Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Problemer med batterigreb.
Fra : Tommy Hjorth

Dato : 25-11-04 09:02

Er der andre end mig der har problemer med batterigrebet på canon 20d,
der sker det at hvis jeg har en tung objektiv på så ligesom vrider
vægten af objektivet batterigrebet så strømmen svigter, det sker også
sommetider at den ikke registrere at der er fuldt opladet batteri i
grebet, den viser tom batteri, eller meget lidt strøm ?

Jeg ringede til photografica som sagde at de aldrig havde hørt om
problemet ?

Pw service havde heller aldrig hørt om det påstod de.

Hilsen Tommy Hjorth

Fra : Morten Wartou

Dato : 25-11-04 09:19

Tommy Hjorth wrote:
> [...]
> problemet ?
>
> Pw service havde heller aldrig hørt om det påstod de.

Nåda, mit er ellers inde hos PW Service lige nu for at få fikset bl.a. det.
:)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 25-11-04 09:33

"Tommy Hjorth" <tommy@linuxgeek.digicity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> problemet ?
>
> Pw service havde heller aldrig hørt om det påstod de.

Jeg synes at erindre, at Hans Kruse har omtalt, at han døjer lidt med de
samme problemer med batterigrebet på hans Canon Eos 20D.
Det sidder ganske enkelt ikke urokkeligt fast.
Samme problem er vist osse blevet omtalt i forbindelse med Canon Eos 300D og
ekstra batterigreb

Heldigvis har jeg overhovedet ikke samme problem med mit Nikon D70
Det er nemlig højt nok til at fylde hånden, og foreløbigt har jeg på samme
opladning eksponeret over 800 gange i lortekoldt vejr, uden at
batteri-indikatoren har flyttet på sig overhovedet Det er endda
førstegangsladning !!!
Til gengæld må jeg så undvære udløserknappen til højformat.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 25-11-04 10:38

Frodo Nifinger wrote:
> [...]
> førstegangsladning !!!
> Til gengæld må jeg så undvære udløserknappen til højformat.

Jeg skal være heldig hvis jeg kan skyde 125 billeder inden den begynder
med at melde tom batteri, det hjælper så at tage batteriet ud og sætte
det i igen, så kan jeg hvis heldet er med mig tage 5-10 billeder igen,
canon har virklig skudt sig i foden med dette design, i forhold til 10d
så virker 20d som en billig gang plastik.

Tommy Hjorth

Fra : Morten Wartou

Dato : 25-11-04 10:39

Frodo Nifinger wrote:
> [...]
> førstegangsladning !!!
> Til gengæld må jeg så undvære udløserknappen til højformat.

Batterigrebet giver ikke bare mere batterikraft og højformatudløser - det
giver generelt et kamera der er bedre at holde på for folk med lidt større
hænder. Jeg savnede absolut et sådan da jeg havde D70, også selvom D70 er
ergonomisk langt mere gennemtænkt end 20D.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 25-11-04 10:57

Morten Wartou wrote:

> [...]
> hænder. Jeg savnede absolut et sådan da jeg havde D70, også selvom D70 er
> ergonomisk langt mere gennemtænkt end 20D.

Der tilsyneladende en her der har fundet en løsning på problemet med
batterigrebet her
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=10951409

Men det er for dårlig at man køber så dyrt udstyr og så det ikke
fungere, canon burde redesigne det batterigreb, og ombytte alle dem som
er solgt, at de ligefrem benægter at de kender til problemet er helt
henne i skoven, der er flere på dpreview som har klaget direkte til
canon så helt uvidende kan de vel ikke være.

Hilsen Tommy Hjorth

Hilsen Tommy Hjorth

Fra : Morten Wartou

Dato : 25-11-04 11:01

Tommy Hjorth wrote:

> [...]
> helt henne i skoven, der er flere på dpreview som har klaget direkte
> til canon så helt uvidende kan de vel ikke være.

Ja, der er en hel bunke af muligheder for at løse det - jeg er meget spændt
på hvad PW Service finder på. Det er da absolut en grim designfejl ved
grebet, som jeg ellers er godt tilfreds med.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : OCB

Dato : 25-11-04 17:29

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Samme problem er vist osse blevet omtalt i forbindelse med Canon Eos 300D
> og ekstra batterigreb

Har aldrig oplevet noget, ej hørt det.. Har anvendt greb på 300D i over 6
måneder, også monteret med 70-200mm.

