Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Stjernefotos - Indstillinger?
Fra : Esben Kolind Laustru~

Dato : 27-11-04 12:46

Jeg har lyst til at fotografere stjernehimlen, og jeg har flere gange
prøvet at få nogle gode billeder med mit Canon 300D kamera. Billederne
er desværre blevet meget dårlige, og et af problemerne er, at 18-55mm
objektivet har svært ved at fokusere. Hvilke indstillinger skal jeg
fotografere med? Hvilken blænde, lukkertid mm. skal jeg anvende?

Takker,

Esben

Fra : Simon Nielsen

Dato : 27-11-04 15:45

"Esben Kolind Laustrup (slet KE26S)" <mail@KE26Sezben.dk> wrote in message
> [...]
> objektivet har svært ved at fokusere. Hvilke indstillinger skal jeg
> fotografere med? Hvilken blænde, lukkertid mm. skal jeg anvende?

Jeg har haft en del test med det og jeg har fundet ud af at for mig stiller
jeg mit 24-70 på 24 mm ved blænde 16, derefter bruger jeg en lukkertid på
mellem 15-20 minutter for at få stjernerne til at dreje rundt. Man kan også
nøjes med omkring 10 sek. hvis du vil have stjerne stående helt klart og så
have blænden på det laveste (2.8 i mit tilfælde)

Simon
"lad være med at tænke negativt før nogen kalder dig svin"
Simon Nielsen - 2004

Fra : Kurt Sorensen

Dato : 28-11-04 12:01
Fra : Flemming Svendsen

Dato : 27-11-04 19:21

> [...]
> objektivet har svært ved at fokusere. Hvilke indstillinger skal jeg
> fotografere med? Hvilken blænde, lukkertid mm. skal jeg anvende?

For at få en korrekt fokus, skal du først fokusere på noget som ligger ud
over uendelighedsgrænsen f.eks. månen. Derefter skal du slå over på manuel
fokus.

Brug så lille blændetal som muligt, måske et enkelt trin over mindste, da
ikke mange objektiver er skarpe ved fuld blændeåbning.
Brug høj ISO for at øge lysfølsomheden.
Hvis du ikke ønsker at stjernerne skal komme til at ligne streger, så er det
begrænset hvor lang lukkertid du kan bruge. Jeg vil skyde på maks. 5-10
sekunder med den brændvidde du har, men prøv at eksperimentere.

mvh
Flemming

---

Fra : AS

Dato : 27-11-04 21:59

"Flemming Svendsen" <fsv@.netbruger.dk.nospam> wrote in message

> For at få en korrekt fokus, skal du først fokusere på noget som ligger ud
> over uendelighedsgrænsen f.eks. månen. Derefter skal du slå over på manuel
> fokus.

Kan man ikke fra starten indtille uendelighed?

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 28-11-04 00:13

> Kan man ikke fra starten indtille uendelighed?

Nej desværre. Ved manuel fokus tillader fokusringen at man drejer videre end
punktet hvor alt fra uendeligt til maks. afstand er i fokus.

mvh
Flemming

---

Fra : AS

Dato : 28-11-04 15:02

> Nej desværre. Ved manuel fokus tillader fokusringen at man drejer videre
end
> punktet hvor alt fra uendeligt til maks. afstand er i fokus.>

Oh, det vidst jeg ikke. Jeg har kun Nikons legetøj, der kan man ikke dreje
mere end uendelighed. Er Canon beregtil til at fotografere noget, som findes
endnu længere væk?

Fra : Morten Wartou

Dato : 28-11-04 15:18

AS wrote:
> [...]
>
> Oh, det vidst jeg ikke. Jeg har kun Nikons legetøj, der kan man ikke
> dreje mere end uendelighed. Er Canon beregtil til at fotografere

Kan du ikke bare afprøve det? Du vil hurtigt blive klogere. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : AS

Dato : 28-11-04 15:42

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote in message

> Kan du ikke bare afprøve det? Du vil hurtigt blive klogere. :)

Jeg har prøvet med Nikons 17-55, 50 1.8, 75-300. Jeg blec ikke klog nok.

Fra : Morten Wartou

Dato : 28-11-04 18:11

"AS" <ars@TrasH.net> skrev i en meddelelse

> "Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote in message

> Jeg har prøvet med Nikons 17-55, 50 1.8, 75-300. Jeg blec ikke klog nok.

Okay, prøv at tage nogle billeder med det også. :) Og sammenlign med en
autofokus. Hvis der ikke er forskel, er verden af lave.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-11-04 16:34

Morten Wartou wrote:

> Kan du ikke bare afprøve det? Du vil hurtigt blive klogere. :)

Er han ikke klog nok?

Spørgsmålet er da ellers rimeligt velformuleret, og lader da bestemt ikke
mangel på klogskab skinne igennem

vh
Jan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-11-04 16:31

Flemming Svendsen wrote:

> Nej desværre. Ved manuel fokus tillader fokusringen at man drejer
> videre end punktet hvor alt fra uendeligt til maks. afstand er i
> fokus.

Er det normalt?
Hverken min Nikkor 17-70'er eller mit Tamron SP90 opfører sig sådan, der er
uendelig, når fokusringen er drejet helt i bund.
Og sådan synes jeg da altid at det har været (men mine erfaringer er
hovedsageligt præ-AF).

vh
Jan

begin 666 wink.gif