Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D2X ISO værdier
Fra : Simon Nielsen

Dato : 30-11-04 14:57

Jeg sidder lige og bliver helt forelsket i det nye Nikon D2X, men jeg slår
mig på begrænsningen i ISO værdierne. Jeg kan se at de har lavet en
forbedring i form af at den går ned til 100 ISO hvilket jeg finder meget
interessant, men ser også at den kun når op til 800 ISO, det virker for mig
underligt fordi jeg fotograferer tit indendørs hvor der ikke kan bruges
blitz, enten fordi rummet er for stort og enten fordi at der er for lang en
distance til det jeg skal tage billeder af. Jeg kan på mit D1 nå op til 1600
som lige er tilstrækkeligt og kan med boost aktiveret nå op til 2400 og
3200. Kan man ikke booste D2X'eren så den når op på 1600 og 2400?

Simon
"lad være med at tænke negativt før nogen kalder dig svin"
Simon Nielsen - 2004

Fra : Peter Rongsted

Dato : 30-11-04 16:02

"Simon Nielsen" <news@REMOVEsiho.dk> wrote:

> [...]
>som lige er tilstrækkeligt og kan med boost aktiveret nå op til 2400 og
>3200. Kan man ikke booste D2X'eren så den når op på 1600 og 2400?

Som jeg har forstået det, så er der en boost mulighed, men kun til 1600
(jeg kan huske huske forkert). Jeg er også lidt varm på D2x, men jeg
køber det nok ikke før til foråret. Og der kan jo ske meget inden da.

Peter

Fra : Simon Nielsen

Dato : 30-11-04 17:49

"Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> wrote in message

> Som jeg har forstået det, så er der en boost mulighed, men kun til 1600
> (jeg kan huske huske forkert). Jeg er også lidt varm på D2x, men jeg
> køber det nok ikke før til foråret. Og der kan jo ske meget inden da.

Ja jeg køber nok først en om et års tid. Altså hen i mod julen 2005 så mon
ikke, hvis der er enkelte firmware fejl, at de får dem rettet inden da. Og
de nok også ser i øjnene at 800 ISO ikke er helt nok. Jeg glæder mig i hvert
fald til at se hvad det kan præstere.

Fra : Lars Troels

Dato : 30-11-04 16:06

Kan man ikke booste D2X'eren så den når op på 1600 og 2400?

HI 1 = 1600 og HI 2 = 3200

Lars T.

Fra : Claus Smith

Dato : 30-11-04 16:08

Med garanti samme funktion som på en Nikon D1.

Claus Smith

Fra : Simon Nielsen

Dato : 30-11-04 17:35

"Claus Smith" <pigefotografenX@Xpigefotografen.dk> wrote in message

> Med garanti samme funktion som på en Nikon D1.

jep det var det jeg tænkte, jeg syntes bare 3200 bliver alt for støjfyldt,
så hellere 2400, men mon ikke hvis vi er nok der ønsker det så kan vi få en
firmware (enten firmware hack eller original)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-11-04 20:26

Claus Smith wrote:
> Med garanti samme funktion som på en Nikon D1.

Nej, den går kun til 800..

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : Simon Nielsen

Dato : 30-11-04 21:14

> Nej, den går kun til 800..

Ja det er jeg med på, men metoden at booste ISO hastigheden op til
eksemplevis 1600 foregår på samme måde som ved D1'eren ved at aktivere
boostet ved hjælp af pc'en.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-11-04 21:20

Simon Nielsen wrote:
> Ja det er jeg med på, men metoden at booste ISO hastigheden op til
> eksemplevis 1600 foregår på samme måde som ved D1'eren ved at aktivere
> boostet ved hjælp af pc'en.

Du kan vel skyde RAW, undereksponere en blænde og justere op igen i
RAW-converteren...

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Simon Nielsen

Dato : 30-11-04 23:37

> Du kan vel skyde RAW, undereksponere en blænde og justere op igen i
> RAW-converteren...

Jo det kan jeg selvfølgelig men når man er et sted i flere timer uden sin pc
og skyder op mod 600 billeder om dagen så bliver det lidt presset selv med
et 4 GB MD og med de 12.4 MP D2X kan levere bliver det et stort problem. Så
derfor om man ikke kunne gøre brug af at skyde i fine JPEG (mindste
komprimering) og så køre på en 1600 ISO for så bagefter at fjerne støjen med
NeatImage. Jeg glæder mig i hvert fald til kameraet kommer, håber virkelig
mat jeg kan låne et hos en af mine bekendte når det engang kommer

Fra : nyrup

Dato : 30-11-04 21:02

Altså... nu må Nikon til at tage sig sammen!!! Ellers ender det med at Canon
løber med hele DSLR markedet...
Jeg er glad for min D70, men jeg kan f.eks. ikke forstå den ikke kan gå
længere ned end ISO200...

Fra : Simon Nielsen

Dato : 30-11-04 23:39

"nyrup" <p[fjerndette]nyrup@hotmail.dk> wrote in message
> [...]
Canon
> løber med hele DSLR markedet...
> Jeg er glad for min D70, men jeg kan f.eks. ikke forstå den ikke kan gå

Syntes du ikke ISO 200 er nok da. Jeg kan ikke rigtig se hvorfor man skal
længere ned end ISO 100 til andet end udendørs billeder. Jeg kan dog godt
bruge det til studiefoto og landskabs billeder. Nikon skal tage sig lidt
sammen og virkeligt kigge på hvad det er folk vil ha'.