Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
digitalfotoarkiv
Fra : Alan Olsen

Dato : 26-11-04 13:29

Hej

Jeg har investeret i en filmscanner, og har nu en måneds tid øvet mig.

Men hvilken opløsning dpi ?, farvedybde 8 eller 16 bit, TIFF eller JPEG
opløsning vælger i for at lave et arkiv over jeres dias.

Det er jo klart at den bedste opløsning er ideel, men den er pladskrævende
og samtidig stjæler den computerens ram når den skal regne på billederne.

Mvh Alan

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 26-11-04 14:55

Alan Olsen wrote:

> Men hvilken opløsning dpi ?, farvedybde 8 eller 16 bit, TIFF
> eller JPEG opløsning vælger i for at lave et arkiv over jeres
> dias.

Under antagelse af at du har taget dine billeder med noget bedre end et
billigt konfirmationskamera, vil jeg sige TIFF og højeste kvalitet som
scanneren byder på.

> Det er jo klart at den bedste opløsning er ideel, men den er
> pladskrævende

Hvad fylder et af dine billeder, hvis du skruer op for det hele? 100MB?
Hvis vi regner med den dobbelte plads, så der er backup, koster det
under en krone pr. billede med vore dages harddiskpriser.

> og samtidig stjæler den computerens ram når den skal regne på
> billederne.

Så kør et batch-job der genererer en mere håndterbar udgave, men gem
udgaven med den høje kvalitet. Under antagelse af at det er en god
scanner du har købt dig, er du vel i praksis ved at sige farvel til
negativerne[1]?

Om 5 år er din computer så hurtig at du ikke lægger mærke til om det
tager længere tid for computeren at tygge sig igennem en stor 48bit
TIFF, eller et mindre JPEG billede. Hvorfor gå på kompromis?

[1] Ikke at det betyder de smides ud, men medmindre filerne mistes,
bliver der ikke brug for dem igen.

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-04 15:58

Jeg overvejer selv at købe en filmscanner.

Hvilken scanner har du købt, hvormeget kostede den - og er det en scanner,
du vil anbefale til andre ??

Mvh/Leif

Fra : Alan Olsen

Dato : 27-11-04 09:50

Jeg har køb en reflecta proscanner 4000. Den scanner i max 3600 dpi og
kostede ca 4500 kr.

Jeg brugte en del tid på denne hjemmeside inden købet.
http://www.filmscanner.info/

Scanneren kan kun scanne et dias af gangen, men den har ICE og et
"Dichteumfang" på ca 3,6. Jeg købte scanneren uden SilverFast og det har jeg
fortrudt.

Mvh Alan

Mvh Alan

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 28-11-04 14:45

"Alan Olsen" <al.olsen@mail1.stofanet.dk> wrote in

> Scanneren kan kun scanne et dias af gangen, men den har ICE og et
> "Dichteumfang" på ca 3,6. Jeg købte scanneren uden SilverFast og det har
> jeg fortrudt.

...det skal du ikke fortryde. Prøv Vuescan i stedet for http://www.hamrick.com
- det er super!

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-11-04 17:04

In article <41a72185$0$14236$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Alan Olsen wrote:
> [...]
> og samtidig stjæler den computerens ram når den skal regne på billederne.

Scan i højeste opløsning, 16-bit. Gem i TIFF. Hvis scannerens opløsning
er højere end filmens, så er det ofte bedre at scanne i fuld opløsning og
sætte størrelsen ned i Photoshop end at scanne i lavere opløsning.