Jeg forstår dog ikke 20D greb problemet, grebene er ikke ret forskellige,
men er det tilfældet, at Canon har lavet en "mandagsmodel" i 20D greb, ja så
tror jeg bare jeg helt holder mig fra både det og 20D..

Sørgeligt, at man laver en ting god og en anden skidt... de burde have
erfaringer nok til at lave det iorden fra første færd... Måske jeg skulle
nappe en Mark II istedet for 20D, så har jeg da i det mindste ikke greb
problemer.. /Suk

Med venlig hilsen
Ole Condrup Boesen
http://www.condrup.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-11-04 11:24

OCB wrote:
> Jeg forstår dog ikke 20D greb problemet, grebene er ikke ret forskellige,
> men er det tilfældet, at Canon har lavet en "mandagsmodel" i 20D greb, ja så
> tror jeg bare jeg helt holder mig fra både det og 20D..

Problemet er svjv at stykket der går op i batterihullet ikke er
stort nok, derfor kan det rykke sig under belastning, nok til at
kameraet mister strømmen.

Jeg ved nu ikke om jeg vil sige det afskrækker mig, mit problem med
20D's batterigreb er at jeg synes det ligger ufatteligt dårligt i
hånden.

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-11-04 17:34

In article <41a5915a$0$248$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Tommy Hjorth wrote:
> [...]
> problemet ?
>
> Pw service havde heller aldrig hørt om det påstod de.

der er en del på dpreview forum'et der har problemet, og folk
spørger jævnligt til hvornår version 2 af batterigrebet dukker
op, da alle har problemet. Det er en konstruktionsfejl.

Fra : Morten Hessellund

Dato : 26-11-04 08:41

On Thu, 25 Nov 2004 09:01:30 +0100, Tommy Hjorth
<tommy@linuxgeek.digicity.dk> wrote:

> [...]
>sommetider at den ikke registrere at der er fuldt opladet batteri i
>grebet, den viser tom batteri, eller meget lidt strøm ?

Som det er blevet nævnt, er der rigtig mange 20D-ejere, der har
problemer med BG-E2 grebet. Jeg har selv både kamera og greb, og jeg
troede ikke, jeg havde problemet... Det har jeg, og jeg bakker op om
de personer på især dpreview.com, der hævder, at Canon har lavet en
kontruktions-brøler med 20D og grebet. På grebet sidder en lille
plactic-tap, som aktiverer en kontakt på kameraet, når grebet skubbes
op i batteri-hullet. Den lille tap sidder yderst til højre på grebets
overside (set bagfra). Og kontakten i kameraet sidder yderst i toppen
af batteri-hullet (har en brun-rød farve og er et par milimeter høj).

Problemet opstår, når kontakten ikke er helt i bund, hvilket mange vil
opleve, når de monterer kamera med greb på stativ og vipper det op i
lodret position. Dermed skal grebet bære mere vægt end ellers og kan
derfor give sig en smule med det resultat, at kontakten løsnes en
smule, og strømmen mistes et øjeblik. En lille self-test kan laves
således: Tænd for skærmen på kameraet, træk meget let i batterigrebet
væk fra kameraet i den side, hvor grebet går op i kameraet... og så
ryger strømmen.

Men er det så en konstruktionsfejl i grebet eller kameraet? Jeg mener,
at det desværre er kontakten i kameraet der er alt for følsom, og
dermed er det en konstruktionsfejl i kameraet.

Løsningen: At placere et lille stykke papir/tyndt karton mellem
kontakten i kameraet og grebets tap, så fleksibiliteten bliver mindre.

>Jeg ringede til photografica som sagde at de aldrig havde hørt om
>problemet ?
Photografica er ellers en af de mest seriøse butikker, så enten har de
ikke hørt om det og taget notits af det, eller også vil de ikke
erkende problemet. På dpreview.com er det et af de mest diskuterede
emner på 20D-forum'et p.t.

Og så vil jeg da gerne tilslutte mig koret: Det er nok gået lige
stærkt nok for Canon i dette tilfælde, og jeg vil da håbe for
fremtidige ejere af 20D m.greb, at kontakten bliver forbedret.

- Morten Hessellund