Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Minolta Z2, billedkontrol, hjælp søges....
Fra : Peter

Dato : 29-11-04 23:15

Hej.

Så fik vi vores Minolta Z2, og det er da et fint lille camera....
Men jeg er ikke sikker på at jeg syntes det tager skarpe billeder....
- nej, jeg syntes faktisk at alle de billeder jeg har forsøgt at tage er en
smule uskarpe.....

Jeg er totalt newbie mht. camera der kan mere end "point and shoot", så mit
spørgsmål til jer er:
Er der en metode, noget jeg kan forsøge, eller gøre for at fastslå at der
ikke er fejl på camera´et, og at det bare er "fejl 40" (min egen fejl) alt
sammen ??

Jeg vil blive meget glad for svar mht. dette......

Mvh.
Peter

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-11-04 23:52

Peter wrote:

> [...]
> ikke er fejl på camera´et, og at det bare er "fejl 40" (min egen fejl) alt

Er der en manuel fokus indstillingsmulighed ?

Måske kan følgende hjælpe dig til at finde ud af om det dig eller
kameraet som der er noget i vejen med.

Ta' et målebånd fra syskrinet.
Ta' nogle klodser eller tinsoldater eller andet som du kan tage billeder
af.

Stil kameraet på et bord. I forlængelse af objektivt ruller du
målebåndet ud.
For hver fx 10 centimeter stiller du en tinsoldat.

Ta' nogen forskellige billeder med manuel fokus. Ta' nu billeder af
tinsoldaterne med hver deres fokus.

Du kan dog være nød til at fjerne de forreste tinsoldater, da de jo
ligesom står i vejen for de bagvedstående.

Bagefter kan du jo forsøge med forskellige automatiske indstillinger,
hvor du med målebåndet sikrer dig, at afstanden er fx 1 meter.
Kameraet bør jo med autofokus kunne finde fokus på afstanden 1 meter og
tage billedet tilfredsstillende, ligesom du gjorde på manuel
indstilling.
Hvis kameraet så fokuserer på et forkert område, så kan det være, at du
ikke helt har gennemskuet, hvor kameraet måler sin fokus henne i
søgeren.

mvh

Carsten Riis

Fra : Henning

Dato : 30-11-04 00:55

"Peter" <1@a.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.

Klip...

> [...]
> ikke er fejl på camera´et, og at det bare er "fejl 40" (min egen fejl) alt

Nu er der jo ikke nogle eksempler på, hvad det er du synes er uskarp - så et
skud fra hoften:

Desiderede "Point and shoot" kameraer sharpner ofte billederne mere end Z2.

Hvis du læser lidt om, hvordan folk har efterbehandlet deres billeder, vil
du ofte se, at der er benyttet USM, der tilføjer en form for skarphed til
billederne.

Du kan indstille dit kamera til at sharpne mere, hvis du syntes dine
billeder skal have mere skarphed direkte fra kameraet. Du gør det i menuen
under fane 3 hvor også kontrasten og farvemætning kan indstilles. Se side 63
og 64 i den "store" danske manual der findes på CD'en.

mvh Henning

Fra : PD

Dato : 30-11-04 07:47

Hej.

Tak til jer begge for svar.......

Jeg vil forsøge mig lidt i aften med de forslag jeg har fået, og så se hvad
jeg syntes om det, og så vil jeg overveje at uploade et par af billederne
til min hjemmeside, så i kan se hvad det er jeg mener......

Det kan da godt være at det "bare" var mit gamle camera der efterbehandlede
billederne, men det er ikke noget som jeg nogensinde har tænkt over
før......

Men det er da meget muligt at jeg bare ikke har forstået precis hvordan at
camera´et fungere......

Jeg har kørt frem efter manualen, og er ved alle de grundliggende ting, så
som bare at bruge AUTO (autofocus mv.) indtil man er godt kendt med
dette......

Mvh.
Peter