog), og så kan kameraret tage billeder der nemt slår kvaliteten
af dem som det gamle HP612 kunne lave......

Ang. billederne som Peter skriver er er lidt underbelyst ?!?
Jeg syntes ellers selv at eks. dette er alt for belyst:
http://hjem.tele2adsl.dk/nokia_dvb/hel.JPG
det er sen aften, og der er halvmørkt i stuen, så der er efter min mening
alt for meget "knald på"......
- men der er en +/- indstilling der går fra minus 2 til plus 2, og den må
jeg lege lidt mere med.

Jeg er klar over at mange af jer herinde i denne NG, er meget mere
avancerede end mig mht. foto, så derfor vil jeg gerne sige tusind tak for
hjælpen..... (Så kan jeg nemlig måske tillade mig at vende tilbage om nogle
dage, når jeg har forsøgt lidt mere......)

Mvh.
Peter

Fra : Jacob K.

Dato : 01-12-04 23:19

> Jeg har forsøgt at tage billeder med ISO50 og på indstilling P (som Jacob
> og Simon foreslog), og så kan kameraret tage billeder der nemt slår
> kvaliteten af dem som det gamle HP612 kunne lave......

Jamen dét var jo godt.
Generelt har jeg været særdeles tilfreds med mit Z1, men den er desværre
ikke god til auto-billeder. (Jeg går ud fra at Z2 er nogenlunde tilsvarende,
både mht. plusser og minusser...)
Man skal lige kende kameraets særheder så man ved hvordan man undgår at
*kameraet* er skyld i dårlige billeder. -Når man har lært disse særheder at
kende er det et fremragende kamera til prisen, synes jeg.

Vh. Jacob.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-12-04 21:06

In article <tkrrd.231$d_7.142@news.get2net.dk>, Peter wrote:
> Ang. billederne som Peter skriver er er lidt underbelyst ?!?
> Jeg syntes ellers selv at eks. dette er alt for belyst:
> http://hjem.tele2adsl.dk/nokia_dvb/hel.JPG

Du bruger blitz, med slagskygge på væggem og det hele. Og fokus
har da ramt heltved siden af.

Du kan ikke stole på lyset når du bruger blitz, det har en
helt anden favetemperatur end det andet lys..

> [...]
> alt for meget "knald på"......
> - men der er en +/- indstilling der går fra minus 2 til plus 2, og den må

Sluk blitzen!

typisk et lyn i en cirkel hvor der er en streg over.

Fra : Peter

Dato : 05-12-04 23:02

Hej.

Lige for at afslutte denne tråd, og for at der ikke skal opstå
misforståelser, vil jeg sige at billederne er slettet igen fra
serveren......

Mvh.
Peter